18 berichten aan het bekijken - 1 tot 18 (van in totaal 18)
  • Q:
    Bijdrager
    StephenN

Kan niet meer inloggen op eigen user account [opgelost]

Sinds gisteren kan ik niet meer inloggen op mijn gebruikersaccount op mijn iMac. De afgelopen maanden had ik al enige problemen (zie http://www.onemorething.nl/community/topic/strepen-witte-pixels-flikkeringen-safari-crashes), maar die leken de laatste weken opgelost.

De afgelopen dagen had ik een paar keer last van complete ‘freezes’ en moest ik opnieuw opstarten. Ook kreeg ik een paar keer melding van ‘kernel panics’. Gisteravond lukte het na een herstart niet meer om in te loggen op mijn eigen user account. Nadat ik het wachtwoord heb ingevoerd, probeert het systeem mijn account op te starten, maar na 1 of 2 seconden keert het inlogscherm weer terug (het wachtwoord is wel correct, want inlogscherm gaat niet trillen). Ik kan wel probleemloos inloggen op de accounts van mijn vriendin en mijn dochtertje.

Ik heb de volgende oplossingen al geprobeerd – allemaal zonder resultaat helaas:
    – opstarten in veilige modus: maakte niets uit, kan nog steeds niet inloggen
    – op de (beheerders)account van mijn vriendin het wachtwoord van mijn eigen account verwijderd
    – PRAM opnieuw ingesteld
    – schijfbevoegdheden hersteld
    – update combo 10.6.7 gedownload en ge├»nstalleerd
    – cache files verwijderd voor mijn account (tips die ik op een US Appleforum las)
    – AppleJack (ge├»nstalleerd en in single user mode gedraaid)

Wie o wie kan me helpen? Bedankt alvast!

Bijdrager
    Damio

Welk systeem gebruik je precies? 10.6?

Bijdrager
    StephenN

Damio, 10.6.7

Bijdrager
    Damio

Gebruik je misschien een externe harde schijf? Want ik heb ook eens last gehad van kernel panics, en dat bleek te komen omdat mijn eigen account op de harde schijf stond. En die harde schijf was niet goed aangesloten. Die van mijn zus deed het wel goed, omdat die op de mac zelf stond. En ik zat te denken, voldoe je wel aan de specs van Snow Leopard? Maar dat denk ik wel, aangezien je mac uit 2008 stamt:

Apple states the following basic Snow Leopard system requirements are:

Mac computer with an Intel processor (IA-32). “Yonah” processors such as Core Solo and Core Duo can run only 32-bit applications; later x86-64 architecture processors such as Core 2 Duo will also be able to run 64-bit applications.
    1 GB of RAM
    5 GB of free disk space

edit: Je voldoet w├ęl aan de specs…

Bijdrager
    StephenN

Nee, ik gebruik geen externe harde schijf (behalve een Time Capsule die in het draadloze netwerk hangt t.b.v. Time Machine)

Bijdrager
    Damio

Misschien een ideetje om een nieuw account aan te maken om te kijken of dat wel werkt? Als je daarop wel kunt inloggen, kun je misschien je bestanden overzetten door gebruik te maken van het beheerdersaccount van je vriendin.

Moderator
    unSOUND

Dat zou ik niet doen, want dan krijgen zijn bestanden de rechten die bij het account van zijn vriendin horen, en kan hij er niet in.

Wat je kunt doen, is inloggen als een andere beheerder, en het account verwijderen. Hierna krijg je als het goed is de keuze om de Thuismap te laten staan, of te verwijderen. Dan laat je het staan. ( Veiligste is om eerst een backup van de thuismap naar een externe schijf te maken, desnoods via Target-mode vanaf een andere Mac )

Vervolgens verander je de naam van de Thuismap.

Dan maak je opnieuw jouw account aan, met dezelfde naam en wachtwoord als voor het probleem, en plaatje vanuit dat account de mappen terug naar jouw eigen Thuismap.

Bijdrager
    StephenN

Damio en unSOUND, bedankt voor deze suggesties, die ik zeker onthoud. Toch zou ik liever eerst proberen de oorzaak van het niet kunnen inloggen weg te nemen.

Als ik kijk in de Console, zag ik daar een paar keer ‘segmentation fault’ voorbij komen, en ‘saved crash report for login window’, dat weer meldt:

Process: loginwindow [1322]
    Path: /System/Library/CoreServices/loginwindow.app/Contents/MacOS/loginwindow
    Identifier: loginwindow
    Version: ??? (???)
    Code Type: X86-64 (Native)
    Parent Process: WindowServer [75]

Date/Time: 2011-04-10 13:01:49.260 +0200
    OS Version: Mac OS X 10.6.7 (10J869)
    Report Version: 6

Exception Type: EXC_BAD_ACCESS (SIGSEGV)
    Exception Codes: KERN_INVALID_ADDRESS at 0x0000000000000000
    Crashed Thread: 0 Dispatch queue: com.apple.main-thread

Kan iemand hier iets mee??

Bijdrager
    Damio

Ik geloof dat hier gewoon een foutieve loginpoging wordt weergeven.
    @unSOUND Die methode van jou is inderdaad beter dan de mijne. Ik zat ook aan zoiets te denken;-)

Moderator
    unSOUND
    StephenN op 10 april 2011

Damio en unSOUND, bedankt voor deze suggesties, die ik zeker onthoud. Toch zou ik liever eerst proberen de oorzaak van het niet kunnen inloggen weg te nemen.

Mijn vermoeden is dat tijdens de kernel panic essentiele bestanden van het account zijn beschadigd, waardoor het systeem niet kan inloggen.

Bijdrager
    StephenN

Zou het werken om Snow Leopard opnieuw te installeren en daarna de reservekopie van mijn systeem vanaf Time Machine terug te halen? Of haal ik dan ook weer het probleem terug?

Moderator
    unSOUND

Als je Snow Leopard opnieuw installeerd wordt in princiepe alleen het systeem vervangen, en dus niet het (kapotte) account.

Bijdrager
    iMad

Probeer eens je wachtwoord aan te passen vanaf de Boot DVD, dus niet vanaf een account op je Mac

Bijdrager
    StephenN

@iMad: het wachtwoord is niet het probleem, dat werkt gewoon. Probleem is dat na het invoeren van het wachtwoord het inloggen gewoon begint, maar na een paar seconden afgebroken wordt (zonder foutmelding).

Bijdrager
    Damio

Als je een deel van die Consolecode googled krijg je enorm veel ‘crash-hits’. Van FCP tot iCal. Ik denk dat unSOUND gelijk heeft wat betreft het missen van bestanden. Het loginvenster crasht omdat er bestanden missen, dat gebeurd namelijk ook als een applicatie bestanden mist. Misschien mist er een bestand dat bijvoorbeeld zorgt voor de beveiliging? Alle bestanden in de volgorde van het inloggen controleren neem ik aan of het vorige bestand is uitgevoerd. En als dat niet zo is geven ze gewoon een ‘quit’. Of redeneer ik nu compleet verkeerd?

Bijdrager
    StephenN

Gisteravond weer kunnen inloggen!

De oplossing (tip van m’n buurman, al ver voor de krokettenoorlog Apple-gebruiker): verwijder in Thuismap / Library / Preferences, ├ílle preferences, en herstart ‘m dan…
    Op de beheerdersaccount van mijn vriendin heb ik dat gedaan, daarna kon ik probleemloos inloggen op mijn eigen account.

Ik moest wel wat settings in diverse programma’s terugzetten en in iTunes waren mijn bibliotheek en afspeellijsten verdwenen, maar dat was een kwestie van opnieuw importeren.

Vraag blijft natuurlijk welke preference ‘corrupt’ was en het probleem veroorzaakte, maar voorlopig werkt alles weer naar behoren.

Allemaal bedankt voor het meedenken en buurman Bart, nogmaals dank!

Bijdrager
    Damio

Haha, preference bestanden dus. Maar dan vraag ik me nog steeds af waarom je soms wel, soms niet kunt inloggen. Want als er bestanden missen dan zou het in principe altijd niet moeten kunnen. Graag gedaan, you’re welcome;-)

Bijdrager
    dleseman

Hmmm, mijn vriendin lijkt hetzlefde probleem te hebben, maar zij heeft geen andere beheerdersaccount op haar MacBook.

Kan ik via terminal commando’s een adminuser aanmaken?

Of kan ik via mijn laptop de hare benaderen?

18 berichten aan het bekijken - 1 tot 18 (van in totaal 18)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.