13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
  • Q:

Bijdrager
    6iel

Keuze Macbook PRO

Goedemiddag OMT’ers.

Momenteel bezit ik een MBP Late 2011 I5 2,4 Ghz 4GBRAM
    Echter heeft dit beestje zijn beste tijd gehad en ben ik opzoek naar een upgrade.

Ik gebruik voornamelijk de mbp voor het dagelijkse surfen maar ook voor het gebruik van Photoshop, Lightroom en naar de toekomst toe komt er zeker en vast ook videobewerking te pas.

Echter zie ik even het bos door de bomen niet meer:
    – nieuwe macbook pro vs 2015 model
    – i5 of i7
    – 15 inch ( meer standaard voor de prijs ) of 13 inch
    – …

Budget? Ik wil er geen getal op plakken maar het eerder zo noemen: de beste prijs/kwaliteit afgestemd op waarvoor ik hem gebruik.

Zouden jullie me meer wegwijs kunnen maken of er nu daadwerkelijk zoveel verschil is tussen alle opties en waarom net wel of niet?

Alvast eeuwige dank!

Bijdrager
    Shmoo

Videobewerking, dan zou ik zeker gaan voor het 15″ model met 16GB RAM.

Gewoon kloemelen zonder videobewerking, dan kun je kiezen tussen elke 13″ 2015 of de instap 2016.

Moderator
    Night

Video editing…. hmmm….Even wachten tot het 2017 model uitkomt met de Kaby Lake processor?

Bijdrager
    bartb112

Ik heb pas de 13inch met 256gb gekocht zonder touchbar, nog geen moment spijt van gehad. Adobe cc werkt probleem loos
    Was een Mac pro early 2008 gewend.
    Verder wordt Macbook Pro ook voor games gebruikt en van de pubers nog geen klachten ontvangen.

Bijdrager
    6iel

quote Video editing…. hmmm….Even wachten tot het 2017 model uitkomt met de Kaby Lake processor?

@night kan je me hier wat meer over vertellen?

Bijdrager
    6iel

@bartb112

thanks voor de reactie!
    wat gebruik je bij adobe cc? bewerk je ook 4k beelden, ervaring mee op je nieuwe mb?

Bijdrager
    6iel

@night

ik las net dit op het net:
    “Er zit bijna geen verschil tussen die processors. Het IPC van Kaby Lake (7700HQ) is hetzelfde als dat van Skylake (6920HQ), en gezien de kloksnelheden van de processors die je daar noemt bijna dezelfde zijn (2,8-2,9 basis klok, 3,8 turbo klok, zelfde TDP) gaan ze dus even snel zijn. Kaby Lake ondersteunt verder miniem sneller RAM en kan wat meer videocodecs hardwarematig verwerken, maar gezien beide laptops een dedicated GPU hebben, betekent dat niets. Apple heeft voor de MBP met GPU dus weinig reden om zich te haasten voor een update”

Hoe denk jij hierover?

Bijdrager
    bartb112

4k bewerk ik niet.
    Maar veel met indisign en illustrator.

Bijdrager
    Furbz

6iel,

Ik heb de 15 inch 2015 versie. GPU, 512SSD, i7: doet alles wat ik nodig heb.
    Ben gebruiker van FCP, Photoshop en LR.
    Moet wel eerlijk zijn dat ik geen 4K content export met FCP, maar zolang
    Je er geen bakken met geld onder tijdsdruk mee verdient zou ik ook echt geen problemen make
    van wat exporttijd verschillen. Dus ik kan me voorstellen dat de 2016 editie iets soepeler
    loopt, maar als je de 2015 voor een hele leuke prijs op de kop kunt tikken: doen!

Laatste ding nog: als je geen extern scherm gaat pakken zou ik sowieso 15inch nemen.
    Maar dat is voorkeur natuurlijk!

Bijdrager
    6iel

@furbz ,
    Bedankt voor de input!
    Er zijn zoveel verschillen en de prijzen liggen dan niet zo heel ver van elkaar,
    2015 model 15 inch:
    i7 2,2 GHz = 1610 euro
    i7 2,8 GHz = 1874 euro
    2016 model 15 inch:
    standaard: 1978 euro

( prijzen zijn voor mij na inruil van mijn mbp 13 inch late 2011 & exclusief btw)

Dus dat ligt vrij kort op elkaar, wat de keuze niet gemakkelijker maakt.
    Dan is er nog een derde optie : dell XPS 15
    hier schrijft iedereen goed over, maar dan moet je weer windows gaan gebruiken

moeilijke keuzes ..

Bijdrager
    Furbz

Ik zag vandaag een filmpje van MKBHD (die waardeer om zijn mening) en dat gaat
    voornamelijk over zijn wensen voor Apple, maar ook een stukje over waarom hij niet
    overgaat naar Windows. 5 minuutjes kijken: https://youtu.be/HRgtHE9_3KU
    Ik heb overigens geen mening over mac vs pc, alleen dat ik persoonlijk Windows
    (nog niet) zo prettig vind als OS X.

Als je gaat investeren zou ik sowieso de hogere kloksnelheden nemen.
    Als USB c geen probleem voor je is zou ik lekker voor de 2016 gaan!

Bijdrager
    6iel

Is er iemand die weet of het verschil tussen dual en quad core er is?
    3,3 ghz dual core i7 vs 2,6 ghz quad core ?
    wat draagt de voorkeur?

Moderator
    Night
13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.