26 berichten aan het bekijken - 1 tot 26 (van in totaal 26)
  • Q:
    Bijdrager
    myrok24

Keuzehulp: MacBook Pro 13 inch of MacBook Air

Ik ben mij aan het oriënteren voor ene nieuwe laptop en ga waarschijnlijk kiezen voor een 13inch (nu 15). Maarrr., ik twijfel tussen een MacBook Pro 13-inch: 2.5GHz 8GB met 500GB ATA (1330 euro) en een MacBook Air 13-inch: 1,7 GHz 8GB 128GB FLASH (1379).
    En als ik de pro zou uitbreiden naar ssd ben ik uiteraard nog duurder uit.

Voorkeur voor air, is eigenlijk ook de resolutie (1440×900) die net iets hoger is.

Nu heb ik een MBP 2,16Ghz CoreDuo 2GB en 100GB schijf, dus beter wordt het sowieso;) IK gebruik wel vaak Photoshop, Illustrator etc.. maar dat werkt (gek genoeg) nu ook redelijke goed. Veel spellen speel ik niet, maar is natuurlijk mooi als het draait. Qua opslag: 100gb is genoeg (veel in de cloud). Extern aansluiten op imac is ook mogelijk evt.

Ik heb gevoel dat ik bij de Air meer snelheid terug krijg voor minder geld, zeker met de laatste aanpassingen..maar ik kom er niet uit.
    Daarnaast twijfel ik zelfs of de i5 ook al voldoende is (maar ja beter nu dan nooit..)

Wat is jullie mening?

thnx!

nog wat benchinfo:
    http://www.iclarified.com/31018/benchmarks-for-the-new-2013-macbook-airs-chart
    http://www.macrumors.com/2012/06/18/benchmarks-for-new-13-inch-macbook-pro-beat-macbook-air-previous-macbook-pro-by-10-15/

Bijdrager
    Bryan Lybeer

De Air is een betere keuze …

Bijdrager
    TheBigZ

Je bent de zoveelste al deze week met dezelfde vraag.

Ram geheugen Macbook Air & Macbook Pro

MacBook Pro of Air?

Bijdrager
    myrok24

@thebigz, bijvoorbaat al excuus voor dubbele posts, maar die jij aanhaalt (en wat ik ook veel vind op internet) daarin wordt vooral gerefereerd naar de pro retina ipv de “normale” pro.

Bijdrager
    TheBigZ

Ik zou de nieuwe MacBook Air 2013 kiezen.

Bijdrager
    Sweebee

De nieuwe MacBook air i7 is sneller dan de MacBook pro 13 i5. (Volgens de benchmarks). Alleen de MacBook pro 13 i7 is sneller. Dus in jou geval zou ik de air kiezen.

Bijdrager
    CedricH

Een ander voordeel aan de Air is die asymmetrische fans die stiller zijn als ze moeten draaien dan de gewone fans in een 13″ Pro. Ik kom soms gek van al het geblaas van mijn Pro (begin 2011 model) terwijl je de Air (mid 2012) van mijn vriendin amper hoort. Sowieso is het scherm fijner en heb je ook iets minder last van reflecties door de grijze boord heb ik al gemerkt.

Bijdrager
    myrok24

Nou dat lijkt mij een gewonnen race, als ik het zo lees:)

Bijdrager
    myrok24

mmm.. we zijn nu een tijdje verder.. met een kleine verandering: de Haswell/retina macbook pro met flash-opslag.

Nu twijfel ik wederom:

– Air: 1,7-GHz i7, 8gb, 128g flash. –> € 1.379,00
    – Pro: 2,4 Ghz, i5, 8gb, 128g flash –> € 1.429,00 (50 euro meer)

Geen idee of aantal Ghz en i7 nou echt groot verschil gaan uitmaken. Daar tegenover: pro is retina, hdmi poort erop. Wil bij beiden wel 8gb geheugen.

hmm..

Wat is jullie mening?

Bijdrager
    Flesh

Lijkt me geen twijfel over mogelijk. De Pro. Vind het scherm van de Air niks vergeleken met een Retina..

Bijdrager
    myrok24

Ja als ik zo een beetje rond kijke, is de pro (zeker met extra geheugen) denk ik een betere keuze. Ook omdat ik veel photoshop etc..

Bijdrager
    Flesh

Ik heb de 256gb versie vorige week gekocht, je krijgt er geen spijt van!

Bijdrager
    Thiago1983

@flesh

Met welke processor?? Want ga die van mij morgen ook bestellen maar dan wel met 16gb ram. Maar weet enkel niet welke processor ik moet nemen :-S

Mvg

Bijdrager
    Stofken

@myrok24: ik zit met dezelfde twijfel; ik heb nog 3 kanshebbers overgehouden omdat ik voor mezelf heb uitgemaakt dat 128 GB SSD voldoende is (ik heb 8 TB op mijn Synology en via CloudStation heb ik een “dropbox-like” omgeving om direct files te editen. Ik kies ook voor 8 GB omdat ik vaak Photoshop, Dreamweaver open heb, en soms Illustrator of InDesign. Daarnaast het dagelijkse mailen, surfen, offertes/facturen maken.

Dit zijn de 3 kanshebbers met prijzen (apple.com/be)

MBA 13″ / i5 / 128 GB / 8 GB / €1229
    MBA 13″ / i7 / 128 GB / 8 GB / €1379
    MBP 13″ / i5 / 128 GB / 8 GB / €1429

Er zijn dus 2 upgrademogelijkheden: i5 > i7 = +€150 of MBA i5 naar MBP i5 = +€200
    Zijn de upgrades hun geld waar voor mijn gebruik of steek ik de euro’s in mijn zak (en koop bvb Office for Mac) ?

Bijdrager
    Frank Visser

ben je student? Koop dat office via ‘slim’:-)
    Daar koop ik nu mijn Adobe pakket voor 79 euro per jaar. En bij mij 2x op rij werkt de licentie zelfs 2 jaar of langer..

Bijdrager
    Stofken

Neen, geen student, 35 jaar en Freelance Front End Developer, dus voor mij geen spotgoedkope licenties:(
    Ik wist niet dat het budget van een student momenteel al tot €1400 voor een laptop gaat:p in mijn tijd …;)

Bijdrager
    Frank Visser

Helaas. Dan gaat dat niet voor jou op.

Heb inderdaad als student (destijds 18 jaar) voor 1800,- een 27” iMac aangeschaft. Dit is wel dat mijn ouders riant wouden meebetalen en ik altijd goed gespaard heb. Andere kant, met hard werken bereik je veel. Niet dat de jij die tijd niet hard gewerkt hebt. Maar ik draai elke week 60-70 uur waar ik tussen de 2,40 en 7,50 per uur betaald krijg. dan valt het allemaal beter te betalen:-)

Bijdrager
    Stofken

60-70u, dat kan al tellen, dat is voor mij ook een minimum-week:)
    maar terug on-topic, jij ervaring met een van 3 bovenstaande configuraties (en upgrades)? 4GB>8GB nodig voor Photoshop? i5>i7 een merkbare upgrade?

Bijdrager
    Frank Visser

Niet zozeer ervaring mee.
    Enige wat ik kan zeggen is dat je wel degelijk een betere processor moet hebben. Wil je je 8GB gebruiken, destijds extra 8GB in mijn mac gezet. Nu 12GB maar is niet veel sneller omdat mijn processor zware photoshop dingen niet super soepel aankan. Dus kijk even goed naar de processor.

Daarnaast als je macbook Pro een retina is, is dat wel erg gaaf en handig. Vooral met kleine priel dingetjes.

8Gb heb je zeker nodig. I5 > I7 weet ik niet of dat merkbaar is. Als je het budget hebt, zou ik het doen.
    Misschien is het merkbaar groot verschil. Misschien niet. Anderzijds je kan alleen maar langer met je macbook doen. En verkoopwaarde stijgt ook.

Bijdrager
    Hanzze

Heb sindskort (1 mnd) een MacBook Air en kan je vertellen dat hij echt fantastisch werkt. Met name door de SSD is hij echt razendsnel. Dit zou zeker een goede keuze zijn!

Bijdrager
    Stofken

@Hanzze: welke configuratie? wat is je ‘workload’ op de MBA?
    De Apple verdeler hier in België raadde mij de 15″ Macbook Pro Retina 16 GB RAM en 256 GB SSD aan:( Ik denk niet dat ze een duurdere configuratie in de winkel hadden!:( grrrrrrr

Bijdrager
    Stofken

De 3 configs met hun GB3 score erbij (Single/Multi Core)

MBA 13″ / i5 / 128 GB / 8 GB / €1229 (2366/4471)
    MBA 13″ / i7 / 128 GB / 8 GB / €1379 (2856/5475)
    MBP 13″ / i5 / 128 GB / 8 GB / €1429 (2628/5362)

Dus puur op CPU wint de i7 in de MBA

Bijdrager
    Thiago1983

@Stofken

Ivm die mbpr 15″: dan hebde wel een boem van een laptopje er als je het mij vraagt.

Ik heb vorige week de nieuwe mbpr 13″, 2,4 16gb, 256 ssd besteld. Nu enkel wachten op levering. Voorzien op 9-12-2013

Mvg

Bijdrager
    Stofken

Het mag ook wel een boem zijn zeker voor €1429! Wat een pak geld!
    En buiten de langere batterijduur van de Haswell, ben je met een gelijkgeprijsde i7 Ivy Bridge nog beter af.

Bijdrager
    Thiago1983

En geheugen compressie,…

En niet he vergeten die retina scherm op de pro he.

Mvg

Bijdrager
    Stofken

Geheugen compressie zit in Mavericks, dat heb je dus op vorige editie MBP ook.
    Wat ik me nu afvraag, is een 2012 MBP een zinnige aankoop als je hem zelf kunt upgraden met 8 GB RAM en 256 GB SSD, je hebt dan geen retina? en een Ivy Bridge, maar wel hogere specs voor mogelijks een lagere prijs.

26 berichten aan het bekijken - 1 tot 26 (van in totaal 26)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.