30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 30)
  • Q:
    Bijdrager
    tm-r

Keuze nieuwe Mac

Beste forumleden,

Sinds kort begin ik wat klachten te krijgen over mijn Imac Core2Duo 27 inc late 2009. Welke ik naar 8GB werkgeheugen heb uitgebreid)
    Hij word(naar mijn idee) wat te traag voor mij, soms moet ik wachten met het openen van programma’s en het lezen van grote word/pages documenten.

Wat ik allemaal met mijn mac doe is het volgende:
    Schoolwerk(denk pages, keynote numbers)
    Downloaden via nieuwsgroepen(Via Unison) deze worden dan naar mijn externe schijf geschreven.
    Het uitpakken en repareren van deze bestanden(MacPar en Unarchiver)
    Internetten, facebook je kent het wel.
    Het bekijken van fullHD films welke staan op een aparte NAS server.

Ik heb voor mijzelf de volgende opties bedacht, en helaas na veel zoeken en vergelijke ben ik er nog niet uit.(Ik ben niet heel technisch aangelegd).
    Ik probeer er achter te komen waar nou de bottleneck zit met de snelheid maar ik begon met het idee “Alles werkt samen” en ben hier na weken nog niet verder mee.

– Een SSD schijf plaatsen(alle data staat toch op een externe HD en server)
    – Mac Mini kopen (2.3, 2.5(i5) of 2.7(i7) Ghz, 8RAM en SSD)
    – Wachten tot er een nieuw design iMac komt en dan opnieuw uitzoeken wat het beste bij mijn wensen past.

Ik hoop dat jullie mij wat nuttige tips kunnen geven bij deze “rare” vraag.

Bijdrager
    iLarsNL

Als je een hele nieuwe mac zou kopen, zou ik wachten (http://buyersguide.macrumors.com/)

Bijdrager
    tm-r

Handige website, dankjewel hiervoor

Bijdrager
    Hansi2124

Of profiteren van de btw-actie de komende week bij MediaMarkt.

Bijdrager
    AppleStef

Die iMac van jou moet wat jij er mee doet nog makkelijk aankunnen. Dus ik zou naar de oorzaak zoeken waarom hij zo traag is ipv meer als 1000 € neer te leggen .

Bijdrager
    iHam

Inderdaad. Die Mac zou het prima moeten kunnen trekken.

En ik denk niet dat de Mac mini die je op het oog hebt wel voldoet aan jouw verwachtingen. Ik denk dat die Mac mini een equivalent is van de iMac.

Bijdrager
    Hermanko

Heb je gekeken of dat geheugen wel goed is geplaatst. En heb je de bezem wel eens door je iMac gehaald er zijn vele opruim-programma’s voor te gebruiken. Een 2009 iMac is echt nog niet zo ver achter op een nieuwe. Als toch een nieuwe; rond de 1e april vernieuwd Apple vaak Mac producten.

Bijdrager
    Hansi2124
    Hermanko op 22 januari 2012

En heb je de bezem wel eens door je iMac gehaald er zijn vele opruim-programma\’s voor te gebruiken.

Ne, nee, nee. Blijf daar toch gewoon eens vanaf.
    Als je opruiming wilt houden, ga je naar je Programmamap en pak je de programma’s die je echt niet meer gebruikt en gooi ze in de prullenmand. Hetzelfde met films, muziek en documenten. Je hebt daar 2 tools voor nodig: je beide handen. Niets meer dan dat…….

Bijdrager
    CedricH

Ik zou inderdaad eens uitzoeken waarom je huidige iMac zo traag is, ik heb ook een iMac van dezelfde leeftijd, doe ongeveer hetzelfde als jij en bij mij gaat hij nog snel genoeg… Misschien eens een schone installatie (als laatste redmiddel) of je harde schijf wat legen als hij erg vol staat kan al wonderen doen!

Bijdrager
    tm-r

Bedankt jongens:

De Imac staat niet erg vol aangezien films en muziek op de exterene HD of server staan. Het enige wat ik hierop heb is OSX Lion, programma’s, foto’s en documenten. Dit is in totaal zo’n 50GB.
    Het geheugen is goed geplaatst. Onder over deze mac staat netjes 8 genoteerd. Ook bij geheugen geeft hij 2x2GB en 1x4GB werkgeheugen aan.

Toevoeging: vooral als ik veel aan het doen ben wil hij finder wel eens stop zetten. Ik doe dan het volgende:
    Kopieren vanaf externe HD naar server. Op de externe HD uitpakken en repareren en Unison aan.
    OF
    Film kijken via VLC(Welke op de Nas server staan). Unison download.

Bijdrager
    iHam

Repareren? Heb jij te maken met bestanden niet niet goed functioneren? Dat kan een oorzaak hebben.

En zeg eens wat “veel aan het doen ben” inhoud. Welke programma’s draai je en wat heb je open?

Bijdrager
    Sunshine

Ik heb zelf een iMac 24″ uit medio 2008 en ik heb ook het idee dat hij langzaam is/wordt. Nou gebeurt dat bij mensen ook als ze ouder worden. Ik heb een benchmark gedaan en dan scoort hij boven gemiddeld. Hij start op in minder dan een minuut. Ik heb er 4Gb Ram in en een 3,06 Ghz Core 2 Duo. Het systeem is dus niet langzaam. Althans niet op papier. Maar toch zie ik erg vaak het regenboogwieltje en duren diverse akties soms gewoon lang. Langer dan vroeger is mijn idee. Nou draaide het systeem vroeger op Leopard en nu op Lion maar ik kan me niet voorstellen dat Lion zoooveel mee cpu capaciteit vraagt. Vooral niet wanneer ik de activiteiten monitor bekijk. Ook een helemaal nieuwe schone installatie van Lion brengt geen verandering. Wellicht worden ze gewoon langzaam na een paar jaar zodat je weer eens en nieuwe koopt.

In ieder geval denk ik dat ik na deze geen iMac meer koop. Het all-in-one principe is erg mooi, maar als er iets hapert ben je wel je hele computer kwijt, hetgeen mij gebeurde met mijn vorige iMac- grafische kaart kapot en dus moest ik kiezen: 800 euro voor een nieuw moederbord of maar gewoon een nieuwe kopen. Het werd een nieuwe iMac.
    Dat doe ik nu niet meer. Dan koop ik zo’n mooi cinema display en een minimac.
    En dan kan ik gewoon de mini omruilen als dat nodig is.
    En ja, ik lever wel wat rekenkracht in, maar hoeveel heb je nou werkelijk nodig.
    Maar ik geloof niet dat nu de tijd is om te kopen.
    Er zijn teveel geruchten dat er nieuwe macs aan komen of in ieder geval de dat boel geüpdatet gaat worden

Bijdrager
    guus

of, ….je gebruikt de “traagheid” voor jezelf als excuus om een nieuwe mac te kopen.
    doe dat dan gewoon!
    of, je wilt de traagheid oplossen!
    gooi dan de opstartschijf leeg, installeer OS opnieuw en zet alles terug.
    een dergelijke machine kan nog jaren mee, zolang geen technische defecten zich aanmelden.

suc6

Bijdrager
    Stirf

Ik zou eens het netwerk en de aansluitingen daarvan controleren. Al je werkzaamheden waarbij je de traagheid ervaart, lopen over je netwerk. Dit heeft dan niks met je iMac te maken.

Bijdrager
    tm-r

Tuurlijk is het een mooi excuus om een nieuwe mac te kopen, maar ik doe dit niet zonder er rationeel van overtuigd te zijn dat het het echt waard zou zijn.
    Ik heb net schijfherstel gedaan(zonder clean install) vanuit recovery. Hij had een paar schrijfbevoegdheden die niet juist waren maar niets spectaculairs.

Een nieuwe mac daar wacht ik wel even mee…
    Hebben de techniekers onder ons enig idee of een SSD een werkelijke oplossing zou zijn?

Bijdrager
    guus

een SSD heeft geen invloed op de snelheid van de programma’s.
    enkel de opstart tijd van de mac en de opstart snelheid van de programma’s zijn enorm.
    de snelheid van bewerkingen komt echt van de processors en de ram en grafische kaart.

Bijdrager
    iHam

Als je videobewerking of fotobewerking doet, is een Ssd niet zo handig. Dat je het weet. Een nieuwe Mac zou zonde zijn van het apparaat dat je nu hebt. Maar je kan deze iMac altijd nog gebruiken als extern scherm als je een nieuwe neemt.

Bijdrager
    tm-r

Guus, dank voor de uitleg.
    iHam, goede tip, had al gevonden dat veel schrijven naar de SSD niet ideaal is. Gelukkig hou ik het bij pages etc. Mocht de iMAc weg gaan gaat hij op marktplaats

Bijdrager
    guus

nou ssd niet handig, is ook weer niet de goede conclusie.
    zelf heb ik in alle mac’s, een ssd als opstartschijf.
    alleen OS erop met de programma’s, verder niets.
    alle data wordt naar andere interne hdd’s geschreven.
    voor het opstarten en openen van de programma’s werkt een ssd voortreffelijk.

Bijdrager
    RobApple

Wat geheugen 1066MHz betreft: 2 x 2 GB en 1 x 4 GB is geen goede combinatie.
    4 x 2 GB is beter en sneller, alle slots in gebruik en gelijk verdeeld.

Een optie is om het geheugen uit te breiden naar 4 x 4 GB, daar kan je snelheidswinst mee
    behalen, zou de bottleneck een stuk kunnen oplossen.
    Het beste is 4 modules van hetzelfde merk, bij voorkeur Original geheugen.

Een snellere grafische kaart van 1 GB of 2 GB (er zit nu een Radeon HD 4670/256 MB in?)
    geeft ook winst.

Dan zal de iMac per saldo een stuk sneller worden.

Lid
    lEl

Ik zou zoals RobApple het geheugen gelijkwaardig maken, kwestie van alles uit je geheugen te trekken DMV dual-channel. Doorgaans is dit een 5 a 10% efficienter. Een SSD zou ik eigenlijk mee wachten, aangezien je IO bottleneck vooral op het netwerk ligt: als je naar het netwerk werkt wordt je finder traag. Hoe connecteer je op je netwerk? Draadloos of met een kabel (100Mb/s of 1Gb/s)? Je CPU is geen issue, unrar en par is perfect te doen op jouw machine. De grafische kaart normaalgezien ook niet

Bijdrager
    tm-r

Dank voor de reacties.
    Ik verbind via kabel op het internet. 100 mb/s(Kabels uiteraard ook).
    Ik heb original geheugen maar ik zal dan even kijken voor een uitbreiding hiervan.

Lid
    lEl

100 megabit zou in principe wel genoeg moeten zijn, dus kan het zijn dat je NAS te traag is. Probeer hetzelfde eens te doen op een andere computer en probeer het unrarren en parren op je lokale toestel om te kijken of hij dan nog traag is.

Bijdrager
    ramrod

Kan je , zoals eerder is gesuggereerd dan je videokaart varvangen in een IMac,dacht dat dat niet kon

Bijdrager
    SMac

Dat interne geheugen schijnt inderdaad veel beter tot zijn/haar recht te komen in paren… je hebt reeds 2x 2Gb tegenover elkaar, dus als ik jou was zou ik pogen een identieke 4 Gb te regelen tegenover degene die je reeds in je machine hebt zitten.

Uiteraard geen nieuwe imac kopen, dat slaat nergens op…

Als je je mac gaat verkopen ben ik wel geïnteresseerd hoor, maar voor zo’n langzame machine heb ik uiteraard niet veel over:razz:

Bijdrager
    CedricH

Dat van die gelijke paren geheugen vind ik wel interessant. Ik ben namelijk van plan het geheugen van mijn iMac ook uit te breiden en dacht 2 x 4GB bij de 2 x 2GB die er nu in zit te prikken maar ik denk dat ik dan maar direct voor 16GB ga om problemen te vermijden :slant:

ramrod op 23 januari 2012

Kan je , zoals eerder is gesuggereerd dan je videokaart varvangen in een IMac,dacht dat dat niet kon

Naar het schijnt is het mogelijk bij sommige modellen waarbij de videokaart gewoon met een PCI express slot in de iMac zit, bij andere modellen zit hij dan weer gesoldeerd op het logic board of wordt er een andere aansluiting gebruikt waardoor dit niet nodig is. Het is in elk geval niet zo makkelijk als bij een gewone PC of een Mac Pro. Als je interesse hebt kan ifixit helpen!

Moderator
    unSOUND
    CedricH op 24 januari 2012

Dat van die gelijke paren geheugen vind ik wel interessant.

Weet je wat je dan helemaal interessant gaat vinden ?
    De FAQ waar dat al sinds jaar-en-dag staat uitgelegd… :sarcastic:

Macs en Ram, veel gestelde vragen…

Bijdrager
    CedricH

Die had ik natuurlijk al doorgenomen (ben zo ook al achter het type RAM dat in mijn iMac moet en de mogelijke merken gekomen :wink:) maar ik dacht dat het plaatsen van gelijke paren niet meer nodig was bij nieuwere Macs zonder onboard Intel grafische kaart terwijl dat hier blijkbaar toch voor performance problemen kan zorgen…

Moderator
    unSOUND

Maar zo zit het dus niet. Er zijn nog wel eens problemen bij de nieuwere iMacs, maar dat is vaak meer het gevolg van verschillende merken bij elkaar dan door verschillende grootten.

Qua prestaties maakt het niet uit. Matched pairs hadden vroeger het Dual Channel voordeel, maar dat kan met de huidige moederborden ook bereikt worden met ongelijke modules. Voor interleaving heb je wel gelijke paren nodig, maar dat heeft alleen voordeel bij een grafische chip met gedeeld geheugen.

Er is bij sommige machines een iets kleinere doorvoer in geheugen bij ongelijke modules, maar dit was een verschil wat enkel meetbaar was, maar niet voor het menselijk oog merkbaar…

Bijdrager
    CedricH

Bedankt voor de tips unSOUND! Ik zal dan voor alle zekerheid eens nagaan welk merk geheugen er bij mijn iMac geleverd werd voor ik bestel.

30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 30)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.