13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
  • Q:
    Bijdrager
    RobbieKai

Kapot moederboard ibook g4

Hallo,is er iemand omg. Den Haag die het moederboard van mijn dochters ibook g4 133 kan repareren of vervangen?

Robbie

Bijdrager
    sypie

Misschien handig om te vermelden wat er mis is aan dat ding?

Bijdrager
    Nikita

Ik neem aan dat je het beste naar een Apple Center (APR) kan gaan… Alles is geïntegreerd, dus als er één onderdeel defect is, wordt het hele bord vervangen. Zal overigens wel een duur geintje worden aangezien er natuurlijk geen garantie meer op zit… Wellicht beter een MacBook aanschaffen na a.s. dinsdag of via internet een andere, werkende, iBook op de kop tikken.

Bijdrager
    RobbieKai

Bij opstarten hoor ik wel de “gong” maar voor de rest gebeurt er niets meer!
    Alle tips en truks al uitgeprobeerd maar helaas….!

Bijdrager
    Nikita

Ook al geprobeerd met een extern scherm, of daar wel beeld op komt?

Bijdrager
    anderie

mischien is het logicboard defect, een veel voorkomend probleem bij ibooks. deze kun je proberen zelf te repareren. ik weet nog een tip en zal hem voor je opzoeken.

Bijdrager
    anderie
    Bijdrager
    RobbieKai

Dank je! Morgen maar eens op mijn gemak doorlezen.
    Altijd het proberen waard!

Bijdrager
    Nikita

Dat gaat overigens over de iBook G3… Nu zien die dingen er van buiten wel vrijwel identiek uit, maar van binnen zit er een hoop techniek anders, dus succes maar kijk ook goed uit voordat er mogelijk nog meer defect raakt…!

Bijdrager
    RobbieKai

Morgen er ook eens een extern scherm aanhangen.
    Als je nou wel beeld heb wat is er dan aan de hand….?

Bijdrager
    Nikita

Dan zou het wellicht de beeldschermkabel of het scherm zelf kunnen zijn, klinkt logisch… Maarja, ik ben geen Apple technicus, dus ik hou uiteraard een slag om de arm.

Bijdrager
    sypie

Je hoort wel de gong, maar wat hoor je na de gong als je met je oor op je iBook gaat liggen luisteren? Als je geratel hoort van een harde schijf dan is het ook nog goed, dan start ‘ie in ieder geval OS X nog op, althans dat neem ik dan aan. Als er geen geratel klinkt dan is er al iets mis met de schijf.

Als je een andere Mac in de buurt hebt: FireWire kabel tussen de twee machines en de iBook opstarten met de T ingedrukt totdat je eventueel een FireWire logo op je scherm ziet. Als dit ook niet gebeurt dan is er er echt iets ernstigs aan de hand.

Bijdrager
    stijn23

Misschien best eerst testen of het zeker om de GPU gaat. Als dit het geval is, kan je eerst proberen de contacten te herstellen door druk, in plaats van je iBook in de fik te steken;)
    Een andere manier is immers om een rubberen voetje (van één of ander apparaat) tussen de behuizing en de GPU te steken. Op deze manier wordt de GPU goed tegen het moederbord gedrukt en kunnen de contacten niet meer verbroken worden (in theorie).

13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.