5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
  • Q:
    Bijdrager
    rdesign

Kernel task wat veel geheugen? (e.a root troep)

hee! Mijn kernal task gebruikt, viel me net pas op, wat veel geheugen. Werkelijk geugen: 213MB en 1.42GB Virtueel, wat dit ook in mag houden.
    Ook de Windowserver 56MB is ook niet normaal ofwel? Ook de coreservicesd is 46MB en de mds is 31MB.
    Ik zal hem gewoon maar even laten rusten dan, de Mac. Staat nu vanaf 11 uur te branden, en heeft daarvoor alleen maar op sluimer gestaan, niet uit.
    Mijn vragen nu:
    a) Wat is nu precies de kernal task en de andere ‘root’ processen?
    b) Waarom is gebruikt het (bij mij) zo (vandaag) veel geheugen. Kan het zijn dat ik veel programma’s aan heb staan?
    Hoef niet te weten hoe het verder opgelost kan worden, herstartje doet waarschijnlijk wonderen.

Alvast bedankt.

Bijdrager
    univers11

volgens mij is dat heel normaal hoor, hier kernel task op 193mb en windowserver 60mb;)

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

De kernel is het hart van elk operating system.
    De belangrijkste taken is het beheren van het geheugen, multi-tasking v/d CPU(s), proces beheer en device beheer (zoals de harddisk en andere apparaten, maar ook internet)

Een applikatie of ander proces roept de kernel routines aan voor het uitvoeren van bepaalde taken.
    Als er veel programma’s open staan of enkele veeleisende kan de kernel soms veel van de CPU vragen of meer geheugen dan normaal.

Mijn Mac staat lang aan ivm torrents, en laat het op het moment van schrijven bij mij toevallig óók 1,42 GB zijn!
    (het werkelijke geheugen is 160MB) Dat virtuele geheugen wordt niet echt gebruikt, het is de hoeveelheid geheugen die een bepaald proces maximaal krijgt toegekend en wordt gereserveerd op de harddisk. Daardoor “denkt” het programma dat het meer geheugen heeft. Het wordt echter pas daadwerkelijk van de harddisk “gejat” als de hoeveelheid RAM te weinig wordt voor alle openstaande processen.

Moderator
    unSOUND

De hoogte van die getallen hangt van veel factoren af. Als je veel software tegelijk hebt draaien gaat het onder andere omhoog, maar het is ook zo dat OS X ook kijkt naar hoeveel Ram je hebt. Hij verdeelt immers het liefst al je Ram, anders staat de helft maar niks te doen… Als je dus meer Ram hebt zie je vaak ook dat dezelfde software bij jou ook meer Ram krijgt aangewezen.

Ter vergelijking de getallen van mijn machine ( die dus wat meer Ram heeft dan de jouwe ):

kernel_task: 80 MB echt / 2,35 GB virtueel
    WindowServer: 93 MB echt / 1,2 GB virtueel

Bijdrager
    rdesign

geweldig weer, dit moest ik weten! Bedankt mannen.:D
    (Briljant forum dit!)

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.