20 berichten aan het bekijken - 1 tot 20 (van in totaal 20)
  • Q:
    Bijdrager
    jakeh

Keuzehulp MacBook Air

Ik ben van plan vandaag een MacBook Air te kopen. Gaat vooral gebruikt worden voor werken (word/pages), internetten, itunes en iPhoto.

Alleen heb ik nu twijfels over wat ik er bij zal aanschaffen. 8GB werkgeheugen? Of toch de snellere chip I7? Meer GB harde schijf?

Tips?

Bijdrager
    Niels

Als je een beperkt budget hebt: 8gb werkgeheugen, het werkgeheugen is namelijk niet te vervangen, aangezien dit op het moederbord gesoldeerd zit.

Eventueel nog de i7 (maar in de praktijk scheelt dit niet heel veel), dit scheelt uit mijnhoofd 100 euro?

De SSD kun je altijd nog vervangen (MacUpgrade.eu) en je kunt een externe schijf gebruiken voor grote opslag.

Bijdrager
    Xcode

Naar volgorde van belangrijkheid:
    – 8 GB werkgeheugen
    – grotere SSD
    – snellere processor

Dus afhankelijk van je budget, van bovenaf beginnen met toevoegen.

Wanneer de prijs trouwens in de buurt komt van de 13-inch MacBook Pro retina, raad ik je die aan: geweldig apparaat.

Bijdrager
    belfortmac

Kijk even in de Dixons folder.
    Van 9 -12 en 16 -19 januari 100 euro korting op de Air.

Bijdrager
    jakeh

Dank voor de reacties, zou op eigen gevoel voor andere zaken zijn gegaan. Waar merk je die 8 GB het meeste aan?

Bijdrager
    SunKeeper

Naar het punt dat het niet meer later te upgraden is omdat het zit vastgesoldeerd.

Wel makkelijk als je lekker lang met je Mac wilt doen, de tweedehands waarde blijft ook langere tijd hoger.

Bijdrager
    jakeh

@daalhofmac, dank voor de tip : maar volgens mij is het maar 40 euro korting.

Bijdrager
    Xcode

@SunKeeper
    Dat geldt voor alles: werkgeheugen, SSD en processor. Die zijn achteraf allemaal niet uit te breiden. Het werkgeheugen is juist zo belangrijk omdat dat doorgaans het eerste is waar je de ‘beperkingen’ van gaat merken, dus het is het verstandigst om deze het eerst te upgraden. De SSD staat boven de processor omdat je vaak toch meer ruimte nodig gaat hebben dan 128GB. De snelheidswinst bij het kiezen van een i7 processor is minimaal, maar wel merkbaar als je de MacBook Air als rekenpaard gaat gebruiken (wat aan je beschrijving te zien volgens mij niet het geval is).

Bijdrager
    belfortmac

@jakeh

Nee 100 euro, je moet wel in de folder kijken en niet op de site
    .http://www.onemorething.nl/community/topic/nieuwste-macbook-air-13-mediamarkt/#post-2644882

Geblokkeerd
    Anoniem

Mijn ervaring is dat 256GB SSD en 8GB RAM een erg goede combi zijn. Als ik daartussen moest kiezen zou ik voor de 256GB zijn gegaan, maar dat hangt geheel af van hoeveel bestanden je hebt. Al mijn bestanden passen op een 128GB SSD, maar dan moet de muziekmap elders staan (60GB) en moet ik zuinig zijn met wat ik aan programma’s en video’s erop gooi.

256GB geeft dus net die vrijheid in mijn geval die ik erg de moeite waard vind, maar 8GB werkgeheugen is ook een goede keuze. De i7 zou ik alleen doen als geld geen echte rol speelde en je lekker alles wil max-en.

Trouwens, ik zou ook een 11″ model nemen. Stukken meer portable dan de 13″ en dus gewoon een lekker formaat. Welke neem jij?

Qua aanbiedingen zou ik zeker op de Mediamarkt BTW dagen wachten, maar dan heb je niet alle keuze in RAM en processors..

Bijdrager
    belfortmac

Bijdrager
    jakeh

Ik had hem dankzij jouw link al gevonden Daalhofmac, thanks! Heb hem opgeslagen en neem ‘m vanavond mee naar de Saturn. Eens kijken of ze deze prijs kunnen matchen..

Bijdrager
    belfortmac

Succes;)

Bijdrager
    Appellover

Voor internetten,iPhoto,iTunes heb je aan de standaard MacAir ruim voldoende hoor,999€ is mooie prijs voor de machine.

Bijdrager
    jakeh
    Appellover op 13 januari 2014

Voor internetten,iPhoto,iTunes heb je aan de standaard MacAir ruim voldoende hoor,999€ is mooie prijs voor de machine.

Besloten dat je gelijk hebt, behalve de opslag capaciteit. Daar wil ik wel wat ruimte hebben, dus 256 gb. En ik maar denken dat de CPU zo belangrijk was..;)

Geblokkeerd
    Anoniem

11 of 13 inch?

Bijdrager
    jakeh
    sunapple op 13 januari 2014

11 of 13 inch?

13 inch, want 11 is mij toch iets te klein..

Bijdrager
    klonic

Als dat werkelijk het geen is wat je gaat doen dan is 4GB werkgeheugen wel genoeg. Ik heb voor 8GB gekozen, ik liep met 4GB nu al tegen de beperkingen aan in mijn Early 2011 Macbook Pro met 2,3GHz i5. Nu ben ik wel een zware multitasker (boeken van 500MB in voorvertoning, met iPhoto, Agenda, Safari (6 tabbladen) en Word open. Dankzij Mavericks was dit wel weer te handelen. Niemand weet echter hoe jij je laptop precies gaat gebruiken dus niemand kan jou echt goed advies geven. Ik heb in mijn retina Macbook Pro ook voor een 512 GB SSD gekozen en ik gebruik:
    -Audio: 33GB (podcasts)
    -Video: 84GB (iPhoto)
    -Fotos: 25GB (iPhoto totaal is 25GB)
    -Programmas: 35 GB
    -Backups: 15 GB
    -Overig: 82 GB (word bestanden, boeken, iTunes backup)
    -Vrij: 153 GB

-Bootcamp: 74 GB

De grootte die je neemt moet je helemaal zelf weten, als je thuis een extern scherm heb, zou ik voor 11″ gaan denk ik, de 9 uur batterij is goed genoeg voor mij dus de 12 uur van de 13″ is overkill. 11″ wen je wel aan na een paar weekjes. Thuis kan je eventueel nog een groot scherm aansluiten. 13″ is een geweldige maat die ik fijner vind dan 11″ maar maar omdat ik veel onderweg ben zou ik toch voor de draagbaarheid gaan boven een groter scherm. Ik merk met mijn retina Macbook Pro (ook 9 uur batterij) dat ik nooit mijn oplader hoef mee te nemen voor een schooldag. Nogmaals, ik weet niet hoe je hem gaat gebruiken (hoe vaak je hem mee zult nemen, hoe lang je hem dan gebruikt, hoe zwaar je hem belast, hoeveel je multitaskt).

Bijdrager
    hokkie

Gaat vooral gebruikt worden voor werken (word/pages), internetten, itunes en iPhoto.

Ik heb de standaard MBA 13″ (4GB en 128GB SSD )en kan deze zaken uitstekend doen (zelfs Aperture en Adobe pakketten draaien prima!)! Achteraf had ik een wat grotere SSD gewild.

EDIT:

Internetten, iTunes, iPhoto, iWork applicaties is natuurlijk heel bijzonder, dit vraagt om een apart draadje…

Bijdrager
    koen
    Xcode op 13 januari 2014

Wanneer de prijs trouwens in de buurt komt van de 13-inch MacBook Pro retina, raad ik je die aan: geweldig apparaat.

Ik zit net even naar de prijzen te kijken, en inderdaad, het scheelt maar 100 Euro voor een 13″, 8GB, 256 GB MBP vs MBA..

20 berichten aan het bekijken - 1 tot 20 (van in totaal 20)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.