18 berichten aan het bekijken - 1 tot 18 (van in totaal 18)
  • Q:

Bijdrager
    Uxmal

kan OS X update niet uitpakken

Krijg dit irritante bericht:

Zorg dat u toestemming hebt om te schrijven naar /tmp/501/TemporaryItems/com.apple.SoftwareUpdate en probeer het opnieuw.

Nooit gehad dat bericht. wat kan ik er aan doen?

Alvast bedankt voor de tip.

:(

Bijdrager
    fnk

Had hem ook, heb gewoon de installer by Apple gedouwnload.
    Tadaa, werkt.

Bijdrager
    Uxmal

beetje lastige vraag?

Inmiddels vond ik dit anwoord, maar is er niets beters?

Solving 10.3.1 install problem

Benzion Milecki
    After doing an archive and install with Panther my system refused a system update to 10.3.1. Software Update gave me the following message:
    Make sure you have permission to write to /tmp/501/TemporaryItems/com.apple.SoftwareUpdate, then try again.

I made the invisible tmp folder visible, saw that com.apple.SoftwareUpdate didn’t exist, brought it in from somewhere else, but all to no avail. I then manually downloaded the update, but it refused to load with the message that it could only be loaded on System 10.3!

After trying a few other things, I still couldn’t get it work so in desperation I called Apple (you have to be desperate to call Apple…) and the “senior” tech told me to zero the drive and start all over again. With no other apparent options I did. And yes, this time when I updated to System 10.3.1 it worked. I then copied over my old home folder, applications folder, and applications support folder. Software update told me that there were more updates to be installed and you guessed it, I get the message:
    Make sure you have permission to write to /tmp/501/TemporaryItems/com.apple.SoftwareUpdate, then try again.

I was really frustrated. Clearly the error was coming from some of the software I had reinstalled, but finding it was like looking for a needle in a haystack.

Then it struck me to create a new user and try installing from there. Voila, it worked first time around.

I hope this can save some of your readers a lot of frustration and time

zal die updater bij Apple ook eens proberen, bedankt! :wink:

Bijdrager
    Uxmal

Zodra ik probeer te installeren na wachtwoord als systeemgebruiker (correct en geaccepteerd)n te hebben ingevoerd krijg ik het bericht.

Bijdrager
    Jecman

Ik had gisterenavond hetzelfde probleem.

Vervolgens met Disk Utility een “Repair Permissions” gedaan en nog een keer op update geklikt in Software Update. Nu kreeg ik de melding dus niet meer. Probleem was dus opgelost en 10.3.3 is nu geinstalleerd.

Anoniem

Ik kreeg een zelfde melding. Terwijl net daarvoor de permissions waren hersteld. Ik heb toen de update als root geïnstalleerd. Na installatie nog een keer de permissions hersteld.

Bijdrager
    JeePee

Je kunt ook ‘installeer en bewaar pakket’ doen. Mocht het de eerste keer mis gaan, dan hoef je het niet opnieuw te downloaden. 8)

Bijdrager
    SUPERJORN

Ik had dit probleem ook… toen had ik het pakket gedownload, en liet ik hem installeren. Rond de 35% viel de iBook ineens in de slaapstand!!!

Toen ik hem wakker maakte, liep van alles vast. Ik probeerde paar dingen te forceren maar dat hielp niet echt. Dan maar gereset…

Nu heb ik het probleem als ik de iBook opstart dat hij blijft hangen bij het ‘Inlogvenster Opstarten’.
    Ik heb al Schijfhulpprogramma van alles laten checke en repareren… Maar ik krijg de iBook maar niet aan de praat.

Weet iemand hoe ik verder kan komen??? :cry:
    Het gaat om een 933 G4 iBook 14″

( heb ook veilig opstarten geprobeert, en command/option/R/P )

Bijdrager
    Marc
    ”Blue87″

Ik had dit probleem ook… toen had ik het pakket gedownload, en liet ik hem installeren. Rond de 35% viel de iBook ineens in de slaapstand!!!

In de toekomst bij installaties upgrades branden van dvd leren van je slaapstand af te zetten. Dan kom je die problemen niet tegen.
    Zal niets anders opzitten dan terug je systeem er op te zetten en dan verder up te graden. Gewoon over installeren zodat het de corrupte bestanden overschrijft. Maar als er al updates opstaan, zal het een nieuwe installatie worden met behoud van gebruikers en programma’s

Bijdrager
    JeePee

Kun je hem wellicht in Target-mode opstarten en dan via Firewire kijken of je de update er nog op kunt zetten?

Die 35%, was dat optimaliseren? Of installeren?

Heb je eventueel een zwaarder reparatieprogramma dan Schijfhulpprogramma. Ik vraag me af of het werkt, maar misschien…:?

Anders je Users backuppen en na een Clean install die terugzetten of nieuwe gebruikers met precies dezelfde namen en wachtwoorden aanmaken en de mappen in de Userfolders vervangen voor je oude.

Of heb je .Mac en Backup en iSync gebruikt? Dan is het nog eenvoudiger, aangezien je waarschijnlijk je belangrijkste data hebt gebackupt en die met beide programmaatjes weer van .Mac af kunt halen.:| Succes!

Bijdrager
    SUPERJORN

Hmm ja lijkt me wel slim om te proberen..:D meot ik wel ff zo een fire wire kabel kopen… :lol:

En die 35% was installeren, jammer genoeg. :P

Bijdrager
    JeePee

Mogelijk heeft Journaling File System ervoor gezorgd dat de update er nog niet zo opstaat, dat opnieuw de update er overheen halen onmogelijk is, aangezien het helaas tijdens installeren was….

Door de reset schakelt je computer terug naar de laatste registratie door JFS en dat is dus v├│├│r de update, zou je denken… Proberen waard en een FireWire-kabel is echt handig om te hebben, veel fijner dan UTP!:D

Succes! 8)

Bijdrager
    SUPERJORN

Ik heb de update ge├»nstalleerd via een powermac… installatie was geslaagt.
    Ik kreeg de iBook schijf niet los gekoppelt dus zette ik hem maar met 1 drukje op de knop uit, toen weer aan en nu zie ik het witte scherm met de grijse appel… Zonder draaiend dingetje..
    Uhm.. helppp me! :P

Bijdrager
    JeePee

Nog een keer opstarten helpt niet? Probeer Schijfhulpprogramma eens te draaien vanaf CD of anders via je PowerMac. Je hebt waarschijnlijk geen reparatieprogramma, maar anders zou ik proberen om DiskWarrior de boel te laten repareren. Ik geef het programma een redelijke kans. TechTool Pro 4 is ook een goede mogelijkheid.

Anders nog een keer in Target-mode en dan nog een keer de update erover en mocht het afkoppelen dan nog niet helpen, zet dan de PowerMac op een normale manier uit. Waarschijnlijk krijg je dan een schermpje met iets over het loskoppelen, hopelijk lukt dat. Haal de kabel daarna los en probeer je iBook op te starten… Even hopen…:|

Mocht het wederom niet lukken, dan vrees ik je de keus hebt tussen DiskWarrior 3.0.1, TechTool Pro 4 of een clean install.

Maak trouwens voor de zekerheid een goeie backup via je PowerMac, dan weet je zeker dat je je spul nog hebt, mocht een reparatie met DiskWarrior of TechTool Pro 4 niet lukken en je alsnog een clean install nodig hebben…:roll:

Succes!

Opstarten met Shift ingedrukt werkt ook niet?

Bijdrager
    SUPERJORN

Ik heb hem de volumebevoegdheden laten hersellen en nu kan hij opstarten! :lol: wiiiii

Alleen hou ik nu nog 2 error’s over:

‘De systeemextentie kan niet worden gebruikt’
    De systeemextentie’ /System/ Library/ Extentions/ AppleHWClock.kext/ Contents/ PlugIns/ AppleSlewClock.kext’ is niet juist ge├»nstalleerd en kan niet worden gebruikt. Installeer de extentie opnieuw of neem contact op met de fabrikant voor een update.

De error andere is het zelfde alleen dan met een ander bestand:

‘ /System/ Library/ Extentions/ AppleHWClock.kext/ Contents/ PlugIns/ ApplePulsar.kext ‘

Ik heb al veilig opstarten geprobeerd… weet iemand hoe ik deze 2 weg krijg? Ik zal dan reuze dankbaar zijn! :lol: En vooral JeePee wil ik alvast al bedanken!

Bijdrager
    JeePee

Eh, nu word ik rood… :innocent:

Eh, ik durf het bijna niet te zeggen… en nog een keer de Combo Updater?

Ik weet echter niet of die beide extenties vernieuwd. Het kan zijn dat ze niet goed zijn geupdate doordat je permissies niet goed stonden. Wellicht doen ze het na opnieuw de Combo draaien wel….:roll: Je weet nooit…:wink:

Bijdrager
    SUPERJORN

:D helemaal weer werkend enzo Thx JeePee :D U own me one :P

Bijdrager
    JeePee

Gaaf!! En, dat door de Combo nog een keer te draaien?:D

Gefeliciteerd! 8)

18 berichten aan het bekijken - 1 tot 18 (van in totaal 18)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.