30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 48)
  • Q:
    Bijdrager
    Drexciyan

Keuze eerste computer een pc of mac?

Mijn ouders willen binnenkort een computer aanschaffen. Dat zal hun eerste zijn.
    De standaard taken zullen er op uitgevoerd worden (internet, mailen, internetbankieren en sporadisch een briefje tikken)

Omdat ze niet bekend zijn met Windows dan wel OSX, vraag ik me af wat de beste keus zal zijn.
    Ze krijgen een gratis cursus om het leren om te gaan met een computer, maar die cursus is gebaseerd op Windows…
    Er zijn vast ook wel soortgelijke cursussen gebaseerd op OSX

Ook hebben ze niet echt een plek/hoek/bureau om een computer neer te zetten en willen ze zo’n “computerhoek” ook niet. Dus het word een notebook. De mobiliteit spreekt ze ook wel aan.

Persoonlijk zou ik adviseren om voor een Mac te gaan aangezien het veiliger is, geen last van virussen (wat zeker belangrijk is voor beginnelingen) en het OS is gewoon duidelijk.

Heeft er iemand zijn ouders geholpen bij eenzelfde keuze en wat is het geworden PC of MAC ?

PS. weet niet waar ik dit topic moest plaatsen, dus “algemeen” leek me het beste.

Bijdrager
    GBosch

adviseer je toch een mooi klein wit macbookje. Kan je beide OS instaleren, kunnen ze ook nog kiezen, op een hele mooie laptop!:)

Bijdrager
    Nikita

Tja, ik denk niet dat veel mensen je hier een Windows apparaat gaan adviseren :wink:

In elk geval, als het om simpelheid e.d. gaat, wat toch zeker belangrijk is voor mensen zonder enige computer ervaring, lijkt me OSX ook wel beter. Maar i.p.v. een MacBook zou ik je eerder aanraden om voor een tweedehands iBook G4 te kijken. Die dingen zijn snel genoeg en het scherm is groter (nouja, de 14″ dan…) en het heeft een wat lagere resolutie wat prettiger kan zijn.

In elk geval; via http://www.macmiep.nl kan je ook een hele aardige cursus over de Mac en OSX vinden, en volledig gratis via de website.

Oja, m’n moeder (die toch zeker geen aanleg heeft voor het gebruik van een computer) heeft na een week al door hoe die iMac G3 werkt, in tegenstelling tot de Windows XP computer die mijn ouders allebei al járen hebben staan (daar werd ik er telkens bij geroepen omdat ze iets niet snapte). Ik bedoel maar… :)

Bijdrager
    hahaha… wat slecht

ik heb mijn ma der macbook pro voor geïnstalleerd met bootcamp en windows XP en onder zowel XP als OSX al haar favo software of de vervanger er van

ze weet hoe ze windows moet boten

en ze zit steeds vaker op OSX te klooien
    ze vind het mooier en soms zelfs handiger.

ik heb haar de keus gegeven en ze laat Windows links liggen.
    alleen wanneer ze het nodig heeft start ze het nog wel is.

Ze is er in ieder geval reuze blij mee dat ze geen acer heeft gekocht die ze eigenlijk wou.

Bijdrager
    Mackapoen

Ik heb ons ma na tien jaar pushen (ja ik weet het….:?) eindelijk zover gekregen dat ze haar angst overwon en ook eens iets met een computer ging doen. iMacje G3 neergezet met het max aan geheugen en Tiger erop. Binnen een half jaar speelt de radio amper nog en heeft ze altijd iTunes zachtjes draaien. Internet is net zo snel ingeburgerd voor recepten, tuinieren en meer van dat soort dingen. Ze stuntelt een hoop af maar heeft zich toch best veel dingen eigen gemaakt met de hulp van een leuk boek over OSX wat ik erbij heb gegeven. Ik weet niet meer welk maar als je wil kan ik het navragen. Stuur me dan even een PB’tje.

Overigens ben ik het eens met het advies van GBosch om een macbook te nemen.

Bijdrager
    huinkroese

Als je op latere leeftijd vanaf nul één OS wil leren zou ik zonder enige twijfel OSX aanraden. Heb zelf maar heel kort Windows gebruikt, nu al 8 jaar Mac (OS9 & alle OSX versies) en ik snap niet dat mensen nog een PC kopen.

MacBook lijkt me ook de juiste keus.
    In tegenstelling tot wat Nikita aanraadt (met alle respect overigens) zou ik géén tweedehands iBook aanschaffen. Andere Mac’s zijn goed te kopen tweedehands, maar juist de iBook heeft een ‘catch’ er zijn namelijk mensen die deze machines opkopen die kapot zijn en ze heel professorisch maken, wat inhoud dat de computer er een week later alsnog mee kapt. Is heel cru, maar is wel het geval.
    Wil je goedkoop snuffelen aan OSX, neem dan een tweedehands PowerBook, of een nieuwe MacMini, die kosten ook vrij weinig.

Maar als je ouders een nieuwe eerste (!) computer willen aanschaffen zou ik ze zonder aarzelen een MacBook met veel extra RAM aan willen raden. Zonder die RAM gaat de OSX ervaring waarschijnlijk een beetje tegenvallen… dus gelijk 2Gb in stoppen, heb je er nooit meer omkijken naar.

: )

Bijdrager
    mac-hans

Dat moet gewoon een MacBook worden, lekker iChatten met je ouders en waar nodig met b.v. “Chicken of the VNC” op afstand de MacBook besturen als ze er even niet uit komen.
    Daarnet moeders weer even op weg geholpen via de “kip”

Bijdrager
    tuinman

tja ik zo toch meer voor windows kiezen. Waarom? goedkope laptop’s en wanneer ze problemen krijg met diensten als internetbankieren alle helpdesken gaan er vanuit dat de gebruiker windows xp heeft.

Bijdrager
    Nikita

Nou, waar gaan de meeste mensen als eerste hulp halen als er iets mis gaat? Mijn ouders komen naar mij toe hoor, niet naar een-of-andere Helpdesk. En hoe vaak treden er nou problemen op? Nuh, de voordelen wegen wel degelijk op tegen de nadelen.

Bijdrager
    Marieke van Osch

Ook voor windows is een Mac blijkbaar het meest geschikt, zie:
    http://www.macfan.nl/nieuws.lasso?id=a070fb3d0f196435

Maar aan de andere kant…met Mac OS X ben je als macgebruiker wel standaard de vraagbaak. Nu gaat dat inderdaad heel gemakkelijk met iChat en Remote Desktop maar dan moet de internetverbinding wel werken. Mn oma heb ik daarom geadviseerd gewoon Windows te draaien want dan zijn er tenminste meer mensen bij haar in de buurt die kunnen helpen en hoef ik niet 1,5 uur in de auto te zitten als oma dr internet het begeeft en dus de paniek uitbreekt:-)

Bijdrager
    tuinman

Ik zeg juist kiest voor windows laptop omdat je daar mee ruim €500 bespaar. Voor beetje internetten en filmpjes kijken gelijk 1099 eurotjes uit tegeven is een hoop geld. met die €500 kun je nog veel andere leuke dingen mee doen.

Bijdrager
    MedahOSX
    ”huinkroese”

Maar als je ouders een nieuwe eerste (!) computer willen aanschaffen zou ik ze zonder aarzelen een MacBook met veel extra RAM aan willen raden. Zonder die RAM gaat de OSX ervaring waarschijnlijk een beetje tegenvallen… dus gelijk 2Gb in stoppen, heb je er nooit meer omkijken naar.

Wat een onzin toch, 1GB is zat voor een MacBook, en voor wat zijn moeder wil, emailen,briefje tikken, beetje surfen doet 512 het zelfs goed genoeg.

edit: wat is dat forum toch lekker wispelturig, soms zo traag als ***** en soms weer niet. Sorry van de dubbelpost:)

Bijdrager
    Merkava
    ”tuinman”

Ik zeg juist kiest voor windows laptop omdat je daar mee ruim €500 bespaar. Voor beetje internetten en filmpjes kijken gelijk 1099 eurotjes uit tegeven is een hoop geld. met die €500 kun je nog veel andere leuke dingen mee doen.

Nou ja het is niet zijn eigen geld, maar wel zijn eigen tijd.
    Want hij zal vast en zeker al die spyware en virussen om de haverklap van de windhoos af moeten halen.

Laat ze lekker een macbookje kopen.

Bijdrager
    MedahOSX
    ”huinkroese”

Wat een onzin toch, 1GB is zat voor een MacBook, en voor wat zijn moeder wil, emailen,briefje tikken, beetje surfen doet 512 het zelfs goed genoeg.

Bijdrager
    mac-hans

Om €500 te besparen die Windhoos ellende op je hals halen?
    In geen 500 jaar!!
    Wat is er nou mooier om als digibeet direct op osx te gaan werken, ik zou het andere mensen werkelijk niet willen aandoen.

”tuinman”

Bijdrager
    tuinman
    ”Merkava”
    ”tuinman”

Nou ja het is niet zijn eigen geld, maar wel zijn eigen tijd.
    Want hij zal vast en zeker al die spyware en virussen om de haverklap van de windhoos af moeten halen.

Laat ze lekker een macbookje kopen.

Zolang je een normale antivirus progamma (en automatisch laat updaten) heb je van de virrussen weinig last van en je moet zelf ook wel een beetje opletten wat je installeert. Dat op een windows veel virrussen zitten komt voornamelijk door de gebruiker en niet als je de juiste progamma’s installeerd en automatisch laat updaten.

Bijdrager
    back2mac

Heeft de topic starter een mac ?

Nodig ze uit voor een goed diner en laat ze op een avond een beetje ‘spelen’ met je mac.
    Kunnen ze zelf ervaren waarom een mac fijner is.

Bijdrager
    tuinman

Kom op zeg zo slecht is windows niet! Dat er veel virrussen in de omloop zijn komt door de gebruikers! Wanneer iedereen eens een goede antivirus koopt en automatisc de nieuwe updates instaleerd heb je al weining last van de virrussen!

Bijdrager
    Ispank

@ tuinman

ouders zijn digibeet wordt verteld. Ze zullen op alle pop-ups etc. JA klikken en alles installeren wat slecht is. Ik ken de hopeloze voorbeelden.

Trouwens ik zou ook een mac adviseren. Mijn moeder heeft nu ook een macbook en ze vind het geweldig. Vroeger zat ze nooit achter de computer, maar door die macbook zit ze er elke dag wel even achter. Ze klungelt nog wel eens wat. Als er een stap afwijkt van de standaardprocedure voor bijvoorbeeld mail bekijken komt ze er niet meer uit en moet ik worden ingeschakeld. Gelukkig komt dit door het duidelijke OS van apple sporadisch voor. Een goede uitleg en curcus zou wel erg handig kunnen zijn en is dus een pro.

Bijdrager
    Nikita
    ”tuinman”

Zolang je een normale antivirus progamma (en automatisch laat updaten) heb je van de virrussen weinig last van en je moet zelf ook wel een beetje opletten wat je installeert. Dat op een windows veel virrussen zitten komt voornamelijk door de gebruiker en niet als je de juiste progamma’s installeerd en automatisch laat updaten.

Moet je vooral aan mensen overlaten die de ballen verstand er van hebben… Zelfs m’n pa heeft er geregeld mee overhoop gelegen (en die heeft het nog enigszins door…). Elk jaar gaat er op die XP bak weer 40 euro doorheen aan het Norton of McAffee abonnement (wat het ook is…). Zonde van het geld, als je het mij vraagt.

Iemand die geen verstand heeft van hoe een PC of besturingssysteem werkt, moet je niet achter een onderhoud-intensief systeem zoals Windows zetten!

Toch nog maar even m’n moeder erbij halen, die had binnen een uur door hoe ze de bureaubladachtergrond kon veranderen (sleur-en-pleur); iets wat d’r in 4 jaar XP-gebruik nog niet was gelukt…

(en mij hoor je niet zeggen dat XP nou zo slecht is, ik zeg alleen dat je een complete leek beter achter OSX kan plaatsen).

”Ispank”

Een goede uitleg en curcus zou wel erg handig kunnen zijn en is dus een pro.

… maar dat is hoe dan ook nodig, maakt niet uit bij welk systeem. Ik heb zelf de MacMiep cursus uitgeprint voor m’n moeder (dingen van papier lezen gaat bij die generatie toch nog altijd een stuk makkelijker dan vanaf het scherm om de een of andere reden, maar goed…). Maar goed, daar was ze al vrij snel mee op weg :)

Bijdrager
    sypie

Wat wil de TS zelf?
    *Iedere maand weer spyware en virussen verwijderen?

*Lekker blijven werken zoals het bedoeld is.

Mijn punt is gemaakt en sommige mensen kunnen die 500 euro missen voor een goed systeem.
    Toch is mijn advies: Probeer een 2e hands op de kop te tikken. Beschouw dat als leergeld en ga daarna over op een nieuwe. (einde van dit jaar ongeveer …)

Bijdrager
    Aeschere

Als verse switcher kan ik je ouders zeker een mac aanraden. Vooral omdat ze met beide OS’en geen ervaring hebben en dus geen dingen hoeven af te leren.
    OSX spreekt eigenlijk voor zich, zeer gebruiksvriendelijke en inderdaad een stuk veiliger.

Mijn schoonouders moesten ook zo nodig aan de computer, en wel een windows computer. Ik heb nog steeds nachtmerries van hoe de computer er na een maand uitzag….

Bijdrager
    Lustigson

Nieuws ‘from the Dark Side’: “Apple levert beste Windows-notebooks“. Dus je weet wat je te doen staat. :)

Bijdrager
    Nikita

Wat ik me trouwens ook zat te bedenken, als je zo’n Windows laptopje van, zeg, 600 euro koopt, dan is dat vaak een Celeron M – niet bepaald de meest krachtige processor (het is eigelijk het debiele broertje van de Pentium 4…). Bovendien staat er tegenwoordig ook vaak al Windows Vista op en hebben die laptops geregeld nog 512 MB intern geheugen. Nou is dat niet de meest ideale combinatie (op z’n zachtst gezegd). Ik hoor ze nu al vloeken op dat apparaat :P

Bijdrager
    Merkava

Heb net dus even zitten zoeken op windhoos laptops met een Core 2 Duo.
    Dan begint het vanaf 699 met een ruim aanbod rond de 750.
    Steekt toch wat schril af bij de Macbook van Apple met zijn 1100 euro en een klein 13″ scherm waar de anderen allemaal 15,4 ” aanbieden.

Tis jammer dat er geen ruimte is voor een iMac bij de ouders van de ts.

Bijdrager
    wilko
    ”tuinman”

Yep, echt een prima advies als je leest dat z’n ouders er de ballen van snappen:?
    Geloof me, als je niet om de 3 maanden wil langskomen om alle troep weg te halen, laat ze in hemelsnaam een Mac nemen. Ik kom zelf vrij regelmatig bij familie, vrienden etc langs om hun computer te fixen en keer op keer schrik je je kapót wat je aantreft. Het lijkt wel of ze spyware sparen. Nu is dat met Firefox al een stuk beter dan met IE, maar toch.
    Terwijl die Macs al 2 jaar draaien zonder troubles, af en toe een software-updateje maar daar blijft het ook wel bij.

Bovendien komt er, gegarandeerd, een dag dat ze vragen: “en dat videobewerken, hoe gaat dat nou?”.

Nouja, m’n mening moge duidelijk zijn: laat ze die Mac nemen. Zéker als ze nooit Windows hebben gebruikt, dan is die hele drempel om over te stappen er niet eens. Om van die paar honderd euro een keuze van platform af te laten hangen is het stomste wat je kunt doen, je betaalt het later toch nog wel, maar dan in de vorm van koppijn.

Bijdrager
    earnst jelke

Windows goedkoper? Dat is nog maar de vraag.

– Als je er een wil waar vista op kan draaien zijn de systeemeisen niet misselijk
    – Als je later overstapt naar Vista kost het een hoop knaken
    – Als je niet Vista-ready bent zul je je laptop eerder moeten vervangen

Maar het belangrijkste punt is afschrijving. Als je er vanuitgaat dat je een goedkope laptop na 3 jaar moet vervangen, en je kunt dit met de Apple nog 2 jaar rekken verdampt een groot deel van het prijsverschil.

De Apple heeft kortom een veel hogere restwaarde na de afschrijvingsperiode van 3 jaar.

Bijdrager
    appie12

he wat denk je zelf? ik vind osx beter maar wat ik uit je antwoorden lees is dat je zelf windows beter vind. Kijk van die virusen heb je wel gelijk!!! werk zelf ook op windows (wil osx) maar dat werkt verder prima op een foutmeldinkje na

Bijdrager
    Nikita

Ik neem aan dat je de reacties van Tuinman bedoelt, appie? Da’s de TS niet hè…

Bijdrager
    Drexciyan

Bedankt voor alle reacties!
    Het moge duidelijk zijn dat een Mac de voorkeur geniet :wink:, kan ook niet anders op een site als MacOSX.nl.

Voor digibeten zoals mijn ouders is het idd. de beste keus, want met Windows hebben ze geheid binnen een paar weken het zaakje in de soep gedraaid. Ik zeg niet dat dat met OSX niet kan, maar de kans is beduidend minder!
    Daarbij voel ik er ook niks voor om een Windows pc om de zoveel tijd op te schonen of herinstalleren.
    Iets wat ik regelmatig heb gedaan vooor familie, maar die tijd is voorbij.

Een Macbook lijkt me een goede keus. Enige nadeel is het nogal kleine scherm.
    Ze zijn beiden brildragend, dus een redelijk formaat scherm/resolutie is geen overbodige luxe.
    Een iMac is misschien een beter idee. Met een draadloos toetsenbord en muis welke makkelijk zijn op te bergen neemt een iMac ook weinig ruimte in.
    Dat zal ik nog eens met ze bespreken.

Ik ben trouwens zelf een paar maanden geleden geswitched van XP naar OSX en ik wil niet meer terug!

30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 48)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.