30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 43)
  • Q:

Bijdrager
    RJM

Keiharde business

Ik ben een Apple-gebruiker van het tweede uur; ik stapte in bij de eerste iMac.

Ach die goede ouwe tijd. De tijd waarin Apple nog een naar anarchisme riekend bedrijf was. Kont tegen de Windows-krib. Die de kwaliteit van het product voorop had staan. Als er iets kapot was, schroefde je de zaak open en vervangen maar.

En nu? De prijzen zijn echt volstrekt belachelijk hoog (zie discussie ‘Jensen’), en als je iets wilt vervangen/repareren dan kan dat niet omdat alles vastgelijmd zit tot op het absurde af. Je moet naar Apple en die weet wel raad met de prijzen. Ieder bedrijf moet centjes verdienen, maar de oorspronkelijke missie is ‘out the window’. Bij Apple gaat het alleen nog maar om ‘shareholders value’. Harde dollars dus.

Ik gruw bij de gedachte om naar Windows over te moeten stappen, maar wellicht is Linux de eerstvolgende stap.

Apple is een keiharde kapitalist geworden. Ik heb er schoon genoeg van. Jullie?

Bijdrager
    KarelWillem

Forum-plek:

Lounge

Dit is geen nieuws, en het zijn ook geen roddels. .;)

Bijdrager
    sedikit

Deze klacht hier uiten was tot een paar jaar geleden levensgevaarlijk..💀💀

Bijdrager
    McPim

Ik moet altijd een beetje lachen om dit soort reacties. Maak je niet zo druk om dat bedrijf, natuurlijk moet er geld verdiend worden. Wees blij dat Apple zo groot is geworden en winstgevend is gebleven! Alsof je iets hebt aan een langzaam wegkwijnend bedrijf zonder innovatie en wegvallende support. Dat jij en anderen de prijzen ‘volstrekt belachelijk hoog’ vinden? Het lucht lekker op om erover te klagen maar er verandert niets. De eerste Intel MacBook Pro werd 12 jaar geleden geïntroduceerd voor $1999. Nu heb je er een voor $2399 en een 13” zelfs voor $1299. Niks belachelijks aan. Vergelijken met Windows hardware? Kijk eens op Marktplaats wat 2e hands Mac’s opbrengen na een jaar of 3 tot 5.

De reparatie-discussie heeft niet alleen met Apple te maken. Je ziet dat industrie-breed gebeuren en er valt ook gewoon minder te repareren. Alles wordt geïntegreerder, geen HDD’s meer of Superdrive’s, minder connectors en losse (geheugen)chips of grafische kaarten: het wordt er een stuk betrouwbaarder (en kleiner, platter, lichter) van. Als je me een overzicht of onderzoek kunt laten zien dat Apple hardware significant onbetrouwbaarder is of een hogere failure-rate heeft in vergelijking met de andere grote (Windows) merken dan heb je een punt. Ik ben benieuwd. Al die ‘incidenten’ waar de media van smullen zeggen niets zonder cijfers. Bovendien is Apple niet de beroerdste met terugroepacties en gratis reparatie programma’s als er écht iets aan de hand is. Ook na jaren.

RJM op 17 januari 2019 om 09:05
    Ach die goede ouwe tijd. De tijd waarin Apple nog een naar anarchisme riekend bedrijf was. Kont tegen de Windows-krib.

Kijk, dáár heb je een punt 😊! Jammer hè.. Tijd voor een nieuwe luis in de pels dus, dát zou mooi zijn. Ik zie ze alleen nog niet, de bedrijven die het anders en beter dan Apple (willen) doen.

Bijdrager
    Q-collective

Dit is ook gewoon historische flauwekul natuurlijk. Apple die duur is in aanschaf of reparatie? Wow, welkom bij Apple. Daarin is echt niks veranderd in 40 jaar tijd.

Verder is Linux voor de meeste gevallen inderdaad een prima alternatief tegenwoordig. Ik draai zelf Fedora 29 thuis. Werkt hartstikke goed.

Bijdrager
    Absrnd

Ben je al die jaren zo naïef geweest en nog steeds, te denken dat Apple alles voor ons, de consument, heeft gedaan, en dat geld verdienen bijzaak is:)

niks meer dan een Troll Rant…move along…move along…

Bijdrager
    GoeieDag

sedikit op 17 januari 2019 om 09:32
    Deze klacht hier uiten was tot een paar jaar geleden levensgevaarlijk..💀💀

Vielen er toentertijd doden dan, na het ‘uiten van deze klacht’?

Wel typisch dat blijkbaar deze klacht al jaren opgeld doet, maar de klagers toch maar Apple spullen kopen.

Als ik ergens een klacht over, en deze wordt niet opgelost, dan trek ik de consequenties, en ga ergens anders mijn heil zoeken, òf blijf, en stop met klagen.

Maar ja, het is net als een slecht huwelijk: lekker zeiken tegen en over elkaar, maar de stap van een scheiding niet durfen zetten. Slapjanussen!

Bijdrager
    Brombeer

’t Is vooral een kwestie van in de tang zitten. En eenmaal in de fuik begint zelfs een vis na te denken…

Bijdrager
    GoeieDag

Ja, dan moet je misschien een keer een paar lastige stappen zetten.

Maar nee hoor, we blijven liever “in de tang” (of met die ‘tang’ 😉)zitten; kunnen we tenminste ook lekker blijven klagen.

Bijdrager
    sedikit

@goeiedag, wat jij beweert is absoluut niet terecht, zelfs onzin. Ik heb een antieke auto uit 1976. Ik ben er gek op. Hij doet het nog uitstekend. maar ik ben de eerste die, behalve de vele pluspunten, ook hardop de negatieve punten durft te noemen. Zelfs in het clubblad. En hier?…

M.a.w. je kunt van vele kenmerken van een Apple-product houden, maar niettemin kritiek hebben op het bedrijf Apple. Dat zoiets niet zou mogen heb ik als zelfstandig denkend individu, altijd behoorlijk sektarisch gevonden. En ik laat me niet wegjagen wegens blasfemie! En “klagen” doe je niet buitenshuis, maar binnenshuis. Daar waar het thuishoort.

Bijdrager
    McPim

Waarom zou dat nou niet mogen sedikit, wie zegt dat? Dat wordt hier toch gewoon gedaan? En andere mensen hebben andere meningen, dat mag ook toch? Je kunt ook inhoudelijk praten over punten van kritiek i.p.v. daar weer meta-discussies over te voeren? Ik kan genoeg kritiekpunten noemen op Apple of Apple producten, en ik kan ook een heleboel Apple kritiek pareren met argumenten tegen. En dat gebeurt hierboven vooral, het grootste deel van de post van RJM is geklaag en flauwekul zoals ik inhoudelijk probeer aan te tonen en Q-collective ook opmerkt.

Krijgen we die discussie weer nu ook weer, dat het hier een sekte is…? Ook altijd lachwekkend gevonden, maar het een komt vaak na het ander 🙃.

Bijdrager
    MoNdO GeNeRaToR

Bedoel je het “oude” Apple, dat de garantievoorwaarden niet naleefde en dat qua service echt ondermaats was? Op dat gebied zijn ze de laatste tien jaar sterk vooruit gegaan.

De prijzen zijn (vooral voor MBP’s) wel idioot hoog geworden.

Maar aan de andere kant zie ik ook mensen die ondertussen al tien jaar doen met diezelfde MBP. Dus dat is dan ook weer relatief natuurlijk. Doe dat maar eens met een Windows-computer.

Apple is trouwens altijd een kapitalistisch bedrijf geweest, gericht op winstcijfers. Niks nieuws onder de zon.

Bijdrager
    sedikit

@mcpim,

-Dat het “niet mag” kun je ook in deze topic weer lezen.

-ik had het over ” tot een paar jaar geleden levensgevaarlijk“. Ter (eigenlijk overbodige) verduidelijking: dat “levensgevaarlijk” is niet letterlijk!. Het kost te veel zoeken, maar ik kreeg in het verleden een paar keer ontzettend de wind van voren (een eufemisme) over kleine klachten, zoals de m.i. klantonvriendelijke houding van Apple, de ondersteuning te stoppen voor een pas 4 jaar oud OS. En meer van dit soort voorbeelden. En ik vind het een weldaad dat dit zeer sterk is afgenomen

-“Ik kan genoeg kritiekpunten noemen op Apple of Apple producten, en ik kan ook een heleboel Apple kritiek pareren met argumenten tegen” Dat klopt tegenwoordig. Het enige wat ik beweer dat je tot een paar jaar geleden maar al te vaak hoorde van “wat doe je dan hier”, en “wat moet je met die oude meuk”, of zelfs “rot dan op”

Bijdrager
    GoeieDag

@MoNdO GeNeRaToR: precies!

Eigenlijk zijn mensen die op TS-manier klagen op Apple degenen die ‘sektarisch’ bezig zijn. Want bij hun is het narratief dat Apple vroeger niet duur, niet kapitalistisch en niet klant-onvriendelijk was, maar een gezellige clubje hippies & hackers die er enkel zaten om iets leuks voor ons te maken, voor geen geld. Mooi niet; het Apple van nu is weinig anders dan het Apple van 1999 (iMac 4000 gulden! Kapitalisten! Onbruikbare USB poort!). Alleen was de IT wereld toen anders, waardoor blijkbaar de perceptie over Apple anders was.

Bijdrager
    trabant

Punt is ook dat met elke nieuwe versie van een Apple-product de gebruiker het idee krijgt dat hem weer wat controle over zijn spullen uit handen gehaald wordt. iMovie was daarvan indertijd een goed voorbeeld. Een upgrade naar een nieuwe versie bleek een enorme achteruitgang in functionaliteit in te houden en dan is er doorgaans geen weg terug.

Zo verlang ik nog steeds terug naar iTunes 7.4. Die was voor mij gewoon af. De versies daarna moet je eerst zindelijk krijgen en tafelmanieren leren.

<p class=”cite”>sedikit op 17 januari 2019 om 13:13</p>
     Ik heb een antieke auto uit 1976.

Dat is toch relatief nieuw?

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Ik ben een Apple gebruiker van het éérste uur. (Eerste computer: de Apple ][ plus.)

De ‘goeie ouwe tijd’ (altijd een gevaarlijke uitspraak) was meestal niet zo goed als we ons herinneren.

In die tijd (voor mij eind jaren ’70) geen Apple dealers / reparateurs (de officiële zouden pas ruim 20 jaar later komen), weinig software duur RAM. De toegankelijkheid was weliswaar een stuk groter maar weinig mensen hadden in de begin jaren de nodige ervaring.

En zijn de prijzen hoog? Als je ze vergelijkt met het gros van de overigen merken zou je zeggen van wel. Maar fabrikanten zoals Dell maken/verkopen niet alleen (home) computers. Ze verkopen ook servers, printers, data opslag en andere randapparatuur, software, HDTV’s, camera’s en andere elektronica. Dus kunnen ze zich veroorloven om bepaalde producten goedkoper te leveren dan Apple omdat die het alleen van een selecte groep producten moet hebben. Zou Dell dus het zelfde aanbod hebben als Apple dan waren ook hun producten duurder. Je kunt dus ook stellen dat Apple niet duur is maar de rest (spot) goedkoop net als een prijsvechter in de luchtvaart.

Dat (haast) alles vastgelijmd zit is voor de wat meer technisch aangelegde gebruiker een doorn in het oog maar dat is dus niet de doelgroep waar Apple het meest aan verdient. De doorsnee gebruiker ligt er niet wakker van. Nu heeft deze tactiek niets te maken met geld verdienen want daarvoor zou er te veel iets stuk moeten gaan waarop we dan verplicht worden naar de Apple store te gaan of een gecertificeerde reparateur. Het heeft te maken met het gesloten houden van het hele business model zodat constante kwaliteit gewaarborgd is. (Tenslotte zal Ferrari ook niet willen dat elke beunhaas aan een Ferrari kan sleutelen.)

Is Apple dan heiliger dan de Paus? Absoluut niet, maar dat geldt voor elke firma van naam. Er is genoeg te doen geweest over Apple maar moet de gebruiker zich daar dan zo druk over maken en vervolgens over stappen naar een merk dat hij in de eerste plaats nooit had willen kopen? Dacht het niet want iedereen die het geld heeft om sowieso een ‘dure’ Mac te kopen doet dat net als de Ferrari eigenaar met een goede reden. Ik werk dus al ±48 jaar met een Apple computer, ik heb de geschiedenis van Apple op de voet gevolgd, de ups en de downs en ik kwam tot de conclusie dat ik na al die jaren nog steeds geen behoefte had aan Windows of Linux omdat ik ondanks de in de link genoemde kritiek kon doen met mijn computer wat ik wilde en waar ik hem voor gekocht had. Ik heb gemiddeld 6 jaar met één Apple computer gedaan voordat deze qua performance of nieuwe beschikbare software aan vervanging toe was en ik kwam vaak verhalen tegen (ook van kennissen) die een PC hadden en deze 2 tot 3 keer vaker vervingen voor iets beters (kostte toch haast niks) en daardoor op de lange termijn duurder uit waren dan ik. (In tegenstelling tot ‘fanboys’ interesseerde mij het geen ene fluit wanneer er een nieuwe Mac verwacht werd hoor, ik kocht hem als ik het zelf nodig vond).

Bijdrager
    McPim

<p class=”cite”>hendrik ijzerbroot op 17 januari 2019 om 14:54</p>
    Dat (haast) alles vastgelijmd zit is voor de wat meer technisch aangelegde gebruiker een doorn in het oog..

Een kleine terzijde, dat is ook een van die dingen die RJM neerzet als waarheid. En iets wat langzamerhand een soort mantra is geworden. Ik heb zo’n beetje alle Apple producten die ik ooit kocht uiteindelijk wel eens open geschroefd (vind ik leuk) en soms gerepareerd. Er zit bijna niets vastgelijmd, behalve soms de rand van een scherm of behuizing en hier en daar een batterij. Vooral van de latere MacBook, iPhone batterijen hebben gewoon een plakstrip. En wat hendrik zegt, voor wie van de gebruikers is dat relevant? Vrijwel niemand repareert zelf, en de particulier die dat wel doet krijgt die vastgelijmde batterij ook echt wel los.

Bijdrager
    GoeieDag

trabant op 17 januari 2019 om 14:45
    Punt is ook dat met elke nieuwe versie van een Apple-product de gebruiker het idee krijgt dat hem weer wat controle over zijn spullen uit handen gehaald wordt. iMovie was daarvan indertijd een goed voorbeeld. Een upgrade naar een nieuwe versie bleek een enorme achteruitgang in functionaliteit in te houden en dan is er doorgaans geen weg terug.

Mee eens. Maar ook dat is juist van alle ‘Apple-tijden’; want ik gebruik iMovie nauwelijks meer, maar heb wel het idee dat de laatste versies weer up to par zijn.

Maar idd, vaak wordt het beter, soms wordt het slechter.

Ik ben nog steeds niet blij met de iPhoto->Foto’s transitie. Wel weer blij met de gratis macOS upgrades (heb er wel eens 129 euro voor betaald) en de gratis iWork suite (vroeger ook geld voor neergeteld). Niet slecht…

Bijdrager
    Brombeer

Men zou alle reden hebben er schande van te spreken als een OS, dat de gebruiker vooral naar de Appstore en de iTMS leidt, zelf ook nog geld zou moeten kosten. Het is in dat opzicht opvallend dat de laatste OSX-versies met een prijskaartje weliswaar nog wel bij Apple te downloaden zijn, maar niet voor niets.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Persoonlijk heb ik altijd gevonden dat een OS überhaupt gratis zou moeten zijn. Het is immers de back-bone van elke computer. En het is niet dat de fabrikant er dan bijzonder veel aan verdient want de prijs van een OS is veel lager dan de prijs van de computer zelf.

Bijdrager
    Brombeer

Verkoopprijs ≠ kostprijs

Bijdrager
    GoeieDag

Allemaal goed een wel, maar vroeger betaalde je bij Apple dus wel voor het Systeem, Mac OS resp. OS X. Nu niet meer voor macOS. En dat is dus in tegenstelling met de gedachte dat Apple vroeger ‘goed’ was, en nu ‘evil’ is.

Bijdrager
    KarelWillem

hendrik ijzerbroot op 17 januari 2019 om 16:35
    Persoonlijk heb ik altijd gevonden dat een OS überhaupt gratis zou moeten zijn. Het is immers de back-bone van elke computer. En het is niet dat de fabrikant er dan bijzonder veel aan verdient want de prijs van een OS is veel lager dan de prijs van de computer zelf.

Ja, leuk bedacht. Behalve dan dat 95% van de wereld computers gebruikt die niet door de maker van het OS worden verkocht.

Bijdrager
    Shmoo

Bij de steenfabriek werken, das pas keiharde business. 🏋️‍♂️

Bijdrager
    Ziegler

De eerste iMac kostte $1299 (1998). Als ik nu op de site kijk, kan ik nog steeds een iMac kopen voor $1299,-.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

<p class=”cite”>KarelWillem op 17 januari 2019 om 17:46</p>

hendrik ijzerbroot op 17 januari 2019 om 16:35

Ja, leuk bedacht. Behalve dan dat 95% van de wereld computers gebruikt die niet door de maker van het OS worden verkocht.

En dat is dus precies waarom Apple het allemaal onder één dak heeft gebracht. Microsoft verkoopt Windows, maar omdat ze geen computers verkopen moeten ze een OS brengen (en er flink wat voor vragen) dat op elke computer (PC) kan draaien en dat is lang niet altijd optimaal.

Het verhaal hier achter gaat overigens terug tot een domme beslissing van IBM. Die vroeg Microsoft (i.p.v. het zelf te doen) een OS te ontwikkelen voor hun nieuwe computer met de bedoeling de eerste te zijn die een compleet ‘modern’ systeem voor de consument op de markt bracht. Maar dat liep anders: Het andere systeem waar Microsoft mee bezig was (het latere Windows) was (hoe verrassend) veel succesvoller dan wat ze voor de concurrent maakte en de rest is geschiedenis.

Bijdrager
    TheBigZ

Ziegler op 17 januari 2019 om 18:09

De eerste iMac kostte $1299 (1998).

Ter info: bron:

https://everymac.com/global-mac-prices/mac-prices-netherlands-nederland-holland-nl.html

En de eerste MacBook Pro (Jan 2006) kostte €2139. Niet goedkoper dan nu.

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

<p class=”cite”>hendrik ijzerbroot op 17 januari 2019 om 18:13</p>
    Het verhaal hier achter gaat overigens terug tot een domme beslissing van IBM. Die vroeg Microsoft (i.p.v. het zelf te doen) een OS te ontwikkelen voor hun nieuwe computer met de bedoeling de eerste te zijn die een compleet ‘modern’ systeem voor de consument op de markt bracht. Maar dat liep anders: Het andere systeem waar Microsoft mee bezig was (het latere Windows) was (hoe verrassend) veel succesvoller dan wat ze voor de concurrent maakte en de rest is geschiedenis.

Je moet natuurlijk wel het verhaal juist vertellen … IBM wilde om één of andere reden dat alles op de PC van buitenaf zou komen, en niet van IBM zelf — vermoedelijk om redenen van prijs. Microsoft, dat tot dan toe nog nooit een besturingssysteem verkocht (laat staan gemaakt) had, nam een licentie op 86-DOS van Seattle Computer Products, een CP/M-kloon, om daar wat aan te verbouwen en aan IBM te tonen; toen IBM het resultaat wel zag zitten heeft Microsoft de rechten op 86-DOS volledig van SCP gekocht en omgebouwd tot PC-DOS 1.0. Volgens de overeenkomst met IBM mocht Microsoft het programma ook aan anderen verkopen, wat fabrikanten van klonen van de IBM PC goed uitkwam.

Windows is van later, niet het andere systeem waar Microsoft toen al mee bezig was. Omdat Microsoft een aantal succesvolle programma’s voor verschillende computers op de markt gebracht had, werd het bedrijf door Apple gevraagd om software voor de toen nog in ontwikkeling zijnde Macintosh te maken, zodat er software van derden beschikbaar zou zijn wanneer de computer ook echt uitkwam. Microsoft had al snel door dat dit soort computers de toekomst waren, met als gevolg dat ze het Mac-besturingssysteem na begonnen te bouwen om op PC-klonen te kunnen werken. In de woorden van iemand die erbij was:

Andy

By the middle of 1983, Microsoft was far enough along to show us working prototypes of their spreadsheet and business graphics programs, Multiplan and Chart (they were also working on a word processor, but they neglected to mention that, since it would compete with MacWrite). I would usually talk with Neil [Konzen, een Microsoft-programmeur] on the phone a couple of times a week. He would sometimes request a feature that I would implement for him, or perhaps complain about the way something was done. But most of the time I would answer his various questions about the intricacies of the still evolving API.

I gradually began to notice that Neil would often ask questions about implementation details that he didn’t really need to know about. In particular, he was really curious about how regions were represented and implemented, and would often detail his theories about them to me, hoping for confirmation.

Aside from intellectual curiosity, there was no reason to care about the system internals unless you were trying to implement your own version of it. I told Steve that I suspected that Microsoft was going to clone the Mac, but he wasn’t that worried because he didn’t think they were capable of doing a decent implementation, even with the Mac as an example.

In November 1983, we heard that Microsoft made a surprising announcement at Comdex, the industry’s premier trade show, held twice a year in Las Vegas. Microsoft announced a new, mouse-based system graphical user interface environment called Windows, competing directly with an earlier environment announced by Personal Software called “Vision”. They also announced a mouse-based option for Microsoft Word. When Steve Jobs found out about Windows, he went ballistic.

Folklore.org is een hele goed site om te lezen als de geschiedenis van de Mac je interesseert:)

Als terzijde: Microsoft heeft eigenlijk nóg nooit een besturingssysteem zelf gemaakt. PC-/MS-DOS is een herschreven versie van 86-DOS (versie 2.0 had amper meer iets gemeen met 86-DOS, maar het werkt op dezelfde manier en zonder dat zou het nooit bestaan hebben). De originele Windows (1.0 t/m ME) is in principe een Macintosh-kloon, en doet veel op dezelfde manier als de klassieke Macintosh System Software/Mac OS. OS/2 is grotendeels ontwikkeld door IBM met een Microsoft-saus eroverheen, vooral wat de grafische interface betreft. Windows NT (waaronder XP, 7, 8, 10, e.d.) is ontwikkeld door iemand die door Microsoft bij DEC weggekocht is om een alternatief voor OS/2 te bouwen, en daarvoor gebruikte hij vooral z’n eigen ideeën plus allerlei OS/2-onderdeeltjes.

Dat gezegd heeft Apple natuurlijk feitelijk ook Mac OS X/OS X/macOS niet zelf ontwikkeld: dat is door NeXT gedaan, waarna Steve Jobs (die ook niet helemaal achterlijk was) z’n eigen bedrijf door Apple liet kopen om Apple aan een modern besturingssysteem te helpen als vervanging van het verouderde Mac OS 8. Maar omdat dit in principe neerkwam op dat Apple betaalde om zichzelf door NeXT over te laten nemen, kun je met enige waarheid zeggen dat Apple meer ervaring opgedaan heeft met het vanaf niks ontwikkelen van besturingssystemen dan Microsoft:) (O, en dan vergeet ik zelfs Apple DOS en Apple SOS nog.)

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Zo diep en gedetailleerd wilde ik er niet op in gaan met het gevaar off-topic te gaan. Het ging mij om de essentie van de ontwikkeling die tot het huidige verschil heeft geleid tussen Apple hard en software en de rest. Het een en ander heeft er toe geleid dat de hardware en software onder hun eigen controle viel en daar hangt terecht een prijskaartje aan.

30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 43)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.