30 berichten aan het bekijken - 31 tot 60 (van in totaal 95)

  • Bijdrager
    GIJay

    Haha.. ik zou zeggen, je doet maar.

    Ik sluit me volledig bij de uitspraken van unsound aan. Ik zit hier ook al lang en lees vrij veel ( post wat minder). Maar ik kan me dikwijls ook ergeren over de dingen die gepost worden en gewoon de laksheid van mensen. Ga me er ook niet echt druk in maken… ( deze keer ;)).


    Bijdrager
    dyn
    ”unSOUND”
    ”dyn”

    Als je alles netjes in een knowledgebase zet en deze voorziet van een zoekfunctie is dat stukken efficienter dan een forum.

    En moet men nog steeds zoeken. En zolang dat meer moeite is dan het openen van een topic heeft het dus weinig kans van slagen… dat is enorm jammer, maar wel de ( reeds bewezen ) waarheid.

    Ik zie nog steeds nergens een onderbouwing van jou waarin je duidelijk naar voren laat komen waarin dat ook daadwerkelijk de reden is waarom mensen niet zoeken. Als ik al merk hoe onwijs traag het is om een reactie te plaatsen op dit forum dan snap ik drommels goed dat er ontzettend veel mensen zullen zijn die alleen lurken en niets posten. Als je de zoekfunctie ook eens bekijkt dan schrik ik me de pleuris. Wat moet ik in hemelsnaam invullen en waar, wat betekenen al dingen? Erg grappig dat een forum over een gebruiksvriendelijk OS op dat gebied volledig in tegenstrijd is met het OS dat ze aanhangen. Die search is ontzettend gecompliceerd voor veel mensen. Kortom, wat is de reden waarom mensen niet willen zoeken? Waar komt die luiheid vandaan? Als ik naar de zoekfunctie kijk dan is dat dus de complexiteit.

    Daarnaast snap je nog steeds niet hoe onwijs hard je dan alsnog moet zoeken tussen al die zoekresultaten. Als je door alleen de pure informatie zoekt vindt je veel sneller wat dan wanneer je ook nog eens informatie van ruis moet onderscheiden. Met name posts waarin zowel informatie als ruis staat. Dan heb je nog dat het voor veel mensen Ć¼berhaupt al moeilijk is om te zien wat nou ruis en wat nou informatie is. De nieuwelingen behoren tot die groep.

    ”dyn”

    Dat is dus het probleem: je weet niet waarom men niet zoekt.

    Dat weet ik donders goed… Ik spendeer al jarenlang meerdere uren ( meestal 4 a 5 per dag ) aan dit forum, en spreek dus ook vee mensen van dit forum. Niet alleen openlijk, maar ook in PB’s en chats… ik heb tienallen mensen gesproken over dit gedrag, en weet dus heel goed waar het probleem zit.

    Zoals hierboven al staat weet je dat dus beslist niet. Je denkt en meent het te weten maar als ik jouw antwoorden zo zie dan vind ik nergens ook maar enige onderbouwing. Het komt allemaal neer op “ik zit hier al heel lang, geloof mij nou maar”. Deze gezichtskleppen die je op hebt zijn ook de doodssteek voor menige technici. Die verliezen de gebruiker volledig uit het oog. Ze vergeten zichzelf af te vragen waarom een gebruiker iets doet of laat. Voor jezelf is het allemaal logisch dat het zo werkt omdat je hier al jaren komt. Dat is dan ook meteen de reden waarom jij dus weinig benul hebt waarom men niet zoekt. Ik geloof best dat er een aardige groep is die gewoonweg lui is en meteen een antwoord verwacht en daarom ook maar meteen een topic start maar er zijn echter ook gewoon mensen die niet een shitload informatie door willen worstelen. Kijk eens naar andere bronnen vandaag de dag, we worden overladen met informatie. Er zijn techneuten die een mac gebruiken omdat die gewoon werkt en er niet mee willen kloten, dat is iets wat ze dagelijks op hun werk doen. Datzelfde geldt voor die overkill aan informatie. Je krijgt dagelijks al zo ontzettend veel informatie die je moet verwerken dat het ook wel eens erg prettig is dat je snel en gemakkelijk bepaalde informatie vindt. Zoeken door een forum hoort daar dus niet bij vanwege de enorme mix van ruis en informatie.

    ”dyn”

    tenzij jij heel nauwlettend hierover diverse statistieken over hebt bijgehouden

    Ik heb het geheugen van een olifant, ik weet bijna elke post die ik ooit geplaatst heb nog te vinden, evneals de letterlijke reacties daarop van anderen… Jij kent mij nog niet zo lang, maar neem dit van mij aan: ik weet waar ik over praat. Dus jouw beschuldigingen over “vooroordelen” van mijn kant zijn volledig onterecht… maar daar kom je nog wel achter… Tegen de tijd dat jij hier net zo veel tijd hebt versleten als ik denk je er gegarandeerd net zo over.

    Als jij mijn kennis mbt automatiseren had dan snap je dat die beschuldigingen volledig terecht zijn. Door al die jaren hier zijn zaken voor jou vanzelfsprekend en logisch geworden. Jij ziet iets als de zoek als uitermate gemakkelijk. Dat is de nummer 1 valkuil van automatisering. Gebruikers denken op een compleet andere wijze dan jijzelf, dan iemand die ervaring heeft. Dat punt heb jij zo te lezen volledig uit het oog verloren. Besides that kom ik ook op diverse andere fora, macosx.nl is niet het enige forum op deze planeet;) Ik weet ook wel dat er een selecte groep is die simpelweg niet zoekt en meteen een antwoord verwacht maar die groep is uitzonderlijk klein. Overigens hoef ik hier helemaal niet zo lang op dit forum te zitten als jou, ik had van meet af aan al dat mensen eens wat meer moeten zoeken op internet. Ik weet echter uit ervaring dat veel mensen simpelweg ontzettend veel moeite hebben om informatie te vinden. Google en andere searchengines weten dat ook en richten zich daar dan ook op. Dat is hun gehele marketing. Andere fora gebruiken juist een wiki om hun informatie die her en der op de site staan (zowel frontpage als het forum en in reviews e.d.) te groeperen tot 1 plek waarbij gebruikers (of een selecte groep) ook nog eens de informatie kan aanvullen en verbeteren. Dit doen ze omdat gebruikers gingen klagen dat informatie moeilijk te vinden was omdat het her en der verspreidt was met erg veel ruis. Van mij part gooi je het op iets anders dan een wiki maar zorg er gewoon voor dat de informatie makkelijk toegankelijk is, gezien de search is dat op dit moment niet zo.

    Overigens kun je dus ook wat meer wijzen op al die informatie, het wat meer naar voren laten springen. Er zijn zoals iemand hier ook al aangeeft nog steeds mensen die niet zo onderlegd zijn op computergebied en voor het eerst een forum zien. Die weten dus niet dat je een forum ook kunt doorzoeken en hoe dat allemaal werkt. Overschat gebruikers niet, dat is nog zo’n valkuil.


    Bijdrager
    TijhofGraphics

    Ik ben ook wel voorstander van zo’n kenniscentrum met een Wiki systeem.
    MacOSX.nl heeft dan gewoon een:
    Voorpagina : De daarvoor aangewezen personen(Redacteurs) posten hier Apple nieuws en mededelingen wat betreft MacOSX.nl

    Forum : Hier kunnen alle MacOSX.nl leden dingen vragen en lekker relaxen in de Lounge.
    – Dit forum word onderhouden door de daarvoor aangewezen personen(Moderators).

    Wiki : Hier kunnen alle MacOSX.nl leden dingen op bekijken. De daarvoor aangewezen personen(Wiki-leden) kunnen hier alle vragen die beantwoord zijn plaatsen en natuurlijk ook gewoon algemene Apple-gerelateerde informatie schrijven.
    Elk MacOSX.nl lid kan aan de Wiki-admin (of aan andere mensen die gemachtigd zijn om een Wiki-account te maken) vragen of hij/zij ook Wiki-medewerker mag zijn
    – De Wiki-leden alleen kunnen pagina’s aanpassen, maken en up-to-date houden.

    Bijvoorbeeld : maandag 22 januari 2007.

    1. darh schrijft op de voorpagina dat de iPhone vervroegt is uitgekomen, de iPhone is vanaf woensdag beschikbaar in alle Apple Stores in Europa met de 4GB-uitvoering voor ā‚¬420,-.

    2. Een aantal leden hebben vragen over de iPhone, deze stellen de vragen in het forum.
    De Moderators onderhouden de topic en verplaatsen hem indien nodig naar de juiste plaats.

    3. Een paar dagen geleden hebben de Wiki-leden een Wiki-pagina aangemaakt met alle informatie, screenshot, data, en specificaties van de iPhone.

    4. Als een Wiki-lid ziet dat er een vraag beantwoord is over de iPhone, zal hij/zij in de Wiki een pagina aanmaken waarin hij/zij nogmaal de vraag beschrijft en een oplossing schrijft.

    Dit is toch een geweldig systeem ?

    En trouwens, ik denk dat het niet verkeerd is als de voorpagina-reacties worden geintergreerd in het forum. Zo blijft alles een beetje bij elkaar. Misschien door middel van RSS, en dat die dan worden getoont op de voorpagina. Dus op het forum in algemeen een forum aanmaken met voorpagina nieuws waar alle leden op kunnen reageren. En door middel van RSS worden artikels en reacties getoont op de voorpagina.

    Maargoed, dat is mijn mening,

    T


    Moderator
    unSOUND
    ”TijhofGraphics”

    2. Een aantal leden hebben vragen over de iPhone, deze stellen de vragen in het forum. De Moderators onderhouden de topic en verplaatsen hem indien nodig naar de juiste plaats.

    Net zoals nu dus al gebeurt.

    Punt is, en ik geloof dat ik het nog maar eens moet herhalen, is dat het hele concept van een wiki geweldig is…. MAAR dat het weinig aan de situatie op het forum veranderd.

    Waarom ? Omdat het dan waarschijnlijk zo gaat lopen:

    Huidige gang van zaken
    Na de introductie van de iPhone zijn er meer dan 10 topics gestart… een aantal daarvan zijn op slot gegaan, het eerste topic blijft open, zodat de informatie in 1 topic staat. Nieuwe topics worden doorverwezen naar het bestaande topic, eventuele nieuwe info wordt aan et bestaande topic toegevoegd, en het nieuwe topic gaat op slot.

    wiki gang van zaken
    Na de introductie van de iPhoto worden er een aantal topics gestart met vragen en antwoorden. De relevante informatie komt in 1 centrale wiki. Nieuwe topics met vragen worden gestart, de eventuele nieuwe informatie wordt toegevoegd aan de wiki, en het nieuwe topic gaat op slot.

    Wat is er veranderd ?
    – in plaats van 1 centraal topic heb je een centraal topic en een wiki

    Wat is hetzelfde gebleven ?
    – Er worden nieuwe topics gestart, en moeten gesloten worden door mods.
    – relevante info moet uit de dubbele topics gehaald worden en toegevoegd aan de bestaande.
    – Nieuwe en dubbele vragen worden beantwoord met een link ( alleen nu naar een wiki i.p.v. een topic )

    U begrijpt waar ik heen wil ?


    Bijdrager
    Juch

    truc is overzichtelijkheid. Nu iPhone een eigen forum heeft, kan iedereen die topics ook vinden en zal er ook niet meer dubbel gepost worden!

    Zelfde geldt voor alle andere onderwerpen. Alle kennis is nu verspreid over duizenden topics, soms dubbel, soms niet. Dat is echt vaak naar een byte in een GB zoeken (ff naald in de hooiberg moderniseren 8)).

    Als alles bij elkaar staat en men die in minder stappen kan bereiken, zal die ook sneller bereikt worden.


    Moderator
    unSOUND
    ”Juch”

    truc is overzichtelijkheid. Nu iPhone een eigen forum heeft, kan iedereen die topics ook vinden en zal er ook niet meer dubbel gepost worden!

    Whahahaaa ! En dat geloof jij ?

    Dat verklaard ook waarom we zoveel dezelfde topics over DivX hebben in het video-forum, zoveel sync-vragen in het iPod forum, en ga zo maar door. Je hele idee gaat namelijk nog steeds mank op hetzelfde plek als sinds pagina 1… mensen moeten nog steeds zoeken.


    Bijdrager
    magic-with-mac
    ”Juch”

    Nu iPhone een eigen forum heeft, kan iedereen die topics ook vinden en zal er ook niet meer dubbel gepost worden!

    Geloof me, er zullen altijd luide donders blijven die niet zoeken en meteen een topic openen.
    Een wiki is mischien duidelijk voor de gebruikers, maar voor de moderators/admins is het een hoop warriger en lastiger om alles in goede banen te leiden. Om over wiki-vandalen nog maar te zwijgen…


    Moderator
    unSOUND

    Whahahaaa ! En dat geloof jij ?

    Dat verklaard ook waarom we zoveel dezelfde topics over DivX hebben in het video-forum, zoveel sync-vragen in het iPod forum, en ga zo maar door. Je hele idee gaat namelijk nog steeds mank op hetzelfde plek als sinds pagina 1… mensen moeten nog steeds zoeken.


    Bijdrager
    Kryptonate
    ”magic-with-mac”
    ”Juch”

    Nu iPhone een eigen forum heeft, kan iedereen die topics ook vinden en zal er ook niet meer dubbel gepost worden!

    Geloof me, er zullen altijd luide donders blijven die niet zoeken en meteen een topic openen.
    Een wiki is mischien duidelijk voor de gebruikers, maar voor de moderators/admins is het een hoop warriger en lastiger om alles in goede banen te leiden. Om over wiki-vandalen nog maar te zwijgen…

    Tuurlijk zullen er altijd luie donders blijven die liever een topic starten dan iets zoeken, maar moet je daarom de rest niet helpen? Stel nu dat je 10 mensen hebt met een vraag waarvan er 3 die liever lui zijn en direct posten ipv te zoeken, dan blijven er nog 7 over die wel willen zoeken, maar dan krijgen ze een onoverzichtelijk systeem voorgeschoteld waarbij ze na een zoekterm ingegeven te hebben 100 resultaten krijgen. Dan mogen ze nog es al die resultaten overlopen om te kijken of er tussen staat wat ze zoeken. Vergelijk dit nu eens met een systeem waarbij alles mooi in categoriƫn is verdeeld met duidelijke titels en dergelijke.
    Wiki-vandalen kun je tegengaan door gewoon enkel bepaalde mensen de mogelijkheid te geven om teksten te posten/aan te passen.

    Ik snap niet echt waarom het zoveel lastiger is om een Wiki te onderhouden dan wat je nu doet. In het begin zal het wat werk zijn, dat geef ik toe en dat geeft Juch ook toe. Een mogelijke oplossing is om meer vrijwilligers aan te nemen, naast de mods en admins die zich bezighouden met de Wiki (of ander systeem). Na een tijdje zal het zijn vruchten afwerpen geloof ik. Trouwens, de meeste vragen die gaan komen die weet je nu onderhand toch al? Dus die kan je gewoon in de Wiki zetten. Het gaan dan vooral over OS X gerelateerde vragen waarvan het antwoord veelal hetzelfde is.


    Bijdrager
    MacBeer

    Wel, dit forum bestaat al zeker 5 jaar en in die tijd is de database gegroeid tot een enorme bron van kennis. De vorm van het forum is daar niet op berekend. Kwestie van het uit zijn voegen groeien van een forum. Vergeet ook niet dat dit forum ooit begonnen is als hobby project van een enthousiaste Apple fan die door een site als deze andere Mac fans met elkaar in contact zou brengen.
    Zoals Koen op de 1e pagina al vertelde wordt er aan een hele nieuwe site gewerkt. Het is echter heel erg lastig om een vorm te vinden die recht doet aan de database en die bepaalde dingen gemakkelijker doet maken. Je bent ook erg afhankelijk van de software die als basis ligt van het forum en de (on)mogelijkheden van die techniek. Je kan lang niet alles finetunen zoals jij dat wil zonder in problemen te komen als er een software-update is.


    Moderator
    unSOUND
    ”Kryptonate”

    Tuurlijk zullen er altijd luie donders blijven die liever een topic starten dan iets zoeken, maar moet je daarom de rest niet helpen?

    Het zijn enkel “de luie donders” die het probleem vormen. “De rest” heeft helemaal geen problemen op dit moment, en kan gewoon vinden wat hij/zij zoekt… voor “De rest” hoeven we dus helemaal geen oplossingen te zoeken…

    ”Kryptonate”

    dan blijven er nog 7 over die wel willen zoeken, maar dan krijgen ze een onoverzichtelijk systeem voorgeschoteld waarbij ze na een zoekterm ingegeven te hebben 100 resultaten krijgen.

    Jij hebt duidelijk nog nooit dit topic gelezen:
    http://forum.macosx.nl/viewtopic.php?t=45562

    ”Kryptonate”

    Trouwens, de meeste vragen die gaan komen die weet je nu onderhand toch al? Dus die kan je gewoon in de Wiki zetten. Het gaan dan vooral over OS X gerelateerde vragen waarvan het antwoord veelal hetzelfde is.

    Die vragen zijn op dit moment ook al behandeld in Stickies bovenaan het subforum van dat betreffende onderwerp… Dat is ook overzichtelijk, en je hoeft er niet eens voor te zoeken, want ze staan bovenaan… en TOCH weten ze het voor elkaar te krijgen om op wekelijkse basis nieuwe topics te starten met vragen die daar in staan… En dat heeft niks met de huidige opzet te maken, maar alles met de inzet van de gebruikers…


    Moderator
    unSOUND
    ”Juch”

    Nu iPhone een eigen forum heeft, kan iedereen die topics ook vinden en zal er ook niet meer dubbel gepost worden!

    Vergeef me… ik kan het niet laten:

    http://forum.macosx.nl/viewtopic.php?p=1294980#1294980

    Zelfs de “immer positieve” Juch gaat nu reacties geven
    zoals normaal gesproken alleen ik dat doe…

    :evil:


    Bijdrager
    Juch

    haha, ik vond mijn opmerking daar terecht!
    Ik snap je punt ook wel unSOUND. Ik heb me verkeerd uitgedrukt vantevoren. Zoals kryp ook al zei, tuurlijk blijven er van die domme luie varkens die liever lui dan moe zijn, zoals kwablijkelijk e.m. is. Maar ik denk dat een overgroot deel van de dubbelposts ook komt door mensen die het zoeken gewoon weg te lastig vinden. Voor hen ben ik wel bereid het zoeken van informatie makkelijker te maken.

    Het komt erop neer dat:
    Jij zegt wiki lost de dubbelposts niet op, t zijn de luie mensen die niet zoeken en informatie niet vinden.

    Ik zeg, wiki lost niet alle dubbelposts op, maar wel een heel groot deel. Er is nu namelijk een grote groep mensen die gewoon niet de informatie kan vinden.

    Vat ik het een beetje goed samen zo?


    Moderator
    unSOUND
    ”Juch”

    haha, ik vond mijn opmerking daar terecht!

    Dat vind ik ook altijd van de mijne…;)

    ”Juch”

    Maar ik denk dat een overgroot deel van de dubbelposts ook komt door mensen die het zoeken gewoon weg te lastig vinden.

    En daar zit je echt nog verkeerd te denken ben ik bang. Je geeft mensen nog te veel het voordeel van de twijfel… het overgrote deel komt echt door het niet willen, niet door het niet kunnen. Als het aan het “niet kunnen” gedeelte zou liggen zou een wiki echt uitkomst bieden, maar ik ben er inmiddels van overtuigd dat het daar niet aan ligt.

    Kijk naar afgelopen week, waar 3 topics zijn gestart door verschillende mensen over hetzelfde onderwerp, terwijl datzelfde onderwerp ook als Sticky bovenaan staat. Die eerste had misschien over de Sticky heen gekeken, maar de 2 daaropvolgende hebben dus blijkbaar ook de reeds bovenaan staande topics niet gezien… dat heeft dus niks met zoeken meer te maken…


    Bijdrager
    dyn
    ”unSOUND”
    ”Juch”

    Maar ik denk dat een overgroot deel van de dubbelposts ook komt door mensen die het zoeken gewoon weg te lastig vinden.

    En daar zit je echt nog verkeerd te denken ben ik bang. Je geeft mensen nog te veel het voordeel van de twijfel… het overgrote deel komt echt door het niet willen, niet door het niet kunnen. Als het aan het “niet kunnen” gedeelte zou liggen zou een wiki echt uitkomst bieden, maar ik ben er inmiddels van overtuigd dat het daar niet aan ligt.

    Ik ben het in dit geval met Juch eens. Jij hebt een veel te beperkte blik omdat je er per direct vanuit gaat dat mensen altijd te lui zijn om te zoeken ongeacht wat voor systeem je ze voorschoteld. Als ik echter de site zo bekijk dan kan ik je vertellen dat ik bang ben dat het overgrote deel er eerder weinig van snapt en het gewoon niet kan doen. Dit is namelijk een hele slechte site qua overzichtelijkheid. Ik kan namelijk niet zien of een topic gesloten is of niet tenzij ik het topic open. Ik kan niet zien wie er moderator is of niet, dat is puur gokwerk. Als ik op de frontpage naar de link “muziek” ga dan krijg ik de boodschap dat de dienst niet meer bestaat (waarom staat het er dan nog?) en ga zo maar door.

    Kijk naar afgelopen week, waar 3 topics zijn gestart door verschillende mensen over hetzelfde onderwerp, terwijl datzelfde onderwerp ook als Sticky bovenaan staat. Die eerste had misschien over de Sticky heen gekeken, maar de 2 daaropvolgende hebben dus blijkbaar ook de reeds bovenaan staande topics niet gezien… dat heeft dus niks met zoeken meer te maken…

    Nog zo’n onduidelijkheid: die stickies en FAQ’s zijn slecht te onderscheiden van de rest van de topics. Niet zo raar dat mensen er dan niet in kijken. De zoekfunctie spuugt er standaard allemaal posts uit ipv topics. Je krijgt dus een shitload aan informatie. Zoek daar maar eens tussen.

    Dit is echt de meest verschrikkelijkste op gebied van overzichtelijkheid van alle andere fora waar ik kom (en dat zijn er aardig wat). Ik vind het dan ook helemaal niet raar dat mensen niet zoeken, das gewoon te moeilijk door die onverzichtelijkheid. Ik ben er dan ook eerder van overtuigd dat mensen niet zoeken omdat de site niet duidelijk is. En nogmaals…niet iedereen gaat 30 pagina’s van een sticky doornemen om pas op pagina 29 in een post ergens onderaan de informatie te vinden. Kost je heel erg veel tijd en moeite.


    Bijdrager
    Freek.

    dyn, ik hou het kort:

    – dat zoeken een probleem is lijkt meer een kip/ei-verhaal. Als iedereen maar een topic start omdat het lastig zoeken is ontstaan er alleen maar meer zoekresultaten waardoor het zoeken lastiger wordt.
    – als je even het woord ‘lui’ weglaat wegens de negatieve lading die jij ervaart zal het betoog van unSOUND vriendelijker overkomen
    – je hoeft absoluut niet 24/7 op het forum aanwezig te zijn om te leren vinden, je moet eerder vindingrijk zijn en goede zoektermen inkloppen
    – bezoekers zouden best wat beter hun best mogen doen dingen te vinden en wat minder snel topics moeten openen
    – sticky’s, en dus ook Sticky gemaakte [FAQ’s], staan in elk forum bovenaan en zijn herkenbaar aan het woordje ‘Sticky’
    – moderators zijn herkenbaar aan de titel ‘Moderator’ in hun nick en zijn op de forumindex herkenbaar aan de in bold weergegeven letters, daarnaast te vinden in de groepenlijst

    Op een ongedurig en drukbezocht forum als dit zal het immer een puinhoop blijven als er onvoldoende gemodereerd wordt. Er kan en mag te veel, er wordt te weinig gedaan met door bezoekers gevonden dubbele topics (nota bene van relevant linkje voorzien). Laat wat dat betreft de Lounge gewoon de Gezellige-Blauwe-Babbelbox blijven maar wees streng, duidelijk en behulpzaam in de overige fora. Mja, wie gaat daar zijn of haar tijd instoppen ?

    :)


    Bijdrager
    Juch
    ”Freek.”

    – dat zoeken een probleem is lijkt meer een kip/ei-verhaal. Als iedereen maar een topic start omdat het lastig zoeken is ontstaan er alleen maar meer zoekresultaten waardoor het zoeken lastiger wordt.

    Zelfs al zou er van alle onderwerpen maar 1 topic zijn, dan nog blijft de search, zoals die nu is, erg lastig te gebruiken.

    ”Freek.”

    – je hoeft absoluut niet 24/7 op het forum aanwezig te zijn om te leren vinden, je moet eerder vindingrijk zijn en goede zoektermen inkloppen
    – bezoekers zouden best wat beter hun best mogen doen dingen te vinden en wat minder snel topics moeten openen

    En dat is nou gelijk ook een probleem. Een hoop mensen willen wel vindingrijk zijn, maar weten van computers geen kop noch staart te maken. Zo een wiki maakt het makkelijker voor ze om zich in te lezen. Een onwetend persoon kun je nu eenmaal geen onwetendheid verwijten.

    ”Freek.”

    – sticky’s, en dus ook Sticky gemaakte [FAQ’s], staan in elk forum bovenaan en zijn herkenbaar aan het woordje ‘Sticky’

    Ja voor jullie is het heel normaal geworden dat FAQ in een forum te vinden zijn. Ik vind dat eerlijk gezegd eerder onlogisch. FAQs en Forums moet je mijn inziens gescheiden houden voor overzichtelijkheid.

    ”Freek.”

    – moderators zijn herkenbaar aan de titel ‘Moderator’ in hun nick en zijn op de forumindex herkenbaar aan de in bold weergegeven letters, daarnaast te vinden in de groepenlijst

    Alsof Moderators staan te wachten op PBs van nieuwe leden……


    Moderator
    unSOUND
    ”dyn”

    Jij hebt een veel te beperkte blik omdat je er per direct vanuit gaat dat mensen altijd te lui zijn om te zoeken ongeacht wat voor systeem je ze voorschoteld.

    Zodra jij hier net zo veel tijd hebt doorgebracht is ik, DAN mag je daar een conclusie over trekken.


    Bijdrager
    sam8

    Ik ben een nieuw lid en ik heb inderdaad ook al een topic met vragen aangemaakt waarvan de antwoorden waarschijnlijk wel “ergens” te vinden zijn, maar misschien kan ik wel even aangeven waarom ik dat gedaan heb. Hiermee wil ik helemaal niet pretenderen dat ik het beter weet, maar het kan anderen misschien wel helpen om tot een beter systeem te komen. Dit is uiteraard slechts mijn persoonlijke mening.

    Eerst en vooral vind ik dit forum fantastisch en hier is inderdaad enorm veel informatie te vinden. Als toekomstige switcher heb ik hier al zeer veel aangehad. Maar net zoals in de winkel, ontstaat hier een soort van overload en daardoor verlamming. Persoonlijk vind ik alles veel te onoverzichtelijk. De onderverdelingen lijken op het eerste zicht duidelijk en afgelijnd, maar dat zijn ze alles behalve. Een vraag over een MacBook, kan je zowel bij Switchers als bij Hardware als bij weet ik veel wat nog vinden. En ja, die zoekfunctie…we leven in een maatschappij waar alles snel moet gaan en to the point, dat is iets wat daar allerminst op van toepassing is. Ten eerste moet je al geluk hebben met de juiste zoektermen, dan moet je je door de massa’s zever gezever worstelen [size=9:6235c66cc8](ja ik vind dat er een overload aan spam is op dit forum…)[/size:6235c66cc8] en dan misschien met een beetje geluk kom je tot een mogelijk antwoord op je vraag. Een ander punt is dat dit forum gewoon ook reuze groot is. Andere fora die ik regelmatig bezocht maakten gebruik van een archief. En beperken de aantal pagina’s van topics tot bijvoorbeeld 20 en openden dan gewoon een nieuw topic: Blabla deel 2 ofzo. Een topic van 20 pagina’s doorlezen is veel makkelijker om informatie uit te halen dan sommige topics die wel 50 pagina’s bevatten! Zo’n archief wordt na bepaalde tijd ook leeg gemaakt dus dit zou het “dubbelposten” wel kunnen bevorderen, maar dan spreken we wel over een lange tijd. En zijn hier dan zoveel mensen als unSOUND die hier al 5 jaar of langer zitten? Of is het hier niet eerder steeds een komen en gaan van allerlei individuen? Die dubbelposts -tenzij ze echt overdreven zijn- vallen volgens me eerder op voor die hards dan voor de regular bezoeker. Maar hier kan ik mis in zijn, daarvoor zit ik nog niet lang genoeg op dit forum om dit te weten. Ik denk dat dit forum gewoon nood heeft aan een nieuw begin, dat het een beetje boven zichzelf is uitgegroeid. Dat een groot deel echt verwijderd moet worden waardoor de bomen weer zichtbaar worden door het bos. En misschien ook een iets strenger spambeleid, maar dat is mijn persoonlijke mening.


    Bijdrager
    Freek.

    @ Juch: Uhhh, het laatste deel van mijn post (net hetgeen dat je niet citeerde) is eigenlijk de basis voor het goed laten verlopen van een forum.

    Een Wiki toevoegen kan prima zijn (ik geloof er niet zo in maar dat terzijde) maar het forum zal blijven bestaan. Alleen al vanuit de behoefte te posten.
    Daarnaast is een site als deze zo groot en breed geƶrienteerd dat er veel bezoekers zullen blijven die regels en wenselijkheden aan de laars blijven lappen. Daar helpt geen Wiki of betere zoekfunctie tegen.

    PS: wat je met je laatste opmerking (pb’s naar mods) wil zeggen is me niet duidelijk. Ik reageerde op dyn die zei dat de mods niet herkenbaar zijn. Ik toon aan dat ze iig wel herkenbaar zijn…


    Bijdrager
    Juch
    ”Freek.”

    Een Wiki toevoegen kan prima zijn (ik geloof er niet zo in maar dat terzijde) maar het forum zal blijven bestaan. Alleen al vanuit de behoefte te posten.

    Tuurlijk, ik zeg ook niet dat de wiki ipv het forum moet komen… Ik beargumenteer juist, of probeer dat, dat die wiki een toegevoegde waarde biedt voor het forum.

    ”Freek.”

    Daarnaast is een site als deze zo groot en breed geƶrienteerd dat er veel bezoekers zullen blijven die regels en wenselijkheden aan de laars blijven lappen. Daar helpt geen Wiki of betere zoekfunctie tegen.

    Tuurlijk, idioten houd je altijd. Maar zoals Sam8 in zijn/haar post al zei, de hoeveelheid info is momenteel overwelmend, verstikkend of verlammend te noemen. Een wiki ordent en structureerd alleen maar informatie op zo’n manier dat het ‘eetbaar’ wordt voor nieuwe gebruikers.

    ”Freek.”

    PS: wat je met je laatste opmerking (pb’s naar mods) wil zeggen is me niet duidelijk. Ik reageerde op dyn die zei dat de mods niet herkenbaar zijn. Ik toon aan dat ze iig wel herkenbaar zijn…

    Ik kon die opmerking van dyn niet vinden, dus dat ontging mij. Ik dacht namelijk te begrijpen dat je zei dat nieuwe gebruikers desnoods maar Moderators moesten opzoeken en PB’en met vragen. Dat leek mij niet wenselijk.

    P.S. ik weet heus wel dat Moderators en moderating heel belangrijk zijn voor een forum. Ben ik dus helemaal met je eens;) Maar de relevantie van moderaten in deze discussie ontgaat mij eerlijk gezegd. De rol van moderator of moderaten staat niet in discussie…toch?


    Bijdrager
    Freek.

    Nee, maar die kunnen de boel in het forum wel beter bij elkaar houden, wegmikken en ordenen. Zodat informatie juist beter te vinden is. Ook met de huidige zoekfunctie.
    We (ik ben hier net als unSOUND, MacBeer en marloez relatief korte tijd mod geweest) hebben dat willen doen. Grote schoonmaak in de serieuze fora, weg wat weg kan, orde scheppen, ruimte voor nieuwe ideĆ«en en initiatieven. Pure noodzaak op zo’n groot forum als dit.


    Bijdrager
    sam8
    ”Freek.”

    We (ik ben hier net als unSOUND, MacBeer en marloez relatief korte tijd mod geweest) hebben dat willen doen. Grote schoonmaak in de serieuze fora, weg wat weg kan, orde scheppen, ruimte voor nieuwe ideĆ«en en initiatieven. Pure noodzaak op zo’n groot forum als dit.

    wil je daarmee zeggen dat het niet mocht, of niet kon, of…? Want het is volgens mij inderdaad een noodzaak. Berichten uit 2002 of eerder lijken mij ook helemaal niet meer up to date, er zijn ondertussen al zoveel nieuwe modellen en nieuwe toepassingen. Waarom die dan blijven behouden? Is het niet makkelijker om in eerste instantie bijvoorbeeld al te beslissen om de berichten voor 2005 gepost, te verwijderen? En voor diegene die nog een oudere generatie hebben, misschien daarvoor een apart onderwerp maken? Edit: er is inderdaad “Classic” maar ik ben al in zeer veel andere onderwerpen vragen over oudere generaties tegengekomen, dus ook dit wordt niet gebruikt zoals het bedoeld is.

    @juch:

    Maar zoals Sam8 in HAAR post al zei

    :wink:


    Moderator
    unSOUND
    ”sam8″

    wil je daarmee zeggen dat het niet mocht, of niet kon, of…?

    Het mocht niet.

    ”sam8″

    Is het niet makkelijker om in eerste instantie bijvoorbeeld al te beslissen om de berichten voor 2005 gepost, te verwijderen?

    Nee, want dat wordt sowieso toch handwerk… Er zijn topics die al jaren oud zijn, maar absoluut niet weg kunnen. Topics zoals die we voor Bert hebben gemaakt ( een inmiddels overleden forumlid ), topics waar bepaalde leden hun ziel bloot legden, of gewoonweg topics met tips en trucs zijn tijdloos…

    Dus komt het aan op handmatig opzoeken en opschonen. En dat hebben we tientallen keren aangekaart, maar het mocht gewoon niet.


    Bijdrager
    sam8

    Ja inderdaad, mijn voorstel was een beetje ondoordacht. Er zijn uiteraard tijdloze topics of topics met emotionele waarde. Maar afgezien van deze topics, zijn er ook enorm veel nutteloze. De schoonmaak zou dus effectief handwerk worden, alleen moeilijk te begrijpen dat dit niet mocht/mag. Zeker als er mensen waren/zijn die dit zagen zitten om te doen. Waren is er vanaf het opstarten van dit forum eigenlijk niet aan zo’n policy gedacht? Dan zou het nu toch niet zo’n bijna onmogelijk werk zijn om het op te ruimen en terug wat duidelijker te maken. Voor mij voelt het een beetje alsof dat er bij het begin een “doe maar op, post maar”gevoel was en dat dat zich nu wreekt. Want mensen doen nog steeds maar op, maar stoten daardoor op voorgangers en gefrustreerde medeforummers.


    Bijdrager
    Viva
    ”unSOUND”
    ”dyn”

    Jij hebt een veel te beperkte blik omdat je er per direct vanuit gaat dat mensen altijd te lui zijn om te zoeken ongeacht wat voor systeem je ze voorschoteld.

    Zodra jij hier net zo veel tijd hebt doorgebracht is ik, DAN mag je daar een conclusie over trekken.

    Nee, unSound, dat ben ik niet met je eens. Je maakt een denkfout door jezelf als enige referentie te nemen. Zie opmerkingen eerder in dit draadje.

    Nogmaals, kan iedereen tenminste bij dit ene onderwerp proberen constructief te zijn. Dat geleuter van oud mods gaat vervelen.

    (Voor degene die het niet weten, een groep moderators ging hier met veel bombarie een nieuwe site promoten. Tegelijkertijd hing men hun modschap hier aan de wilgen. Allemaal nog te begrijpen maar wat niet door de beugel kon is dat hetzelfde groepje hier bewust de sfeer verziekte met vervolgens tot in den treure de opmerking erachteraan: “bij de buurman is de sfeer prima en wordt er wel rekening met ons gehouden”).*

    Nu weer bij het onderwerp, het idee van Juch verdient het om over nagedacht te worden, ik ben ook benieuwd of de nieuwe eigenaren van MacOSX.nl hier wat mee doen.

    ——–
    * edit: het was nog kwalijker. Men ging, terwijl men hier mod was, eerst de sfeer verzieken. En vervolgens kwam de aap uit de mouw: tada.. een nieuwe site waar alles wel goed geregeld was. Een hele dikke &#^#@( naar jullie. Blijf a.u.b. bij de buurman en bemoei je niet met wat hier gebeurt. Stelletje stumperds.


    Bijdrager
    Kryptonate

    Misschien een ideetje om te zorgen dat mensen WEL gaan kijken op de Wiki (of ander systeem) aangezien ze dit volgens sommigen onder ons langs geen kanten zouden doen is om op de website de knop Forum te vervangen door Help en dan een pagina weer te geven met 2 knoppen op. 1 knop die verwijst naar het forum en 1 knop die verwijst naar de Wiki (je kan deze knop ook “FAQ OS X” noemen, dit woord kennen de meesten namelijk wel, aangezien veel mensen niet direct weten wat een Wiki juist is). Zo help je de mensen die wel willen zoeken om sneller zaken te vinden en zodoende gaan er minder posts gemaakt worden.

    Ik vind het trouwens zever dat je zoveel posts moet houden. Er zijn veel grotere fora dan dit hier waar alles beter georganiseerd is. Maak een archief aan of verwijder dubbele posts en offtopic posts effectief. Hoe vaak gebeurt het wel niet dat mensen een dubbele post maken? Een systeem om mods te helpen met deze taak is een reportsystem zodat gewone gebruikers posts kunnen aanduiden van anderen die verwijderd/aangepast moeten worden. Zodoende moeten mods niet elke thread in de gaten houden en winnen ze dus tijd.


    Moderator
    unSOUND
    ”Viva”

    (Voor degene die het niet weten, een groep moderators ging hier met veel bombarie een nieuwe site promoten. Tegelijkertijd hing men hun modschap hier aan de wilgen. Allemaal nog te begrijpen maar wat niet door de beugel kon is dat hetzelfde groepje hier bewust de sfeer verziekte met vervolgens tot in den treure de opmerking erachteraan: “bij de buurman is de sfeer prima en wordt er wel rekening met ons gehouden”).

    Dat is echt gelul van de hoogste plank. Wij hebben die site hier NOOIT met veel bombarie gepromoot. Dat is enkel gedaan door een aantal leden die zagen wat we gedaan hadden. Dus zelfs niet op ons verzoek. Get your facts straight.

    Ook hebben wij hier nooit bewust de sfeer verziekt, wij hebben namelijk ook nooit de intentie gehad om hier te vertrekken, we wouden alleen geen mods meer zijn.

    Dat je het niet met mij eens bent is 1 ding, maar nu sta je gewoon regelrecht te liegen om onder andere mij in een kwaad daglicht te zetten.


    Bijdrager
    Viva
    ”unSOUND”

    Dat is echt gelul van de hoogste plank. Wij hebben die site hier NOOIT met veel bombarie gepromoot. Dat is enkel gedaan door een aantal leden die zagen wat we gedaan hadden. Dus zelfs niet op ons verzoek. Get your facts straight.

    Ook hebben wij hier nooit bewust de sfeer verziekt, wij hebben namelijk ook nooit de intentie gehad om hier te vertrekken, we wouden alleen geen mods meer zijn.

    Dat je het niet met mij eens bent is 1 ding, maar nu sta je gewoon regelrecht te liegen om onder andere mij in een kwaad daglicht te zetten.

    Het is jammer dat je in een kwaad daglicht komt te staan, maar dat heb je mede aan jezelf te danken. Wat nog treuriger is, dat iemand als jij (met alle inzet die je toont) zich niet meer laat leiden door positieve en constructieve gedachten. Evenzo betreurenswaardig dat je je destijds door anderen hebt laten meevoeren. Want jij was zeker niet de aanstichter of de bedenker van het “getrut” zoals in mijn vorige post beschreven.

    Ik ga nu zelf ook over de schreef door off topic te gaan, maar dat was even nodig vanwege de wending die dit draadje nam met commentaren van ex-mods.


    Moderator
    unSOUND
    ”Viva”

    Het is jammer dat je in een kwaad daglicht komt te staan, maar dat heb je mede aan jezelf te danken.

    Ik heb het niet aan mezelf te danken dat jij hier een potje vreselijk staat te liegen, die keuze heb je zelf gemaakt, dat ga je niet bij mij neerleggen.

30 berichten aan het bekijken - 31 tot 60 (van in totaal 95)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.