4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
  • Q:
    Bijdrager
    Vark

Kernel panic na maken printscreens?

Ik probeer de oorzaak te achterhalen na een kernel panic.

Ik was veel printscreens snel achter elkaar aan het maken (van pagina’s in Books), en toen ineens kreeg ik een kernel panic. Wellicht kan het werkgeheugen dit niet aan? Is dit überhaupt mogelijk, of kan dit sowieso nooit de oorzaak zijn geweest? Ik had ongeveer 7 andere programma’s open staan (Mail, calendar, Pages etc. geen grote werkgeheugen-vretende programma’s van Adobe of zo).

Het achterhalen van een kernel panic is natuurlijk altijd lastig. De vraag is dus niet wat de oorzaak WEL is, want allereerst zou ik daarom willen vaststellen wat NIET de oorzaak kan zijn geweest, oftewel het maken van veel (cmd +shift + 4) printscreens snel achter elkaar vandaar deze vraag.

Hier volgt een transcript van de kernel panic. Misschien zegt iemand dit iets?
    “panic(cpu 2 caller 0xffffff7f86e9ead5): userspace watchdog timeout: no successful checkins from com.apple.WindowServer in 120 seconds service: com.apple.logd, total successful checkins since wake (18040 seconds ago): 1805, last successful checkin: 0 seconds ago service: com.apple.WindowServer, total successful checkins since wake (18040 seconds ago): 1793, last successful checkin: 120 seconds ago”.

Bijdrager
    Shmoo

Das een error die de laatste tijd veel voorkomt in Catalina. Kunnen wij niet veel aan doen. Ik heb hetzelfde maar alleen wanneer ik de computer wil afsluiten/uitzetten. Dan hangt deze zich helemaal op tot het moment van een kernel panic, met dezelfde foutmelding.

Het ligt denk ik niet aan screenshots maken of wat dan ook maar gewoon aan Catalina. Hopelijk lost de volgende update dit op.

Dit helpt tijdelijk.

https://support.apple.com/nl-nl/HT201295

Bijdrager
    Vark

<p class=”cite”>Shmoo op 18 maart 2020 om 12:57</p>
    Das een error die de laatste tijd veel voorkomt in Catalina. Kunnen wij niet veel aan doen. Ik heb hetzelfde maar alleen wanneer ik de computer wil afsluiten/uitzetten. Dan hangt deze zich helemaal op tot het moment van een kernel panic, met dezelfde foutmelding.

Het ligt denk ik niet aan screenshots maken of wat dan ook maar gewoon aan Catalina. Hopelijk lost de volgende update dit op.

Dit helpt tijdelijk.

https://support.apple.com/nl-nl/HT201295

Zojuist sluit mijn computer zichzelf af, op een soort Kernel Panic achtige manier, maar dan zonder het bekende Kernel Panic scherm (de verschillende talen), en ook zonder Apple logo, hij gaat direct naar het login scherm (wat sowieso apart is want mijn iMac logt automatisch in zonder wachtwoord). Oftewel ineens een log out, zonder dat ik zelf ergens op heb geklikt. Heeft dit ook nog steeds met het bekende Catalina probleem te maken dat een volgende update eventueel zou kunnen oplossen?

Bijdrager
    Shmoo

Het is lastig te zeggen maar als je in het error log ziet staan, watchdog en dan een timestamp erbij dan weet je al. Kun jij niets aan doen.

Daar kun je heel erg veel energie in steken en lopen te Googelen maar dat ga jij niet oplossen. Het enige dat je kunt doen is die SMC en de PRAM/VRAM reset uitvoeren. Dat is standaard protocol voor dit soort dingen maar de kans dat je het echt oplost voor de langere termijn is extreem klein. Ik zou wel steeds die rapporten naar Apple verzenden als je opnieuw opstart.

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.