24 berichten aan het bekijken - 1 tot 24 (van in totaal 24)
  • Q:
    Bijdrager
    Cloudsurfer

Kan OS X starten vanaf een USB 2.0-schijf?

Ik heb op mijn MacBook Pro een aparte partitie draaien met 10.5.0. Dit omdat enkele games (Age of Empires III en Age of Mythology) geen multiplayerverbindingen kunnen leggen in 10.5.2 en hoger. De details hiervan zijn elders op het forum te vinden.

Omdat ik enkele maanden geleden een hard drive upgrade heb gedaan (van 120GB naar 250GB), heb ik nu dus een 2,5″ SATA-schijf over, die ik goed zou kunnen gebruiken om die extra partitie vanaf te draaien. Na veel zoeken blijkt echter dat 2,5″ SATA cases met een FireWire-verbinding erg moeilijk te vinden zijn, en als ik er een vind staat die op een lugubere webwinkels waar ik liever mijn geld niet aan doneer. USB 2.0-cases zijn echter in overvloed te vinden.

Kan een Mac opstarten vanaf een externe USB 2.0-schijf, of moet ik toch echt achter een FireWire-case aan gaan?

Bijdrager
    carpebios

Het kan, maar firewire gaat iets sneller:)

Bijdrager
    Cloudsurfer

Mooi. Zoiets dacht ik al, maar op snelheid ben ik toch niet uit.

Bedankt :D

Bijdrager
    macker
    ”Cloudsurfer”

Mooi. Zoiets dacht ik al, maar op snelheid ben ik toch niet uit.

Bedankt :D

zou juist de snelheid bij games niet goed uitkomen?

Bijdrager
    Cloudsurfer

Ik heb wel eens gegamet vanaf een USB-schijf (in Windows, weliswaar, maar toch) en dat was goed te doen. Volgensmij wordt een goed deel van het spel eerst in het geheugen geladen en draait de schijf niet voortdurend.

Moderator
    unSOUND

Ik zou geen USB schijf gebruiken als opstartschijf.. Veel te instabiel. Bij verschillende Mac winkels ( zoals op de Lijnbaan in Rotterdam ) hebben ze kant en klare FireWire behuizingen liggen…

Bijdrager
    Sanne

Ik heb eens een test gedaan tussen firewire en usb.

Resultaat: firewire is 2 zo snel.

Ik zou het wel weten, helemaal als ik games vanaf de hd zou willen spelen.:)

Moderator
    unSOUND

Dat is 1 voordeel inderdaad. Tweede nadeel van USB is dat een 2.5 inch behuizing maar NET genoeg stroom krijgt om de schijf te voeden. Zodra een ander USB apparaat maar even te veel vraagt schakelt de schijf uit… Wat funest is als dat je systeemschijf is.

Bijdrager
    Cloudsurfer
    ”unSOUND”

Ik zou geen USB schijf gebruiken als opstartschijf.. Veel te instabiel. Bij verschillende Mac winkels ( zoals op de Lijnbaan in Rotterdam ) hebben ze kant en klare FireWire behuizingen liggen…

Ondersteunen die ook 2,5″ SATA? Want degene die ik heb gevonden ondersteunen alleen 2,5″ IDE.

Moderator
    unSOUND

Die ik zag liggen in Rotterdam waren voor sata schijfjes.

Bijdrager
    Cloudsurfer

Okee, dan is het misschien handig als ik daar eens ga kijken. Zijn ze over de 30 euro hou ik het denk ik bij de USB-case. Klinkt misschien erg cheap, maar het hoeft wat mij betreft niet erg snel of zelfs rock solid te zijn. Als het mijn hoofdschijf was zou het natuurlijk een ander verhaal zijn.

Moderator
    unSOUND

Ja, ze zijn duurder. En hoe vreselijk dom het is om daar op te besparen zal ik je dan maar niet vertellen, sommige mensen willen immers perse zelf hun hoofd stoten…

Bijdrager
    Sanne
    ”unSOUND”

sommige mensen willen immers perse zelf hun hoofd stoten…

En doen dat dan vaak ook. :wink:

Bijdrager
    k-the-ripper
    ”unSOUND”

Ja, ze zijn duurder. En hoe vreselijk dom het is om daar op te besparen zal ik je dan maar niet vertellen, sommige mensen willen immers perse zelf hun hoofd stoten…

Ja zo dom ben ik ook geweest: een MS-Tech usb/Lan kastje gekocht voor mijn 320GB SATA disk.
    kastje was 69 euro.
    Goekoop plastic sh*t zooi, geen fan of voldoende koeling, resultaat ?
    crappy performance van lezen/schrijven en een behuizing waar je na 3 uur een ei op kon bakken, HD na 3 maanden overleden.(en dan kost het dus gelijk een nieuwe HD en de ellende die je hebt van alle bestanden die pleitte zijn)

Toen bij mijn hofleverancier van Apple producten een externe FW800/USB kast gehaald voor 99 euro – lijkt veel maar:
    stevige aluminuim behuizing, ruimte voor 2 SATA schijven (met eventueel RAID toepassing), fluisterstille fan erin, alles gaat nu stukken sneller – komt uiteraard ook door de FW800 aansluiting- HD’s blijven gewoon lekker op normale bedrijfstemperatuur.

Achteraf gezien ben ik gewoon enorme rund geweest om crappy USB kast te kopen – of het ding nu 69 euro was of 19 euro uiteindelijk heb je er alleen maar ellende van op de langere termijn.
    En wees nu eerlijk: een iMac kopen van 1200 euro en dan bezuinigen op een externe HD behuizing ? (in mijn geval dan)

Bijdrager
    Cloudsurfer

Het USB-kastje dat ik op het oog heb heeft ook een, volgens de fabrikant, stevige aluminiumbehuizing. Ik snap ook wel dat een schijf goed gekoeld moet worden en mijdt al vanaf het begin plastic behuizingen. Ik weet dat ik koppig ben, ben niet voor niets piloot:wink:

Kijk, ik ben niet uit op superkwaliteit. De schijf gaat niet continu draaien, hoogstens drie á vier keer per maand voor een uurtje of drie maximaal. Ik ben absoluut niet van plan de schijf vaak te belasten, laat staan als hoofdschijf te gebruiken. Daar wil ik dan ook niet een bak geld aan kwijt zijn (100 euro vind ik daarvoor wel erg veel).

Maar, ik ga desondanks wel nog even kijken naar een FW case in Rotterdam. Ben donderdag vrij dus dat komt mooi uit. FW heeft nog altijd wel mijn voorkeur.

Moderator
    unSOUND
    ”Cloudsurfer”

Kijk, ik ben niet uit op superkwaliteit. De schijf gaat niet continu draaien, hoogstens drie á vier keer per maand voor een uurtje of drie maximaal. Ik ben absoluut niet van plan de schijf vaak te belasten, laat staan als hoofdschijf te gebruiken.

Het gaat niet om de vraag of het je hoofdschijf wordt, het gaat erom dat je hem als systeemschijf gaat gebruiken, daar is een 2.5 inch USB schijf gewoon niet voor geschikt. Je hebt het over een paar uurtjes per week, maar geloof me, je gaat het niet leuk vinden als hij elke keer tijdens die paar uurtjes een keer vastloopt, want dat gaat er straks gebeuren. Binnen 2 crashes ga je je al afvragen of het het prijsverschil waard was, en na de 4e keer sla je jezelf voor je kop dat je ooit de prijs belangrijker vond dan de kwaliteit…

Bijdrager
    Sanne

Helemaal mee eens. Kies voor kwaliteit! :)
    Je zult er echt spijt van krijgen.

Bijdrager
    Cloudsurfer

Jullie hebben natuurlijk hartstikke gelijk en dat ontken ik niet.

Maar het lijkt mij zonde om zoveel geld uit te geven aan iets wat ik niet eens zo heel vaak gebruik en misschien in de nabije toekomst niet eens meer hoef te gebruiken (stel dat 10.5.5 het probleem verhelpt).

Bijdrager
    Sanne

Als je voor die goedkope USB schijf kiest, vraag ik je vriendelijk om een gil te geven als hij kapot is.

Kan ik de tijd opnemen.:P

Oke even serieus!
    Als ik hem als systeemschijf zou willen gaan gebruiken, zou ik gewoon geen goedkope USB schijf aanschaffen.
    Als je nu voor een goede kiest, kun je hem later altijd nog gebruiken als (extra) backup schijf.

Bijdrager
    Cloudsurfer

Ik ben er sowieso nog niet helemaal over uit. Ik ga zeker weten nog even langs Rotterdam.

Bijdrager
    R-Flow

Je kan toch ook helemaal geen geld uit geven en het bij een tweede partitie houden? Van wat ik zo lees is dat veruit de makkelijkste en goedkoopste oplossing.

Bijdrager
    G-Force
    ”sanne’s

Als je voor die goedkope USB schijf kiest, vraag ik je vriendelijk om een gil te geven als hij kapot is.

Kan ik de tijd opnemen.:P

Zo dramatisch slecht zijn USB schijven nou ook weer niet…

Bijdrager
    1984
    ”Cloudsurfer”

Na veel zoeken blijkt echter dat 2,5″ SATA cases met een FireWire-verbinding erg moeilijk te vinden zijn,

HD behuizing met firewire:)

Bijdrager
    Cloudsurfer

Ben zelf toch maar voor een USB-oplossing gegaan. Het is een aluminiumkastje, zeer stug en aan de bovenkant en voorkant geperforeerd voor ademruimte. Tevens rust het kastje ook op pootjes voor een goede airflow er onderdoor.

Gebruik het kastje nu alweer een week en ben er zeer over te spreken. De prestaties zijn verbazingwekkend snel; opstarten duurt niet veel langer dan normaal (45 seconden vs 44 seconden) en eenmaal in het systeem laadt alles ook vrij snel. Ik heb er nog geen spijt van gehad!

24 berichten aan het bekijken - 1 tot 24 (van in totaal 24)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.