22 berichten aan het bekijken - 1 tot 22 (van in totaal 22)
  • Q:
    Bijdrager
    rapplew

keuze MacMini of Imac

Wie trekt me over de streep.
    Ik heb op dit moment een Macmini 2007,

Aangezien ik steeds meer ga fotograferen en steeds meer lightroom ga gebruiken, merk ik dat hij er veel moeite meer krijgt.
    Nu wil ik overstappen naar een nieuwere type.
    En echte nieuwe wordt me te gek.

Zit nu een beetje rond te kijken op marktplaats en tweedehands mac. en zit te denken aan een mac mini 2012 of een imac 2011/2012.
    Gezien de vorige mac me goed is bevallen neig ik naar de mac mini.
    Zitten er grote verschillen in een imac en mini?

Robert

Bijdrager
    TheBigZ

Wie trekt me over de streep. Gezien de vorige mac me goed is bevallen neig ik naar de mac mini.

Ik wil wel trekken…. Voor €700 een nieuwe Mac mini kopen.:-D

Bijdrager
    Shmoo

Het 720,- nieuwe model + de 16GB RAM geheugen optie!

Bijdrager
    rapplew

tja… kan een macmini 2012 kopen voor 450 euro. dit is meteen 250 euro meer. helaas groeit het mij al beginnende fotograaf (hobbyist) het niet op de rug.

Bijdrager
    TheBigZ

Is dat de Core i5 (dual-core) of de Core i7 (quad-core) versie?

Bijdrager
    rapplew

i5

Bijdrager
    nebilem

Hoe wil jij voor 450 Euro een imac kopen dan? Daar krijg je alleen oude meuk voor.

Bijdrager
    rapplew

daar zit ik dus mee. heeft bijv een imac een betere videokaart of andere grote voordelen toz een mac mini.
    zoja . dan laat ik het allemaal lopen en kijk volgende jaar wel een keer weer als ik een keer een paar opdrachten heb gehad

Bijdrager
    TheBigZ

Die betere videokaart die in de iMac zit, daar heb je niet zoveel aan als het om Lightroom gaat. Je kunt beter je geld aan de processor uitgeven. Zie ook dit eerdere topic: http://www.onemorething.nl/community/topic/switcher-instap-imac-of-mac-mini-okay-voor-lightroom-5/

Als je nu maximaal €700 kunt uitgeven zou ik voor de standaard 2.6GHz Mac mini 2014 gaan. 8GB geheugen is genoeg. (16GB is beter, maar kost je meteen de hoofdprijs.)

Bijdrager
    rapplew

Heren (of dames)
    Thanks voor de reactie.
    Ik ga eens serieus naar denken.

Fijne dagen toegewenst!

Robert

Bijdrager
    computer space

Mini 2012 is net zo rap als die nieuwe, alleen alle opties kosten de helft. De mini 2014 slaat helemaal nergens op. Apple wil niet meer dat we die kopen.

Bijdrager
    rapplew

Wat bedoel je precies? Specs zijn het zelfde??

Bijdrager
    rapplew

Mmm lees net dat de 2014 niet makkelijk uit te breiden is.
    Dit terwijl dit bij een 2012 (I7) makkelijk zelfde doen is.
    Verschillen deze twee elkaar veel verder?

Bijdrager
    Shmoo

Je kan ze niet met elkaar vergelijken omdat het i7 model uit 2012 een Quad Core is en de 2014 modellen zijn alleen in Dual Core beschikbaar.

Wil je wel een vergelijking doen dan moet je het instapmodel uit 2012 nemen, dat is de 2.5GHz i5 Dual Core vs de 2.6GHz i5 Dual Core uit 2014 en dat wint het 2014 model met twee vingers in de neus omdat het 2012 een Ivy Bridge processor heeft en de nieuwe een Haswell.

Bijdrager
    computer space
    Shmoo op 22 december 2014

Wil je wel een vergelijking doen dan moet je het instapmodel uit 2012 nemen, dat is de 2.5GHz i5 Dual Core vs de 2.6GHz i5 Dual Core uit 2014 en dat wint het 2014 model met twee vingers in de neus omdat het 2012 een Ivy Bridge processor heeft en de nieuwe een Haswell.

Overdrijven is ook een vak. Winnen in de zin van 5% sneller ja… PFFF..
    De oude biedt daarnaast wel: zelf RAM upgraden, twee sata slots voor zelf 2x SSD plaatsen (2Tb 1GB r/w/s voor minder dan 1000€ bijvoorbeeld!)

Haswell t.o.v. Ivy is A) lagere baseclock en dus energiebesparing en dat boeit niet bij mini, B) iets snellere GPU, maar wel BINNEN hitte-envelop, dus ten koste van max CPU frequentie. Ze draaien nooit geekbench met de GPU tegelijk vol aan de bak en C) paar extra instructies die sommige zaken licht versnellen. Maar ze zijn bovenal beide 22nm processoren, en dat bepaalt de snelheid binnen wat de mini aan hitte kan wegwerken.

The New Mac mini is Quickly Turning into a Disaster

Bijdrager
    ibla

Ik heb eind 2012 even nieuwe Mac Mini i7 gekocht. Heb direct zelf 16Gb RAM van macsales.com/macupgrade.eu erin gezet. (Hiervandaan weet je zeker dat het compatibel is. -een Mac is kieskeurig met RAM en ssd’s) Tevens een OWC 480Gb SSD bijgeplaatst en de hdd is nu enkel data opslag. Het ding is supersnel en draait CS5 en Aperture perfect. Gebruik hem ook vooral voor fotografie. Heb bijna permanent Windows 8.1 via VMware Fusion ernaast draaien voor mijn loonslavenbaan.

Overigens draait mijn MacBook Air uit 2012 ook CS5 en Aperture zonder haperen met RAW bestanden. Zelfs met VMware open. En deze heeft maar 4Gb ram en een 1.7 duocore…. Misschien is SSD het toverwoord? Volgens mij valt het dus wel mee met de benodigde specs en kan een standaard mini het prima doen.

Bijdrager
    rapplew

Ik wordt langzaam een beetje dol.
    Neig nu toch naar een mac mini 2012 i5
    Gaat me vooral om het bewerken van foto’s met Lightroom en Photoshop (soms 25 foto’s te gelijk)

I7 word me te duur.
    mini 2014 is in uit te breiden.
    I5 goedkoop op de markt en goed uit te breiden

Toch?

Bijdrager
    Shmoo

Het 2014 model is zeker nog uit te breiden je moet je alleen niet zo gek laten maken door bepaalde mensen die een Mac mini willen kopen ( 800,- ) , er dan voor 1000,- zelf aan willen verbouwen en dan denken/verwachten dat ze een Mac Pro in het bezit hebben want dat is helemaal nooit de doelgroep geweest van de Mac mini.
    Het 2007 Mac mini dat je nu hebt is ook nooit een prachtpatser geweest en toch heeft deze voldaan al die jaren zonder toeters en bellen.

Het enige dat je op vandaag moet doen bij de aanschaft van elke ‘standaard’ Mac is vooraf bepalen of je voldoende RAM hebt aan het standaard geheugen dat er bij de Mac zit die je op het oog hebt of dat je een RAM upgrade nodig hebt omdat op vandaag geen enkele ‘standaard’ Mac nog de optie heeft om zelf achteraf het RAM geheugen te upgraden, dit is echt niet iets dat alleen de Mac mini 2014 mee te kampen heeft.
    Deze beslissing maak je meestal op basis van de programma’s die je gebruikt + het aantal jaren dat deze Mac moet voldoen. Koop jij voor 720,- een 2.6GHz i5 2014 model en deze machine hoeft maar 4 jaar mee te gaan omdat je tegen die tijd wel weer een nieuwe kunt kopen aangezien het geen duizenden euro’s zijn wat je moet vervangen dan heb je waarschijnlijk genoeg aan 8GB standaard RAM geheugen. Moet die Mac 5 a 6 jaar meegaan dan zou ik persoonlijk kiezen voor 16GB RAM dat 200,- meer kost.
    Als je beide voorbeelden gaat omrekenen qua afschrijving exclusief eventuele SSD inbouwen wat ik beide modellen gewoon mogelijk is dan kom je uit op 180,- p/jaar afschrijving voor het standaard model met 8GB over 4 jaar en het tweede voorbeeld komt uit op 155,- p/jaar met 16GB over 6 jaar. Dat zijn echt geen bedragen waar iemand wakker van kan liggen voor een standaard Mac computer.

Dat je in het 2012 model twee SSD’s kunt bouwen omdat deze twee aansluitingen heeft is alleen maar omdat het Mac mini server model uit die tijd standaard twee HD’s had daarom zitten daar twee aansluitingen in en niet omdat Apple zo gul was in 2012 met de stekkertjes en dat ze jouw zo graag de mogelijkheid gaven om je Mac mini te voorzien van een extra HD.
    We doen nu net alsof het 2012 model gebouwd was met het oog op uitbreiden maar dat is geen enkele Mac ooit geweest – dat Apple op dit moment er alles aan doet om het zelf upgraden zo moeilijk mogelijk te maken vind ik ook niet leuk maar we moeten niet doen alsof Apple vroeger stond te springen dat jij zelf RAM geheugen kocht en DVD drive uitbouwde zodat je een extra HD kon plaatsen want dat is niet zo. Er waren niet voor niets regeltjes in de garantie die er voor zorgde dat jij het standaard geheugen moest terug inbouwen wanneer je Mac stuk ging en je garantie wilde claimen.

Precies. Stel jij koopt een 2012 model dan zal je dus altijd die twee reepjes standaard geheugen die bij je Mac zitten moeten bewaren voor het geval dat je ooit garantie nodig hebt.

De RAM upgrade van een 2014 Mac mini kost 200,- – 187,- met onderwijskorting , als je het zelf zou doen kost je dit 135,- voor twee reepjes van 8GB RAM. Het verschil is 50,- WOW schreeuw moord en brand omdat jij type het goedkoopste geheugen dat je kunt vinden er zelf in wilt zetten of dat Apple zijn eigen geheugen dat vaak van veel betere kwaliteit ( Kingston vroeger ) is erin wilt zetten.

En nog een reden om rekening mee te houden, op het moment dat jij een 2012 model koopt en de winkel er mee uitloopt koop jij eigenlijk al een 2 jaar oude machine. Ja je zal vast garantie hebben het eerste jaar, misschien wel 3 afhankelijk van waar jij je Mac koopt en de kleine regeltjes en stel dat er helemaal niets stuk gaat en het 4de jaar loopt af dan is jouw Mac mini op dat moment 6 jaar oud en niet 4 omdat jij hem twee jaar te laat hebt gekocht. Niemand zal tegen die tijd nog weten dat er toen een Mac mini was waar je zelf het RAM van kon upgraden en je daarom zogenaamd voordeel had op het 2014 model. Nee tegen die tijd zijn alle nieuwere Mac mini’s die na het 2014 model verkocht worden gewoon hetzelfde als het 2014 model alleen steeds iets betere specs en daar zal je Mac mini op worden afgerekend niet op het zelf wel of niet RAM kunnen toevoegen want tegen die tijd is het RAM dat jij in je Mac mini 2014 en-/of 2012 model hebt zitten waarschijnlijk al weer verouderd en gebruiken we dan iets als DDR5 2400 speed. Ik zeg maar wat..

De grafische kaart in het 2012 model is een Intel HD Graphics 4000 ( 1GB shared geheugen ) – die in het 2014 model is een Intel Iris 5100 ( 1.5GB shared geheugen ) beide zijn geen krachtpatsers of kaartjes om mee te pronken maar over 4 jaar komt die eerste versie veel minder voor omdat die kaart in 2010 – 2012 gebruikt werd door Apple ( 6/8 jaar oud is ) en de Iris versie is pas vanaf eind 2013 voor het eerst in een iMac gestopt dus die zal dan 4/5 jaar oud zijn.

Als jij nu nog een nieuwe i7 2012 op de kop kan tikken dan zou je daar nog echt voordeel mee kunnen hebben vanwege die Quad Core processor richting de toekomst tegenover de Dual Core maar de kans dat je nog zo’n machine kunt krijgen is heel erg klein en de mensen die zo’n machine nu hebben willen er tweedehands natuurlijk de hoofdprijs voor hebben omdat ze denken op een goudmijntje te zitten.
    Het oude Dual Core 2.5GHz i5 model kopen uit 2012 zou ik zelf nooit doen want het 2014 2.6GHz model is gewoon beter dan het de oude 2012 model qua specs. Er is een uitzondering stel jij hebt maar max. 500 – 600,- te investeren en je kan amper 720,- opbrengen voor die serieuze 2.6GHz 2014 mini dan zou ik ook voor het instap 2012 model kiezen en niet voor de instap uit 2014.
    ! Let wel op het instap Mac mini model uit 2014 is niet de 2.6GHz maar het 1.4GHz model. Die laatste is natuurlijk zwaar dramatisch qua specs richting de toekomst.

Ik had voor de Keynote van Apple nog een Mac mini 2012 i7 Quad Core gekocht maar die heb ik een paar dagen na de Keynote teruggestuurd omdat ik toch liever kies voor het 2.6Ghz 16GB RAM Dual Core met een betere grafische kaart uit 2014. De kracht uit die Quad Core 2012 haal ik er toch niet uit omdat ik allemaal vrij eenvoudige programma’s gebruik.

Ik heb er geen voordeel bij welke Mac je koopt maar een 2012 kopen alleen omdat je denkt dat het extreem veel voordeel heeft qua uitbreiden is niet de waarheid. Het verschil tussen zelf RAM geheugen kopen en het bij Apple is ongeveer 50 – 80,- afhankelijk van op welke manier je de Mac mini aankoop. ( met of zonder korting )

Bijdrager
    rapplew

Wat een verschrikkelijk duidelijk en helder verhaal. Hartelijk Super.
    Nu kan ik een Mac mini i7 2.3 ghz 2012 ( ook gebouwd in 2012) op de kop tikken voor 600 euro.
    Zit nu 4 gb in en zal dit moeten uitbreiden..dexe brengt mij sterk in twijfel

Bijdrager
    Shmoo

Voor 600,- zou ik dat model direct kopen als deze niets mankeert!

Die gingen tot een week of 3 geleden nog nieuw voor 800,- van de hand..
    Als je daar 16GB in zet heb je een top computer. Mocht je niet direct 135,- kunnen betalen voor de upgrade dan kun je ook die machine nu upgraden naar 8GB ( 68,- ) en over een jaartje naar 16GB.
    4GB is aan de krappe kant, 8GB is standaard op vandaag en 16 is een must richting de toekomst.

Bijdrager
    rapplew

thks.
    Gekocht!! morgen ophalen.
    Waar kan ik die 8Gb geheugen kopen voor 68 euro kopen

Bijdrager
    Shmoo

http://macstuff.nl/index.php?route=product/category&path=58_66_68

En dan op geheugen klikken dan heb je altijd het juiste geheugen dat in je Mac mini past.

En anders kun je ook op Tweakers.nl/pricewatch kijken bij internet geheugen en zoeken op de goedkoopste winkel voor X geheugen.

22 berichten aan het bekijken - 1 tot 22 (van in totaal 22)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.