8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Q:

Bijdrager
    dick

Kapotte Powerbook en de service van Apple >>SLOT

Kapotte Powerbook en de service van Apple SLOT

Na alle tips, reacties op mijn verhaal, nu de ontknoping.
    Samenvattend het verhaal:
    Tussen kerst en nieuwjaar werd de PB afgeleverd. Na drie minuten aanstaan sprong de stroom eraf (lampje uit en batterij in de menubalk op zwart) en bleef eraf. Na van alles geprobeerd te hebben lukte het alleen de boel weer aan te zetten door de stekker uit het stopcontact te halen. Zeer wisselend gebeurde dat weer varierend van 3 minuten tot een aantal uren. Mijn stond voor een raadsel en de helpdesk van Apple ook. Dat hadden ze nog nooit meegemaakt. Een lange reeks van ‘oplossingen’ volgden.
    · Geheel opnieuw installeren van de PB >geen effect
    · Een nieuwe adapter van de reseller > geen effect
    · Installeren van de batterij-update>geen effect
    · Het uitproberen in een andere gemeente (zelfde probleem)
    · De powerunit een aantal keren gereset>geen effect
    · De reseller had hem een aantal dagen op kantoor en……. daar bleef hij werken! (was hij tussentijds weer aangegaan?, m.a.w. het leek of hij daar aan bleef.
    Paranoia werd ik ervan.
    Conclusie van de helpdesk:” De PB is kapot , stuur maar op dan repareren we hem”
    Aangezien ik dezelfde storing had als ik de adapter op mijn oude titanium zette geloofde ik niet in een PB-probleem, maar aan de adapter.
    De helpdesk zou een nieuwe adapter sturen en tot zover loopt ook het verhaal op de site.
    Vervolg:
    · De nieuwe (derde) adapter > geen effect, alleen nu leek het veel langer te duren ( niet meer in minuten maar nu in uren soms wel 5)
    · Een leenadapter van het merk Kensington en…>geen probleem. De helpdesk vond dat het daarmee verder moest maar zag ervan af i.v.m. garantieproblemen in de toekomst.
    · Ik testte ook nog of hij weer aansprong tussentijds(na afkoeling of zo)
    · Nadat de stroom eraf was het batterijpercentage genoteerd en de PB uit. Na 4 uur opnieuw aangezet en dat scheelde maar 1% m.a.w. aangesprongen was hij niet.
    · Wat nu ? De helpdesk vond alles heel vreemd en de storing was volslagen onbekend bij hun, maar drie apple-adapters kapot is te gek. Weet dan niemand bij jullie hoe zo’n adapter werkt? Ik kon me niet voorstellen dat ik de enige was met zo’n storing.
    · De batterij misschien de oorzaak?
    · De batterij eruit en op stroom gezet. Hij werkte een hele dag en ook ’s avonds thuis. Dat was het dus, de PB de nacht maar aangelaten maar…… de volgende ochtend was de stroom er weer af.
    · De helpdesk ging de zaak ‘escaleren” dat betekent naar de tweede lijn.
    · Ik moest het profiel van de PB opslaan en mailen.> niets bijzonders de PB moest voor reparatie naar Apple.
    · Is er dan echt niemand bij jullie die weten hoe zo’n adapter werkt? We waren inmiddels wel twee en een halve maand aan het tobben en men had niet het flauwste vermoeden wat de oorzaak kon zijn. Dus 1 maart de mededeling:”stuur hem maar op”.
    · Ik had daar geen enkel vertrouwen in aangezien niets leek op een storing van de PB zelf. Dat ding 10 minuten onder water houden of vanuit de 8e verdieping pletteren, dat spookte door m’n hoofd.
    De oplossing
    · Op 4 maart om 20.00 u belde de reseller met de mededeling dat hij uit het probleem was. Op de site van apple zelf had hij de storing gevonden exact zoals door mij beschreven was. De adapter is gevoelig voor storingen van bijv. Koelkasten, TL-verlichting etc. En sloeg dan uit.

http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=32155

Login | My Support | Guided | Expert | Archive | Help | Feedback

Login to email this document.
    Login to save to “My Support.”
    ————————————————————————
    TITLE

PowerBook G4: 65 W AC Power Adapter Does Not Charge the Battery and Charge Light Is Off
    Article ID:
    Created:
    Modified: 32155
    5/5/03
    12/9/03
    ————————————————————————
    TOPIC

It may appear that the PowerBook G4 computer’s AC 65 W power adapter no longer works. The charge indicator light does not stay on, and the battery does not charge.
    ————————————————————————
    DISCUSSION

Symptom

The charge indicator light on the DC connector does not stay on, and the battery does not charge.

Products affected

* PowerBook G4 (1 GHz/867 MHz)
    * PowerBook G4 (17-inch)
    * 65 W AC power adapter
    Note: All standalone kits include a 65 W AC power adapter.

Solution

1. Unplug the adapter from the power outlet, or unplug the AC cord from the white, square section of the AC adapter.
    2. Plug the AC cord or the adapter back into the power outlet
    The adapter should work now correctly.

Note: If the adapter is plugged into the same power strip as a large draw device (refrigerator, fluorescent light, and so forth), plug the adapter into its own power strip or power outlet.

Additional information

This symptom occurs because the AC adapter’s over voltage protection feature senses ground noise and turns off the adapter. It may not happen if the power adapter is plugged into an uninterruptible power supply (UPS).

————————————————————————
    Document Information
    Product Area: NC
    Category:
    Sub Category:
    Keywords: kpbg4, ktech

Email this document to:
    (Ex: )

Survey: This document…
    fully addressed my question
    partially addressed my question but could be more complete or detailed
    did not address my question at all
    Submit

support02 – 200403041230

Support Site Map | Support Site Help | Contact Us
    Privacy Policy | Terms of Use | Export Compliance

Copyright © 2004 Apple Computer, Inc. All rights reserved

Het bleek wel toeval geweest te zijn toen ik in een andere gemeente testte dat ook een ruimte was met veel TL en elektrische apparaten, hetgeen de boel op een dwaalspoor bracht.
    De Apple helpdesk
    Hoewel mijn reseller daar niet veel nut in zag toch maar de helpdesk (tweede lijn) geinformeerd over de oplossing. Op zich ongelofelijk dat zij hiervan niet op de hoogte zijn, maar goed hun reactie was ontluisterend. Na twee en een halve maand geetter en getest met dat ding was hun antwoord :”oh, waar kunnen we dat vinden?. “Op jullie eigen site” was mijn antwoord. “Ja maar kan je dat dan niet mailen ? Tuurlijk wel kan ik er dan gelijk een rekening bij doen voor alle ellende en verloren uren(dagen) terwijl het antwoord zo simpel was.?
    Aldus gedaan met een verzoek om een reactie naar mijn reseller en mij (bijv. een aardigheidje als compensatie of minimaal een bedankje. Tenslotte hebben ze niet alleen wat geleerd maar ook de Firma Apple behoed voor nog meer kosten zoals het ophalen en testen van een PB en die weer onverrichter zaken terug te moeten sturen.
    De reactie kwam in de vorm van een koele autoreply met de mededeling dat ze geen problemen via de mail in behandeling nemen, dat daar de helpdesk voor is, nou ja….!!

Bijdrager
    Panthertje

Denk dat het is tijd word om alle klachten te bundelen, en ze het eens aan te bieden. Het is toch tegek voor woorden hoe Apple met z’n klanten omgaat.

Om over het consumentenrecht maar te zwijgen, Apple hanteer liever z’n eigen regeltjes. :sealed:

Maar ja, als wij gebruikers er niets aan doen, zal er nooit wat veranderen

Bijdrager
    Uxmal

Wat een verhaal zeg. Weet zeker dat als je dat verhaal wat ‘hogerop’ brengt je goede respons krijgt. Jammer dat die helpdeskmedewerkers niet de bevoegdheid hebben om op gepaste wijze leuke reactie te sturen of iets extra’s voor je terug te doen.

Ik heb ze ook al eens moeten helpen met fouten op de Nederlandse site er af te halen. Moest ik ook uitleggen waar dat dan stond omdat ze het niet konden vinden.

In ieder geval doet ie het weer en dat is het belangrijkste lijkt me.

Succes!

Bijdrager
    ihans

Heb hetzelfde probleem gehad en kreeg wel de oplossing van apple ongeveer een jaar geleden, heb een spanningsregelaar ertussen zitten die piekspanningen opvangt.

Bijdrager
    dick

Bedankt voor de reacties. Ik zit inderdaad nu veel relaxter achter de PB. Omdat het nu tenminste duidelijk is wat het is. Daarvoor toch altijd het idee dat het verder mis kon gaan.
    Ik heb trouwens geen idee hoe het in het algemeen met de helpdesk gesteld is. Wellicht is het zinnig om de ervaringen in z’n totaliteit is in beeld te gaan brengen (positief en negatief). Dat kan de kwaliteit van de helpdesk alleen maar ten goede komen. Tenslotte blijven wij Apple-verslaafden en zijn zij de dealer en bepalen daardoor veel zo niet alles.
    Tijd voor een Apple-gebruikersbond ?

Bijdrager
    wkamphuis

Ik heb precies het zelfde probleem, de adapter gaat ‘zomaar’ uit, soms 1x per week, soms een paar keer per uur. Vaak in de avonduren, tussen 20:00 en 24:00, als iedereen achter de TV of computer zit.

In de beschrijving op de Apple site staat dat het niet mag gebeuren als de adapter op een UPS zit aangesloten. Ik heb dit getest met mijn APC Smart-UPS 420i maar blijf het probleem houden. Ik heb zelfs een script geschreven om de input/output van de UPS te meten en apcc_24h.php in een grafiek te zetten. De groene pieken tot onder de 220v zijn genoeg voor de adapter om uit te gaan, idd een ‘zeer’ gevoelige adapter.

Een oplossing zou zijn het aansluiten van de adapter op een ongeaarde stekker. Ik ben dat nu aan het testen. Het nadeel is dat het staal van de powerbook wat ‘statisch’ aanvoeld.

Bijdrager
    markclausing

heb ik helemaal een nieuwe AC adapter gekocht omdat ik dacht dat ie kapot was…

nou hij doet het dus weer. Nu heb ik 2 werkende…nouja :|

Bijdrager
    dick

Rot voor je om een nieuwe adapter aan te moeten schaffen voor niets. Overigens n.a.v. mijn laatste E-mail heeft de helpdesk van Apple telefonisch contact opgenomen 08-03-2004. Hieruit bleek dat de klantenservice geen aanleiding zag om iets te doen als blijk van waardering danwel pleister op de wonde etc etc etc.
    Zo’n standpunt kan je makkelijk innemen als er sprake is van een monepoly-positie.
    Of ik nog verder daarover wilde praten met de klantenservice? Dat leek mij geen goed plan na al die ellende, ergenis en tijdweggooierij en uiteindelijk het probleem opgelost te hebben samen met de reseller om ze voor meer kosten te behoeden, dat levert niets op of het moet hoge bloeddruk zijn en die heb ik al genoeg gehad de laatste maanden.

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.