13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
  • Q:
    Bijdrager
    geer

Kan na 10.3.9 zelfs niet meer opnieuw OSX installeren !!!

Ik heb het voorgaande draadje over 10.3.9 en opstartproblemen gelezen, maar mijn probleem gaat nog een stap verder omdat nu zelfs het opnieuw installeren van OSX niet meer lukt.
    Na de 10.3.9 update kreeg ik eerst het schempje in vier talen met de opdracht om opnieuw op te starten door het indrukken van de aan/uit toets. Daarna kreeg ik een boodschap in kleine letters in de linkerbovenhoek, soort MS-DOS lettertype, dat er een fout was opgetreden bij memorygebruik en dat ik “re-boot” kon intikken of kon afsluiten. Maar bij het intikken van re-boot kreeg ik een tweekleurig scherm waarna verder niets gebeurde. Ten einde raad heb ik geprobeerd om OSX 10.3.5 opnieuw te installeren met de optie behoud van gebruikersinstellingen etc maar uiteindelijk krijg ik de boodschap “er zijn installatiefouten opgetreden” en “voer de installatie opnieuw uit”. Tenslotte teruggekeerd naar mijn eerste OSX versie, 10.2.7, en geprobeerd om een herinstallatie te doen met formatteren. Maar ook dat gaat niet meer, bij “vereiste systeembestanden verwerken” blijft de installatie hangen en gebeurd verder niets meer. Ziet iemand nog mogelijkheden om mijn iMac 1.25, 17 inch, aan de praat te krijgen ?
    Groet Gerard

Bijdrager
    Macosx

Formateren ? :(

:finderoud:

Bijdrager
    Nikita

Dat je OSX 10.3.5 niet kon installeren over 10.3.9 heen komt omdat je niet ouder over nieuwer heen kan zetten. Maar dat ‘ie vastloopt bij je OSX10.2.7 installatie is typisch…
    Maar wellicht dat het helpt om de hardeschijf te formatteren via de install en daarna je Mac een tijdje te laten ‘rusten’; af te laten koelen zeg maar. Wellicht wat vreemd, maar mijn ervaring is dat als een apparaat veelvuldig vastloopt het nogal ’s wil werken om ‘m een tijdje met rust te laten en het daarna nog ’s te proberen.
    Dus zet ‘m na het formatteren een paar uur gewoon helemaal uit, en probeer het daarna opnieuw.

Bijdrager
    G4

Kijk eerst of de hardware helemaal oke is.

Opstarten met de orginele systeemschijf alt ingehouden en in het venster uitgebreide hardwaretest kiezen.

Bijdrager
    geer

Ik probeer al telkens OSX opnieuw te installeren met “MacOS Uitgebreid (journaled)” formatteren. (jammer van mijn films waar ik nog mee bezig was en niet gebackuped)
    Gerard

Bijdrager
    xer

het beste is een externe firewiredrive met OS X te installeren. Van daaruit kun je dan bij je interne schijf. Kost misschien wel een paar duiten, maar wat heb je liever…

Bijdrager
    geer

Ik heb de hardwaretest gedaan: ik krijg een foutmelding bij geheugen: 2MEM/1/4:DIMMO/J22.
    Komt dat bekend voor ?

Bijdrager
    G4

Nu zou je met een opstartschijf van bijvoorbeeld Techtool een iets uitvoerige test kunnen doen en een back up draaien.

Als je deze niet hebt toch maar even langs de dealer en hun een geheugen testje laten uitvoeren op je iMac. Kunnen ze het geheugen eventueel meteen vervangen.

Bijdrager
    geer

Bedankt voor de reacties. Is er een relatie tussen 10.3.9 installeren, en de daarmee gepaard gaande issues, en dit geheugen probleem ? Of zuiver toeval ?

Bijdrager
    Pink Grapefruit

Duidelijk dat je een geheugenprobleem hebt. 1 van je geheugen kaartjes is defect gegaan. Waarom dat weet ik niet, maar het is gebeurd. Als je de module eruit haalt dan kun je OSX wel weer op nieuw installeren. Typisch bij foutief geheugen is dat je heel vreemde problemen krijgt die niet echt zijn te verklaren. Maar nu, welke geheugenmodule zou het zijn…. Het is je J22 slot, en dat is het slot waar jezelf bij kan. De onderkant openen (zit een klepje of die hele onderkant moet eraf… weet ik niet precies). RAM eruit en dan moet ie het weer normaal doen. Kijken of je nog garantie hebt p de geheugenmodule…

Bijdrager
    Sikko

Check eens of de firmware van je router up to date is!!

Die omissie heeft bij mij ook al eens voor grote problemen gezorgd. Er bleken enkele anderen dezelfde verschijnselen te hebben en we hadden allemaal dezelfde router!:)

Bijdrager
    Sbojevets

Het is zeker een geheugen fout. Als je al die melding krijgt! Ik heb hetzelfde gehad en het lijkt gelijk of je hele computer naar de kl*te is. Geen paniek, module eruit halen en opnieuw testen.

Mocht het nu goed gaan, dan weet je het probleem. Gaat het nog fout, test dan weer met de hardware test cd en geef ons ff door hoe en wat!

Bijdrager
    geer

Ik heb de 512 geheugenmodule eruit gehaald en OSX opnieuw geinstalleerd. Hij draait weer.
    Nogmaals, bedankt !!

13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.