6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Q:

Bijdrager
    apenstaartje

Kapotte iBook? Zelf repareren?

Ik zit hier met een iBook van een vriend van mij (zijn eerste mac), een 500Mhz versie.
    Echt helemaal lekker doet ie het niet meer… Misschien dat iemand hier wat van herkent en misschien een workaround heeft of een fix..

symptonen:
    – geen beeld (machine start wel op (vanaf installer cds))
    of
    – beeld stopt na een tijdje met weergave (een soort totale freeze van het systeem, behalve dat het systeem wel door loopt, alleen zie je daar niets van..
    even later crasht het systeem naar vermoeden wel, maar geen mogelijkheid om dat te controleren… want zolang de machine nog start vanaf cd kan ik het wel horen, maar als ie klaar is met de installer opstarten… mja.. dan is ie stil)

ik heb dat laatste ook wel een keer wat later gehad, tijdens de installatie, maar volgens mij liep de machine toen geheel vast…

extern scherm helpt niet, ligt waarschijnlijk aan de videokaart (of moederbord?)…

Als iemand eventueel onderdelen heeft van een dergelijke machine of andere iBook, dan kan ik nog proberen om wat te knutselen en van 2 weer 1 werkende iBook van maken.

hd nog net op tijd kunnen backuppen, dus data is gelukkig veilig.

heb ook vanalles geprobeerd, pram zappen, blind proberen om in Open Firmware resets uit te voeren etc.. helaas werken deze dingen natuurlijk niet tegen een hardware probleem.

De machine zou eventueel wel gerepareerd kunnen worden door Apple, maar volgens mij kun je voor die reparatie zelfs een andere 500Mhz iBook kopen… en aangezien de batterij ook zijn beste tijd heeft gehad, kom je daarbij al richting een nieuwe iBook.

dus hulp gezocht:
    – fix?
    – onderdelen iBook?
    – andere iBook?
    – whatever:)

Bijdrager
    Pink Grapefruit

Apple heeft de garantie van de iBooks verlengt met 3 jaar juist voor dit probleem. Oftewel de iBook valt on het Apple Logic Board Rapeir Program. Insturen en laten repareren… kost niets!

voor info:

http://www.apple.com/support/ibook/faq/

en even Apple in Nederland een belletje geven. Dan wordt het ASAP gefixt.

Suc6

Bijdrager
    apenstaartje

helaas valt de iBook buiten deze regeling..
    de iBook is van 2001 dacht ik, en heeft een serienummer beginned met UV124 .. Het repair program telt vanaf UV220…

anders had ik het ding allang opgestuurd:)
    hier meteen naar gekeken toen ik deze iBook onder ogen kreeg..

had ik er wel even bij kunnen vermelden ja:) good thinking.

viel de iBook er maar binnen die regeling…

Bijdrager
    Pink Grapefruit

Ik zou het toch even proberen te regelen met die gasten van Apple… Ik bedoel; het zijn de zelfde problemen en het feit dat je serienummer niet overeenkomt is wel een beejt elullig dan. Niet geschoten is altijd mis;-)

Bijdrager
    vogel

Loopt ie wel normaal als je van CD opstart? Welk OS draai je?

Bijdrager
    apenstaartje
    ”vogel”

Loopt ie wel normaal als je van CD opstart? Welk OS draai je?

De machine start wel van cd op, maar vaak dus zonder beeld.
    Oorspronkelijk stond er 10.2 op, maar dat systeem was dus gecrashed, en ik heb de machine gestart met een cd van 10.3.

Maar tijdens het opstarten loopt het scherm dus al vast, terwijl de machine gewoon vrolijk verder opstart..

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.