14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)
  • Q:
    Bijdrager
    Pivni Pes

Kapotte HP 2605DN, paar maanden buiten de garantie.

Op mijn werk heb ik een HP 2605DN kleuren laser printer staan.
    De scanner voor magenta is kapot en de reparatie is bijna €400,- exclusief BTW.
    Nieuw was deze printer ± €435,- ex. BTW en hij is nu 1 jaar en 4 maanden oud (de garantie is 1 jaar)
    Volgens mij mag ik wel verwachte dat de printer langer dan 1,4 jaar mee mag gaan.
    Wat is de technische levensduur nu eigenlijk van zo’n printer?
    Of heb ik eigenlijk een te lichte printer staan voor mijn werk?
    In 1,4 jaar tijd heb ik ongeveer 14.000 pagina’s geprint, is dit heel veel voor deze printer, of
    moet hij dat makkelijk kunnen hebben?

Bijdrager
    Pieterr

Kijk hier even:

Europese wettelijke garantietermijn
    Voor Europa is bepaald dat iedereen volgens de wet twee jaar garantie heeft. Dit staat in de Europese Richtlijn Koop en Garantie. Die twee jaar is een minimum. Het kan dus zijn dat in sommige Europese landen de garantieperiode langer is.

In de Nederlandse wet staat niet hoeveel jaar garantie u hebt. Maar in Nederland hebt u vaak langer dan twee jaar garantie. Hoe lang u garantie hebt, hangt af van het product dat u koopt.

Bijdrager
    jago

Ik heb even op de site van HP gekeken voor jou en zij zeggen:

Monthly duty cycle
    Up to 35000 pages
    Recommended monthly print volume
    500 to 1500 pages

Jij zit aan 933 pages, dus dat is mooi het gemiddelde denk ik dan? Ik ken niks van laser printers maar als ik puur naar de cijfers kijk mag je printer nog niet stuk zijn.
    Normaal heb je trouwens recht op 2 jaar garantie. Al doet Apple hier ook moeilijk over :P

Update: Pieterr was me blijkbaar voor met het garantie argument :wink:

Bijdrager
    Pivni Pes

Dat men 2 jaar recht op garantie heeft, dacht ik ook, alleen ik was niet zeker van mijn zaak.
    Dat ik hem zakelijk hebt gekocht, betekent niet dat de garantie termen anders zijn?

Afgelopen donderdag heb ik gebeld met Gistron (daar heb ik hem gekocht)
    De meneer die ik aan de telefoon kreeg wist me te vertellen dat de garantie maar 1 jaar was.
    Ik zei dat ik had vernomen dat de garantie in Europa 2 jaar was, hij zij dat dat klopte, maar
    niet voor alles en zeker niet voor hardware zoals printers.

Op kieskeurig.nl heb ik 2 pagina’ gevonden (Rechten na de garantietermijn) & (Artikel 17 BW7)

Ik heb wel aardig het gevoel dat ik in mijn recht staat, hopen dat het geen
    slepend conflict wordt.

Bijdrager
    Pieterr

Soms is alleen het laten vallen van de naam Antoinette Hertsenberg al genoeg…;-)

Moderator
    Strifer

Die twee jaar mag je wel verwachten inderdaad… dat is gewoon een Europese richtlijn. Dus ik zou er gewoon een beetje werk van maken en dan krijg je het vast wel voor elkaar.

Zaken als technische levensduur en economische levensduur van producten worden vaak voor de consument gelezen als volledige garantie. Dit is natuurlijk niet waar. De garantie die je het is twee jaar en soms mag je meer van een product verwachten. Dan is de zaak of het bedrijf waar je het gekocht hebt verantwoordelijk (dus niet perse de fabrikant), maar er zijn we zaken om rekening mee te houden, zoals:

– bewijsplicht ligt aan de kant van de klant, de klant moet bewijzen dat het een gebrek is van het product en niet door slecht gebruik of slijtage. een monteur kan dit doen, maar de kosten zijn voor jou (deels wellicht te verhalen).
    – afschrijving, een bedrijf gaat je echt niet het volledige bedrag terugbetalen als een apparaat bijvoorbeeld al 3 jaar oud is, terwijl er ongeveer 5 a 6 voor staat.
    – herstel en verbetering, omdat het product weer hersteld en verbeterd wordt, wordt de levensduur verlengd en mag de fabrikant/reparateur/verantwoordelijke toch weer een deel van de kosten in rekening brengen.

er zijn echt wel situaties waarin alles volledig vergoedt wordt of waarin een nieuwe apparaat beschikbaar wordt gesteld, maar reken je niet rijk en weet ook dat een economische of technische levensduur niet hetzelfde is als een garantie.

maar goed, daar ga ik weer off topic. ik sta bij mijn punt: ik denk dat je wel wat moet kunnen bewerkstelligen met die twee jaar garantie via de europese unie. ik meen overigens dat dit alleen voor het apparaat geldt, voor onderdelen die aan slijtage onderhevig zijn staat 6 maanden > maar dat laatste weet ik niet zeker.

succes ermee in ieder geval.

p.s. ik weet niet of er onderscheid wordt gemaakt tussen consumenten gebruik en zakelijk gebruik in de wetten en richtlijnen over garantie.

Bijdrager
    denboris

het gaat om een Europese richtlijn, niet om een wet!

In Europa is er een wettelijke garantie van 1 jaar. Dit geldt dus voor alle toestellen.
    De meeste bedrijven geven 2 jaar garantie, maar dat heet commerciele garantie en is niet verplicht bij wet.

Bijdrager
    passenger

In het consumentenrecht is er sprake van vrijwel alle bovengenoemde facetten, zakelijk gezien is dat allemaal niet relevant. Wordt op een andere manier gebruikt en dus wettelijk anders benaderd. Je bent dus aangewezen op coulance van de leverancier of fabrikant. Wat er in dit geval niet in lijkt te zitten.

Bijdrager
    heroicnonsense

Het probleem is dat TS geen consument is, maar een zakenpartner.

Hierbij geldt het consumentenrecht niet, maar alleen de contractueel overeengekomen voorwaarden.

In dit geval ben je met de contractpartij (HP of de leverancier waar je printer vandaan komt) een overeenkomst (contract) aangegaan waarin je hebt afgesproken dat men de werking van je printer voor 1 jaar kostenloos garandeert. Die termijn is nu verstreken. Je kunt je daar dus niet meer op beroepen.

De termen waarmee iedereen hier strooit, zoals het consumentenrecht en de richtlijnen en wetten daaromtrent, zijn alleen van toepassing op consumenten. Consumenten zijn particulieren die voor persoonlijk gebruik een product aanschaffen. Het consumentenrecht is niet van toepassing op zakelijke transacties. Daardoor kun je ook geen gebruik maken van de geschillencommissies.

Ik adviseer je om HP te vragen om coulance. Je kunt ook naar de kantonrechter stappen, maar de kosten daarvoor zijn waarschijnlijk hoger dan de reparatiekosten.

Als zakelijke afnemer is het verstandig om een onderhoudscontract af te sluiten (dat is iets anders dan “uitgebreide garantie”).

Bijdrager
    Esquare
    ”heroicnonsense”

Als zakelijke afnemer is het verstandig om een onderhoudscontract af te sluiten (dat is iets anders dan “uitgebreide garantie”).

Helaas zijn die onderhoudscontracten erg duur. Voor een printer van rond de 400 euro loont dat niet. Ik heb hetzelfde meegemaakt met een Lexmark: de firma wilde wel de helft van de onderhoudskosten voor zijn rekening nemen. Jammer genoeg was de printer inmiddels ook de helft in prijs gezakt, dus zelfs dat loonde niet.

Bijdrager
    Pivni Pes

Ik ben geen zakenpartner, maar ik heb de printer zakelijk gekocht (of maakt dat niets uit?)
    Maar als ik het goed begrijpt, dan heb ik geen poot om op te staan?

Bijdrager
    Esquare

Daar komt het wel op neer, ja.

Bijdrager
    Pivni Pes

Toch enigszins wel een poot om op te staan:D
    Ik heb vandaag iemand van HP gesproken die me vertelde dat de reparatie €450,-
    ging kosten (duurder dan dat hij heeft gekost)
    Ik heb haar verteld dat we 5 HP printers hebben staan, waarvan de oudste
    dik 15 jaar oud (HP 4L) en dat wij alleen maar HP willen van wegen de kwaliteit.
    Enkele seconden stilte volgde, ik ga u doorverbinden was het antwoord.
    De meneer die ik toen sprak wist me te vertellen dat dit een bekent en erkend
    probleem was.
    Hij vroeg om een paar gegevens, en vanmiddag kreeg ik een telefoontje dat het
    repareren duurder is dan en nieuwe.
    Morgen word de printer omgewisseld voor een nieuwe.

Een triest probleem wordt door HP op een hele nette manier opgelost.

Bijdrager
    Esquare

Dan heb je geluk gehad.:)

14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.