23 berichten aan het bekijken - 1 tot 23 (van in totaal 23)
  • Q:

Geblokkeerd
    Anoniem

Keuzestress: MacBook Pro of Air?

… en toen lag die beker thee ineens op de MacBook Pro. Kosten 500 euro, niet meer de moeite waard (batterij namelijk redelijk gaar en ook aan vervanging toe).

Now what? Ik twijfel enorm tussen het entrymodel van de Macbook Pro (degene met zonder touchbar) en een volledig opgetuigde MacBook Air. In beide gevallen een rib uit mijn lijf, maar de moeite waard. Ik heb sowieso een 512 GB SSD nodig en ik wil er niet te lang mee wachten. Zoals ik het nu zie hebben de machines de volgende voor- en nadelen ten opzichte van elkaar.

1. Voordelen MBP: (iets) sneller, (veel) beter scherm, snellere SSD, USB-C.
    2. Nadelen MBP: dat keyboard, USB-C, iets duurder, leverduur van 512GB-model misschien dealbreaker.
    1. Voordelen Air: veel beter keyboard, (marginaal) lichter, fijne vorm (wigvorm is voor veeltypers prettig), iets goedkoper, epische batterijduur.
    2. Nadelen Air: beduidend minder goed scherm, een beetje de technologie van gisteren, langzamere SSD en processor.

Taken: veel typen (dus keyboard belangrijk), een beetje Photoshop en Indesign, een game of twee (maar geen ingewikkeld spul).

Heeft iemand een dergelijke keuze al tot zijn/haar tevredenheid beslecht?

Bijdrager
    Bugsy

Ik vind het toetsenbord van de pro echt heel veel beter dan dat van de air

Bijdrager
    tomc

Waarom niet voor een 2015 MacBook Pro gaan. Het 13 inch model valt op vlak van prijs samen met de MacBook Air. Bovendien heb je alle nadelen van de nieuwe MacBook pro niet en daarbovenop heb je nog eens alle voordelen die jij opnoemt bij de MacBook Air wel.

Dat het model een jaar oud is doet er ook niet toe als de MacBook Air anders een optie is.

Geblokkeerd
    Anoniem
    Bugsy op 06 december 2016

Ik vind het toetsenbord van de pro echt heel veel beter dan dat van de air

Nah. Bijna geen key travel en beduidend meer herrie. Maar ik denk dat ik er wel aan kan wennen; op kantoor staat het mormel bovendien toch gedockt en klepper ik vrolijk weg op mijn Apple Extended Keyboard (uit 1989 – joepie).

Bijdrager
    Shmoo

Uit eerdere reacties die je hier op het forum en op de homepage hebt gedaan denk ik dat de keus eenvoudiger is dan je denkt.

Je hebt zelf al een aantal keer aangegeven hoe gehecht je bent aan dat ‘oude’ full-sized toetsenbord. Het aflopende unibody design van de Air vind je prettig omdat je dit getest had bij je ?vriendin, de ongekende batterijduur in computerland (niet alleen Apple), je kunt je USB-poortjes blijven gebruiken en qua specs ga je er nog altijd op vooruit maar waarschijnlijk voelt het vooral aan alsof je een extreem oude computer koopt. Komt dit echt vanwege de specs of veel meer omdat de 12″ Retina MacBook en de nieuwe 2016 MacBook Pro zo ontzettend nieuw-design ogen tegenover de Air wat je natuurlijk al jaren kent.
    Vergeet ook niet dat de MacBook Pro die je hier op het oog hebt natuurlijk ook gangster-prijzig is. Die computer is echt geen 1700,- waard. Over twee jaar zal natuurlijk niemand 1700,- voor een instap Pro betalen op basis van deze techniek maar weer gewoon ergens rond de 1350 – 1550,-.

Het is alleen dubbel zo teleurstellend dat je nu achter het net vist voor elke korting-actie die is geweest op deze machine de afgelopen maanden.

Ik denk dat alles aan het einde van de rit neerkomt op, kun je wennen aan een niet Retina scherm in de Air. Dat zal de doorslaggevend factor zijn.

Bijdrager
    computer space

Of een Surface Pro 4. Mooie scherm en compactheid van de Air. En stuk betaalbaarder.

Geblokkeerd
    Anoniem
    computer op 06 december 2016

Of een Surface Pro 4. Mooie scherm en compactheid van de Air. En stuk betaalbaarder.

Niet als de kosten meeneemt van de software die ik mag aanschaffen voor Windows. Om het nog maar niet te hebben over de tijd, moeite en frustratie die verloren gaat met het zoeken van geschikte vervanging voor programma’s die je goed kent en het wennen aan een nieuwe manier van werken. En dan heb ik het nog niet eens gehad over de ongeschiktheid van de Surface om op schoot te worden gebruikt (wat ik met enige regelmaat doe).

Serieus, ik snap niet dat mensen denken dat je louter op basis van een spec sheet zomaar van OS wisselt. Als je er je geld mee verdient heb je vaak jaren geïnvesteerd in het fine-tunen van je workflow, het vinden van geschikte software-tools en het ontwikkelen van vertrouwdheid met het OS (keyboard shortcuts, kleine utilities inregelen, etc.). Er moet wel iets buitengewoons aan de hand wil je dat allemaal weer wijzigen.

Geblokkeerd
    Anoniem
    Shmoo op 06 december 2016

Uit eerdere reacties die je hier op het forum en op de homepage hebt gedaan denk ik dat de keus eenvoudiger is dan je denkt.

[snipped]Komt dit echt vanwege de specs of veel meer omdat de 12″ Retina MacBook en de nieuwe 2016 MacBook Pro zo ontzettend nieuw-design ogen tegenover de Air wat je natuurlijk al jaren kent.
    Vergeet ook niet dat de MacBook Pro die je hier op het oog hebt natuurlijk ook gangster-prijzig is. Die computer is echt geen 1700,- waard. Over twee jaar zal natuurlijk niemand 1700,- voor een instap Pro betalen op basis van deze techniek maar weer gewoon ergens rond de 1350 – 1550,-.

Het is alleen dubbel zo teleurstellend dat je nu achter het net vist voor elke korting-actie die is geweest op deze machine de afgelopen maanden.

Ja, je hebt ook wel een punt. Het lijkt me ook wel eens leuk wat nieuws te hebben. De Air is de verstandige keuze, afgezien van het scherm (waar ik echt wel aan kan wennen). Maar het is zo saai. Ik ben daar, vrees ik, niet ongevoelig voor. Over de kosten maak ik me niet zoveel zorgen. Ik schrijf zo’n ding over drie jaar af en dan is honderd euro ineens niet meer zo’n factor. Ik kan me bovendien voor een 512GB Air niet zoveel kortingsacties herinneren. En anders, ach, c’est la vie.

Maar eerlijk gezegd denk ik dat de realiteit dit probleem gaat oplossen. Ik heb eigenlijk deze week een nieuwe nodig en ik zie nergens een 512GB MBP die binnen die termijn leverbaar is. Op naar de Air, dus. En ik zal er best blij op werken.

Bijdrager
    Buzz

Scherm alleen is voor mij meer dan doorslaggevend. Als je retina gewend bent is het scherm van de Air echt niet om aan te zien. Niet alleen de resolutie, maar ook kleur, en kijkhoek. We hebben hier beiden in huis, en de aanschaf van die Air, ipv een 13″ retina pro destijds, beschouw ik als mijn grootste Apple aankoop vergissing.

Keyboard en USB-C zijn respectievelijk een kwestie van wennen en wachten op de toekomst en zou ik niet als nadeel zien.

Levertijd is een week bij Apple online.

Bijdrager
    Bugsy

Die levertijd is nogal variabel. Ik heb vier weken wachttijd voor een mbp

Bijdrager
    Buzz

Variabel per model, maar ik heb de levertijd natuurlijk even bij apple.nl opgezocht voor de genoemde modellen, dus zonder touch bar, met upgrade naar 512 GB SSD.

Een weekje levertijd voor een build-to-order model is niet zo vreemd, en geldt trouwens ook voor de Air. Omdat de Air wat langer op de markt is zijn er misschien wat dealers die ook de build-to-order modellen op voorraad hebben. Dat zal bij de nieuwe Pro nog wel niet het geval zijn.

Geblokkeerd
    Anoniem

Ah, de definitieve offerte is binnen. Defecte topcase, vervanging dik 600 spijkers. Sjezus. Nou ja, als iemand nog een MBP 2014 met kapot keyboard kan gebruiken…

Bijdrager
    computer space
    BomC op 06 december 2016

Niet als de kosten meeneemt van de software die ik mag aanschaffen voor Windows. Om het nog maar niet te hebben over de tijd, moeite en frustratie die verloren gaat met het zoeken van geschikte vervanging voor programma’s die je goed kent en het wennen aan een nieuwe manier van werken. En dan heb ik het nog niet eens gehad over de ongeschiktheid van de Surface om op schoot te worden gebruikt (wat ik met enige regelmaat doe).

Serieus, ik snap niet dat mensen denken dat je louter op basis van een spec sheet zomaar van OS wisselt. Als je er je geld mee verdient heb je vaak jaren geïnvesteerd in het fine-tunen van je workflow, het vinden van geschikte software-tools en het ontwikkelen van vertrouwdheid met het OS (keyboard shortcuts, kleine utilities inregelen, etc.). Er moet wel iets buitengewoons aan de hand wil je dat allemaal weer wijzigen.

Ik ben geswitched, na 1987-2014 Mac. Gebruik nu beide, MacMini desktop en Surface Pro.
    Werkelijkwaar, geen ene moer verschil bij Pro gebruik. Gebruik het naadloos door elkaar heen. Software is sinds veel dingen cloud-based zijn niet meer machinespecifiek (Adobe CC kun je tussen beide machines afwisselen met 1 licentie). Maar met 30 jaar ben je inmiddels ook aardig systeemagnostisch. Doe zelfs best veel op Debian, ook geen probleem.
    Windows/SFP heeft wat rare dingen, zoals af en toe een spontane crash van de dock (heb je verder geen last van), maar daar krijg je ook dingen voor terug: minder lelijk, Wacom ingebouwd, supersnel opstarten, veel hogere framerate bij 3D GPU dingen (DirectX verslaat OpenGL/Metal met gemak). Ook wordt je minder gallisch van steeds weer weigerende software omdat Apple zo’n supersnelle OS updatestrategie hanteert.

En voor de systeemspecifieke dingen (ja, ik heb bijvoorbeeld Freehand 10 licentie Mac, en Autocad 2005 Windows), die draaien wederzijds op Virtual Box. Ook geen probleem. Dus beide apparaten zijn in feite dual-system.

En het niet lappen dat vond ik helemaal niet erg. Is namelijk toch een K-houding om in te werken. De SFP pak ik wel eens op de bank, met 700 gram prima te doen, de touch is uitstekend, maar ik hang m ook aan een USB3/tunderbolt kabel voor scherm, tb en muis. Think different….

Geblokkeerd
    Anoniem
    BomC op 06 december 2016

Ik ben geswitched, na 1987-2014 Mac. Gebruik nu beide, MacMini desktop en Surface Pro.
    Werkelijkwaar, geen ene moer verschil bij Pro gebruik. Gebruik het naadloos door elkaar heen.

En daar hebben we het andere misverstand: dat er zoiets bestaat als een universeel “pro gebruik”. Mijn manier van werken is de jouwe niet of die van iemand anders. Ik heb domweg geen zin om een werkwijze waar ik me comfortabel mee voel helemaal om te gooien omwille van een apparaatje.

En het niet lappen dat vond ik helemaal niet erg. Is namelijk toch een K-houding om in te werken.

Dat betekent niet dat het niet af en toe toch nodig is, en dan is het nogal vervelend dat je apparaat dat niet (of moeilijk) toestaat.

Bijdrager
    iDog
    BomC op 06 december 2016

Ah, de definitieve offerte is binnen. Defecte topcase, vervanging dik 600 spijkers. Sjezus. Nou ja, als iemand nog een MBP 2014 met kapot keyboard kan gebruiken…

<slightly off-topic>Enkel defecte topcase, logic board nog in orde ? Dat valt me eerlijk gezegd nog mee dan, gezien een kop thee (al dan niet met suiker) flink meer schade dan alleen dat kan aanrichten.
    </slightly off-topic>

Geblokkeerd
    Anoniem

Nou ja, de offerte (en de technieker) zei: “Schade lijkt intern mee te vallen”. “LIjken mee te vallen” vind ik wat te weinig geruststellend om zeshonderd euro tegen de rest aan te smijten. Als bij nader inzien er toch iets belangrijks kapot is valt het ineens niet meer mee en weet de reparateur natuurlijk van niks.

En thee drink ik natuurlijk straight.

Bijdrager
    SvS

En wat is het geworden?

Bijdrager
    SvS

Ik vind MB Pro versie 2014 eigenlijk nog te jong om al te vervangen, maar ÔéČ 600 ook weer teveel voor een reparatie. Geen dekking van AppleCare of verzekering?

Je kan om second opinion vragen?

Geblokkeerd
    Anoniem

Ik typ dit op mijn nagelnieuwe, top-of-the-line MacBook Air met 2.2 GHz i7 processor en 512 GB SSD. De verleiding van de nieuwe MacBook Pro was er zeker maar het keyboard en de driehonderd euro korting hebben me over de streep getrokken.

Daarbij komt dat ik na de klachten over videokaarten erg terug moest denken aan de ellende die ik ooit beleefde met mijn eerste-generatie MacBook (die witte), die op willekeurig tijden zichzelf uitzette. Dat werd na een halfjaar opgelost met een firmware-update, maar ondertussen zat ik als een maniak op Command-S te beuken in de hoop niet teveel werk kwijt te raken. Eerste-generatie Apple spul, het blijft iets voor de stoutmoedigen onder ons.

Meteen ook mijn in thee gemarineerde Pro opgehaald bij de reparateur. Die het natuurlijk nu perfect doet. Nou ja, een weekje afwachten en kijken of-ie dat volhoudt. Zoja, dan heb ik er twee. Beetje overbodig.

Bijdrager
    aartjan.nl/blog

Excellent choice. Ik zou ook altijd voor de Air gaan. Vooral door alle aansluitingen en de Magsafe. Ik vind Retina overrated, je kan ‘m niet eens native zetten, het is altijd scaled.
    Dus het keyboard op de Pro doet het weer?

Geblokkeerd
    Anoniem

Ja. Voorlopig althans. Een weekje kijken of-ie het volhoudt en dan voor een zacht prijsje op Marktplaats zetten, denk ik.

Nu al erg blij met de Air, toch mijn favoriete Mac.

Bijdrager
    SvS

Ah, super! Veel plezier ermee en i7 + 512, dat is een goede configuratie!
    Ik had dit of MBP 2015 genomen, idd wegens aansluitingen, ik vind 300 meerprijs voor een touchbar best overkill.

Btw durf je het aan, 2e hands aanbieden voor een MB-met-vochtschade?
    Dit is precies de reden waarom ik geen 2e hands Macs/iPhone durf te aanschaffen via MP.

Geblokkeerd
    Anoniem
    SvS op 08 december 2016

Ah, super! Veel plezier ermee en i7 + 512, dat is een goede configuratie!
    Ik had dit of MBP 2015 genomen, idd wegens aansluitingen, ik vind 300 meerprijs voor een touchbar best overkill.

Btw durf je het aan, 2e hands aanbieden voor een MB-met-vochtschade?
    Dit is precies de reden waarom ik geen 2e hands Macs/iPhone durf te aanschaffen via MP.

Dat vind ik niet zo’n probleem zolang je het er maar bij zet en het verhaal uitlegt. Maar eerst maar eens kijken hoe het ding deze week doorstaat. Eurootje of 750 – da’s 200 onder de gemiddelde waarde en een goede weerslag van het risico, denk ik. Of de markt er net zo over denkt zien we dan wel weer.

23 berichten aan het bekijken - 1 tot 23 (van in totaal 23)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.