30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 30)
  • Q:
    Bijdrager
    fenkikon

[Opgelost] Kernel panic MacBook Pro

Hallo mensen,

Heb een terugkerend probleem met mijn MacBook Pro(mid 2012, 2,3ghz). Sinds ik een update heb gedaan van Mountain Lion enige tijd geleden, krijg ik steeds een kernel panic wanneer ik de MBP wil gebruiken uit slaapstand. Computer wordt dan opnieuw opgestart en krijg een melding van het probleem.
    Lijkt iedere keer steeds te maken te hebben met de grafische drivers. Ik heb het systeem verder up-to-date, dus alle updates netjes geïnstalleerd.
    Heb een hardware test gedaan, de korte en de lange versie en daaruit kwam in beide gevallen niets uit de test. Verder heb ik Sophos gisteren geïnstalleerd maar bijna aan het einde van de scan kreeg m’n laptop weer een panic. Ook het strandballetje is weer regelmatig terug, wat ik gek vind aangezien er 16GB werkgeheugen in zit en ik een jaar lang zonder problemen heb gewerkt.
    Ik hoop dat iemand mij uit de brand kan helpen! Erg vervelend dit in scriptie tijd.

De Kernel ziet er als volgt uit:

Interval Since Last Panic Report: 73050 sec
    Panics Since Last Report: 6
    Anonymous UUID:

panic(cpu 4 caller 0xffffff7faf23f706): “Potential Fifo Overflow in GFX\n”@/SourceCache/GraphicsDrivers/GraphicsDrivers-8.16.74/Common/IONDRV/Intel/IVB/AppleIntelFramebuffer/AppleIntelController.cpp:601

Bijdrager
    Plainey

panic(cpu 4 caller 0xffffff7faf23f706): “Potential Fifo Overflow in GFX\n”@/SourceCache/GraphicsDrivers/GraphicsDrivers-8.16.74/Common/IONDRV/Intel/IVB/AppleIntelFramebuffer/AppleIntelController.cpp:601

Gezien dit.. Lijkt het wel alsof je grafische kaart over zijn nek gaat/ermee kapt. Hardware fout heb ik het vermoeden.

Edit: het staat er niet bij vermeld.. Maar mijn vermoeden zegt dat dit over een 2011-model MBP gaat?

Bijdrager
    fenkikon

Bedankt voor je reactie. Wel gek dat de hardware test dan geen foutmeldingen geeft. Het gaat trouwens om een Mid 2012 MBP, anti-glare en 15″ versie met 2,3ghz en dus uitgebreid met 16GB aan RAM geheugen.

Bijdrager
    Plainey

Volgens mij checkt de hardware-test enkel op voor de hand liggende dingen als RAM/HDD/temperaturen. Dus het kan kloppen dat hij je grafische kaart niet mee pakt.

Desondanks toch vervelend!

Bijdrager
    fenkikon

Bedankt voor je snelle reactie @Plainey ik blijf het alleen wel raar vinden dat mijn computer verder geen symptomen vertoond van een defecte videokaart. Films worden gewoon goed afgespeeld en de computer valt ook niet zo maar uit. Wel raar dat de hardwaretest daar dan niet naar kijkt, de uitgebreide test zou dan ook veel uitgebreider testen zou je denken toch?!

Als ik er nu over na denk is het de laatste tijd dus gebeurd na het openen vanuit de slaapstand. Safari stond in veel gevallen dan nog open, met verschillende tabbladen. Kwam dan uit de sluimermodus en kreeg dan het strandballetje te zien, waarna de MBP opnieuw opstartte.
    Ik hoop dat het uiteindelijk aan een programma ligt en dus iets softwarematigs is. Zodat mijn MBP niet kwijt ben voor een paar dagen vanwege de vervanging van de videokaart. Heb wel garantie, maar je bent je computer zo een week kwijt…
    Zou het trouwens ook aan Spotify kunnen liggen? Heb dat programma nu zo ingesteld dat het niet elke keer automatisch wordt geopend, lijkt ook al iets te hebben geholpen.

Bijdrager
    FloorvN

heb je PRAM en SMC Reset al gedaan ?
    Doe ook eens met schijfhulpprogramma (schijf EHBO) de permissies herstellen, en schijf controle uitvoeren..

Apple hardware test ook al gedraaid ??

Bijdrager
    fenkikon

Apple Hardware test al gedraaid, maar PRAM en SMC Reset nog niet gedaan. Ga ik gelijk even doen en schijfhulpprogramma. bedankt voor de tips!

Bijdrager
    FloorvN

graag gedaan,

succes !

Bijdrager
    fenkikon

Even een update; ik heb inmiddels een schijfcontrole gedaan en ook de schijfbevoegdheden hersteld. Tot op heden geen problemen meer ervaren en hoop dat dit ook zo blijft. Anders alsnog een PRAM en SMC reset doen, maar dat lijkt voor nu niet nodig.

Nogmaals bedankt voor je hulp @FloorvN en Plainey. Hopelijk was dit het en is er niets met mijn videokaart:)

Bijdrager
    FloorvN

Graag gedaan :p..

laten we het hopen !!
    mochten er nog eens problemen optreden PM me maar, of dit topic..
    Ik het dit topic wel in de gaten..

Bijdrager
    fenkikon

@FloorvN Helaas gisteren en vandaag weer een panic gehad. Beide wanneer die uit sluimermodus komt en ik snel op internet iets op wil zoeken. Permissies herstelt + PRAM reset gedaan (als het goed is). Hopen dat het nu niet veel erg wordt, dan kijk ik eind van de week wel. Hopelijk is het niets ernstigs, kan mijn MBP nu namelijk echt niet kwijt zijn (ivm scriptie).

Bijdrager
    Janjans

Heb je een back-up van je scriptie op bijvoorbeeld USB en via de mail?

Ik werk zelf altijd met CTRL-S iedere 5 minuten op een USB en minimaal 1 keer per dag back-up op mail, en/of iedere keer dat ik voor enige tijd stop met werken aan het document.

Succes!

Bijdrager
    fenkikon

@Janjans Ja ik back-up sowieso al mijn bestanden. Heb nu ook een tweede externe HDD voor de zekerheid. Moet ik alleen nog even gebruiken, verder kan ik het ook in Google Drive opslaan. Doe inderdaad grotendeels wat jij ook doet.

Nou geen dag gaat voorbij zonder Panic dus bij deze voor de liefhebber(s);)!;
    Heeft iemand nog iets opvallends gezien in deze Kernel Panic, deze keer waren geen enkele programma’s geopend en opende ik Safari en ja hoor freeze en herstart –> herstart van de computer. Toch maar even een bezoekje inplannen met de Genius Bar? Misschien een stomme vraag kan dit ook liggen aan niet goed verwijderde software? Had laatst bijv. Sophos gedownload wat eigenlijk weinig toegevoegde waarde had, dus snel verwijderd. Maar heb het idee dat dat niet helemaal goed gegaan is. Misschien toch de prullenbak enkele keren overschrijven met de optie in schijfhulpprogramma?

Bijdrager
    fenkikon

Misschien een domme vraag maar kan een Kernel Panic ook veroorzaakt worden door kou? Heb mijn MBP op een zolder liggen, maar vandaag in warmer gedeelte gelegd en geen panic toen die uit de slaapstand kwam. Dus kan dit het zijn?

Bijdrager
    FloorvN

wat is de temperatuur daar ??

In principe moet het geen kwaad doen lijkt me..
    Zolang hij maar niet ligt te vriezen op – temperaturen..

op de site van apple staan de ook de aangegeven omgeving temperaturen, waarin je mac moet functioneren..

Bijdrager
    fenkikon

Denk dat het inderdaad wel meevalt. Misschien heeft het probleem zich opeens opgelost, heb wel wat van die Kernel Panics naar Apple gestuurd, maar lijkt mij niet dat ze het op een of andere manier hebben opgelost.

Bedankt voor de tip over de temperaturen, maar daar zal het dan inderdaad toch niet aan liggen. Misschien heeft het probleem toch zelf opgelost. Hopen dat het zo blijft!

Bijdrager
    fenkikon

Zojuist weer een Kernel Panic mogen ervaren. Heb nu zes panics bewaard om aan Apple te laten zien. Had gelezen dat Apple daarom vraagt en dat ze dan wat kunnen doen. Las ook iets over een test in de apple store die je thuis niet kunt doen? Dus geen hardware test waar een defecte videokaart doorheen kan glippen, maar een test die hier speciaal voor is gemaakt, zou een ‘genius’ medewerker kunnen uitvoeren in de winkel heb ik begrepen.

Ga dus van de week maar een afspraak maken, maar eerst alles goed back-uppen en ook maar aan het apple personeel uitleggen dat ik mijn Mac nu echt niet kan missen. Hopen dat ik snel geholpen kan worden!

Bijdrager
    SunKeeper

Met een iPhone en iPad kunnen ze sowieso bij de Genius Bar direct een test uitvoeren, zelfs draadloos.
    Ze tikken wat op hun iPad, (toen ik een probleem had met mijn iPhone) en voor ik het wist sprong mijn scherm op zwart en schoten er rijen met diagnostische regels overheen.
    Het grootste raadsel vond ik nog hoe ze precies zo snel zeker weten dat het de juiste iPhone is.:)

Wat de mogelijkheden met MacBooks zijn weet ik niet, maar als daar ook zo’n test voor bestaat zou wel handig zijn. Als ze daarmee het probleem snel naar voren kunnen krijgen.
    Ik denk zelf dat het wel eens aan het RAM zou kunnen liggen. Of het videoRAM.

Bijdrager
    fenkikon

Las op verschillende fora dat ze bij de geniusbar een speciale test uit kunnen voeren. Ben benieuwd, zou trouwens wel raar zijn als ik pas een jaar later last krijg van RAM wat niet goed werkt. Is wel KTA 16GB RAM geheugen, maar weet nog even niet of ik dat verwijder voordat ik naar de geniusbar ga.
    Kan dat problemen opleveren bij een garantieclaim?

Bijdrager
    SunKeeper

Heb je het originele geheugen nog?

Zo ja, stop dat er dan in, kun je meteen daarmee verder testen.

Zo nee, dan is dat niet zo’n punt, ook het huidige geheugen kunnen ze wel testen.

Bijdrager
    fenkikon

Ja heb het originele 4GB geheugen nog wel ergens liggen. Kan dan wel even testen of het probleem toch met dat Kingston geheugen te maken heeft, maar kan dat dan meer dan een jaar na aanschaf? Heb de MBP juli 2012 gekocht en eigenlijk gelijk die maand 16GB KTA geheugen gekocht. En krijg ik nu geen problemen met mijn systeem als ik 4GB terugplaats?

Bijdrager
    SunKeeper

Dat zal gewoon werken.

Voordeel wat er verder ook is: krijg je dan nog steeds Kernel Panics dan weet je meteen dat het niet aan het RAM ligt. Zo kun je e.e.a. al uitsluiten en wordt het makkelijker het probleem naar boven te krijgen.

Bijdrager
    fenkikon

Heb net het originele 4GB Hynix geheugen teruggeplaatst. Tot dusver nog geen Kernel Panics gezien, morgen nog maar eens kijken wat die doet als de Mac uit de slaapstand komt. Had vanavond twee Kernel Panics in korte tijd, dus maar gelijk de 4GB teruggeplaatst toen. Het zou dus aan het 16GB KTA geheugen kunnen liggen?
    Toch maar eens kijken hoe ik garantie op de geheugenkaartjes bij Kingston moet claimen, is inmiddels een jaar later dus garantie bij de verkoper claimen wordt al wat lastiger.

Bijdrager
    FloorvN

ff nog voor de check de Apple hardware test gaf aan dat het geheugen niet defect was ?
    Mocht het niet lukken met RMA bij je verkoper, dan kan je altijd nog bij kingston aan kloppen !
    Wel handig als je nog de bon hebt hiervoor..

Succes !

Bijdrager
    SunKeeper

Kingston geeft volgens mij levenslange garantie.

Dus die verkoper heeft geen poot om op te staan, minste wat die kan doen is RAM omwisselen voor nieuwe exemplaren.

Bijdrager
    fenkikon

Toch te vroeg gejuicht. Net weer een Kernel Panic gehad, is nu dus zo goed als zeker dat het de videokaart is. Wel weer een stap terug van 16GB naar 4GB werkgeheugen, vooral erg traag merk ik, maar Kernel Panic is nu dus weer teruggekomen. Gisteravond had ik er helemaal geen last van, verschillende keren in de slaapstand gegooid om te kijken of ik het probleem kon reproduceren. Maar zag er goed uit toen, nu wil ik hem na een nacht + dag in slaapmodus te hebben laten staan, weer openen en bij het inlogscherm freezed die en herstart de Mac. Weer dezelfde Kernel Panic gegevens, in de graphics driver.

Helaas zijn er nu geen afspraken mogelijk in de Genius Bar, morgen dus maar even bellen of ik nog snel terecht kan. Geeft mij in ieder geval wel de tijd om de bestanden op mijn HDD veilig te stellen en de MBP schoon op te leveren.
    Iemand nog een tip hoe je snel je iPhoto + Aperture bibliotheek exporteert naar een externe harde schijf? Wil daarna de bibliotheken wissen namelijk. Zat toch geen orde in het systeem namelijk.

@FloorvN
    Uit hardware test kwam dus niets, maar heb dus verschillende fora doorgespit en wordt aangegeven dat die test niet alles zal achterhalen. Doet alleen een bepaalde aantal scans/tests.

@FloorvN
    & SunKeeper: Over Kingston geheugen: via Kingston moest eerst een RMA nr aangevraagd worden en je was zelf verantwoordelijk voor de verzendkosten naar Londen en het verzekerd verzenden. Via de verkoper (winkel) had ik het dan laten lopen, maar alsnog is dat vaak lastig te claimen.

Nu hopen dat ik snel mijn garantie op m’n MBP kan claimen, bij de Online Store gekocht maar in de winkel wordt ik waarschijnlijk sneller geholpen. Dus Leidseplein gaat het worden. Zal het laten weten als ik meer weet. Toch bedankt beiden voor jullie hulp, ben nu al een heel eind gekomen!

Bijdrager
    SunKeeper

Bibliotheken kun je rechtstreeks kopiëren vanuit je Afbeeldingenmap in de thuismap.

Die zijn verder ook niet aan een locatie gebonden, dus als je iPhoto en Aperture opent terwijl je Option ingedrukt houdt kun je de bibliotheek naar keuze selecteren die geopend moet worden.

Bijdrager
    fenkikon

Leeg

Bijdrager
    fenkikon

Kleine update van mijn kant: vandaag contact gehad met AppleCare en heb het advies gekregen een extra partitie aan te maken. Daar dan een schone installatie op te plaatsen en te kijken of het Kernel Panic probleem terug zou komen. Zag er in eerste instantie uit dat het probleem verholpen was, maar na de computer uit de sluimerstand te hebben gehaald kreeg ik weer de bekende Kernel Panic.
    Het gaat dus om een hardware defect, waarbij het zo goed als zeker is dat het om de videokaart gaat. Onderdelen worden vervangen of ik krijg een vervangend apparaat.

Bijdrager
    fenkikon

Ik heb goed nieuws, gisteren mijn MacBook Pro naar de Genius Bar gebracht, waar mijn Mac een aantal intensieve tests te verduren kreeg. Ze hebben daar een speciale test voor. Al bij het opstarten werd een Kernel Panic zichtbaar, maar deze keer was het een andere. Uiteindelijk nog een aantal tests gedaan. Waarbij de medewerker aangaf dat het inderdaad een hardwareprobleem was en het aan het geheugen of de videokaart lag.

De videokaart die bij mij waarschijnlijk kapot was is de Intel videokaart op het moederbord. In mijn MacBook Pro zitten er twee en de kleinste bleek dus de boosdoener. Gisteren dus ter reparatie aangeboden en vandaag al weer op mogen halen, zou 3-5 dagen duren maar kreeg ’s avonds al een mailtje. Het Logic Bord is kosteloos vervangen (kosten 516 euro) onder de garantie. Kreeg er een schone installatie van Mountain Lion op en de Mac is weer als nieuw. Ben er blij mee, heb ook gelijk het 16GB geheugen weer teruggeplaatst en dat is al merkbaar een heel stuk sneller dan de standaard geleverde 4GB.

Bedankt voor het meedenken in dit topic!

30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 30)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.