11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
  • Q:
    Bijdrager
    olbo

Keynote: corps verschilt per dia

Ik heb in Keynote een tekst staan van 30 punt groot. Op de volgende pagina hen ik precies dezelfde specificaties; dus ook 30 punt groot. Toch zie ik op het scherm verschil. Hoe kan dit?

(links en rechts in dit voorbeeld zijn beiden 30 punt):

Bijdrager
    KarelWillem

Het lijkt erop dat Keynote een ruimte ‘vult’, en dat boven de vaste waarde stelt.

Meer ruimte ‘groter’, minder ruimte ‘kleiner’.

Bijdrager
    olbo

Het is een bug of zoiets in Keynote.

In Powerpoint geeft hij wel verschil aan in puntgrootte. Als ik beiden op 30 punt zet gaat het prima. Dus Keynote is onbruikbaar!

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Ik kan het zo snel niet reproduceren. Als ik twee dezelfde basisdia’s pak (de eerste van het thema Zwart), in eerste „• Service” typ, in de tweede „Entwicklung” (zowel in een voorgemaakt tekstvak als in eentje dat ik zelf toevoeg) en ze allebei op 30 punten zet, dan zijn de letters even groot.

Weet je zéker dat ze allebei op 30 punten staan en hetzelfde lettertype gebruiken?

Bijdrager
    OMT-fan

Je moet beide teksten wel selecteren voordat je kunt zien of ze allebei 30pt zijn!
    Als je alleen op de dia kijkt staat er wel 30pt maar dat is (nog) niet het corps van de betreffende tekst; eerst selecteren dus dan pas corps aanpassen!

Bijdrager
    SvS

Bekend issue, maar oplosbaar.
    Eh, heb je het niet ingesteld op ‘maak tekst passend’?
    Als je dat uitvinkt, dan moet het kloppen, maar dan moet je voor jezelf extra checken of teksten op alle pagina’s goed passen op scherm.

Bijdrager
    olbo

Dat is het; “Maak tekst passend”.(y)

Dat moet je ook maar net weten.

Bijdrager
    Milez

Powerpoint heeft die optie toch ook, dacht ik? Kan handig zijn, maar ook vervelend – het ligt er maar aan wat je liever hebt.

Bijdrager
    KarelWillem

Exact. Dat zei ik dus. Keynote vult dat netjes voor je op.

Bijdrager
    olbo

Powerpoint doet het prima!:-D

Tja, dat soort hulp hoef ik niet van een programma. Zeker als er rare dingen gebeuren zoals het corps van het font. Laat het programma op zijn minst dan waarschuwen.

Bedankt voor de reacties.(y)

Bijdrager
    Buzz

Wat een onzin, PowerPoint doet precies hetzelfde. “Shrink text on overflow” heet de optie daar, onder “Format shape”. Alleen werkt het, zoals gewoonlijk, minder goed dan in Keynote, want op een gegeven moment stopt het gewoon en vloeit de text nog steeds over de randen van je tekstvak heen.

11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.