11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
  • Q:
    Bijdrager
    janbergstra

kernel panic, waar vind ik deze bestanden?

Ik heb sinds vandaag steeds last van een kernel panic, opgestart in veilige modus, etrecheck gestart, die geeft deze probleme aan.

Maar waar vind ik deze bestanden, heb me rotgezocht, alvast bedankt voor de hulp:

etrecheck

Bijdrager
    fred44nl

Met het programma Find Any File kun je alle files vinde:

https://apps.tempel.org/FindAnyFile/index.php

Bijdrager
    koen

Let op: van fontd moet je afblijven, dat is een onderdeel van het Systeem.

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

<p class=”cite”>janbergstra op 14 september 2019 om 15:53</p>
    waar vind ik deze bestanden

Bedoel je de ‚Äě3rd party kernel extensions‚ÄĚ die achter Details genoemd worden bij de kernel panic? Die staan in de map¬†System/Library/Extensions of in¬†System/Library/Extensions ‚ÄĒ maar verwijder die niet zomaar! Zorg dat je eerst weet waar ze voor dienen voordat je besluit om dat te doen, en zie dit artikel als je zeker weet dat je een bepaalde kernel-extensie weg wilt hebben.

Bijdrager
    koen

3rd party extensions kun je toch wel weggooien?

Bijdrager
    janbergstra

Hartelijk dank voor de reacties. Ik heb uiteindelijk een nieuwe installatie van het MacOS gedaan, gebruikers, bestanden en programma’s stonden er na de installatie nog gewoon op. Hartelijk dank nogmaals. En applausje voor Apple:)

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Je zegt: “sinds vandaag”.

Heb je misschien iets nieuws ge√Įnstalleerd?

Als het weer gebeurt open dan na de herstart direct het programma “console” en bekijk je system log. Daar zou het woord “panic” moeten staan ergens aan het einde met de naam van het proces dat de panic veroorzaakte.

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

<p class=”cite”>koen op 14 september 2019 om 19:23</p>
    3rd party extensions kun je toch wel weggooien?

In principe wel, maar íéts zal dan niet meer werken, en je zal zien dat de gebruiker niet snapt waarom. Daarnaast is het gewoon in het algemeen beter om, als je op dat niveau aan je systeem gaat prutsen, te zorgen dat je wéét wat je aan het doen bent voordat je het doet.

Bijdrager
    janbergstra

Ook nadat ik over de bestaande opstart-partitie een nieuwe versie had ge√Įnstalleerd, bleef ik gisteren toch last houden van kernel panics. Uiteindelijk is voor mij de definitieve oplossing geweest om op een andere HD in mijn mac pro een schone installatie te doen. En daarna met migratie-assistent de gebruikers weer opnieuw toe te voegen. Daarna nog kleine aanpassingen moeten doen om mijn TM-backup weer in te stellen en mijn licentie van het ms office-pakket weer op deze partitie te installeren. Zelf dingen verwijderen uit het systeem is voor mij niet zo handig, omdat ik inderdaad niet weet wat kan en wat niet kan. Nogmaals hartelijk dank voor de tips en het meedenken.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Kernel panics kunnen vele oorzaken hebben waaronder verouderde dan wel versleten hardware (devices of RAM gerelateerd) en soms het OS zelf maar zelden een bepaalde applicatie zoals b.v. Photoshop of een browser. Als de oorzaak software is dan gaat het meestal om bepaalde achtergrondprocessen die root privileges hebben. De oorzaak kan dus die andere HDD zijn, maar komt het probleem alsnog terug dan moet je denken aan andere aangesloten apparaten of het RAM of software dat je pas ge√Įnstalleerd had zoals kernel extensies en drivers van derden.

Bijdrager
    koen

@janbergstra: Welke Mac en OS gebruik je?

• Deze reactie is gewijzigd 2 maanden, 4 weken geleden door koen.
11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.