12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
  • Q:

Bijdrager
    Hydrarchos

Hulp bij keuze laptop gevraagd

Hallo allen,

Ik weet dat er al tig adviesdraadjes lopen, maar ik vraag jullie om enige mededogen omdat ik er in mijn eentje eigenlijk niet uitkom. Het probleem is het volgende: ik heb een Macbook 12″ van het werk. Prima ding, maar in sommige opzichten te beperkt. Eigenlijk wil ik er dus een eigen machine naast.

Omdat ik die 12″ vaak mee heb is draagbaarheid niet het belangrijkste criterium, dus komt een 15″ ook in aanmerking. De keuze gaat wat mij betreft tussen een 15″ van de oude en nieuwe generatie. Waar ik jullie graag over hoor zijn dingen die ik in spec sheets niet tegenkom:

– ventilatoren: hoe vaak slaan ze aan en hoeveel lawaai maken ze? Het fijnste van de 12″ is het fanloze ontwerp en ik geniet volop van de stilte
    – keyboard: ik hoor over problemen, maar heb geen idee hoe representatief die zijn. Ondanks aanvankelijke haat heb ik volledig bakzeil gehaald op het gebied van het MB-keyboard: nu ben ik er zo aan gewend dat typen op een oud keyboard ongemakkelijk aanvoelt. Maar als elke tweede toetsenplank kapot gaat is het niet verstandig, natuurlijk.
    – batterij: welke tijden haal je in werkelijkheid uit de machine? Onder de 5 uur wordt het wat problematisch voor me.

Dank alvast voor tips!

Bijdrager
    Anoniem ex-lid

Veel “adviesdraadjes” zijn geen advies draadjes.
    Het zijn bevestigingen van wat iemand in zijn hoofd al voor keuze heeft gemaakt.

Je ziet zelfs als iets anders word geadviseerd, de TS er alles aan doet om zijn keuze “goed te praten”.

Ook is zelf zoeken en research doen best ontspannen.
    De ventilatoren denk niet dat er echt een gesloten antwoord op kan komen.
    diegene die in de polder woon hoor eerder de ventilatoren dan iemand die in de stad woon. Daarbij doet de ene mail werk, de ander photoshop werk. Dat is een heel verschil.
    batterij. Kwestie van zoeken. En omdat een briljante idioot heeft bedacht dat het kopieeren en plakken via de adres balk super makkelijk gaat (NOT)
    hier maar eerste resultaat : http://osxdaily.com/2017/03/30/see-how-long-mac-battery-lasts-time/
    Dus gewoon kopen.

Mooi dit draadje kan ook weer gesloten worden.
    Waarom, met al deze techniek… is er nog geen advies website ?

Bijdrager
    Gitte65

Ik heb sinds een paar dagen een MBP 15″ 2017, maar geen kennis van de MBP 2015, dus een vergelijking kan ik niet maken.
    Maar bij mij gingen de ventilatoren alleen draaien toen ik de MBP in een Bookbook-hoes deed (te weinig ventilatiemogelijkheden, dus die heb ik retour gestuurd), verder heb ik de ventilatoren nog niet horen draaien. Maar ik doe ook geen mega zware taken.

En of een toetsenbord je bevalt of niet zul je zelf in de praktijk moeten testen. Ik vind zelf de toetsen bij het typen wel behoorlijk meer geluid maken dan dat het geval was bij mijn MBP uit 2010.

Wat de batterij betreft, ik heb voor aanschaf veel gebruikstesten zitten bestuderen en alle testen waren het er over eens: de opgegeven gebruiksduur van 10 uur wordt bij de MBP 15″ 2017 gehaald. Ik heb dat zelf nog niet in de praktijk getest overigens, dat staat voor de komende dagen op het programma.

Succes met een keuze maken!

Bijdrager
    Hydrarchos

@gitte65: bedankt. In ben best gecharmeerd van het nieuwe toetsenbord dus op basis daarvan is het niet zo moeilijk. De vraag is of bepaalde risico’s het aangaan waard zijn – vooral de “sticky keys”. Maar het is vaak zo dat er kort ophef ontstaat over dergelijke problemen die daarna maar een klein deel van de gebruikers blijken te hebben getroffen.

@meeuw: “Veel “adviesdraadjes” zijn geen advies draadjes.” Maar sommige dus wel. Laten we daar als werkhypothese even vanuit gaan.

Het punt is dat ik me enorm stoor aan ventilatorgeloei. Misschien had de vraag daarom moeten zijn: hoe verhoudt de inzet van de ventilatoren zich ten opzichte van de oude generatie MacBooks? Is het opvallend meer of minder?

En ja, er zijn batterij-analyses maar die spreken elkaar vaak tegen. Waar ik op zoek ben zijn ervaringen van mensen die een tijdje met deze machines hebben geleefd.

Bijdrager
    Anoniem ex-lid

Met mijn jaaren lange ervaring op forum ga ik er wel vanuit.
    En het is een kwestie van zoeken en filteren.
    Deze mensen hebben het getest. Op basis van feiten en maten.
    Als iemand 3 uur zwaar aan photoshoppen is en iemand is 8 uur aan mailen. En die geven hun ervaring. Dan pas krijg je tegenstrijdige input.
    En dat is onbetrouwbaar.

Als je geen oude macbook pro had 15″ met ventilatoren en geen nieuwe macbook pro. Wat is de waarde van input of ze harder of zachter zijn :D?
    Je wil dus eigenlijk vragen of de ventilatoren niet al te storend zijn bij te zwaar werk van een laptop.
    Ja…. Maarja dat is persoonlijk.
    Als je niet te snel tik op je toetsenboard dan heb je ook niet al te veel last van getik op toetsenboard.

Bijdrager
    Hydrarchos

@meeuw: Ik zou overigens graag wel weten op welk toetsenbord jij tikt, want daar gaat wel het nodige mis, zo te zien. Ook nuttige input.

De rest: ja tuurlijk, het is een inschatting. Maar ook die hoor ik graag.

Bijdrager
    Q-collective
    Hydrarchos op 29 november 2017

- ventilatoren: hoe vaak slaan ze aan en hoeveel lawaai maken ze? Het fijnste van de 12″ is het fanloze ontwerp en ik geniet volop van de stilte

Hij gaat in principe alleen aan als het apparaat warm wordt. Dat is meestal bij zwaardere programma’s. Draai je dus Photoshop, iMovie, etc, gaat de fan aan. Of je dat stoort is natuurlijk de vraag. Je hebt twee weken bedenktijd bij een online aankoop of een direct bij de Apple Store, dan krijg je gewoon je geld terug als je er niet tevreden over bent.

– keyboard: ik hoor over problemen, maar heb geen idee hoe representatief die zijn. Ondanks aanvankelijke haat heb ik volledig bakzeil gehaald op het gebied van het MB-keyboard: nu ben ik er zo aan gewend dat typen op een oud keyboard ongemakkelijk aanvoelt. Maar als elke tweede toetsenplank kapot gaat is het niet verstandig, natuurlijk.
    – batterij: welke tijden haal je in werkelijkheid uit de machine? Onder de 5 uur wordt het wat problematisch voor me.

Dank alvast voor tips!

Ook hier geldt: bekijk het twee weken eens.

Bijdrager
    Anoniem ex-lid
    Hydrarchos op 29 november 2017

@Meeuw: Ik zou overigens graag wel weten op welk toetsenbord jij tikt, want daar gaat wel het nodige mis, zo te zien. Ook nuttige input.

De rest: ja tuurlijk, het is een inschatting. Maar ook die hoor ik graag.

Denk je dat ik als ondernemer die al heel wat macbooks heb versleten naar het getik van toetsenboard ga luisteren? Enige wat tel is productie.
    Daarbij geen nuttige input, want er is geen vaste waarde of meting.
    Het is een inschatting. En met inschatting kan ik positief of negatief zijn.
    Dat is zelfde als hoe je de inschatting interpreteert.
    En daar zit het hem in.
    Dus koop dat ding, of ga naar de mac store, ram op die toetsen, ga met je oor half uur op macbook liggen.
    en koop hem als nog.

Bijdrager
    Unlock32

Ligt het aan mij Meeuw of kan jou toetsenbord echt geen t en lidwoorden aan?

Bijdrager
    McPim
    Unlock32 op 30 november 2017

..jou toetsenbord..

Altijd gevaarlijk, anderen corrigeren op spelling. :lol:

Moderator
    Night

Oftewel….. ieder vogeltje zingt/typt, zoals het gebekt is.

Bijdrager
    koen

Gedekt ?

12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.