One More Thing » Community » Forum » Mac Software » macOS » [opgelost] Hulp gevraagd voor updaten iMac 2007

[opgelost] Hulp gevraagd voor updaten iMac 2007

Profielfoto van Geitekaas

Geitekaas op 16 juni 2017 #

Mensen,

Voor een vriend, een complete digibeet, ‘beheer’ ik wat macs. Ik weet net iets meer…
Hij heeft nog een oudere iMac 20 ” uit 2007 (model identifier:iMac 7,1) en daar zit nog mac os 10.6 op:-)
Nu heeft hij sinds dat dat gedoe met die dubbelverificatie geen gebruik meer van zijn email account van icloud.com. Heel vervelend. Ik heb dat account op een macje van mij met ElCapitan gezet en alles werkt. Maar op zijn oude imac dus niet meer. Of is dit toeval?
Nu wil ik dat macje gaan opgraden. Vandaar deze vragen:
•Welk OS draait nog een beetje fris op zo’n imac? (3 Gb ram)
•Raden jullie een nieuwe install aan? Of alleen upgrade?
•Draait op een nieuwer systeem (behalve El Capitan) ook gewoon zijn email via .icloud.com?
•Kun je een OS ook vanaf een USB stick installeren zoals vroeger? Of moet dat nu via de appstore?

En een laatste vraag: Hoe kan ik zijn wachtwoorden en inlognamen van sites als bankieren overzetten?

Ik weet niet zo goed wat ik nu moet doen. Hulp gevraagd dus?

Alvast dank aan allen.

• Dit onderwerp is gewijzigd 2 maanden geleden door Profielfoto van Night Night. Reden: Je kan je eigen post eenvoudig aanpassen en/of wijzigingen door met je muis over je eigen avatar te gaan en op het driehoekje te klikken
  • Dit onderwerp is gewijzigd 2 maanden geleden door Profielfoto van Night Night. Reden: Titel verhelderd
  • Dit onderwerp is gewijzigd 2 maanden geleden door Profielfoto van Night Night. Reden: TItel aangepast
Profielfoto van OMT-fan

OMT-fan op 16 juni 2017 #

Die kan volgens Mactracker gewoon El Captain aan:

Had ik ook gezien maar is dat nog wel een beetje werkbaar?
Vandaar dat ik hoop dat hier mensen rondlopen die er zo eentje hebben en kunnen vertellen of dat een beetje te doen is.

Profielfoto van OMT-fan

OMT-fan op 16 juni 2017 #

Als het bij Mactracker vermeld staat werkt het wel goed is mijn ervaring.
Op verschillende macs heb ik de maximale versie vaak toegepast en nooit problemen ondervonden.

Is waar, op MT staat meestal de goede info. Maar ik heb ook mee gemaakt dat de imac zo traag werd dat het leek of je 20 jaar terug in de tijd ging:-)
Nou ja, trial and mss error!

Profielfoto van Targaryen

Targaryen op 16 juni 2017 #

Beste,

Ik heb afgelopen week een Clean Install gedaan van El Capitan op de 20″ iMac van m’n moeder (2,66 Ghz, eerste model aluminium) met 2 GB RAM. Het werkt voor e-mail, surfen en wat iTunes en de doordeweekse boekhoudingen. Je kunt dus prima overstappen naar dat systeem zodat alles werkt in de cloud.

Kijk!
En clean install via de applestore?

Profielfoto van GoeieDag

GoeieDag op 16 juni 2017 #

10.6 is inderdaad niet meer een gewenst systeem als je van moderniteiten zoals iCloud  gebruik wilt maken.
Maar voor die mail is, neem ik aan, wel een work-around van Apple zelf in te stellen: https://support.apple.com/nl-nl/HT204397

Profielfoto van Targaryen

Targaryen op 16 juni 2017 #

Geitekaas op 16 juni 2017

Kijk!
En clean install via de applestore?

Aangezien El Capitan niet zomaar in de App Store terug te vinden is, heeft Apple een link gepost waar je op kunt klikken om El Capitan te downloaden voor je oudere Mac:

https://support.apple.com/en-us/HT206886

Als je klikt op ‘download El Capitan’ uit de App Store, dan verbindt Apple je door met een ‘onzichtbare’ link in de App Store zodat je de installer kunt downloaden. Werkte perfect bij ons.

Profielfoto van makasa

makasa op 16 juni 2017 #

Ik heb in een iMac 2007 een ssd gezet en naar 4 Gb uitgebreid. El Capitan draait prima. Ik heb een clean install gedaan. Voor niet al te zware Apps werkt het prima. Photoshop draait ook wel maar dan moet je niet al te ingewikkelde zaken willen doen.

Ik ga het morgen proberen.
Ik wis de hd eerst. Daarna opstarten en os x installeren kiezen. Dan ga ik neem ik aan gelijk naar de appstore? Ook al is de hd leeg?
Ik kan dus niet meer de installer op een usb stick zetten?
Fijn dat jullie allemaal meedenken!

Profielfoto van Nitro

Nitro op 17 juni 2017 #

Installatie USB stick maken

Geitekaas op 17 juni 2017 #

Ik zie dit staan: /Applications/Install\ OS\ X\ El\ Capitan.app/Contents/Resources/createinstallmedia
En dit: sudo /Applications/Install\ OS\ X\ El\ Capitan.app/Contents/Resources/createinstallmedia –

Dus als ik dit intiep, creëert mijn macje de usb stick. Tenminste als el capitan in de map programmas staat en het stickje er in zit. Ik heb het installer file al gedownload.
Sorry dat ik verder vraag maar moet ik dan juist wel of niet SUDO ervoor tiepen?
Ik ben niet bang voor terminal maar ik weet er niet zo veel van af, vandaar de vraag….

Profielfoto van IGBA

IGBA op 17 juni 2017 #

Gewoon letterlijk doen wat er staat voor jouw OSX-versie: met sudo dus. Daarna word je gevraagd om je beheerderswachtwoord.

Jip, gedaan!
Dank allen. Ik ga het vanavond proberen.
Weer wat geleerd:-)

Voor alle duidelijkheid: Het nieuw installeren van de imac ga ik dus vanavond doen. Het usb stickje maken met Terminal is nu gelukt.

• Deze reactie is gewijzigd 2 maanden geleden door Profielfoto van Night Night. Reden: Je kunt je eigen bericht corrigeren en uitbreiden via 'Bewerk' als je op het driehoekje klikt dat je ziet als je met je muis over je eigen Avatar gaat
Profielfoto van hen3

hen3 op 17 juni 2017 #

Fijn dat de usb stick gelukt is. Wellicht handig voor een volgende keer: voor dit soort klusjes gebruik ik Disk Creator. De OS X installer zelf binnenhalen, het volume kiezen, op ‘create installer’ klikken en alles wordt voor je gedaan. Scheelt weer copy & pasta in de terminal.

Download Disk Creator hier.

Is een mooie:-)

Geitekaas op 18 juni 2017 #

Nou, Ze work iss done:-)
Het viel eigenlijk best mee!
Ik heb via het stickje toch maar de upgrade gekozen en alles ging rap. Alle instellingen zijn bewaard en alle files ook. Foto’s, emails (mail werkte gelijk prima), bookmarks en muziek prima en ook contacts en addressbook.
Ik vind de imac nog best vlot omgaan met mail, safari en pages.
Geen klachten dus en allen dank voor alle tips en wenken.

Profielfoto van trabant

trabant op 18 juni 2017 #

Er zit 3GB geheugen in die machine, hij moet 6GB aankunnen.
Die vriend kan eens overwegen dat 1GB reepje te vervangen door een van 4GB. Die zijn in de 667MHz-versie wat onbetaalbaar geworden (zie onderaan de lijst), maar een 800MHz-reepje van zeven tientjes zou geen problemen mogen geven en je verdubbelt wel even het werkgeheugen.

Profielfoto van bassbug

bassbug op 27 juni 2017 #

Dank voor de tips!

Over dit topic

Gestart op 16 juni 2017 door Geitekaas

Laatste reactie door bassbug

Je kunt alleen reageren met een gratis OMT account.
Heb je geen OMT account? Registreer je dan nu gratis!

Inloggen

of Wachtwoord resetten?