17 berichten aan het bekijken - 1 tot 17 (van in totaal 17)
  • Q:
    Bijdrager
    pjotrle

Kan niets doen met usb aangesloten ExtHDD alleen maar lezen ……

Beste allemaal,

BEN EEN BEGINNEND IMAC GEBRUIKER.
    Ik heb een ext hdd (usb) op mijn imac aan gesloten maar kan geen bewerkingen uitvoeren.
    Ik heb mbv apple tips MACFUSE gedownload en ge-installeerd en daarna de NTFS-3G binnengehaald en
    de stable versie genomen. Er stond bij dat je deze moest toevoegen aan het MACFUSE frame work, ik weet niet wat
    daar mee bedoeld word?
    Na installatie wordt Mac automatisch opnieuw opgestart en krijg ik de volgende melding:
    NTFS-3G could not mount /dev/disk1s1
    at /Volumes/MyDrive because the following problem occurred:
    dyld: Library not loaded: /usr/local/lib/libfuse.2.dylib
    Referenced from: /usr/local/bin/ntfs-3g
    Reason: image not found
    Ik wil graag grote bestanden (10 GB) van en naar mijn ext hdd verplaatsen zowel op een windows pc als op de Imac.
    Ik kom er niet meer uit en hoop hulp te krijgen.
    Pjotr

Bijdrager
    Yggdrasil

Formatteer de schijf naar exFAT. Dan kun je de schijf op beide systemen gebruiken. Een Mac waarop ten minste OS X 10.6 staat of een Pc met Windows 7 ondersteunt exFAT.

Bijdrager
    Hansi2124

Dat doe je dus door het programma Schijfhulpprogramma te gebruiken. Zit in de map Hulpprogramma’s. Klik je externe hd aan in de linkerkolom. Daarna in het rechtervenster Wissen aanklikken en kies bij Structuur exFAT.

Bijdrager
    mfduffel

Tuxera ntfs is een prima programma, zij het niet gratis. Het is te gek om alle externe hd voor gebruik om te vormen naar exfat…

Bijdrager
    Hansi2124

Waarom zou je gaan betalen voor iets wat ook gewoon ingebakken zit in OS X en gratis is? Formatteren is zo gebeurd en je hebt er geen omkijken meer naar.
    Of denk ik nu te simpel?

Bijdrager
    mfduffel

Tja, hangt van de situatie af: m’n broer heeft een ntfs hd, m’n schoonbroer, een collega enz. Ik kan toch niet aan iedereen vragen om hun hd in exfat te zetten:lol:

Bijdrager
    Hansi2124

En in deze situatie adviseer je dus om geen exFAT te gebruiken. Wat is in deze situatie daar op tegen dan?:confused:

Bijdrager
    mfduffel

Nou ja, denk al iets verder….akkoord voorlopig kan hij exfat gebruiken…:confused:

Bijdrager
    Ree

@TS, ik zou als ik jou was (en dat heb ik ook gedaan, ik was ook ooit beginner:) ) NTFS-Pro van Paragon (of vergelijkbaar; Tuxera NTFS) aanschaffen. Dan kun je keurig je NTFS schijven lezen en schrijven.

Tuurlijk; er zijn “gratis” oplossingen, maar die kosten tijd en tijd is ook geld. NTFS-Pro is niet de goedkoopste, maar ik heb er uitstekende ervaringen mee.

Bijdrager
    Ree

Waarom geen ExFAT? Bij een nieuwe harddisk wellicht wel, maar voor een bestaande schijf met data zou ik de veilige oplossing kiezen, en dat is niet leeg trekken, formatteren en weer vol schrijven, of conversie programma’s voor zover die bestaan gebruiken.

Maar dat is mijn persoonlijke instelling.

Bijdrager
    pjotrle

Sorry voor mijn late reactie , ben er onvoorzien even tussenuit geweest.

HEEL ERG BEDANKT VOOR ALLE REACTIES.

Maar ik heb inderdaad te maken met meerdere ext hdd’s waar ik allemaal oude filmopnames op heb staan
    en die ik graag op de imac wil bewerken. Dus zou ik het graag zo willen hebben dat m’n mac eigelijk de bestanden van m’n externe hdd ’s kan lezen binnenhalen en /of bewerken.
    Ik wil dus graag dat m’n imac al m’n door windows geformatteerde schijven kan lezen zodat ik niet alle schijven leeg hoef te halen en opnieuw te formatteren vandaar dat ik al heeel blij was mat MACFUSE, maar helaas daarmee kreeg ik bovengenoemde storingsmelding. Dus mijn vraag is wat kan ik nu in mijn geval het beste doen;)

Bijdrager
    pjotrle

Oja das waar ook nadat ik het hele verhaal van macfus heb uitgevoerd ziet m’n imac heel de externe hdd niet meer. ik krijg als ik de boel opnieuw opstart alleen maar onderstaande melding. Hellupppp ik weet eigelijk niet wat ik moet doen.

NTFS-3G could not mount /dev/disk1s1

Bijdrager
    Stez

Mac OS X kan standaard al NTFS schijven lezen die dus op een Windows computer zijn aangemaakt. De bestanden op de externe HDD kunnen dan simpelweg worden gekopieerd naar je iMac. Pas wanneer je bestanden zijn gekopieerd kan je er bewerkingen aan doen. Bewerkte bestanden terugplaatsen gaat niet, omdat een Mac niet op NTFS kan schrijven, enkel lezen.

Aangezien je externe HDD nu helemaal niet zichtbaar meer is door waarschijnlijk een mixup met MacFuse zou ik dat programma verwijderen. Voor installatie zijn schijnbaar een aantal handelingen nodig die je als gebruiker al niet begrijpt, gezien je reacties. Wat je doet is het volgende:
    Tik in Spotlight (CMD + spatie) in ‘macfuse’. Als het programma niet verschijnt, dan de precieze naam typen.
    Er staat dan een regel ‘Programma’s’ waar MacFuse bijstaat. Sleep die lijn naar de prullenmand, waarmee het programma wordt verwijderd. Reboot is kijk of het weer werkt.

Bijdrager
    johnkeates

Nee, dat gaat voor geen donder helpen.
    Installeer een __OUDE__ versie van macfuse naast wat je al hebt, dan wordt die gedeelde bibliotheek ook weer geinstalleerd.

http://macfuse.googlecode.com/files/MacFUSE-2.0.3%2C2.dmg

Daarna: herstart!

Bijdrager
    pjotrle

Bedankt voor de reactie John,

Ik heb via de link macfuse weer gedowload en vervolgens een herstart gegeven maar ik blijf nog steeds dezelfde melding houden.NTFS-3G could not mount /dev/disk1s1
    Als ik mijn ext hdd exfat formateer is er niets aan de hand en worddt hij gewoon gezien door de imac maar het probleem is dan dat ik geen grote bestanden naar de ext.hdd kan sturen.
    Het moet toch mogelijk zijn??

Bijdrager
    pjotrle

Bedankt voor je reactie Stez,

Ik ben inderdaad een leek op Mac en download gebied. Maar het gaat er mijn om dat ik juist grotere bestanden(>10GB )vanaf m’n imac op m’n ext hdd kan plaatsen. Mijn ext hdd wil ik perse ntfs geformatteerd hebben omdat ik dan die bestanden(veelal films)weer in een windows omgeving kan gebruiken vandaar.

Als ik m’n exthdd exfat formatteer is er geen vuiltje aan de lucht alleen kan ik de grotere bestanden er niet van af m’n imac op krijgen dus daarom wil graag ntfs formatteren.

Mbt je advies mbt spotlight, daar begreep ik niet veel van sorry.

Pjotr

Bijdrager
    johnkeates

exFAT is inderdaad vrij beperkt, plus ook al is het Windows native, alsnog hebben veel Windows installaties er problemen mee, vooral om het dat alleen op GPT schijven werkt, maar de exFAT formatter standaard een lege MBR maakt en daarmee de schijf dus incompatible met windows maakt.

Het feit dat libfuse.2.dylib niet gevonden kan worden betekent misschien dat de dynamic linker kaduuk is, of dat er hardcoded naar een pad gezocht wordt terwijl dat pad niet bestaat. Komt denk ik door een oude ntfs-3g.

Oplossingen:

– Commercieel product aanschaffen, Tuxera NTFS, of Paragon NTFS for Mac
    – Via de commandline gaan werken, MacPorts installeren en handmatig mounten

Wat je sowieso moet doen:

– Kapotte ntfs-3g installatie verwijderen

17 berichten aan het bekijken - 1 tot 17 (van in totaal 17)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.