15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)
  • Q:
    Bijdrager
    Diastro

Kan niet kiezen tussen twee 15" MBP builds.

Hoi OMT’ers.

Ik ben er al een tijdje zeker van dat ik een nieuwe 15″ MacBook Pro ga aanschaffen.
    Het is precies het goede maatje, zowel voor draagbaarheid als performance, en past binnen mijn budget.

De eisen die ik eraan stel zijn nogal uiteenlopend. Aan de ene kant wil ik er mijn mobiele muziekstudio kompjoeter van maken, en wil dus Logic Pro of Cubase draaien (zonder limieten wat betreft effecten en sporen maar ook schermoverzicht), maar wil er ook lekker op kunnen gamen (games als Starcraft 2 en World of Warcraft).

Nu zit ik te twijfelen tussen twee modellen:

MODEL 1:

1. 2,53 GHz Core i5
    2. GForce 330M 256 MB
    3. Hoge resolutie scherm upgrade (1680×1050)

of

MODEL 2:

1. 2,66 GHz Core i7
    2. GForce 330M 512MB
    3. Normale resolutie scherm (1440×900)

Ik kwam er namelijk achter dat die twee niet echt belachelijk veel van prijs verschillen, gezien de hi-res scherm upgrade. Ben ik een idioot als ik daar veel waarde aan hecht en geen supersnelle processor kies?

Wat zijn jullie idee├źn?

Alvast bedankt!

EDITS: Lijstjes overzichtelijker gemaakt.

Bijdrager
    brinkey

Ik heb zojuist de i7 besteld met het hires scherm en een 7200rpm schijf. Als geld het probleem is zou ik voor de eerste optie gaan. Dat scherm is een stuk prettiger werken naar ik begrijp.

Moderator
    unSOUND

Tja, het lullige bij deze opties is dat de hogere resolutie juist ook meer videogeheugen kan gebruiken, maar dat juist niet krijgt…

Bijdrager
    Diastro
    unSOUND op 21 augustus 2010

Tja, het lullige bij deze opties is dat de hogere resolutie juist ook meer videogeheugen kan gebruiken, maar dat juist niet krijgt…

Dat is een goed punt. Dus de snellere processor en grafische kaart is sowieso meer winst. Maar is de lage resolutie zo laag dat het irritant wordt?

Moderator
    Mac Daddy

Ik vraag mij af of die hogere resolutie nou zo fijn is. Een oude huisgenoot van mij had ooit ook een 17 inch laptop met een belachelijk hoge resolutie. Dat betekent dat alles veel kleiner wordt weergegeven. Ik zou daar niet zo snel voor gaan. Ik zou er eerder een scherm aan hangen die wel meer pixels heeft, maar ook meer oppervlak.

Maar misschien zijn er andere mensen die ervaring hebben met de high res 15 inch optie.

Ik weet niet exact hoe het zit, maar ik denk dat je voor audio meer hebt aan rekenkracht toch? Dus die i7 zou ik dan eerder voor gaan. En die games spelen ook prima op 1440X900 hoor. Zeker als die sterkere grafische kaart erin zit.

Moderator
    unSOUND

Tja, dat hangt er van af wat je er mee gaat doen. Ikzelf ben juist dolblij dat ik voor de hoge resolutie ben gegaan, aangezien mijn ogen prima zijn en ik bij de lagere resolutie de lijnen tussen de pixels kon zien, bij de hogere resolutie is dat minder. Tevens vind ik het juist prettig als de hele OS wat kleinere letters heeft. En het feit dat ik makkelijker fullHD films kan bekijken en monteren, aangezien hij ze native weer kan geven zonder te hoeven schalen, en eigenlijk bij elk ander programma had de hogere resolutie het voordeel dat je minder kwijt was aan vensters en paletten.

Mijn vader daarentegen heeft wat minder goede ogen, en was juist heel blij met de lagere resolutie, omdat alles voor hem net wat leesbaarder was.

Bijdrager
    Diastro

Bedankt voor de reacties, jullie hebben allebei goede argumenten. Aan de poll te zien zijn de meningen verspreid, let’s hear some more stories please!;)

Bijdrager
    plonserd

Zonder limieten wat betreft effecten en sporen, dan moet je geen macbook pro nemen maar een dikke Mac Pro, en dan nog:p

Tegen de 50 tracks met effecten (en aux en sends) is al meer dan genoeg voor zo’n macbook pro hoor

Bijdrager
    Diastro
    plonserd op 21 augustus 2010

Zonder limieten wat betreft effecten en sporen, dan moet je geen macbook pro nemen maar een dikke Mac Pro, en dan nog:p
    Tegen de 50 tracks met effecten (en aux en sends) is al meer dan genoeg voor zo\’n macbook pro hoor

Zeker weten? Mijn oude Dell Precision laptop (Win7 32-bit, 2GB Ram @ 667MHz, C2D T7400 @ 2,16GHz) begint pas te kraken bij 60 sporen met effecten.. Die nieuwe MacBook Pro moet dat toch makkelijk kunnen bijbenen?

Bijdrager
    Yost

Als je er geen los scherm (later) bij neemt, zou ik voor het model met het hoge resolutiescherm kiezen. Daar kun je namelijk gewoon meer Logic en Mainstage op zien.

Qua processorkracht is het leuk om meer te hebben, maar het verschil tussen deze twee CPU’s is nou niet echt veel.

Ik werk overigens al sinds versie 4.8 met Logic (toen op een PC) en het lukte ook prima met Logic 6 op een 12″ PowerBook G4. Tegenwoordig gebruik ik Logic 8 op een MacBook Pro 13 inch met een zielige Core 2 Duo op 2,53 GHz. De nieuwe i5 en i7 processoren vegen daar de vloer mee aan.

Je wint veel meer met een fatsoenlijke inrichting van je mixer: iedere track hoort niet vol te hangen met z’n eigen effecten. Ondanks dat de huidige Logic demo’s en presets dat wel suggereren. Da’s gewoon om meer hardware te kunnen verkopen…

Bijdrager
    Pim.vd.Kleijn

Ik zou de i7 niet nemen aangezien deze heel wat meer hitte produceert dan de i5, en dus luidruchtiger is en ook minder bruikbaar als schootcomputer. Hoge resolutie scherm van mijn macbook pro 17 (1920×1200) vondt ik altijd prettig, en ik denk dat een hogere resolutie ook bijdraagt aan het gevoel ‘met een volwaardige computer’ te maken te hebben. Gewoon dus voor optie 1 gaan. (je kunt altijd ram bijprikken / ssd installeren als ze wat goedkoper worden en je wat meer snelheid wilt :lol:)

Bijdrager
    Diastro

Toptips, bedankt iedereen! Ik wil nog wel even vermelden dat ALS ik thuis ben, ik mijn huidige laptop altijd aan mijn 24″ monitor heb hangen. De hoge resolutie optie is dus voornamelijk voor het moment dat ik mijn audiowerkstation onderweg nodig heb, voor bijvoorbeeld akoestische opnames bij iemand thuis.
    Ik ben er nogsteeds niet 100% uit, maar ik kom er wel! :innocent:

Bijdrager
    Swisi

Ik zeg 2.

Bijdrager
    Yost

Met dit soort vragen denk ik toch altijd dat de topic starter zijn/haar eigen onbewuste keuze nog rationeel onderbouwd wil hebben door anderen. Ik denk dan altijd aan Lauryn Hill, die in haar Miseducation of… zingt:

<br />
    And deep in my heart, the answer, it was in me<br />
    And I made up my mind, to find my own destiny<br />

Succes!

Inactief
    Anoniem

Emergency Rights, in addition to point my computer problem is blue screen, can not open later into the system, he automatically transferred into a blue screen and then onlinks of london charm bracelets top of some garbage, do not know stuff, depressing dead. I am a computer illiterate If we fail to do, we help out, tell me how out of ah. Thank you friends.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.