11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
  • Q:
    Bijdrager
    CedricH

Kan programma map niet meer wijzigen

Ik heb een tweetal weken geleden mijn MacBook moeten formatteren zodat BootCamp de harde schijf kon opdelen in parties.
    Nadat ik eerst OSX en dan Windows had geïnstalleerd heb ik via de Migratieassistent mijn data teruggehaald via Time Machine. Die gaf eerst een fout dat hij mijn vorige useraccount niet kon importeren omdat de naam al bestond. Ik heb dan maar die oude account een andere naam gegeven zodat hij kon importeren.

Ik heb al mijn gegevens nu terug maar ik merk nu dat ik niets meer kan veranderen aan de programmamap. Ik kan de meeste programma’s openen (Coconut Battery bijvoorbeeld niet) en ik kan niets meer installeren (nieuwe versie van Firefox installeren lukte niet). Ik heb al meerdere malen Software Update gedaan dus ik heb weldegelijk toestemming om programma’s te installeren.

Als ik Firefox wil in de programma map slepen krijg ik volgende melding:
    http://img88.imageshack.us/my.php?image=afbeelding1go0.png

Iemand een idee hoe dit kan verholpen worden?

Bijdrager
    Hansi2124

Doordat je je naam hebt veranderd met het importeren, lijkt het er op dat je je admin rechten niet meer hebt. Probeer dat op te lossen door de schijfbevoegdheden te herstellen.

Bijdrager
    MouseMighty

Je bent dus wel beheerder? Er wordt om een wachtwoord gevraagd voor installatie? Indien bij beide ja dan staan waarschijnlijk je bevoegdheden niet helemaal goed meer. Die moet je dan herstellen via het programma Schijfhulp in de map Hulpprogramma’s. Dat wijst zich vanzelf bij het selecteren van je harde schijf.

Bijdrager
    CedricH

Ik heb de schijfbevoegdheden hersteld via Schijflhulpprogramma maar het probleem is nog steeds hetzelfde.

Ik ben inderdaad beheerder van de computer maar hij vraagt niet om een wachtwoord als ik Firefox in de map sleep.

Bijdrager
    spruit
    ”CedricH”

Ik heb een tweetal weken geleden mijn MacBook moeten formatteren zodat BootCamp de harde schijf kon opdelen in parties.
    Nadat ik eerst OSX en dan Windows had geïnstalleerd heb ik via de Migratieassistent mijn data teruggehaald via Time Machine. Die gaf eerst een fout dat hij mijn vorige useraccount niet kon importeren omdat de naam al bestond. Ik heb dan maar die oude account een andere naam gegeven zodat hij kon importeren.

Ik heb al mijn gegevens nu terug maar ik merk nu dat ik niets meer kan veranderen aan de programmamap. Ik kan de meeste programma’s openen (Coconut Battery bijvoorbeeld niet) en ik kan niets meer installeren (nieuwe versie van Firefox installeren lukte niet). Ik heb al meerdere malen Software Update gedaan dus ik heb weldegelijk toestemming om programma’s te installeren.

Als ik Firefox wil in de programma map slepen krijg ik volgende melding:
    http://img88.imageshack.us/my.php?image=afbeelding1go0.png

Iemand een idee hoe dit kan verholpen worden?

ik heb een idem dito probleem met een mac van ’t werk. Ook schijfbevoegdheden hersteld, nieuwe gebruiker aangemaakt met beheerdersrechten. Nothing works….

Bijdrager
    nookie

Toen je osx had geinstalleerd, heb je toen een software update gedaan?
    Zo ja, dan is je computer dus helemaal up to date geweest voordat je TM raadpleegde om je osx terug te zetten.
    Waarschijnlijk was je osx systeem van Time Machine verouderd t.o.v. je nieuwe systeem.
    Zo staat er nu een gedeeltelijke nieuwe en een gedeeltelijke oude osx op je computer.
    Ik denk dat daar het probleem zit. Helemaal zeker weet ik dat niet, maar de problemen die je hebt zijn namelijk zo vreemd dat iets conflicteert met iets anders in je osx systeem.
    Ik weet niet hoe TM items terugzet.
    Zou TM i.s.m. migratie-assistent zo slim zijn om met een nieuwer systeem om te kunnen gaan, qua items terugzetten?
    Hoe dan ook, vreemde problemen door een corrupt systeem lijkt me.

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Volgens mij is het probleem veel eenvoudiger dan jullie allemaal denken:) Ik vermoed dat alle overgezette programma’s op naam van de oude (en nu dus hernoemde) account staan, waardoor de nieuwe account geen rechten heeft om ze te verplaatsen, hernoemen, enz.

Cedric, ga eens naar de map Programma’s, zorg dat er daarin géén icoon geselecteerd is, en druk op [command]i zodat je het informatievenster krijgt over de map Programma’s. Onderin, onder het kopje Delen en bevoegdheden staat waarschijnlijk je gebruikersnaam niet in het lijstje, of sta je op “Alleen lezen”. Klik op het hangslot, vul je gebruikersnaam en wachtwoord in, en voeg dan jezelf toe via de +-knop (of geef jezelf de rechten “Lezen en schrijven”). Je kunt daarna op het knopje met het tandwieltje klikken en uit het menuutje dat verschijnt kiezen voor “Pas toe op ingesloten onderdelen”.

Grote kans dat het probleem nu opgelost is.

Bijdrager
    CedricH

Dat heeft het inderdaad gedaan! Echt duizend maal bedankt voor de tip :D

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Ik had hetzelfde probleem toen ik een nieuwe harde schijf in m’n MacBook had gedaan en via Time Machine alles teruggezet had, daarom was dit m’n eerste gedachte:) Ik heb het toen zonder veel moeite opgelost omdat ik bekend ben met de Unix-manier van rechten toekennen aan bestanden, maar ik kan me voorstellen dat het moeilijk wordt als je dat niet bent.

Wel moet ik zeggen dat ik dit een beetje onhandige manier van doen vind van Apple — als je de mogelijkheid geeft een backup terug te zetten, en constateert dat er al een account met dezelfde naam bestaat, dan geef je toch een optie “Voeg huidige en oude account samen”?

Bijdrager
    CedricH

Dat is waar, ik had gedacht dat ik onmiddelijk in mijn bestanden ging kunnen maar ik had er blijkbaar geen bevoegdheid voor.

Ik wil wel nog even zeggen aan mensen die ook dit probleem hebben dat ze best voorzichtig zijn. Ik kan nu bijvoorbeeld Activiteitenweergave niet meer openen door verkeerde bevoegdheden en schijfhulp kan het niet fiksen. Na 4u gisterenavond heb ik hem zelf stilgelegd.

Bijdrager
    Jakko Westerbeke
    ”CedricH”

Ik kan nu bijvoorbeeld Activiteitenweergave niet meer openen door verkeerde bevoegdheden en schijfhulp kan het niet fiksen.

Probeer het eens op dezelfde manier: Activiteitenweergave aanklikken, [command]i indrukken, dan de bevoegdheden goed zetten en “Pas toe op ingesloten onderdelen” doen (een Mac-programma is namelijk niet één bestand maar een map met inhoud, die zich voordoet als een enkel bestand).

11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.