30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 30)
  • Q:
    Bijdrager
    willem22

Kan niet meer mijn foto bestand openen na update Catalina.

Foto bibliotheek niet meer te vinden , staat nog wel op mijn externe schijf onder de naam foto’s.

Herstel gedaan maar blijft onvindbaar.

Kan iemand zo simpel mogelijk voor deze bejaarde helpen.

grt. willem.

Bijdrager
    stopa

Tja misschien eerst een backup maken voor men naar een nieuw systeem wil gaan.

Bijdrager
    McPim

Als je de fotobieb op die externe schijf dubbelklikt, opent hij dan in ‘Foto’s’? Normaal gesproken staat je foto-bieb in de map ‘Afbeeldingen’ op je lokale schijf tenzij je ‘m zelf verplaatst hebt. Catalina verwijdert geen bestanden, dus geen paniek 😉.

Wat bedoel je precies met ‘herstel gedaan’?

Bijdrager
    willem22

Fijn dat er reactie’s komen voor deze 80 jarige gebruiker.

Dubbel klik op het icoon op de harde schijf geeft melding ,kan bestand niet vinden en melding negeer of melding appel. Dit al gedaan .

Natuurlijk maak ik ook een voor de update een aktie time machine , deze ook al terug gezet en ook een van maanden terug .

Bij alt cmd actie ,ziet de computer geen foto bestand.

Deze fout is ontstaan na update Catalina ,externe schijf is daar bij gewoon in werking geweest.

Het enige verschil is dat de nieuwe app op 5 staat en mijn bestand nog op 4 staat.

Grt,Willem.

Bijdrager
    McPim

willem22 op 28 november 2019 om 21:44
    Dubbel klik op het icoon op de harde schijf geeft melding ,kan bestand niet vinden en melding negeer of melding appel. Dit al gedaan .

Ik ben wel benieuwd waar je precies op dubbelklikt, hoe heet dat bestand, hoe ziet het icoon eruit, hoe groot is het bestand? Een plaatje posten helpt misschien. De Foto’s app is nu inderdaad versie 5 onder Catalina maar dat maakt niet uit voor je bibliotheek, als je een Mojave bieb opent zal Foto’s die indien nodig gewoon ‘upgraden’. Ik denk dat er dus iets anders aan de hand is. Je moet er eerst achter komen waar je foto-bibliotheek staat, daarom de eerste vraag.

Bijdrager
    willem22

Schermafbeelding 2019-11-28 om 23.32.35.png

kan dit zo onder png?

Bijdrager
    McPim

Mmm, ik zie niks. Je moet even op het ‘Afbeelding invoegen’ icoon klikken (laatste in het rijtje boven je reageer venster) en dan het plaatje selecteren op je Mac.

Bijdrager
    willem22

Het lukt mij even niet ,ga morgen wel verder, fijn dat je mij van dienst te zijn.

grt,willem.

• Deze reactie is gewijzigd 1 week, 6 dagen geleden door willem22.
    Bijdrager
    willem22

Helaas een schermfoto plaatsen niet gelukt.

Kan de char. voorstel niet vinden op mijn toetsenbord ,morgen maar weer een poging wagen.

Grt,Willem.

Bijdrager
    McPim

Ik weet niet wat je met ‘char. voorstel‘ bedoelt? Om een plaatje te plaatsen heb je geen toetsenbord nodig, op de knop klikken en je plaatje kiezen, that’s it.

Bijdrager
    willem22

bedankt voor de info, dit heb ik gedaan .

Een foto gemaakt van een foto op het buroblad maar vraagt nar bron en andere zaken.

Wanneer ik oké bevestigd zie ik niets in het draadje.

Morgen maar weer proberen.

Nogmaals bedankt voor de tips en geduld.

Deze melding krijg ik ook.   FOUT: Rustig aan; je gaat te snel.
    FOUT: Dubbele reactie gevonden. Het lijkt erop alsof je dit al geschreven hebt.

Bijdrager
    McPim

Je hoeft alleen maar het plaatje te kiezen bij ‘bron’, de andere zaken doe je niks mee. Als je het plaatje hebt gekozen moet je even wachten tot ie ge-uploaded is. Daarna pas ‘ok’ klikken. En de foutmeldingen komen waarschijnlijk ook omdat je niet even wacht na het verzenden van een reactie, dat duurt soms even.

Tot vanavond maar weer dan!

Bijdrager
    willem22

Dit is de afbeelding van mijn externe schijf, voorheen geen enkel probleem deze te benaderen.

Omstreeks Juni het bestand op de harde schijf gezet m ruimte te houden op de Mac.

als ik deze aan klik krijg ik de melding kan niet geopend worden ,negeer of melding appel.

Grt,Willem.

Bijdrager
    McPim

Dat maakt het meteen duidelijker, dank. Dit is het programma ‘Foto’s’ dat je naar een externe schijf hebt verplaatst, niet de bibliotheek waar je foto’s in zitten. Het is ook maar 53 MB groot, dus daar bespaar je niets mee. En zoals je ziet: het kan niet wat je doet. Het programma ‘Foto’s’ start je altijd vanaf je Mac zelf, het staat bij al je andere programma’s in de folder ‘Apps’ op je systeemschijf. Je kunt ‘Foto’s’ niet starten vanaf een externe schijf, je kunt wel je fotobibliotheek op een externe schijf zetten.

Start om te beginnen ‘Foto’s’ dus eens vanaf de schijf van de Mac zelf en laat weten of dat lukt.

Bijdrager
    willem22

Beste McPim , ik heb de foto’s van de schijf opgestart geen resultaat.

Ik heb ook een bakup terug gezet via time machine ook niet gelukt bij beide handelingen steeds dezelfde melding,

Bijdrager
    willem22

Beste McPim , ik heb de foto’s van de schijf opgestart geen resultaat.

Ik heb ook een bakup terug gezet via time machine ook niet gelukt bij beide handelingen steeds dezelfde melding,

Bijdrager
    McPim

Dat ziet er niet goed uit, op een of andere manier lijkt de ‘Foto’s’ app niet in orde (die is onderdeel van je macOS installatie), er mist waarschijnlijk iets. Je zou als eerste een combo-update kunnen draaien, dat kan sowieso nooit kwaad:

https://support.apple.com/kb/DL2022?locale=en_US

..en als dat niet helpt macOS zelf opnieuw installeren, hierbij gaan je gegevens niet verloren:

https://www.appletips.nl/os-x-opnieuw-installeren-zonder-je-gegevens-te-verliezen/ .

Eerst ‘Foto’s’ aan de praat krijgen, gaan we daarna je bibliotheek zoeken. Misschien is het na de combo-update al opgelost.

Bijdrager
    McPim

willem22 op 1 december 2019 om 23:18
    ..als ik deze aan klik krijg ik de melding kan niet geopend worden ,negeer of melding appel.

Even voor de zekerheid: is deze melding met het plaatje nu hetzelfde als die je eerder bedoelde in dit citaat of is er iets veranderd? Het is namelijk vreemd dat er in Catalina iets mis is met je ‘Foto’s’ app, je kunt als het goed is geen systeembestanden verwijderen. Weet je echt zeker dat je nu niet op je externe schijf kijkt maar het ‘Foto’s’ programma start op de ingebouwde schijf van de Mac in de map ‘apps’? Dus ook niet via de Dock onderin je scherm, maar echt via de Finder?

Bijdrager
    willem22

Zo even wat tijd in beslag genomen , geen verschil met het oproepen van de foto’s maar heb een actie gedaan van een paar maanden terug.

Het volume was meer dan 13 gb naar een map afbeeldingen. wacht even af wat nu na een update Catalina wat ik moet gaan doen.

grt.willem.

Bijdrager
    McPim

Ik begrijp niet meer wat je bedoelt en wat je aan het doen bent willem22. Een Time Machine backup aan het terugzetten? Een map met foto’s? Heb je nu weer Mojave…..?

Als je mijn eerdere vragen niet kunt beantwoorden wordt het lastig om je verder te helpen.

Bijdrager
    willem22

Hoi, helaas niet duidelijk geweest maar er is alleen maar bestand van foto terug gezet .
    Mogelijk gebruik ik niet de juiste bewoording maar mijn excuus door voor.
    Het foto bestand zal nu wel ergens op de Mac.
    Hopelijk support voor het vinden van dit bestand/bibliotheek.

Grt,Willem.

Bijdrager
    willem22

Nog even ter aanvulling ,de update Catalina is goed gegaan.

Grt,willem.

Bijdrager
    McPim

willem22: Je ‘hebt een bestand van foto’ teruggezet. Welk bestand? Een fotobibliotheek, de app zelf? Op welke schijf? En je hebt ‘de update Catalina’ gedaan, dat kan ook meerdere dingen betekenen. Bedoel je de combo-update die ik eerder noemde of iets anders? Op alle andere vragen van mij komt geen antwoord..

Ik weet zeker dat je het niet verkeerd bedoelt, maar volgens mij doe je van alles zonder dat duidelijk is waarom. Ik ben het spoor in ieder geval bijster 🤓. Ik zou je aanraden hulp op locatie hiervoor te vragen voordat de chaos nog groter wordt. Volgens mij is dit eenvoudig op te lossen maar op deze manier gaat het niet lukken.

Bijdrager
    willem22

Oké ,duidelijk heb je wel voor mij een tip voor een hulp aan huis in de buurt van de stad Groningen ?

Grt,Willem.

Bijdrager
    McPim

Nee sorry, dat is iets te ver bij mij vandaan anders was ik persoonlijk langs gekomen 😌.. Misschien hebben anderen tips?

Bijdrager
    TheBigZ

willem22 op 3 december 2019 om 19:57

heb je wel voor mij een tip voor een hulp aan huis in de buurt van de stad Groningen ?

Winschoten is in de buurt:

http://www.macmiep.nl

Bijdrager
    willem22

Opgelost , jammer dat het support is gestopt maar had er toch geen vrede mee.

Na verder tips op internet heb ik mijn foto’s weer terug.

Blijft kennerlkijk moeilijk om dit voor een wat oudere gebruiker uit te leggen.

Nogmaals dank ,voor alle moeite maar het is gelukt.

Hierbij nog een plaatje.

Bijdrager
    McPim

Goedzo. Kun je nog uitleggen wat de oplossing was, of welke tip je geholpen heeft…? Op deze manier heeft niemand iets aan dit draadje.

Bijdrager
    willem22

Na de gebruik van time machine voor het terug zetten van het foto app kan ik via Finder bij afbeeldingen de boel weer opstarten.
    Misschien gebruik ik niet de juiste systeem woorden maar dit was de oplossing.
    Grt, willem22.

Bijdrager
    McPim

👍🏻😊.

30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 30)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.