20 berichten aan het bekijken - 1 tot 20 (van in totaal 20)
  • Q:
    Bijdrager
    bartgoossens

Keuzes

Sinds vorig jaar ben ik vanwege financiele redenen van een MacBook teruggeswitch naar een Windows laptop. (Na twee keer scheuren van de topcase van de MacBook vertrouwde ik deze niet echt meer).

En nou raden jullie het al: ik heb ontzettend veel spijt van de switch terug naar Windows. Ik wil dus graag weer een Apple laptop terugkopen. Het probleem is echter dat ik vanwege die rotte topcase geen macbook meer wil kopen. Ik neem mijn laptop bijna dagelijks mee naar school en hij moet dus tegen een stootje kunnen. Het zou dus een Pro laptop moeten worden.

Wat ik wel heel prettig vond aan de MacBook was het formaat. Ik zou dus ook weer graag een laptop van dat formaat terugkopen. Dan zou je dus logischerwijs op een MacBook Air komen. Ik vind dit ook een verschikkelijk mooie laptop, welke in principe krachtig genoeg is voor wat ik er mee doe (office, internet, wat muziekdingetjes en af en toe wat rommelen met photoshop). Nadeel is alleen de prijs. Ik heb geen 1600 euro en ik twijfel ook over het gebrek aan uitbreidingsmogelijkheden.

Een 15″ macbook pro zou ook een optie zijn, ware het niet dat ik nu ook een 15″ laptop heb, welke eigenlijk iets te groot is naar mijn zin. Eigenlijk is deze ook te duur.

De laatste optie is om een tweedehands laptop te kopen (bijvoorbeeld een 12″ PowerBook G4). De vraag is echter hoe lang deze nog fatsoenlijk draaien met de nieuwste software.

Ik ben op zich wel bereid om wat langer door te sparen, zodat ik de 1600 euro wel op kan brengen, maar aan de andere kant wil ik zo snel mogelijk weer een Apple.

Nou is mijn vraag aan jullie: Wat zouden jullie doen? Toch de MacBook Air of iets anders?

Bijdrager
    filenox

Gewoon de MacBook met een goede laptop sleeve :D

Bijdrager
    sven-

Ik sluit me bij FileNox aan. Niet alle MacBooks hebben (snel) last van een slechte case.

Bijdrager
    carpebios

Geen air, ik zou een macbook pro nemen, 1300 euro bij a-mac bijvoorbeeld.
    Zeker geen g4 kopen, maar lekker een mac met een intel

Bijdrager
    bartgoossens

Tja, een MacBook komt er bij nooit meer in. :( Ik heb hem altijd in een goede sleeve in een aparte tas vervoerd en dus in drie maanden tijd twee keer een gescheurde topcase gehad. En dat terwijl ik echt superzuinig op mijn spullen ben…

edit:

”carpebios”

Geen air, ik zou een macbook pro nemen, 1300 euro bij a-mac bijvoorbeeld.
    Zeker geen g4 kopen, maar lekker een mac met een intel

Mag ik vragen waarom ik geen Air moet kopen? Is dat vanwege de beperkte uitbreidingsmogelijkheden die ik al noemde, of zijn er nog andere redenen?

Die MB Pro bij A-mac is wel een heel mooie aanbieding. Bedankt voor de tip!

Bijdrager
    Hajo Telding

Ik denk dat je gewoon pech hebt gehad, kan gebeuren. Geen reden om nooit meer een MacBook te kopen denk ik.

Bijdrager
    sven-
    ”bartgoossens”

Mag ik vragen waarom ik geen Air moet kopen? Is dat vanwege de beperkte uitbreidingsmogelijkheden die ik al noemde, of zijn er nog andere redenen?

1. de Air is duurder.

(en evt. 2. de MBA is een revisie A product, en vaak kun je bij Apple producten beter nog even wachten op de revisie B van dat product. Daar zijn dan bepaalde “kinderziektes” / fouten uitgehaald.)

Bijdrager
    Oppie
    ”bartgoossens”

Tja, een MacBook komt er bij nooit meer in.

En jij denkt dat elke MacBook gebruiker loopt te balen van een gescheurde topcase?

Bijdrager
    Gates

Ik citeer:

”Hajo

Ik denk dat je gewoon pech hebt gehad, kan gebeuren. Geen reden om nooit meer een MacBook te kopen denk ik.

Bijdrager
    1984
    ”bartgoossens”

Mag ik vragen waarom ik geen Air moet kopen? Is dat vanwege de beperkte uitbreidingsmogelijkheden die ik al noemde, of zijn er nog andere redene

De oude 12 inch Powerbook is nog steeds mijn favoriete laptop. De Air voelt eerder als een luxe laptop voor erbij. Maar wie koopt nou een tweede laptop ‘voor erbij’?

Bijdrager
    sandervanhezik

een mbp 15″ is naar mijn mening totaal niet groot! en dat jou topcase een paar scheurtjes heeft gekregen dan heb je gewoon net pech gehad! en dat je daardoor ineens geen mb wilt,vind ik erg raar! want je kan ook jaren met je mb of mbp of mb air doen zonder dat je scheurtjes oploopt! ik zou eerst kijken naar een mb (aangezien de kosten) en anders door sparen voor een mbp

Bijdrager
    bartgoossens

Het lijkt mij niet dat ik pech heb gehad met mijn MacBook. Als je ziet dat heel het forum vol staat met dergelijke topcase scheuren dan gaat het wat imo wat verder dan pech. Een MacBook gaat er dus zeker niet komen!

De keuze gaat voor mij nu tussen een MB Pro en een MB Air. Ik zie op marktplaats ook verschillende nieuwe MB Air’s uit amerika te koop staan. De prijzen varieren van ongeveer 1300-1400 euro. De prijs zou dus geen invloed op de keuze mogen hebben.

Ik ga donderdag even langs een apple store en ik ga allebei de modellen gewoon uitgebreid proberen. Ik denk dat ik dan het beste een keuze kan maken.

Bijdrager
    junjur

nouja, als je geen macbook wilt, dan is de keus wat mij betreft makkelijk. De MBP is supermakkelijk mee te nemen (ik heb zelf een 15 inch versie) en ik neem hem mee naar elk college. Ik heb hem een keer van de trap af laten vallen (rugtas was nog open) en op een los hoekje na geen schade aan het aluminium of andere interne hardware. Verder, het is gewoon een supersnelle machine en je hebt een dvd drive, veel snellere processor en veel snellere videokaart.

Wat mij betreft zou de keuze niet zo moeilijk zijn, want hoewel de MBP vergeleken met de MBA natuurlijk wat groter zal zijn, is het vergeleken met je huidige laptop waarschijnlijk nog steeds heerlijk. (Vergeet niet, de MBP is dunner dan de Macbook.)

Bijdrager
    Afroman

Wat mij betreft zou de keuze niet zo moeilijk zijn, want hoewel de MBP vergeleken met de MBA natuurlijk wat groter zal zijn, is het vergeleken met je huidige laptop waarschijnlijk nog steeds heerlijk. (Vergeet niet, de MBP is dunner dan de Macbook.)

Dat komt omdat die ook breder is.

Bijdrager
    junjur

tsjah, ik zeg alleen maar wat mij een betere keus zou lijken. Natuurlijk is de MBA compacter en makkelijker mee te nemen, maar als je sowieso geen macbook wilt, en geen concessies wilt doen aan de snelheid van je hardware en uitbreidingsmogelijkheden, dan moet je voor de mbp gaan.

Is mobiliteit belangrijker dan prestaties en denk je dat je geen firewire nodig hebt? ga dan voor de mba.

Bijdrager
    Soulshaker
    ”bartgoossens”

Het lijkt mij niet dat ik pech heb gehad met mijn MacBook. Als je ziet dat heel het forum vol staat met dergelijke topcase scheuren dan gaat het wat imo wat verder dan pech. Een MacBook gaat er dus zeker niet komen!

De keuze gaat voor mij nu tussen een MB Pro en een MB Air. Ik zie op marktplaats ook verschillende nieuwe MB Air’s uit amerika te koop staan. De prijzen varieren van ongeveer 1300-1400 euro. De prijs zou dus geen invloed op de keuze mogen hebben.

Ik ga donderdag even langs een apple store en ik ga allebei de modellen gewoon uitgebreid proberen. Ik denk dat ik dan het beste een keuze kan maken.

Ik zou toch een macbook kopen als ik jou was, de macbook pro ist te duur en de macbook air eigenlijk ook zeg je , en je wilt liever een compacte laptop
    Dan blijft de Macbook over, compact , tamlijk goed geprijst (in vergelijking met de rest :D)
    Scheurt de caseopnieuw, big deal, dan laat je een nieuwe steken bij je Apple resseller, koste bij mijn vorige macbook mij nul euro en dat 4 maanden buiten garantie

Bijdrager
    AST

Het lijkt me duidelijk dat ie geen nieuwe macbook wil kopen. (Had ik wel gedaan trouwens 8)). In dat geval zou ik voor de MBP gaan. Hij is goedkoper, en sterker dan de MBA. Daarbij wil je toch gewoon een dvd drive hebben?!.

Daarbij denk dat ik als het tegen een stootje moet kunnen, je verkeerd zit bij de MBA. Ik kan het mis hebben hoor, maar hij ziet er zo vreselijk fragiel uit….

Bijdrager
    sven-

Nogmaals, niet iedereen heeft problemen met zijn/haar MacBook, maar op een forum als dit lees je natuurlijk alleen de negatieve problemen en nauwelijks de positieve berichten over mensen die zo goed als nooit problemen hebben met hun MacBook. Bovendien betekenen een (groot) aantal berichten over een slechte (top)case bij de MacBook niet dat meer dan 50% o.i.d. van alle MacBooks die problemen kent hoor…

Maargoed, je moet het zelf weten. Het meest goedkope alternatief is een “oude” MacBook Pro (vorige serie) die ze bij sommige winkels nog verkopen.

Bijdrager
    VlamMans

Ik heb nogsteeds geen last van die gescheurde topcase, terwijl ik met mijn MB al flink wat kilometers heb afgelegd in bussen, autos, trams en lopend. De MBA is zeker niet aan te raden, vind ik dan, omdat hij weinig uitbreidingsmogelijkheden heeft en naar ervaringen van een vriend toch nét iets te weinig kracht levert om de zwaardere programma’s (CS3 e.d.) goed te laten lopen. Ik zou dan idd voor de 15″ MBP gaan, zoo veel groter is dat ding nou ook weer niet dan een 13,3″ MB.

Bijdrager
    bartgoossens

Ik ben vandaag bij Amac in den bosch geweest en heb daar uitgebreid beide laptops getest. Ik ben tot de conclusie gekomen dat ik voor de MacBook Air ga. Deze is echt snel genoeg voor mij en de ultieme draagbaarheid en lange accuduur vind ik belangrijker. Daarnaast zal ik hem, mezelf kennende, over twee jaar waarschijnlijk toch weer weg doen voor een nieuwe. De uitbreidbaarheid is dus minder belangrijk.

Ik ga morgen in Rotterdam voor 1225 euro een macbook air in ongeopende verpakking ophalen met nog bijna een jaar garantie. Lijkt me een heel goeie deal. Ik moet alleen nog ff een losse superdrive aanschaffen en dan is hij compleet.

Bedankt voor jullie adviezen! (waar ik eigenlijk dwars tegenin ga…)

20 berichten aan het bekijken - 1 tot 20 (van in totaal 20)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.