18 berichten aan het bekijken - 1 tot 18 (van in totaal 18)
  • Q:
    Bijdrager
    icecream

Keybord

Ik ga binnekort een iMac aanschaffen en wil dan overstappen op Logic Express. Ik wil het dan wat proffesioneler aan pakken met muziek. Ik ben ook van plan om een keybord erbij te halen (zie foto). Nu wou ik dus weten hoe zo’n keybord een beetje werkt en of je het gewoon kan aansluiten op GarageBand en Logic Express. Kan je bijvoorbeeld al je samples zelf maken met een keybord, dus de bass, kick en drum enz? En hoe het werkt in Logic Express. En is dit keybord goed genoed om zelf muziek te maken?

http://img95.imageshack.us/img95/2421/t9095screen0rk.jpg

Bijdrager
    Norbertje

Prima keyboardje, 99 euri als ik me niet vergis.
    Hij is zo ‘goedkoop’ omdat dit ding alleen maar signalen naar je computer zendt als: noot aan – noot uit – pitch bend – octaaf hoger etc. Dit is midi-informatie en dus geen audio. De audio wordt gegenereerd door je computer. In Gb of Logic wijs je aan het keyboard een geluid toe, en dat geluid klinkt dan als jet het keyboard bespeelt. Met het keyboard zelf kan je dus geen ‘samples maken’ zoals je schrijft.
    Overigens: als je echt pianist bent is dit keyboard natuurlijk wel erg beperkt in het aantal toetsen.

Bijdrager
    icecream

OK bedankt voor de info maar weet je toevallig ook met welke keybord ik wel samples enz kan maken?

Bijdrager
    Norbertje

Neen. Daar ben ik sinds ik met de Mac muziek maak (daarvoor Atari) helemaal uit.
    Succes met verder zoeken.

Bijdrager
    vogel

GarageBand en Logic Express zitten vol met zogenamde audio instrumenten. Dat zijn eigenlijk instrumenten, samples zo je wilt, die via een midi-kanaal aangestuurd worden. Je keyboard moet via USB dus midisignalen kunnen verzenden. Setup is een eitje, normaal gesproken.
    Ik ken dat keyboardje op de foto niet. Wat is het en is het zo’n midigeval?

Bijdrager
    Norbertje

Yep, van M-audio, stuurt midisignalen via usbkabel

Bijdrager
    icecream

Met welke Keybord in de Apple Store kan ik gewoon gelijk op spelen zonder dat je een programma ervoor nodig hebt ofzo?

Bijdrager
    Norbertje

Geen enkele. Het zijn allemaal ‘controllers’ die met midisignalen de geluiden die in (eigenlijk ‘bij’) Garage zitten aansturen.

Bijdrager
    vogel

Precies. Een masterkeyboard, zoals al die M-audio toetsenplankies, zendt alleen midisignalen uit. Jouw computer maakt er met behulp van een programma als GarageBand iets van, dat jij als instrumenten ervaart. Wil je dat uit het keyboard zelf halen, dan moet je een keyboard in de oude zin van het woord hebben, of een synthesizer. Yamaha, Roland en Korg zijn de grote drie, als het daarom gaat.

Bijdrager
    icecream

Hoe kom ik aan die samples dan?

Bijdrager
    Norbertje

Die zitten in Logic Express als je dat programma aanschaft. Kijk eens bij de specs van Logic op de Applesite.

Bijdrager
    vogel

En standaard zitten er al een boel in GarageBand. Gewoon een instrument toewijzen aan een spoor en spelen maar. Sommige klinken nog best goed ook.

Bijdrager
    icecream

Ok bedankt goed dat ik het weet.

Bijdrager
    plonserd

uh..en jij wil het dan ‘ wat professioneler ‘ aanpakken?

Bijdrager
    Norbertje
    ”plonserd”

uh..en jij wil het dan ‘ wat professioneler ‘ aanpakken?

Ik kan me niet voorstellen dat er iemand op dit soort posts zit te wachten.

Bijdrager
    rnbprod

Ik heb zo’n keyboardje van Trust, met een DIN-aansluiting (MIDI?).
    Moderne keyboards zijn allemaal USB, maar is het mogelijk om zo’n oudje aan te sluiten op een iMac G5?

Bijdrager
    Norbertje

De dinaansluiting waar je het over hebt is inderdaad een midi uitgang. Dat moet via dit http://www.m-audio.com/products/en_us/MIDISPORT1x1-main.html dingetje aan je imac kunnen hangen. Moet je ook nog een midikabel kopen die van je Trust naar dat doosje gaat. Ik zag als alternatief ook nog ergens een midi-to-usb kabel van ca. 50 dollar.
    Alternatief is zo’n eerder genoemd M-audio usb-keyboard (bv. 49e) aanschaffen, kostte twee jaar geleden 99 euri en dan ben je meteen klaar. Kan zelfs bij de Applestore als ik me niet vergis.

Bijdrager
    rnbprod

Hmmm inderdaad goed idee als zo’n midi-kastje zo duur is. Bedankt!

18 berichten aan het bekijken - 1 tot 18 (van in totaal 18)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.