8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Q:
    Bijdrager
    casa

Kernel panic bij opstarten iMac 2009

Bij het opstarten van mijn iMac 21.5 inch late 2009, blijft de procedure in een kernel panic hangen, om vervolgens te rebooten en weer in kernel panic te schieten.

Moet ik vrezen voor het overlijden van het logic board?

Ook bij ‘shift” of “d’ of ‘cmd c” krijg ik dezelfde reactie….

Kan iemand mij aub verder helpen….?

Bijdrager
    Q-collective

Heb je een backup? Zo ja, doe eens een wis & installeer vanuit de Recovery. Het kan makkelijk een softwarematig probleem zijn. Is software niet de oorzaak, is het inderdaad de Mac hardware. En voor 2009 modellen heeft Apple geen onderdelen meer.

Bijdrager
    casa

Dat heb ik al geprobeerd maar ik kom niet verder dan het begin scherm die de kp dan verder afbreekt om vervolgens opnieuw op te starten…

Moderator
    Night

Kun je wel opstarten met alt ingedrukt en dan kiezen voor de backup disk?

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Start eens op in ‘verbose’ mode. Zet de Mac eerst uit, en start dan op terwijl je direct cmd-V ingedrukt houdt.

De Mac start dan op terwijl er op het scherm regels verschijnen die je laten zien wat er precies gebeurt. Hopelijk kun je dat volgen tot aan het moment van de KP. Maar wat je eerst ook kunt doen is alle aangesloten apparaten zoals externe schijven en USB hubs etc. eerst loskoppelen en dan normaal opstarten. Helpt dit niet of lukt verbose mode ook niet dan ben ik bang dat de hardware de geest heeft gegeven. Een KP vroeg in de opstartprocedure duidt haast altijd op een fout in de hardware (waaronder dus ook aangesloten apparaten) aangezien de software op dat moment nog rudimentair is of nog niet is ingeladen. Als je de KP krijgt voordat je het Apple logo ziet verschijnen dan betekent dit dat de firmware c.q. boot-ROM routine niet geheel doorlopen is. De boot-ROM is het ingebouwde programma dat o.a. de basis hardware controleert (HD en RAM) en uiteindelijk op zoek gaat naar een opstartschijf om het OS in te laden. (Pas op dat moment verschijnt het Apple-logo.)

Bijdrager
    casa

Bedankt voor jullie aanwijzingen…. voorlopig  althans het probleem lag waarschijnlijk bij de HD. Nu een SSD erin gezet en vooralsnog heb ik alles werkend.

Maar ik heb toch nog een vraag. Moet ik naast het aanzetten van Trimforce nog andere handelingen verrichten in Terminal?

Ik lees her en der iets over Noatime en andere zaken …

Wie heeft hierop het passende antwoord?

Alvast bedankt

Bijdrager
    FloorvN

trimforce is voldoende bij mijn weten..

Echter uit mijn ervaring werkt dit niet altijd goed, hangt erg van je model ssd af..
    Er zijn lijsten te vinden op het internet, met modelen welke goed en mindergoed werken…

Mijn ervaring was o.a met div. Crucial MX300 series in div. oudere macs dat deze bijv. erg traag werden met TrimForce enabler aan…

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Noatime (No-Access-Time) zorgt er voor dat als dit ‘aan’ staat geen tijdstip wordt bijgehouden op de SSD van de laatste leesopdracht van een bestand.

Maar aangezien de SSD al snel is zul je zeker bij het lezen van grote bestanden nauwelijks verschil merken.

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.