6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Q:
    Bijdrager
    Dutch_Lux

keuze MBP upgrade processor of intern geheugen

Hi,
    Ik ben voor mijn vrouw een 13 ” Macbook Pro aan het uitzoeken. Maar we vroegen ons even af wat wijsheid is, gezien gelimiteerd budget.
    Je kan de euro’s maar een keer uitgeven dus als je max EUR 200,- bovenop de configuratie wil doen kan je kiezen uit:

16mb ipv 8mb
    2.8 i7 ipv 2.6 i5

512 gB SSD leek in iig voldoende. Ik heb ook nog een iMac met 1Tb staan…dus daar houden we het nog wel even mee uit.

Wat zouden jullie doen? Wat is slim?

Ik heb ook nog gekeken naar de 13″ Air, maar het gekke is: daar is de processor snelheid zo laag….nu ben ik niet zo heel erg into computers maar 1.3 i5 lijkt niet heel erg toekomstig bestendig (ook de 1.7 i7 lijkt me snel outdated). klopt die redenering?

Bijdrager
    Xcode

Wat is wijsheid? Weet niet wat je vrouw ermee wilt gaan doen, maar op dit moment lijkt de huidige configuratie zonder extra opties (ga uit eten ofzo) mij meer dan toekomstbestendig.

Maar, wanneer je echt van je geld af wilt, zou ik meer werkgeheugen bijplaatsen. Dat is het eerste dat je tekort gaat komen.

Ik heb ook erg getwijfeld over de 1.3GHz i5 MacBook Air, maar heb uiteindelijk gekozen voor de retina MacBook Pro omdat ik toekomstbestendigheid zwaarder weeg. Bovendien, dat scherm: wauw. Overigens is de MacBook Air een meer dan uitstekende laptop, ik ken iemand die met gemak 14 uur uit z’n batterij haalt en op dit moment lijkt de Air toch best een rap beestje.

Wat betreft de i5 of i7, voor zowel de MacBook Pro als MacBook Air geldt dat zodra de i5 tekort zou schieten in prestaties, de i7 het in de praktijk niet heel erg veel beter zal doen. Je zou het ook anders kunnen stellen, het verschil tussen een i5 en i7 is significant kleiner dan het verschil tussen een i5 en een nieuwe ‘instapprocessor’ in een MacBook over 4 jaar. Maar, wanneer je echt een power user bent dan is een i7 geen overbodige luxe.

In jullie geval zou ik dus gaan voor de MacBook Pro retina met 2,6GHz i5 processor, 8GB werkgeheugen en 512GB SSD. Dat wat je bespaart kan je bij een volgende laptop gebruiken, de vooruitgang in prestaties is voor een normale gebruiker te klein ten opzichte van de extra kosten.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

De verschillen in de klokfrequentie zijn te verwaarlozen. Het is ook niet de CPU alleen die de performance bepaald. Je hebt veel meer aan extra RAM.

De ‘lage’ frequentie van de Air valt reuze mee want zoals ik al zei: het is niet de CPU alleen die de performance bepaald. De SSD maakt een hoop goed en laten we eerlijk zijn: als je een zwaar programma of spel op de Air gaat spelen gebruik je hem verkeerd want daar is hij niet voor bedoeld.

Bijdrager
    Dutch_Lux
    Xcode op 29 oktober 2013

W…maar heb uiteindelijk gekozen voor de retina MacBook Pro omdat ik toekomstbestendigheid zwaarder weeg. Bovendien, dat scherm: wauw.

en met toekomst bestendig refereer je dan aan het scherm? of toch ook de kloksnelheid?

Bijdrager
    Dutch_Lux
    hendrik op 29 oktober 2013

De SSD maakt een hoop goed en laten we eerlijk zijn: als je een zwaar programma of spel op de Air gaat spelen gebruik je hem verkeerd want daar is hij niet voor bedoeld.

dat ben ik wel met je eens, en spellen spelen zie ik mijn vrouw ook nog niet zo snel doen…

Bijdrager
    Xcode
    Dutch_Lux op 29 oktober 2013
    Xcode op 29 oktober 2013

W…maar heb uiteindelijk gekozen voor de retina MacBook Pro omdat ik toekomstbestendigheid zwaarder weeg. Bovendien, dat scherm: wauw.

en met toekomst bestendig refereer je dan aan het scherm? of toch ook de kloksnelheid?

Kloksnelheid en betere grafische processor.

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.