5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
  • Q:
    Bijdrager
    Alex144

Kan 'valse' aliasen niet openen.

Ik heb een probleem met files en folders die plots aliasen geworden zijn, en die ik nu niet meer kan openen (omdat er geen ‘original’ file te vinden is, wat normaal is, want de ‘alias’ is de ‘original’ file). Ik voeg hieronder voor het gemak een Engelse beschrijving van het probleem toe dat ik eerder op een ander forum gepost heb (zonder veel resultaat…). Hopelijk vormt dat geen probleem;-)

I have a whole set of files and folders stored in one folder that are now inaccessible and marked as ‘Kind:Alias’ even though I never created an alias for these files/folders. These files are in various formats (.doc, .docx, .pdf, etc.). “Find original in Finder” does not help because there is no ‘original’ – the alias is the original. In other words, these are not true aliases! All these ‘false’ aliases have the sizes of their ‘original’ files/folders. (Not all the all the files&folders in the folder have been turned into ‘false’ aliases but those that have all share the same ‘modification’ date and time and were once stored on my desktop folder before I moved them to a new folder under ‘Documents’).

I’ve tried to turn off the “alias” bit by running Path Finder [http://www.cocoatech.com] – Path Finder’s ‘Get Info’ window allows you to clear the alias bit by unchecking the appropriate box. Unfortunately, even then I can’t access the files as the appropriate applications either do not recognize the format or consider the file as damaged (e.g. Preview) or read them only as some illegible code (e.g. Unicode text via MS Word File Converter).

Does anyone know what has happened?
    More urgently, can anyone suggest how I can revert these files and folders back to what they were originally and have them readable by their appropriate applications (Word, Excel, Preview, Adobe, etc.). Unfortunately, I don’t have a backup of these files and folders (at least not from when they were still ‘original’ files that I could open).

Bijdrager
    Ir.Bob

Ik zou beginnen met de schijf controleren op fouten, via Disk Utility. Wat zegt in de Finder cmd-i waar het origineel zou moeten staan?

Inactief
    Anoniem

Hoe groot zijn die aliassen? Als ze maar erg klein zijn, lijkt het me dat het niet de originele zijn. Heb je recentelijk een hoop files over en weer gekopieerd?

Bijdrager
    Alex144

Disk Utilities heb ik al gedraaid (is een van de eerste dingen die ik doe bij problemen), maar disk repair en repair permissions etc. vonden geen problemen.

Finder comd info geeft voor de locatie van het ‘original’ het pad/locatie aan waar die files en folders oorspronkelijk stonden, nl. op mijn desktop. Ik heb die inderdaad een maand of twee geleden allemaal van mijn desktop naar een folder (in ‘Documenten’) verplaatst (om mijn desktop op te ruimen).

De grootte van die aliasen komen overeen met die van de ‘originele’ files, en variereren van een paar honderd kb (voor kleine .doc files) to ettelijke MBs (in het geval van .ppt files met veel pictures.

Voor alle duidelijk, ik heb Path Finder slechts geïnstalleerd nadat ik dit probleem had ontdekt, en op aanraden van een suggestie die ik bij een gelijkaardig (maar niet identiek) alias-probleem op het Apple Support forum had gelezen.

Inactief
    Anoniem
    Alex144 op 11 augustus 2011

Disk Utilities heb ik al gedraaid (is een van de eerste dingen die ik doe bij problemen), maar disk repair en repair permissions etc. vonden geen problemen.

Finder comd info geeft voor de locatie van het \’original\’ het pad/locatie aan waar die files en folders oorspronkelijk stonden, nl. op mijn desktop. Ik heb die inderdaad een maand of twee geleden allemaal van mijn desktop naar een folder (in \’Documenten\’) verplaatst (om mijn desktop op te ruimen).

Wanneer je naar het pad kijkt, bestaat dat nog steeds? Misschien heb je een folder een andere naam gegeven, en dan kan de Finder het niet meer teriug vinden. Sleep ze eens terug naar de Desktop, kun je ze dan wel weer openen?

En permissies controleren is alleen voor systeem files, dat heeft niets te maken met je eigen documenten. Zonde van je tijd dus.

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.