6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Q:
    Bijdrager
    Ruben

kernel_task vertraagt systeem, maar wat is het?

Mijn nieuwe PowerBook 1,5 Ghz is ineens rete-traag. Kan niet eens meer fatsoenlijk een MPeg-4 filmpje afspelen.:-( Volgens de Activity Monitor vraagt “kernel_task” zo rond de 60% processor power. Ook hoor ik de harddisk continu pruttelen. Iemand enig idee wat dit kan zijn?

Ik heb nog geen reboot geprobeert omdat ik dan weer al mijn ongelezen berichten op het forum kwijt ben, maar dat ga ik zometeen natuurlijk ook nog even proberen.

Bijdrager
    Maarten vd B

Je bedoelt Kernel_task, uiteraard. Welnu FF voor je verzameld:

What Is ‘kernel_task’ and Why Is It So RAM Hungry?

Every so often, I see MemoryStick reporting a lot of pageable RAM is being used. I checked out Activity Monitor and sorted by what was using the most memory. I found process 0 named kernel_task being run by root. It’s using little to no CPU at any given time, but has 36 threads and is using anywhere from 75 to 78 megabytes of real RAM and a little more than 745 megabytes of virtual RAM. The only thing I’ve been able to find by searching is old comments referencing certain HP drivers, USB ports, and OS X version 10.2.2. I don’t use any HP products, nothing is currently plugged into my USB ports, and I’m running OS X 10.3.2.

Please chime in if you know what’s going on here.

» Posted by ALBj at 09:42 PM (ET)
    Category: Housekeeping, Mac

Comments

To the best of my knowledge, kernal_task is the kernel of your system (hence, process 0). It is the heart of your OS and is uber-important to the functioning of your system. Kernel extensions, like drivers to talk to printers, mice etc. are loaded wia kernel extensions. That’s why you found that old info. s Early in MacOS X’s days (!), badly behaved kernel extensions caused kernal panics (the Mac equivalent of the Blue Screen of Death). It is run as root because of it’s importance, and power – it IS your system’s heartbeat.

Any UNIX gurus should feel free to correct me here.;)

» Posted by Ryan
    April 5, 2004 11:23 PM

Ahh yes, as Mac OS catches up with Windows, you will see this more and more. OSs use the kernel tasks to run things below the GUI to ensure the tasks get top priority and are harder to screw with. The downside is that if a kernel task has a bug, it can often take out your whole system. Windows has suffered with this for years and only recently has been able to drastically reduce this problem by reorganizing the way kernel operations are handled.

The other issue with this is that kernel tasks are often unnamed more or less because they are started by the OS itself and thus get labeled with a generic “kernel task” type of label. So unless the OS provides you with a driver diagnostics (All versions of Windows do), it can be very difficult to track down which driver is causing a certain problem.

The point to this story is, you are stuck with kernel tasks, and before too many more versions, you will start seeing other similiar “generic” OS labels in your task list. I’m not certain of what is available now, but one can only hope the the Unix/Linux crowd learns from Microsoft’s mistake and provides better kernel level diagnostic tools early on

Succes.

Bijdrager
    Sad

Kernel_task is process 0 van je computer en je kan niet zonder, zoals hierboven te lezen is.

Wanneer de kernel_task problemen heeft is er soms niets aan de hand, wellicht is hij net je harde schijf aan het opruimen of andere zaken aan het afhandelen.

Maar als het ding minutenlang op > 5% staat dan klopt er iets niet. Bij mij draait ie nu met 47 threads en pakt 1,5% CPU. Wat klopt er dan niet in jouw geval?

Kijk altijd eerst naar zaken die in kernel space draaien: drivers dus. Koppel eens wat USB en FireWire apparatuur af (behalve keyboard en muis) en kijk of het proces blijft hangen. Vergeet niet te rebooten voor de zekerheid. In principe alles software die je met je admin wachtwoord hebt moeten installeren doet iets met kernel space. Check dit soort software.

Ligt het niet aan de drivers check dan systeemhacks zoals APE manager of andere stiekume zaken zoals theme managers, cocktail scripts, truukjes om dingen sneller te maken. Die hacks zijn allemaal wel leuk maar ik draai ze NIMMER om dit soort spul te voorkomen. Vergeet ook niet om systeem tools zoals Norton Utilities te deinstalleren.

Als het na deze ontleding nog steeds aan blijft houden en disk permissies en rebooten helpt niet. Dan zou je wel eens een hardware probleem kunnen hebben. Verwijder dan extra geheugen en verwijder extra PCI kaarten die je hebt en kijk of het verbetert. Zo niet, clean install doen maar ik vrees dan dat je een defect geheugen of MoBo hebt.

Bijdrager
    Ruben
    ”Maarten

Je bedoelt Kernel_task, uiteraard.

Je hebt gelijk, ik heb het meteen even aangepast…

In elk geval beiden bedankt voor de uitleg. Ik heb geen flauw idee wat er aan het handje was en heb inmiddels toch maar gereboot omdat er gewoon niet meer mee te werken was… volgende keer (als het weer voor mocht komen) zal ik eens de tips uitvoeren om randapparaten los te koppelen, want ik heb er nogal wat zooi aan hangen via USB en FireWire.

Bijdrager
    aaike

Mag ik begrijpen dat de problemen ook ‘opgelost’ waren met deze herstart;-)

Bijdrager
    Ruben
    ”aaike”

Mag ik begrijpen dat de problemen ook ‘opgelost’ waren met deze herstart;-)

Inderdaad, en dat had ik ook eigenlijk al wel verwacht… maar ik wil dat toch altijd graag weten wat er mis was. Bovendien vind ik ‘herstarten om problemen op te lossen’ erg Micro$oft-achtig, dus dat voorkom ik liever… zodoende.:-)

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.