18 berichten aan het bekijken - 1 tot 18 (van in totaal 18)
  • Q:

Bijdrager
    ElStino

Keuzestress voor nieuwe Imac

Hoi iedereen,

Ik ben relatief nieuw op dit forum. Al veel goede tips gelezen, maar dit is mijn allereerste post. En ik heb meteen jullie deskundig advies nodig…
    Ik ben in het bezit van een IMAC 21,5-inch mid 2011, een 2,7 GHz intel core i5 met 8 gig Ram. Daarnaast is het vooral de ipad en iphone die gebruikt worden voor de dagelijkse dosis multimedia.

Vorig jaar was ik al op zoek naar vervanging voor mijn steeds trager wordende toestel, maar kon ik echt niet leven met de matige upgrade en hoge prijzen verbonden aan de Imac’s. Dit jaar is anders, nu de toestellen echt merkbaar verbeterd zijn en vooral sneller zijn geworden. Buiten het mailen, wat office-werk en het verwerken van een stevige dosis foto’s (we hebben 2 kindjes, dus het ratio is sterk omhoog) wordt de Imac ook gebruikt voor Photoshop en Final cut pro. Ok, weliswaar als hobby om familiefilmpjes enzo te maken, maar toch is het leuk dat het wat vooruit gaat. En het gaat niet meer vooruit. 3D titles renderen doet ie al niet, en eer het programma is opgestart zit je aan je 2e koffie.

Dit keer zou ik willen gaan voor een 27-inch toestel (omdat het kan), maar blijf ik maar twijfelen over de specificaties die ik zou willen. Het is een hele hap uit het budget en ik wil er dan ook zeker van zijn dat ik een juiste aankoop doe, een toestel dat bovendien weer verschillende jaren meekan.
    Ram geheugen steek ik zelf wel bij, hier lijkt 16gig mij toch wel het minimum. Maar kom ik rond met de i5 van 3,8GHz of zou het toch nodig zijn om te investeren in de i7?

Een 2e belangrijk struikelblok is de opslag. Ik ben iemand die graag zijn files, muziek etc. dichtbij op het toestel zelf heeft staan. Geen icloud voor mij, en telkens een externe drive aansluiten als je ergen aan wilt zie ik ook niet zitten.
    De fusion drive van 2TB heeft 128gig aan SSD geheugen. Ik weet dat een volwaardige SSD veel sneller is en betere prestaties zal leveren, maar dat is meteen een smak geld erbij. (1 TB is 720 euro extra — slik!) Ik ben bang dat als ik voor de fusion drive ga, ik eigenlijk ‘oude, tragere technologie’ koop. Wat zijn jullie ervaringen en wat zijn de tips vanuit jullie perspectief?

Hopelijk kunnen jullie me helpen, alvast bedankt voor het advies!

Groeten,

Stijn

UPDATE: alvast bedankt voor de eerste reacties. Toch even verduidelijken dat mijn huidige imac upgraden geen optie is. Ik ga sowieso voor een nieuwe 27-inch. Hoofdvragen zijn dus of i5 volstaat, en of fusion drive ok is, want anders is een dure extra investering in ssd de enige oplossing. (2TB fusion drive waarvan 128 gb ssd)

• Dit onderwerp is gewijzigd 1 jaar, 5 maanden geleden door  ElStino.

Moderator
    Night

Jouw iMac zou het zelfs met het laatste macOS nog prima zou moeten doen gezien de specs. Is het misschien slim om eerst eens een clean install te proberen en daarna alles aan programma’s opnieuw te installeren. Dan heb je alles weer ‘clean’.

Wil je toch naar een nieuw type iMac, dan is de 27″ inderdaad een super keuze. Afhankelijk van de hoeveelheid data die je gebruikt zou ik altijd voor een interne SSD gaan en externe disk voor data opslag. Die kun je altijd nog vervangen door een USB3 SSD disk als de prijzen hiervan wat gunstiger worden. Overigens kan je die gewoon achter je iMac laten staan en heb je dus alle data altijd bij de hand. Denk wel aan een extra externe disk voor je TM backups !!!
    Qua geheugen hoef je niet maximaal te gaan. In de 27″ kun je dat later gemakkelijk zelf uitbreiden (en stukken goedkoper als via Apple)

Bijdrager
    makasa

Je huidige iMac voorzien van een SSD en extra geheugen. Hang er een externe harde schijf aan voor de data. Die kan er gewoon aan blijven hangen. Mijn iMac heb ik voorzien van een SSD en een externe harde schijf. De iMac staat altijd aan en de externe harde schijf dus ook. Deze configuratie staat al 5 jaar aan zonder problemen. TimeMachine backups gaan ook prima op de manier.

Als je een nieuwe iMac koopt met SSD kan je er ook een externe schijf aan hangen die er continue aan hangt. Hoef je er niet steeds aan te hangen.

Bijdrager
    ElStino

Ik wil sowieso een nieuwe imac kopen en niet meer investeren in mijn huidig toestel…

Bijdrager
    computer space

Hij is niet super veel sneller hoor. Die paar puntjes die Intel er sinds de Sandy Bridge heeft bijgeprutst wegen niet op tegen de software bloat sinds 2011. Zoek eens Wirths Law. Daarnaast moet ie 4x zoveel pixels verstouwen, dus GPU winst is ook marginaal.

Het is vooral heel erg KAK dat Apple geen octacore in de basislijn heeft gestopt en dit exclusief houdt voor de iMac Pro, dat terwijl AMD met budget multi-cores aan de weg loopt te timmeren.

Als de 27 inch 2011 die je hebt een 7200 toeren 3,5 inch schijf had, en nu fusion met een 5400 2,5 inch overweegt, zou je HD performance nogal eens vies tegen kunnen vallen. Zeker met foto’s en filmbewerken, omdat je daar snel buiten de SSD cache gaat. Maar goed, extern via USB 3.1 kan natuurlijk ook altijd.

Voor films renderen is de i7 in jouw geval zeer welkom, die heeft 2x zoveel rekenkernen.
    Ik zou kiezen voor i7, 16GB RAM, 256GB SSD en gewoon een 3,5 inch 4-6 TB USB3 HD extern. Dan voelt het het meest sneller.

• Deze reactie is gewijzigd 1 jaar, 5 maanden geleden door  computer space.

Bijdrager
    tarmac58

Nou dan heb ik ook nog een vraagje:
    Als je in dit geval gaat voor een SSD en een externe schijf, hoe belangrijk is dan veel geheugen?
    Is 16Gb zo’n beetje het normale minimum of kom je ook een heel eind met 8?

Bijdrager
    TheBigZ
    ElStino op 12 juni 2017

Dit keer zou ik willen gaan voor een 27-inch toestel (omdat het kan), maar blijf ik maar twijfelen over de specificaties die ik zou willen.

Configuratie van €2459 (alleen SSD meeroptie)

27″ iMac Retina
    3,4‑GHz quad‑core Intel Core i5
    8 GB 2400‑MHz DDR4 (later zelf extra bijplaatsen)
    SSD van 512 GB
    Radeon Pro 570 met 4 GB videogeheugen

En extra opslag doe je extern.

• Deze reactie is gewijzigd 1 jaar, 5 maanden geleden door  TheBigZ.
    • Deze reactie is gewijzigd 1 jaar, 5 maanden geleden door  TheBigZ.

Bijdrager
    SvS

Eens met TheBigZ, ComputerSpace en Night.

Al kom ik met 256GB SSD ook een heel eind, omdat lopende zaken lokaal worden opgeslagen en afgehandelde zaken externe schijfjes (2x backup dus)

8GB werkgeheugen is prima om mee te beginnen, aangezien je het kunt uitbreiden. In plaats van 16Gb kun je i7 nemen, even benchmarks opzoeken of verschil groot is. Tegenwoordig is i5 met SSD ook erg goed, zeker voor huis-tuin-keuken gebruik, maar je hebt nu over final cut pro, ja, dat vraagt dan ook iets meer van een machine. (weet je zeker dat je tijd over houdt voor final cut pro met kinderen, mij is dat uiteindelijk niet meer gelukt;-) )
    iMac is een dijk van een machine, ik geniet ook van mijn 27″ i7 + SSD + de later alsnog uitgebreide werkgeheugen + USB schijven.

• Deze reactie is gewijzigd 1 jaar, 5 maanden geleden door  SvS.

Bijdrager
    bassbug

Wellicht is na 5 jaar een clean install van je OS toch een verstandig idee.

Denk zelf dat jouw iMac nog prima mee kan als je inderdaad een SSD (bijv. 500 Gb van Samsung kost rond de €180) erin stopt.
    Zal incl. plaatsen door een winkel zo rond de €250 – 300 komen denk ik?

Verschil tussen HD en SSD is gigantisch.
    Denk dat je iMac daarna als nieuw aanvoelt.

Houd ons op de hoogte!

Bijdrager
    Ziegler

Hij gaat sowieso een nieuwe kopen!

El Stino:

Ik heb nu de 1TB fusiondrive en die is lekker vlot. Als jij wil gaan voor de 2TB FD, dan zal dat voordeel enkel groter zijn. Volgens mij is er geen noemenswaardig verschil tussen een SSD-drive en een fusiondrive met een 128 GB SSD-deel.

• Deze reactie is gewijzigd 1 jaar, 5 maanden geleden door  Ziegler.

Bijdrager
    rushy68
    ElStino op 12 juni 2017

Ik wil sowieso een nieuwe imac kopen en niet meer investeren in mijn huidig toestel…

moet je ook niet doen. Zat ik eerst ook naar te kijken. Kijk dit jaar naar een nieuwe imac….

Bijdrager
    koen

Ik heb diezelfde iMac, een SSD erin deed wonderen.

En misschien wat minder zware programma’s gebruiken, voor familiefilmpjes kom je al een heel eind met iMovie. Scheelt ook weer geld.

Tenslotte, controleer je huidige iMac eens met Etrecheck.

Bijdrager
    rushy68
    tarmac58 op 12 juni 2017

Nou dan heb ik ook nog een vraagje:
    Als je in dit geval gaat voor een SSD en een externe schijf, hoe belangrijk is dan veel geheugen?
    Is 16Gb zo’n beetje het normale minimum of kom je ook een heel eind met 8?

Met die vraag zit ik nu ook! maar dan gaat het over een iMac 21 inch. Ik gebruik photoshop en Capture one pro onder andere. Zelf kun je het geheugen van een 21 inch iMac niet meer uitbreiden. (kan bij mijn huidige iMac nog wel) Ga ik nou voor het instapmodel + 8gb geheugen extra + fusiondrive of het duurste model of toch een model in de uitverkoop? hastag keuzestress.

Bijdrager
    McMeller
    Ziegler op 13 juni 2017

Ik heb nu de 1TB fusiondrive en die is lekker vlot. Als jij wil gaan voor de 2TB FD, dan zal dat voordeel enkel groter zijn. Volgens mij is er geen noemenswaardig verschil tussen een SSD-drive en een fusiondrive met een 128 GB SSD-deel.

Ho, kleinigheidje! Sinds enige tijd is de Fusion Drive van 1TB voorzien van slechts 32GB SSD, dus géén 128. Dit geldt alleen voor de 2TB en 3TB.

Moderator
    Night

Het voordeel van de 27″ is juist (behalve het fijne grote scherm) dat je het geheugen naderhand eenvoudig kan bijprikken, tegen een fractie van de kosten die Apple ervoor rekent. Dus je koopt gewoon 8GB (standaard). Mocht het te weinig blijken, kan je altijd extra geheugen aanschaffen (of wanneer je portemonee het toelaat).

Kostentechnisch zou ik ook altijd een interne 356GB SSD nemen. Hierop zet je ALLEEN het OS en je programma’s. Dat is dan ook gelijk meer dan zat qua grootte. Eén externe HDD (USB-C of USB-3) voor je data en één voor je backups. Klaar. Beste oplossing en goedkoopste oplossing.

• Deze reactie is gewijzigd 1 jaar, 5 maanden geleden door  Night.

Bijdrager
    Spinozo

Kun je er niet een tweede SSD inknallen in de 27”? Bijvoorbeeld 1TB Samsung 90 pro. Scheelt ook een hoop geld.

Bijdrager
    Ziegler
    McMeller op 13 juni 2017
    Ziegler op 13 juni 2017

Ho, kleinigheidje! Sinds enige tijd is de Fusion Drive van 1TB voorzien van slechts 32GB SSD, dus géén 128. Dit geldt alleen voor de 2TB en 3TB.

Ik dacht dat de mijne 24 GB had, maar welke wil hij kopen? De 2 TB.

Bijdrager
    McMeller

Dat zie ik. Ging me even om de nuance voor de meelezers.:-)

18 berichten aan het bekijken - 1 tot 18 (van in totaal 18)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.