10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
  • Q:

Bijdrager
    Ruben

Kan prullenbak niet legen, ook niet met verschillende tools!

Ik heb een folder van AppleWorks in mijn Trashcan zitten die er niet uit wil. Ik vermoed dat deze problemen geeft met een nieuwe installatie van AppleWorks die niet wil lukken.

Ik heb de volgende tools allemaal al geprobeert:

BatChmod 1.31
    CanMan 1.0
    Delete It 1.4
    Force Empty Trash
    Obliter 8
    SuperEmptyTrash
    Trash It! 2.5.1

Geen van alles krijgt de folder weg. Ik heb de rechten al aangepast, nog steeds geen effect. Iemand nog een andere suggestie? Heb de Mac ook al meerdere keren opnieuw gestart.

Moderator
    Adriaan Mol

Tis eens in de Terminal: [code:1:a8c527f666]sudo rm -rf /Trash/*[/code:1:a8c527f666]

En tiep je wachtwoord in wanneer het nodig is.

Adriaan

Bijdrager
    JeePee

En anders kun je het altijd nog in Mac OS 9 proberen…

Bijdrager
    svenson

Was het niet:

sudo rm -rf ~/.Trash/*

of nog beter:

sudo rm -rf ~/.Trash

iRuben, waar komt die AW folder eigenlijk vandaan? Van je opstartschijf, of misschien een andere schijf/partitie?

Bijdrager
    Joost

IRuben,

je kunt ‘even’ uitloggen en daarna opnieuw inloggen als ‘root’ dan kun je de vuilnis hoogstwaarschijnlijk wel legen. mocht je niet als root kunnen inloggen da nis de rootgebruiker niet ingeschakeld. Die kun je als volgt inschakelen

1. ga naar utilities/netinfo manager (of hulpprogramma’s/netinfo manager
    2. ga naar (menu) beveiliging/controleer indentiteit en geef je wachtwoord in
    3. ga nogmaals naar beveiliging en nu schakel rootgebruiker in
    4. dan nogmaals je naar beveiliging/controleer indentiteit

Nu is de rootgebruiker ingeshakeld en kun je inloggen als root!

Ik hoop dat dit wel werkt, hoor het graag van je en… jongens (en meisjes), zullen we proberen terminal commando’s zoveel mogelijk te vermijden. Dat is namelijk niet echt gebruikersvriendelijk;-)

Bijdrager
    svenson

Sorry Joost, maar wat jij voorstelt gaat niet werken; iedere gebruiker heeft zijn eigen trash map, ook root. Moet je alsnog de terminal erbij pakken, alleen dan zonder sudo en met een ander pad.

Als de map op de desktop gesleept kan worden is inloggen als root wel zinvol.

Tenzij de map van een andere partitie komt, of de files gelockt zijn, moeten de bovenstaande commando’s werken.

Terminal maakt nou eenmaal deel uit van OS X. Het is misschien niet gebruiksvriendelijk, maar wel efficient.

ps. iRuben, heb je al geprobeerd shift en option ingedrukt te houden en dan empty trash te kiezen uit het menu?

Bijdrager
    Joost

Klopt,

Was even vergeten om aan te geven dat de inhoud van de prullenbak nog terug naar de disk moest. Je hebt gelijk! Maar afgezien daarvan is dit tich verreweg de simpelste en minst ‘gevaarlijke’ methode. Ik weet best veel van computers in het algemeen maar adviseer toch het liefst ‘veilige methodes’, vandaar deze oplossing.

Bijdrager
    Ruben

Allemaal bedankt voor de reaktie. De oplossing van Svenson was inderdaad de enige die het gewenste resultaat gaf, zo simpel, maar je moet het maar even weten.

Blijft een vreemde iets. Ik had zitten kloten met de installatie van AppleWorks. Ik heb alles in het Engels, maar wilde een Nederlandse spellings-controle. Kreeg dit niet op een normale manier voor elkaar, dus dacht slim te zijn door eerst de Nederlandse AppleWorks te installeren (die bij mijn iMac zat) en daar overheen de Engelse (van mijn iBook) in de hoop dat dan de bestanden van beide versies beschikbaar zouden zijn.

Helaas werkte dit niet en begon alle ellende. De folder kwam overigens van mijn opstart-schijf.

Bedankt allemaal, ik kan weer verder proberen!:-)

Bijdrager
    svenson

iRuben, die spellings controle kan je misschien wel wijzigen. Als je in TextEdit (en Mail trouwens ook) uit je menu balk kiest: Edit > Spelling > Spelling, krijg je een aantal opties, waaronder volgens mij ook de taal waarin hij moet controleren.

Ik heb zelf geen AppleWorks maar misschien zit die optie daar ook wel in :finderoud: Sterker nog, als het niet kan zou ik Apple dat meteen laten weten. Wel in TextEdit en niet in AW? Dat zou je bijna een bug kunnen noemen.

Bijdrager
    MacDanny
    ”svenson”

Was het niet:

sudo rm -rf ~/.Trash/*

of nog beter:

sudo rm -rf ~/.Trash

iRuben, waar komt die AW folder eigenlijk vandaan? Van je opstartschijf, of misschien een andere schijf/partitie?

Met succes uitgevoerd. Nu heb ik alleen het volgende probleem: bestanden worden rechtreeks verwijderd i.p.v. via de prullenbak. Heeft dat te maken met de “-rf”?

Na herstart werkte alles weer. Tijdens het experimenteren heb ik op shift en option zitten drukken. Die zijn blijkbaar blijven hangen.

De tip werkte dus gewoon goed, bedankt.

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.