7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Q:

Bijdrager
    dennis

Keyboard & Programma(‘s)???

Hay,

Ik zoek een keyboard die ik op mijn maccie kan aansluiten.
    Welke programma(‘s) en welk keyboard kan ik daarvoor gebruiken?
    Zou ook graag de prijs willen weten.

Merry X-mus, Dennis

Bijdrager
    MacAttack

vraag is moet het keyboard geluid produceren? Of ga je met softsynths werken? Als klanken wil aansturen op op de mac zou ik je een evolution MK225c aanraden, geen programma voor nodig gewoon aansluiten (da’s net het gemak van OSX) er zitten trouwens wat demo’s bij dus ka je nog kiezen wat je wil kopen. Ik heb die MK225c iets van een 180 € betaald

Bijdrager
    dennis

Uhm, ik heb absoluut geen ervaring met muziek.
    Ik kan eigenlijk alleen noten lezen en daar houd het dan ook mee op.
    Geen idee wat softsynts zijn, maar ik wil zelf iets spelen en dan zo bewerken dat het nog een beetje klinkt zodat het profesioneel overkomt.
    Waar kan ik nog wat informatie krijgen van de MK255c ??
    En waar zou ik hem kunnen kopen??

Alvast bedankt, Dennis

Bijdrager
    bart

Je hebt drie dingen nodig;
    – een bron:een keyboard met midi-uit, b.v. die MacAttack aangaf, of een volledige synhesizer met midi in-en uitgangen.
    – opslag: een sequence-programma als b.v. EMagic’s Logic om de mididata in op te nemen/ editen.
    – een geluidsbron die mididata omzet in door jouw gekozen geluiden, dit kan een echte synthesizer zijn, of een software-synthesizer. Het onderscheid tussen die twee: de echte synthesizer is aparte hardware, terwijl de software-synthesizer virtueel is (en in je Mac zit).

Als een beginner bent is de virtuele oplossing het eenvoudigst en goedkoopst; ga je met echte sythesizers en drumcomputers werken, dan zit je naast die synth’s ook aan mengpanelen etc vast, om alle geluiden uiteindelijk samen te kunnen voegen tot een leuk stereo-muzakje.
    In de Virtuele opzet (midikeyboard>sequencesoftware>software Synth) vinden alle bewerkingen in je Mac plaats.

Hoe midi werkt?
    Het keyboard zet je spel om in zgn mididata. Deze data bevatten alle gegevens die nodig zijn om wat je speelt later weer te reproduceren, zonder dat dit als audio wordt opgeslagen; informatie over de gespeelde noten, hoe hard en hoelang je die aanslaat, en evt ook de koppeling aan bepaalde instrumenten/geluiden.

De werkwijze: Je koppelt via het sequenceprogramma je keyboard aan een instrument in de virtuele synthesizer, zodat er bij de aanslag van een noot ook iets te horen is.
    Je speelt een moppie muziek op het keyboard, en terwijl je speelt neem je de gegenereerde data op inhet sequenceprogramma. In het het sequenceprogramma kun je evt foute noten herstellen, andere partijen toevoegen etc. Later laat je de sequencer de opgenomen en evt gemonteerde mididata weergeven; deze sturen dan de synthesizers aan.

dás werken met midi in het kort.. succes Bart

nb: laag budget? zoek dan eens naar player Pro voor OS X (via versiontracker; leuk om mee te beginnen voordat je met dure softwarepaketten aan de slag gaat.

Bijdrager
    MacAttack

Voila dat heeft Bart goed uitgelegd.

Een aanrader voor jou is reason, Dennis. Dit is eigenlijk een volledige studio voor weinig geld. Download de demo en speel er wat mee.

http://www.propellerheads.se/products/reason/frame.html

Prijs een 500 € .

Dus voor een 700 € in totaal kan je zwaar uit je dak gaan.

Bijdrager
    bart
    ”MacAttack”

Voila dat heeft Bart goed uitgelegd.

Een aanrader voor jou is reason, Dennis. Dit is eigenlijk een volledige studio voor weinig geld. Download de demo en speel er wat mee.

Reason is inderdaad een vette aanrader! Mijn enige virtuele synth (naast vele echte), maar wel een hele goeie, waarmee je eigenlijk alles kan!

Bijdrager
    dennis

Ja, van Reason had ik de demo geloof ik uitgeprobeert.
    Snapte het wel , maar vatte het niet :wink:
    Ik moet em nog ff helemaal uittesten!

Bedankt voor de tips!! Dennis

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.