30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 95)
  • Q:

Bijdrager
    Juch

Kennis centraliseren

Beste leden en medeforum gebruikers,

Op dit forum is een hoop kennis te vinden. Dit is een waar kenniscentrum en dat is maar goed ook. Menigeen kan hier meer ‘support’ vinden en vaak zelfs met meer expertise dan de Apple Helpdesk zelf. Bovendien, met dank aan alle vrijwilligers, nog gratis ook en zonder verborgen (verkoop) agenda’s.

Echter het zoeken daarvan blijkt lastiger dan het daadwerkelijk zou moeten. De meeste mensen die hier komen hebben geen flauw idee hoe de search werkt. unSOUND heeft hier een “sticky” geschreven waarin het wordt uitgelegd. Helaas durf ik te stellen dat menigeen bezoeker die sticky geeneens vindt. Daarnaast, ondanks dat het een zeer heldere post is, blijft de search op dit forum lastig. Dit is geen verwijt, maar een probleem-constatering. Ik krijg vaak maar met veel moeite de dingen gevonden die ik moet vinden. Want op welke termen moet je nou zoeken? Vaak ben je een behoorlijke tijd kwijt met het doorspitten van veschillende results die je eigenlijk niet wilde. Google zou er gek van worden!

Het bewijs dat dit het geval is vindt men in de vele dubbele posts. Vaak worden dezelfde vragen gesteld, soms tegelijk soms over verloop van tijd. Afhankelijk van wie er dan online is wordt dan verschillend antwoord gegeven. Hoe vaak wordt niet een topic over iPods/hardware importeren vanuit de VS gestart? Hoe vaak zijn daar niet dezelfde items naar voren gekomen? BTW, invoerrechten, garantie, douane, mag het? mag het niet?, etc.
    Zelfde voor MacBook. Vaak is er gevraagd hoe het nou zit met de warmte, met de verkleuring, etc. Hoe vaak wordt er gevraagd hoe snel een batterij achteruit kan gaan…Wanneer leopard uitkomt? Welke RAM je moet kopen, waar je dat moet doen, etc.

Ook zou wat mij betreft alle stickies weggehaald worden in elk forum. Het zijn er nu, mijn inziens, teveel waardoor ze onuitnodigend of gewoonweg overwelmend overkomen. Ik zou als nieuwe gebruiker ook denken: “Ja Daaaaaaaaag!” Bovendien worden die stickies niet of nauwlijks geupdate met de tijd. Als dat gebeurt, gebeurt dat vaak door een post toe te voegen. Huppakee, je moet nu verder lezen dan eigenlijk gewenst en kennis wordt wat verspreid.

Nu kan er op z’n microsoft gezegd worden; “ja dat zijn allemaal domme rukkers die maar moeten leren hoe de search werkt en van hun luie stoel komen!” Zit een punt in, ware het niet dat dit een Apple forum is. Apple kenmerkt zich door ‘easy-to-use’ en ‘easy-to-access’. Dit is ook haar reden van succes. Ik ben daarom van mening dat wij, op dit forum, een éénzelfde strategie moeten navolgen. Bovendien neemt Mac in populariteit enorm toe, dat betekent dat er veel nieuwe gebruikers bij de apple-familie komen, die allemaal dezelfde vragen zouden kunnen hebben en geen idee hebben hoe ze het moeten vinden.

Nu breng ik niet op zijn ‘Pim Fortuyns’ alleen een kritiek puntje aan het ligt. Ik heb er ook een mogelijke oplossing voor en breng deze hier ter discussie naar voren. Ik denk dat er per forum category een soort FAQ moet komen, die niet in het forum staat m.b.v. stickies, maar die al doorgelinkt wordt vanaf de hoofdpagina. In plaats van alle huidige stickies, muv de gedragsregels e.d., komt er dan een “ALLES DAT JE MOET WETEN OVER DIT ONDERWERP”-sticky met een link naar het kennis centrum van het betreffende onderwerp.

Het kennis centrum kunnen we op twee manieren opbouwen;
    1. alles gewoon zelf doen en dat de moderators dat (al dan niet op verzoek) up-to-date houden.
    2. WIkipedia heeft al een hele handige manier uitgevonden om kennis centra up-to-date te houden. Azureus, gebruikt hun structuur om de documentatie voor iedereen beschikbaar te maken. http://www.azureuswiki.com/index.php Ik ben ervan overtuigd, aangezien MacOSX.nl ook een ‘open source/open knowledge’ base is, dat als er op een goede manier naar wikimedia wordt geschreven een http://wiki.macosx.nl mogelijk wordt. Op die manier kan iedereen bijdragen aan het centrale kennis centrum en hoeven de mods alleen de veranderingen goed of af te keuren. (je zou bijv kunnen instellen dat alleen mensen met een bepaalde postcount wiki.macosx.nl mogen editen, maar dit zijn dan details.)[ik heb zelf geen contact gezocht (nog) met WIkimedia om hier toestemming voor te vragen. Ik voelde me daar niet de geroepen persoon voor, maar wil dat indien nodig best op me nemen).

Nou is dit geen voorstel om het forum op te doeken. Verre van, het is juist een manier om de kwaliteit van het forum te verhogen door de ‘vaker gestelde vragen’ weg te filteren en meer ruimte te creeren voor de specifieke, niet algemene, nog niet behandelde vragen.

Voorbeeld van een structuur en dingen die we kunnen centreren:

SWITCHERS
    > Wat zijn de beschikbare macs
    > Laptop vs. Desktop
    > MacBook ‘defecten’
    >>verkleuring
    >>warmte
    >MacBook Pro defecten
    etc

OS
    > Clean install
    > Spotlight ‘resetten’
    > Password kwijt?
    > Updates
    > HackOSX (dat het niet mag bijv.)
    etc

NETWERKEN:
    > Wat mag wel en niet
    > Hoe werkt een proxy
    > Hoe werkt een router
    etc

iPOD & ITUNES
    > uit VS importeren
    > In auto’s bouwen
    etc

HARDWARE
    > uit VS importeren (zelfde pagina als tevoren)
    > MacBook (pro) defecten (zelfde pagina als tevoren)
    > Upgrades
    >> RAM
    >> Processor
    >> Videokaarten
    etc
    etc
    etc

Mijn inziens maak je het op deze manier veeeeeel makkelijker voor nieuwe onervarener gebruikers om hun weg te vinden in de eindeloze kennis die al bestaat hier op het forum. Vaak hoeven we niet eens de artikelen te schrijven. Gewoon een paar hard-core gebruikers instellen in het begin om van het forum al het een en ander te copy-pasten in de ‘Kennis centrum’. (to put my money where my mouth is -> uiteraard zal ik, als men dit een goed idee vind, willen helpen opbouwen en veel van het ‘klotewerk’ willen verrichten samen met een paar andere.)

Kortom: Een nieuw centraal kennis centrum bouwen in soort van FAQ stijl. Duidelijk zichtbaar op de hoofdpagina en vanaf het forum zodat het zoeken en vinden veel makkelijker is. Waar de meest gestelde en vaakst voorbijkomende vragen beantwoord kunnen worden. MacOSX.nl zal in user-friendliness weer enorm omhoog gaan.

Met vriendelijke groet,

Maarten

Bijdrager
    David-Andrew

Goed idee, ik zou voor de wiki gaan!

Of juist een nieuwe website bouwen met AJAX jummie:-P

Moderator
    unSOUND

Dus een Stickie over Video-vragen in het Video-topic is te moeilijk om te vinden, dus wil je een centrum bouwen waar alles bij elkaar staat ? Wat vervolgens zo groot wordt dat men alsnog moet zoeken binnen datzelfde centrum, wat men dus vertikt en alsnog een nieuw topic opent ?

Nobel streven, maar het heeft geen schijn van kans.
    Je onderschat de luiheid van de meeste leden.

Moderator
    Koen van Tongeren

Ik vind dit prachtig: leden die niet klagen maar actief willen meedenken, echt heel goed. Zoals je misschien weet zijn de beheerders van MacOSX.nl bezig met een nieuwe site met een compleet nieuwe opbouw. We willen daar expres nog niets over naar buiten brengen, maar ik kan stiekem wel verklappen dat onze plannen redelijk in lijn liggen met wat je hier voorstelt. Persoonlijk heb ook ik de voorkeur voor een wiki. We zullen zien hoe het uit gaat pakken maar discussieer vooral verder. De makers van de nieuwe site lezen dit soort topics ook en kunnen er lering uit trekken.

Bijdrager
    Marcski

dit probleem speelt op alle grote fora waar ik kom (en beheer), je ontkomt er gewoon niet aan.
    op de meeste fora wordt hier soepel mee omgegaan, maar hier bijkbaar niet.
    Dan is een wiki een hele goede optie

Bijdrager
    KarelWillem

Ik zie het verschil tussen het voorstel en hoe het nu is niet zo.

Hoewel het uiteraard een loffelijk streven is.

Zet anders een dikke knop op de voorpagina:

< EERST ZOEKEN IN HET FORUM, voordat je een vraag stelt>

Bijdrager
    xkrprtl

Hier liep toch al een draad over?;)

Moderator
    unSOUND

Dat bedoel ik…. zelfs Juch zoekt niet voor hij een ( goedbedoeld ) topic start….

:P

Bijdrager
    Juch

als dat nou ergens centraal stond had ik het wellicht gevonden:P ;), maar touché. Ik had hier niet vantevoren op gezocht (overigens niet uit luiheid, zie lengte van de post).

Moderator
    unSOUND
    ”Juch”

als dat nou ergens centraal stond had ik het wellicht gevonden.

Je wilt dus feitelijk dat het hele forum zich aanpast aan JOUW manier van zoeken…

Want er zijn ook zat mensen die juist walgen van een centraal punt voor informatie, die hechten juist meer waarde aan kleine brokjes informatie, daar waar ze nodig zijn… Daarom is er indertijd ook gekozen voor kleine FAQ’s, puur met de onderwerpen van dat sub-forum.

:)

Bijdrager
    Juch

neej dat wil ik niet! Ik weet ook niet waar je dat vandaan haalt.

Ik zeg ook niet dat er over iederonderwerp een bijbel geschreven moet worden met alle beschikbare informatie. Alleen dat het op 1 makkelijker te vinden centrale lokatie staat. Kleine FAQs zouden ook werken, alleen dan bij elkaar laten staan. Niet verspreiden over het forum, dat is mijn mening.

Moderator
    unSOUND

Precies… dat is JOUW mening.

Als mensen nu al een FAQ niet lezen die pal boven hun eigen topic staat, is het natuurlijk volstrekt irreëel om te denken dat ze een grote FAQ in een totaal ander sub-forum wel gaan doorlezen. Feit is dat mensen de Stickies en FAQ’s niet lezen omdat ze daar geen zin in hebben, niet omdat ze ze niet kunnen vinden.

Bijdrager
    Yaris

Het probleem en de oplossing ervan ligt helemaal bij de mensen zelf.

Als ze moeite willen doen om te zoeken vinden ze wel een bestaand topic dat aansluit bij hun vraag.

Als ze lui zijn openen ze meteen een nieuw topic. Zoekfuncties, stickies, FAQ’s en wiki’s zullen daar dan niets aan kunnen verhelpen.

Bijdrager
    dyn
    ”unSOUND”

Precies… dat is JOUW mening.

Als mensen nu al een FAQ niet lezen die pal boven hun eigen topic staat, is het natuurlijk volstrekt irreëel om te denken dat ze een grote FAQ in een totaal ander sub-forum wel gaan doorlezen. Feit is dat mensen de Stickies en FAQ’s niet lezen omdat ze daar geen zin in hebben, niet omdat ze ze niet kunnen vinden.

Nee, dat is JOUW mening. Waaruit concludeer jij dat mensen uit luiheid de FAQ’s en stickies niet lezen i.p.v. uit het niet kunnen vinden van de juiste informatie? In dat laatste geval moet je een uitgebreide FAQ hebben die alles dekt. Zou dat ook niet kunnen zijn omdat ze op diverse plekken de informatie moeten zoeken en daarom er maar mee ophouden en domweg gaan posten?
    Dit komt nogal erg neer op “de pot verwijt de ketel dat hij zwart ziet”. Nou is het wel erg gemakkelijk om dat ook allemaal onder de noemer “luiheid” te gaan schuiven maar dat kan met wat de TS roept ook;) Je kunt ook concluderen dat de informatieverschaffing niet efficiënt werkt. Het is maar net hoe open je staat voor op-/aanmerkingen wat je concludeert.

Ik heb nogal het idee dat je niet bepaald het idee achter een wiki begrijpt en daarin ben je niet de enige want ook de TS weet dat niet. Je kunt met een wiki alle informatie op een centrale plek zetten maar dat kun je ook middels een centrale FAQ die linkt naar alle andere FAQ’s of je kunt dit op een aparte pagina doen. Een wiki daarentegen is er voor bedoeld dat mensen dingen kunnen toevoegen en wijzigen op een gemakkelijke wijze. Het is dus niet een centrale plek van informatie waar aan iedereen kan deelnemen. In dit geval is dat dus een kennisbank (of knowledgebase op z’n Engels).
    Zolang je de wiki maar netjes indeelt is er niks aan de hand en werkt het net zo handig als de FAQ’s en stickies (je kunt hoofdstukken e.d. maken compleet met inhoudsopgave, zelfs per artikel). Je kunt ook op de wiki linken naar de stickies/FAQ’s. Je kunt ook de stickies laten staan en de FAQ’s op de wiki zetten waarbij je ze wel afschermt zodat niet iedereen ze kan bewerken. Het hele idee achter zo’n wiki (het gezamenlijk ontwikkelen van iets (een kennisbank in dit geval)) staat/valt door de toewijding van mensen (mods, gewone bezoekers, etc.).

Moderator
    unSOUND
    ”dyn”

Waaruit concludeer jij dat mensen uit luiheid de FAQ’s en stickies niet lezen i.p.v. uit het niet kunnen vinden van de juiste informatie?

Het feit dat ik hier al 5 jaar kom, waarvan een tijd als moderator ?

Het feit dat ik bijna ELK topic lees, en ik veel, HEEL veel topics heb gezien met de zin
    “ik had effe geen zin om te zoeken, dus…”

Het feit dat als ik mensen op het bestaan van eenzelfde topic wijs,
    ik al talloze keren een reactie krijg in de trant van:
    “Zo werkt het toch ook ?”

”dyn”

Ik heb nogal het idee dat je niet bepaald het idee achter een wiki begrijpt

Ik begrijp donders goed wat een wiki is, maar begrijp jij wel wat voor vlees we in deze kuip hier hebben ? Ik kom hier inmiddels al een tijdje, en weet dus PRECIES wat voor leden hier komen. En een heel groot deel is nog te lui om aan hun eigen kont te krabben, en zal dus ook zeker geen wiki gaan raadplegen. Dus in plaats van dat ik op bestaande topics kan gaan wijzen, kan ik straks gaan wijzen op onderwerpen in de wiki, meer zal er echt niet veranderen.

”dyn”

Het hele idee achter zo’n wiki staat/valt door de toewijding van mensen (mods, gewone bezoekers, etc.).

En daarom zal het dus falen. Want er is dus nauwelijks toewijding vanaf de kant van de meeste leden…

Bijdrager
    Yaris

Zo is het, unSOUND.

Bijdrager
    Juch
    ”unSOUND”

Het feit dat ik bijna ELK topic lees, en ik veel, HEEL veel topics heb gezien met de zin

dat is het nou net juist unSOUND. Mensen moeten teveel moeite nemen. Ze weten niet waar ze moeten beginnen met zoeken en hebben er dan dus geen zin in. Als je nou 1 centraal punt hebt dan weten ze waar ze ALLES kunnen vinden en dan wordt het makkelijker voor ze gemaakt.

”unSOUND”

Tis niet verwijtend bedoeld, maar precies. In die 5 jaar is dat niet veranderd. En je voelt je wellicht ook persoonlijk gekrenkt ermee, omdat je ook moderator bent geweest.

Ik krijg hier echt een beetje de indruk dat “aan mij ligt het niet, en aan het systeem ook niet. Het ligt aan de anderen”-mentaliteit hier hangt. In plaats van dat er nagedacht wordt van: DIT HUIDIGE SYSTEEM WERKT DUIDELIJK NIET….ZOUDEN WE ER IETS AAN KUNNEN DOEN?”

De pessimist (unSOUND) denkt “nee, de mens is dom en lui, fuck m”. Ik denk dat, en dat is bewezen waar dan ook in de geschiedenis, dat mensen het systeem maken, en het systeem mensen maakt. Als je het systeem verandert, verandert wellicht ook de houding. Dat is mijn inziens ook de Apple mentaliteit. Net zolang een systeem zoeken, totdat je iets gevonden hebt wat makkelijk is voor de mensen.

PS dyn ik weet verdomd goed hoe een wiki in elkaar steekt. De reden dat ik een wiki voorstelde was omdat computers en technologie veranderd. En dus moet ook de content van zo een kennis centrum upgedate worden. Ik vind niet dat het een taak is van alleen de mods, maar van iedereen. DAAROM een wiki.

Moderator
    unSOUND
    ”Juch”

Mensen moeten teveel moeite nemen.

Als op de “zoek” knop drukken al te veel moeite voor ze is, waarom zouden ze dan wel een wiki gaan doorlezen ? Face it, in die tijd hebben ze al lang een topic geopend.

”Juch”

Als je nou 1 centraal punt hebt dan weten ze waar ze ALLES kunnen vinden en dan wordt het makkelijker voor ze gemaakt.

Als je ALLES in 1 centraal punt zet wordt het weer een te lang stuk voor de meesten, hoeveel links of chapter je er ook in verwerkt…

”Juch”

Ik krijg hier echt een beetje de indruk dat “aan mij ligt het niet, en aan het systeem ook niet. Het ligt aan de anderen”-mentaliteit hier hangt.

Ooit aan gedacht dat dat misschien ook gewoon zo is ? Het feit dat mensen zich op hun pik getrapt voelen als ze op een bestaand topic worden gewezen getuigd daar al van.

”Juch”

De pessimist (unSOUND) denkt “nee, de mens is dom en lui, fuck m”.

Datis geen pessimisme, dat is 5 jaar ervaring.

”Juch”

Net zolang een systeem zoeken, totdat je iets gevonden hebt wat makkelijk is voor de mensen.

En wat denk je dat we in de afgelopen 5 jaar gedaan hebben ? Het is je misschien niet opgevallen, maar in die 5 jaar tijd zijn er verschillende systemen getest, en ALLEMAAL faalden ze om dezelfde reden: “Een nieuw topic starten is makkelijker”

Jij noemt mij een pessimist, maar als ik op dit moment jouw berichten lees zie ik in gedachte iemand met een akoestische gitaar bij een vuurkorf koembajaa zingen… op zich een heel nobel streven, maar niet geschikt voor in de realiteit.

Bijdrager
    Yaris

Mensen starten zelf een topic, niet alleen omdat dat gemakkelijker is dan zoeken maar ook omdat dat hun eigendunk streelt: als anderen op een vraag van jou reageren, voel je jezelf belangrijker en meer van tel dan wanneer je passief bestaande topics leest of achteraan in een discussie duikelt die al lang aan de gang is.

Bijdrager
    dyn
    ”unSOUND”
    ”dyn”

Waaruit concludeer jij dat mensen uit luiheid de FAQ’s en stickies niet lezen i.p.v. uit het niet kunnen vinden van de juiste informatie?

Het feit dat als ik mensen op het bestaan van eenzelfde topic wijs,
    ik al talloze keren een reactie krijg in de trant van:
    “Zo werkt het toch ook ?”

Kortom het is dus jouw mening en niet een vaststaand feit tenzij jij heel nauwlettend hierover diverse statistieken over hebt bijgehouden met daarbij ook vermelding van de reden(en) waarom men niet zoekt. Dat is dus het probleem: je weet niet waarom men niet zoekt. Als iemand diverse topics moet doornemen om bij het antwoord te komen of een deel daarvan dan kan ik me goed voorstellen dat zo’n iemand daar geen zin in heeft. Dat valt dus hartstikke mooi onder de noemer “ik heb geen zin om te zoeken”. Als men weet dat ze door 5 topics heen moeten wanneer ze iets willen weten dan is die drempel dus dermate hoog dat ze maar een topic gaan starten en beginnen met “ik had ff geen zin in zoeken”. IMHO ben je wel ontzettend snel van oordeel, te snel in dit geval. Het is dan ook niet terecht dat je iemand ergens over de les gaat lezen terwijl je er zelf ook schuldig aan maakt. Er zijn redenen waarom mensen niet zoeken of daar geen zin in hebben en die weet je zeer waarschijnlijk niet en daarom kun je iets ook niet als feit stellen. Dat is mijn punt. Ik weet zelf ook wel hoe het vaak werkt en dat het zeker wel met luiheid te maken heeft. Zelfs 1 topic lezen is voor een aantal al teveel moeite want dan moeten ze veel lezen (kun je dan weer gaan afvragen of het aan die persoon ligt of aan een overkill aan informatie).

”dyn”

Ik heb nogal het idee dat je niet bepaald het idee achter een wiki begrijpt

Ik begrijp donders goed wat een wiki is, maar begrijp jij wel wat voor vlees we in deze kuip hier hebben ? Ik kom hier inmiddels al een tijdje, en weet dus PRECIES wat voor leden hier komen. En een heel groot deel is nog te lui om aan hun eigen kont te krabben, en zal dus ook zeker geen wiki gaan raadplegen. Dus in plaats van dat ik op bestaande topics kan gaan wijzen, kan ik straks gaan wijzen op onderwerpen in de wiki, meer zal er echt niet veranderen.

Buiten dat dit een pure belediging (of die nou terecht is of niet kan ik niet beoordelen) is richting de bezoekers is ook dit weer hetzelfde liedje als bij bovenstaand citaat: het is gewoon een vooroordeel.
    Dat er voor jou niks veranderd bij het wijzen op informatie is ook niet het doel achter die wiki. Die wiki is bedoeld om wat interactiever met de site en de informatie die er staat om te gaan. Als je alles netjes in een knowledgebase zet en deze voorziet van een zoekfunctie is dat stukken efficienter dan een forum. Op een forum is er ontzettend veel ruis. Neem het volgende topic wat gaat over een toets op een Apple computer: Toets rechts van rechter Apple toets. Het topic bevat een aantal zinnige posts waarbij de rest gewoon een flamewar is. Voor, ik gok, een 90% aan ruis. Tussen ruis de juiste informatie vinden is ontzettend lastig. Daarom zijn die stickies allemaal wel leuk en aardig maar ontzettend onhandig om snel de informatie te zoeken die je nodig hebt. Er zit ook geen search functionaliteit om het topic te doorzoeken dus je zult een topic van begin tot eind moeten gaan lezen. Als ik zie dat sommige topics meer dan 30 pagina’s zijn verwacht ik niet dat je dit in een uur kunt doen. Zo’n gek is dat wiki idee dus niet. Daaarnaast, als een groot deel van de bezoekers al te lui is om het e.e.a. door te nemen waarom zijn er dan nog FAQ’s en stickies? Kun je netzo goed ook de moeite besparen om die aan te maken e.d. dat is toch niks anders dan met een wiki;)

”dyn”

Het hele idee achter zo’n wiki staat/valt door de toewijding van mensen (mods, gewone bezoekers, etc.).

En daarom zal het dus falen. Want er is dus nauwelijks toewijding vanaf de kant van de meeste leden…

[/quote]
    Daar ben ik ook bang voor. Het zal waarschijnlijk uiteindelijk neer komen op mods die er wat inzetten en een aantal actieve leden. Misschien is dat wel genoeg, misschien ook niet.

@juch:
    Ok, das duidelijk:) Het kwam op mij niet zo goed over dat je een wiki wilde zodat anderen eraan samen kunnen werken, het kwam meer over als “dan hebben we centrale opslag”.

Moderator
    unSOUND
    ”dyn”

Als je alles netjes in een knowledgebase zet en deze voorziet van een zoekfunctie is dat stukken efficienter dan een forum.

En moet men nog steeds zoeken. En zolang dat meer moeite is dan het openen van een topic heeft het dus weinig kans van slagen… dat is enorm jammer, maar wel de ( reeds bewezen ) waarheid.

”dyn”

Dat is dus het probleem: je weet niet waarom men niet zoekt.

Dat weet ik donders goed… Ik spendeer al jarenlang meerdere uren ( meestal 4 a 5 per dag ) aan dit forum, en spreek dus ook vee mensen van dit forum. Niet alleen openlijk, maar ook in PB’s en chats… ik heb tienallen mensen gesproken over dit gedrag, en weet dus heel goed waar het probleem zit.

”dyn”

tenzij jij heel nauwlettend hierover diverse statistieken over hebt bijgehouden

Ik heb het geheugen van een olifant, ik weet bijna elke post die ik ooit geplaatst heb nog te vinden, evneals de letterlijke reacties daarop van anderen… Jij kent mij nog niet zo lang, maar neem dit van mij aan: ik weet waar ik over praat. Dus jouw beschuldigingen over “vooroordelen” van mijn kant zijn volledig onterecht… maar daar kom je nog wel achter… Tegen de tijd dat jij hier net zo veel tijd hebt versleten als ik denk je er gegarandeerd net zo over.

Bijdrager
    Viva

Als nu iedereen eens wat constructiever denkt kan er vast een oplossing gevonden worden. Dat werkt beter dan het wellus-nietus hierboven.

>Juch
    Goed idee. Je oplossing is misschien nog niet volmaakt, maar volgens mij een goed begin. De zoekfunctie is idd niet geweldig. Dat zie je bij veel forums en ligt dus ook niet aan deze site.

>unSound
    Wellicht is juist al je ervaring die je ‘dwarszit’, je kunt toch niet van iedereen verwachten dat ze zoveel als jij aanwezig zijn en ook nog eens alles onthouden. Probeer juist je kennis en ervaring te gebruiken om het forum beter te maken.

[size=7:959219d088]… en anders ga je toch lekker naar de buurman:-):-):-) Grapje![/size:959219d088]

>iedereen
    Probeer te denken vanuit de ‘gemiddelde’ mens. Internet moet snel zijn (zoeken mag wel, maar moet niet te lang duren) en je hebt te maken met ‘ego’. De nieuwe forums op de voorpagina-functie zorgt ervoor dat de meerderheid het veel prettiger vindt als zijn post ook gelezen wordt en dat er op gereageerd wordt. Dat kun je wel lui en zwak noemen, maar het is op dit moment in de evolutie nu eenmaal niet anders;-)

Bijdrager
    Juch
    ”unSOUND”
    ”Juch”

Mensen moeten teveel moeite nemen.

Als op de “zoek” knop drukken al te veel moeite voor ze is, waarom zouden ze dan wel een wiki gaan doorlezen ? Face it, in die tijd hebben ze al lang een topic geopend.

Tis niet de knop die teveel is. Het is de manier waarop je moet zoeken:
    – knop indrukken
    – search met veel opties (intimiderend, daarom gebruikt google over het algemeen ook 1 searchbar)
    – bedenken op welke opties je wilt zoeken
    – door de vele resultaten spitten, geen idee hebben waar je moet beginnen
    – opnieuw zoeken omdat de eerste terms toch niet goed waren
    – weer doorspitten
    – etc -> snapje?

Het is dus niet het knopje indrukken, maar alle stappen tezamen. Als je dat nou gewoon weghaalt, dat zoeken, en mensen op een logische en duidelijke manier met een paar klikjes op links verder komen. Bijv op de links:
    “Ik heb een probleem” -> “met hardware” -> “batterij laadt niet op” -> “MacBook” -> <oplossing>

of

“Ik wil switchen” -> “veel gestelde vragen” -> “iMac” -> <de veel gestelde vragen over iMac>

of

“Ik heb een probleem” -> “met internet” -> “airport verbindt niet” -> <oplossing>

Dat is toch veeeeeel en veeeeel gemakkelijker. ik ben van mening dat mensen dat 1. meer en duidelijkere informatie tot hun beschikking hebben 2. Dat meer zullen gaan gebruiken 3. het de kwaliteit van MacOSX.nl verbeterd.

@viva: Ja ik weet dat het nog een ruw idee is. Daarom stip ik het aan. unSOUND is van mening dat er maar niets moet gebeuren, ik ben van de 180 graden de andere kant op. Ik denk dat er iets moet gebeuren, en stel daarom dit voor.

@unsound: Overigens unSOUND, tis niet dat ik je op deze manier een incapabele oud-mod wil noemen, o.i.d., in tegendeel, ik denk dat MacOSX.nl veel aan jou te danken heeft. Maar dat neemt niet weg dat ik vind dat er iets gebeuren moet. Dit huidige systeem werkt duidelijk niet.

Bijdrager
    MCEddy

Ik ben het met je eens Juch, met een wiki staat allerlei informatie veel beter geordend. Zelf heb ik meerder bedrijven als klant aan wie ik gebruiksvriendelijke wiki systemen lever, de resultaten daarvan zijn verbluffend.

Vaak heb je meerdere vragen, vooral als switcher die jij noemt, dan kun je naar elke vraag afzonderlijk gaan zoeken. Maar als alles op één plaats staat is dit zoeken veel gemakkelijker.

Een groot probleem met wiki’s is echter dat mensen niet altij gemotiveerd zijn, om nieuwe artikelen te schrijven, dat betekent dat er gezocht moet worden naar een manier om informatie die als antwoorden volgen, op vragen die topics worden gesteld meteen in de wiki te plaatsen.

Het is wachtten op nieuwe ontwikkelingen…

Bijdrager
    Juch

vaak kun je dingen ook uit bestaand topic en threads copy-pasten. Je hoeft het niet eens zelf opnieuw op te schrijven. Veel staat al en komt te staan in forum topics. Ideaal dus, mijn inziens. Alleen iemand moet de moeite nemen van COMMAND V en COMMAND C

Bijdrager
    dre brettel

Nobel streven… Het zou handig zijn, maar ook enorm veel werk vergen. Er is gewoon zoveel infomatie te verwerken. Wiki’s zijn enorm nuttig, als iedereen er deftig mee omspringt, en er genoeg controle gebeurt. Maar die dingen zijn speciaal gemaakt om in groep aan informatie verwerking te doen, dus dat gaat vanzelf wel loslopen.
    Voor netwerken zou het in ieder geval vele handiger zijn, daar worden héél veel basisvragen over gesteld denk ik… Daarmee ook een daarover dus.
    Anderszijds hebbik zelf een probleem waar geen kat kan aan doen.:mrgreen:

Er is altijd wel een charme als een je een vraag kan stellen aan de medemens… Maar meestal is het het resultaat dat telt. Op een forum wordt ook wel eens naast de kwestie gereageerd…

Bijdrager
    Obi

hmm een andere optie.

Apple brengt dagelijks nieuwe help en informatie documenten uit:

een voorbeeld,over de verkleuring van de macbook:

http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=304058

er zijn zo veel meer artikelen over alle mogelijke onderwerpen, en over veel onderwerpen die hier gevraagd worden. xlr8yourmac.com heeft een wekelijks overzicht met nieuwe Apple artikelen. Mogelijk om bv sommige Apple documenten te linken in de betreffende (sticky) topics. Dit zijn openbare documenten, dus linken mag m.i.

En de zoekfunctie op het forum is sterk voor verbetering vatbaar.

Een opdracht met specifieke zoek termen geeft niet snel het goede resultaat. Omdat ik het topic heb aangemaakt weet ik waar ik naar moet zoeken, en zelfs dan is het resultaat niet precies genoeg. Het zou handig zijn als er bv nog een zoek opdracht mogelijk is binnen het eerste zoek resultaat. Dat scheelt veel handmatig doorzoeken en lezen.

obi

Bijdrager
    dre brettel
    ”Obi”

En de zoekfunctie op het forum is sterk voor verbetering vatbaar.

obi

Inderdaad: waarom werkt die niet zoals google… Met “…” (haakjes) en dergelijke in plaats van dat gedateerde AND, OR en NOT. Dat systeem doet met denken aan de lessen Technologie in het 1ste middelbaar. Daar had je ook nog wel de NOR-poort :mrgreen: . Als je bijvoorbeeld zoekt naar iets over “Windows ME”, dan krijg je elke post (+30000) met het woordje “me” in. Daar ben je dus echt NIETS mee. In ieder geval zijn er ook veel te veel topics…

Bijdrager
    Kryptonate

Veel mensen die hier komen zijn voor het eerst op een forum en weten vaak niet eens dat er zoiets als een zoek-functie bestaat. Als ze het wel gebruiken krijgen ze op hun zoekterm vaak tientallen resultaten met allemaal tal van pagina’s. Dan vinden ze het gemakkelijker om gewoon een nieuw topic te openen.

Ik vind het voorstel van Juch goed. Oké, ze moeten ook zoeken op een wiki, maar daar krijgen ze geen tientallen resultaten met tal van pagina’s die ze moeten doorzoeken. Kijk hoe gemakkelijk het is om iets te vinden op nl.wikipedia.org bijvoorbeeld.

Een tijdje geleden heb ik Ubuntu eens geprobeerd en ik heb toen ook info gezocht op het internet. Toen kwam ik op de Nederlandstalige Ubuntu-site. Daar hebben ze ook een wiki gemaakt met alle veel voorkomende vragen in verwerkt met op de eerste pagina per categorie de belangrijkste onderwerpen.
    Link: https://wiki.ubuntu.com/NederlandstaligeDocumentatie

Zo iets is heel gemakkelijk te gebruiken en ik ben er dan ook voorstander van.

Bijdrager
    n8n

klikbaar

Is dit dan niet veel handiger, lijkt me voor zich sprekend

30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 95)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.