12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
  • Q:

Bijdrager
    aa55

Kan onverwacht oude mac verkopen en wat nu mbt de scherm problemen

De titel is wat kort door de bocht, maar goed het is als volgt.

Mijn huidige 6jaar oude doch prima werkende iMac (8,1) met 10,9 draait prima en heeft nog nooit een klap verkeerd gegeven.

Waarom dan toch te koop zetten.

Mijn zorg is dat als je niet meer kunt upgraden aan wie is dan de iMac nog verkoopbaar en voor hoeveel.

Niets is zo erg als een goed werkende mac en toch geen kans op verkoop omdat de specs geen os x upgrades meer kunnen hebben.

Er is nog wel een geheugen upgrade mogelijk, maar da’s ook best aan de prijs dus heb ik de stouten schoenen aangedaan en eea te koop gezet.

Nu heb ik een concreet bod en da’s op zich niet verkeerd mi.

Nu staat de focus op een 27″ i5 model.

Nu ben ik na veel surfen en lezen inmiddels heel veel wijzer mbt SSD, fusion drive, scherm problemen etc etc.

En mn het laatste is mijn grootste zorg.

Hoe groot is de kans op die scherm problemen als ik binnenkort een nieuwe 27 inch koop.

Ik twijfel enorm tussen of het diepe induiken en het beste er van hopen of de koop afzeggen en een jaar of wat doorwerken en hopen dat
    A apple dan de boel op orde heeft mbt de schermen
    B ik met een mogelijk onverkoopbare mac zit.

Graag jullie gewaardeerde mening.

Bijdrager
    computer space

Als je de i5 snel zat vind, haal dan de quad i7 mini (2.3), die is sneller, en ook een stuk goedkoper samen met bijv een Dell U2713HM (zelfde paneel, voor de rest beter). Heb je minder kans op schermproblemen, en er zit 3 jaar garantie op het scherm. Kun je ook makkelijk zelf SSD bijplaatsen in het lege slot, net als RAM upgraden.
    En ik verwacht niet snel dat het beter wordt met de schermen. Als je voor zo dun mogelijk gaat, geen ventilatiegaten duldt in de esthetiek, tja, dan kan het eigenlijk alleen maar mis gaan. Sinds de eerste alu-modellen heb ik nog weinig probleem-vrije iMacs gezien.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Niet zo blijven leuren met dat Mac Mini complex van jou computer space. De TS vraagt iets over een iMac. Niet om aan het twijfelen te worden gebracht.

Het probleem met de schermen speelt al jaren en wordt zo te zien nooit opgelost. De kans echter dat je een slecht scherm treft is niet bijzonder groot omdat dit probleem in golven komt en gaat. Vaak is het namelijk zo dat een vervangend exemplaar ook de zelfde problemen heeft omdat het mogelijk uit de zelfde batch komt.

Je kunt echter net zo vaak terug gaan om een andere als nodig is omdat je nu eenmaal recht hebt op een deugdelijk product. Maar koop je een iMac op een moment dat het probleem even niet de kop op steekt dan heb je dus geluk. Want het is een kwestie van geluk omdat dit probleem onoplosbaar lijkt te zijn. Het is derhalve dus geen oplossing om dan maar voor iets anders te kiezen als je gewoon een iMac wilt hebben.

Bijdrager
    computer space

Iedereen die ik ken met iMac heeft in meer of mindere mate displaykuren. Dat vind ik geen gevalletje pech meer, maar gewoon structureel rommel. Omruilen heeft dan geen zin. Het is dan volledig terecht om een veelal over het hoofd geziene optie van Apple te wijzen die wel zeer betrouwbaar is.

Bijdrager
    Bianco

Ik heb diezelfde twijfel ook gehad. Een iMac uit 2008, die nog prima functioneert, maar ik was vorig jaar toe aan een andere. De machine werd wat traag, ook na het inbouwen van een nieuwe, veel grotere HD, dan de oorspronkelijke 320 Gig die erin zat. Ook ik zat niet te wachten op de nieuwe iMac, ook al vanwege het dunne scherm, maar daarnaast het prijskaartje wat aan een 27″ vastzit.

Dus heb ik eens een tijdje gegoogeld, en rondgekeken, en kwam tot de conclusie dat een iMac uit 2010 met een I7 prima voor mijn doeleinden voldoet, en ik daar eventueel nog een SSD of Hybride schijf in kan bouwen. (Dat laatste is overigens met de iMacs uit 2013 al niet meer mogelijk.)

Ik heb dus een tijdje op Marktplaats zitten rondstruinen, het kaf van het koren gescheiden voor zover als dat ging, en ben vervolgens op een aanbieding hier uit de buurt ingegaan, een CTO uit 2010 met een I7 erin, en een stevige AT Radeon met 1024 Mb geheugen. Alles nog in de AppleCare voor een paar maanden, en een prima onderhouden machine.

De aankoop is me bevallen, zelfs zodanig dat ik verwacht dat de volgende mac een iMac uit early 2012 gaat komen, maar dat is nog een paar jaar weg.

M.A.W. : Misschien is goed kijken op Marktplaats of hier op Macfreak een optie?

Bijdrager
    iKweethetbeter

@aa55: Heb je een nieuwe iMac nodig, voldoet de oude niet meer?

Bijdrager
    aa55

Ikweethetbeter
    Ja ik ben in de markt voor een nieuwe.
    De rest beantwoord ik later ivm met werk.
    Alvast heel erg bedankt allemaal prima reacties waar wat mee kan.

Bijdrager
    Henk Jan de Bruijn
    computer op 16 februari 2014

Iedereen die ik ken met iMac heeft in meer of mindere mate displaykuren.

Bizar! Om welke generatie gaat het dan, en wat voor een soort problemen?

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Er spelen met name bij het 27″ scherm verschillende problemen:
    1) Gele tint (komt ook bij de iPhone of iPad voor)
    2) Vlekken door vuil
    3) Vlekken door condens
    4) En natuurlijk de kans op dode pixels wat voor elk scherm geldt ongeacht het merk.

De gele tint zou door nog niet uitgewerkte lijm komen omdat het exemplaar nog maar pas enkele dagen geleden geassembleerd was.
    Hier kun je lezen dat bij een iPad de gele tint na enkele dagen verdween. Dit moet dan haast wel ook voor een iMac gelden en dus moet je in het geval van een gele tint gewoon enkele dagen wachten om te kijken of het minder wordt. Het gele tint ‘probleem’ speelt al jaren en geldt dus voor meerdere iMac modellen. Als het inderdaad met de lijm heeft te maken die nog moet ‘uitwerken’, dan zou dit dus betekenen dat een oude voorraad (of een tweede hands!) dit probleem niet meer heeft maar slechts de exemplaren die zeer kort geleden van de productielijn kwamen.
    Vlekken door vuil of condens komen door niet 100% goed afgesloten c.q. schoongemaakte onderdelen.

De mensen waar computer space over spreekt kunnen dus elk één of alle van deze problemen ervaren, maar dat zegt nog steeds niets over de gemiddelde kwaliteit omdat het aantal goede schermen nog steeds ver in de meerderheid is.

Bijdrager
    aa55

Heb de gewaardeerde reacties gelezen mbt het scherm en het is nu wel duidelijk dat gelukkig de meerderheid waar het wel goed gaat de overhand hebben. Nu maar hopen dat de nieuwe mac niet tot de minderheid hoort …;)

Computerspace
    Geen probleem dat je mij een alternatief aanreikt het is gewaardeerd, maar toch mogelijk ego of eigen-wijzigheid ik ga toch voor de imac.

Bianco,
    Ik heb het overwogen om een 2e dehands te kopen, maar dat heeft voor deze mac (lees: prijs) niet meer mijn voorkeur
    Ik vertrouw het gewoon niet als iemand al op zeer korter termijn een 27’tiger weg doet.
    Overdreven mogelijk, maar het is gewoon teveel geld mi om daar een gok mee te nemen.
    Ik ben geen kenner en weet dus niet goed waar op te letten ed.

Hendrik IJzerbroot,
    Dank voor je prima inhoudelijke reacties

Ik heb afgelopen weekend bij een site ows of ces oid gezien hoe ze een 21.5 iMac geheugen upgraden en daarin zag je ook dat de nieuwe macs het scherm geplakt zat ? iets wat ik niet wist. Tevens werd pijnlijk duidelijk dat upgraden van het geheugen geen sinecure meer is dus dat is dan ook de reden van een 27’tiger waarbij dat deel in ieder geval met dat klepje veel makkelijker gaat.

Verder wil ik met de nieuwe toch graag een jaar of 8 doen en wil niet meer in de situatie komen dat de specs mij al na een paar jaar dwingen om te upgraden of verkopen. Dat grapje wordt mij te duur.

Het verhaal van het scherm is nu dus wel duidelijk en na veel lezen op het net is mij nog niet duidelijk wat nu de kern oorzaak is van eea. Kan een van jullie dat nog in jip en janneke taal uitleggen.

Blijft voor mij over wat voor soort drive en de grafische kaarten mn dat laatste snap ik niet.
    Het gaat dan om wat het voordeel zou zijn van de de duurste grafische kaart mbt mijn gebruik.

Ik wil de nieuwe gaan gebruiken voor algemene communicatie en wat licht foto/video werk dus geen power user, 3D en games.

Bedankt maar weer.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Als je er geen zwaar werk mee gaat doen is de goedkoopste 27″ configuratie (met een fusion drive dus) ruim voldoende. Het zijn met name de 3D games en 3D applicaties zoals C4D of Maya die een snelle grafische kaart vragen. Zelfs het bewerken van video gaat via de CPU, maar er zijn tegenwoordig ook programma’s die voor bepaalde taken de GPU gebruiken. Maar zolang dit geen zware taken zijn (zoals b.v. full 1080p HD video) is de standaard grafische kaart voldoende.

Bijdrager
    aa55

Hendrik ijzerbroot,

Ah duidelijk verhaal.

Ik ga nu nog even een draadje openen over de schijf anders wordt het te veel off topic

Allemaal erg bedankt voor de reacties

12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.