18 berichten aan het bekijken - 1 tot 18 (van in totaal 18)
  • Q:
    Bijdrager
    intelimacerik

Kan niet updaten naar MacOs Catalina 10.15.4

Hallo iedereen, ik probeerde vandaag te updaten naar 10.15.4 maar kreeg een mededeling dat het niet kon. Ik heb het installatielogbestand nagekeken maar de oorzaak niet gevonden.
    Ik heb tevens een hardwaretest gedaan en deze gaf als resultaat dat er een probleem was met een geheugenmodule, code PPM002, PPM003-PPM004. Ik heb de geheugenmodules één voor één losgemaakt, terug vastgeklikt maar ik heb niets kunnen vaststellen. In “Over deze Mac” geeft ook aan dat de 4 modules in gebruik zijn. En in de status bij ‘Hardware’, ‘Geheugen’ geeft hij dat alles o.k. is.
    Heeft iemand een idee wat het probleem zou kunnen zijn?
    Waar in het installatielogbestand kan ik de ‘fout’ vinden?

Alvast bedankt bij voorbaat!

<div id=”ConnectiveDocSignExtentionInstalled” data-extension-version=”1.0.4″></div>
    <div id=”ConnectiveDocSignExtentionInstalled” data-extension-version=”1.0.4″></div>

Bijdrager
    Shmoo

Ik denk dat je dit probleem wel eens kunt oplossen door het geheugen om te draaien. Niet omdraaien-omdraaien maar van positie verwisselen.

Nu zitten de (standaard) 4GB reepjes in slot 1 en 2. De (eigen) 8GB reepjes in slot 3 en 4.  Als je de 8GB reepjes in 1 en 2 stopt en de 4GB reepjes in 3 en 4 zal het probleem denk ik opgelost zijn.

Bijdrager
    RW076

Wees er blij om. Ik spreek zeer weinig mensen die er achteraf geen spijt van hebben gehad dat ze die stap maakte.

Bijdrager
    ReneSegers

Ik krijg de update ook niet voor elkaar.

Via systeemvoorkeuren gaat de Mac wel herstarten maar niet updaten.

Vervolgens via deze link geprobeerd. Ik heb ruim 12GB ruimte, heb het installatiebestand dus op een externe schijf gezet. Maar vervolgens krijg ik deze melding:

Als laatste de safe boot geprobeerd, maar helaas dezelfde foutmelding. Nou hoor ik ook dat 10.15.4 niet je-van-het is, maar ik vind het gewoon irritant dat het updaten niet gaat.

Wie kan helpen?

Bijdrager
    Kwadraatje

12GB is naar de huidige maatstaven verrekte weinig. Dus ik zou het eerst daar eens zoeken.

Bijdrager
    ReneSegers

<p class=”cite”>Kwadraatje op 3 mei 2020 om 09:21</p>
    12GB is naar de huidige maatstaven verrekte weinig. Dus ik zou het eerst daar eens zoeken.

Maar er is ruim 10GB nodig, waarom zou het dan niet geïnstalleerd kunnen worden? Ik heb een MacBook Air (11-inch, Mid 2012) 60GB

• Deze reactie is gewijzigd 10 maanden geleden door ReneSegers.
    Bijdrager
    robbedoes

12gb vrije diskruimte is wel erg weinig. Zoek eens met GrandPerspective waar de bezetting in zit.

Bijdrager
    Kwadraatje

<p class=”cite”>ReneSegers op 3 mei 2020 om 10:15</p>

<p class=”cite”>Kwadraatje op 3 mei 2020 om 09:21</p>

Maar er is ruim 10GB nodig, waarom zou het dan niet geïnstalleerd kunnen worden? Ik heb een MacBook Air (11-inch, Mid 2012) 60GB

Om te kunnen werken heeft je Mac ook de nodige tijdelijke opslagruimte nodig, óók tijdens het updaten. Die waarschuwing voor te weinig opslagruimte komt er echt niet voor niets.

Bijdrager
    ReneSegers

<p class=”cite”>robbedoes op 3 mei 2020 om 21:32</p>
    12gb vrije diskruimte is wel erg weinig. Zoek eens met GrandPerspective waar de bezetting in zit.

Dank voor de tip. Apple gedownload en nu zie ik idd een aantal bestanden en mappen die heel veel ruimte innemen. Bijv een map waar voor 3GB aan updates inzit (oa 10.15.4 dat kennelijk dus toch al gedownload was). Maar als ik die bestanden wil verwijderen krijg ik de melding dat ik ze niet kan verwijderen. Verder zijn er heel diep weggestopt ook hele grote teksteditor bestanden. Maar ik weet niet of ik die wel weg moet gooien, ik weet niet wat ik dan kwijtraak zeg maar. Hoe kan ik er meer zicht op krijgen wat nodig is en wat niet?

Bijdrager
    mowat

Je zou misschien een bootable image van je interne schijf kunnen maken met superduper of ccc op een externe schijf die groot genoeg is ( 60 GB is trouwens heel klein). Die bootable image geef je dan een upgrade naar Catalina 10.15.4. Als plaatsgebrek het probleem is moet dat dan lukken want je hebt dan ook genoeg tijdelijke opslagruimte. Je kan dan zien wat de totale grootte na de update is en dan eventueel de image terugzetten naar je interne HD. Ik zou wel de externe in 2 partities verdelen en op de tweede partitie een reserve bootable image van de huidige interne schijf te zetten die je kan terugzetten als er toch iets foutloopt.

Bijdrager
    ReneSegers

<p class=”cite”>mowat op 4 mei 2020 om 17:10</p>
    Je zou misschien een bootable image van je interne schijf kunnen maken met superduper of ccc op een externe schijf die groot genoeg is ( 60 GB is trouwens heel klein). Die bootable image geef je dan een upgrade naar Catalina 10.15.4. Als plaatsgebrek het probleem is moet dat dan lukken want je hebt dan ook genoeg tijdelijke opslagruimte. Je kan dan zien wat de totale grootte na de update is en dan eventueel de image terugzetten naar je interne HD. Ik zou wel de externe in 2 partities verdelen en op de tweede partitie een reserve bootable image van de huidige interne schijf te zetten die je kan terugzetten als er toch iets foutloopt.

Ik vrees dat dit een beetje te moeilijk is voor mij…

Bijdrager
    fred44nl

links om of rechts om, je zult moeten zorgen dat er voldoende vrije ruimte komt.

heb je een goeie backup ??

of misschien een externe harde schijf, die je even kunt gebruiken ??

Bijdrager
    ReneSegers

<p class=”cite”>fred44nl op 4 mei 2020 om 19:12</p>
    links om of rechts om, je zult moeten zorgen dat er voldoende vrije ruimte komt.

heb je een goeie backup ??

of misschien een externe harde schijf, die je even kunt gebruiken ??

Zeker heb ik een externe (wel meerdere). Eentje van 100GB waar ruim 75GB ruimte op zit bijvoorbeeld. Die heb ik al gebruikt om het update bestand op te zetten. Maar toen kreeg ik dus alsnog die melding dat de ruim 12GB ruimte op de Mac niet genoeg is.

Wat ik me vooral ook afvraag: waarom kan ik die map waar allerlei update bestanden in staan (pad: /Library/Updates) niet wissen? Is toch weer 3GB.

Bijdrager
    ReneSegers

En dit is wat er gebruikt wordt. Ik vraag me dan dus vooral af wat er onder ‘overig’ valt…

En als ik bij documenten ‘bekijk bestanden’ doe dan komt er geen bestand te staan, onder geen enkele kolom.

Op deze manier was ik tot nu toe altijd gewend vrij snel ruimte te kunnen maken. Maar nu lukt dat dus niet, omdat ik het niet te zien krijg of niet mag/kan verwijderen.

Bijdrager
    fred44nl

als je meerdere externe HD’s hebt, dan kun je meerdere Time Machine backups maken.

immers één backup is soms geen backup:)

verwijder daarna alle zelf geïnstalleerde apps, alle Documenten, alle Mail.

daarna heb je ongetwijfeld voldoende ruimte om de upgrade te doen.

daarna kun je alles wat je hebt verwijderd, vanuit TimeMachine weer terug zetten.

Bijdrager
    ReneSegers

<p class=”cite”>fred44nl op 4 mei 2020 om 20:44</p>
    als je meerdere externe HD’s hebt, dan kun je meerdere Time Machine backups maken.

daarna kun je alles wat je hebt verwijderd, vanuit TimeMachine weer terug zetten.

Ja idd dat kan ik natuurlijk doen. Ik doe idd backups via Time Machine.

Maar dan nog steeds de vragen: waarom kan ik die update bestanden niet weggooien? En waarom kan ik niet zien wat er onder ‘overige’ allemaal staat?

Bijdrager
    RW076

Die zullen op de een of andere manier nodig zijn tijdens de update.
    Overige zijn waarschijnlijk bestanden die “iets” (instellingen etc) bewaren, of super ruim gezien alles wat niet in de andere staat.

Bijdrager
    ReneSegers

<p class=”cite”>fred44nl op 4 mei 2020 om 20:44</p>

Heb een paar apps weggegooid waar ik ong 5GB extra ruimte mee maakte en toen lukte het. Nu de apps er weer opgezet.

Dank voor alle tips!

18 berichten aan het bekijken - 1 tot 18 (van in totaal 18)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.