5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
  • Q:

Bijdrager
    hansenonline

kan mijn webpagina niet op een andere pc in het netwerk zien

hallo,
    ik word er helemaal gek van.
    heb het een en ander geprobeerd, maar ik krijg het niet voor elkaar.
    heb een netwerk gemaakt met airport extremebasestation waar een adsl modem en mijn pc via ethernet kabels mee verbonden zijn. mijn ibook heeft een gewone airportkaart. ik kan met beidde het internet op, maar ik kan vanaf mijn pc (waar xp pro opdraait) niet mijn ibook bereiken.
    vanaf mijn ibook kan ik wel verbinden met server en dan kan ik de gedeelde schijven/partities zien. kan er alles afhalen, maar niets opzetten(gebruik voor beidde de zelfde wachtwoord en inlognaam).
    heeft iemand een idee.
    verder krijg ik als ik mijn ipadres van mijn adslmodem intyp in de browser niet mijn ibook maar mijn adslmodem (zelfde als 10.0.0.138)
    als iemand iets weet zou ik zeer dankbaar zijn.

daan

Bijdrager
    ywar2

Ik denk dat je hier met meerdere problemen te maken hebt.
    Het is voor mij niet echt duidelijk wat je doel is.
    Maar ik denk dat je het volgende wil:
    1. Je airport gebruiken als router gebruiken incombinatie met ja adslmodem.
    2. Via nat translatie internet beschikbaar maken voor je XP pc en je ibook.
    3. Bestanden uitwisselen tussen je PC en Ibook.

1. Hoe je airport precies moet instellen kan ik je niet bij helpen (ik heb halaas geen airpot base station:-( Maar als ik het goed begrijp werkt dit aardig.
    2. Dit werkt geloof ik ook. Want je hebt internet op je PC en Ibook.
    Probeer hier te achterhalen wat het ip is van je Ibook en PC. Als deze zich in het 10.0.*.* segment bevinden probeer dit dan aan te passen naar b.v. 192.168.1 segment. Zodat duidelijk is wat je interne en externe netwerk is. B.V. als volgt:

Als je bovenstaande netwerk stuctuur werkent heb kan je het volgende probleem aanpakken.
    3. Let hierbij op rechten van gedeelde mappen in zowel je XP als Ibook computer.
    De workgroup naam. Deze staat standaard op je Apple als workgoup ingesteld en kan je alleen via de terminal aanpassen. Staat je XP station in een ander workgroup kan dit wel eens tot extra problemen lijden. Op zowel XP als je Ibook staat standaard een firewall. Als die van je ibook aanstaat kan dit tot gevolg hebben dat je met je XP niet bij je ibook kan.

Oke ik hoop dat ik je een beetje heb kunnen helpen. Misshien als je meer informatie hebt kan ik wat duidelijker zijn.

Bijdrager
    maceddy

Je hebt vast wel in de System Preferences –> Sharing de Windows sharing aanstaan…

Maar k zeg t toch ff… :wink:

Bijdrager
    hansenonline

als ik het netwerk verander van een 10.0 naar een 192… dan kan ik met de ibook niet meer netwerken!
    dus heb ik weer 10.0 ingesteld.
    als ik nat instel kan ik niet internetten omdat ik dan een 10.0.1 netwerk krijg en ik kan het niet instellen als een 10.0.0 .
    verder heeft mijn mac een naam die is Computer-van-daan-hansen.
    die naam kan ik niet in de instellingen van het alcatel modem krijgen, als ik dat wil saven krijg ik een fout melding.
    ben dus nog geen stap verder, heb bij de pc de netwerk instelling opnieuw gedaan en kan nu wel internetten maar de ibook kan geen verbinding meer maken met de pc.

daan.

Bijdrager
    PeterMeeuwsen

Als je ‘webserver’ achter een router geplaatst is, kun je deze niet bereiken via het ip-adres van je modem, als je een computer binnen hetzelfde netwerk gebruikt.

Je kunt hem wel bereiken via het interne ip-adres (binnen je eigen netwerk). Of als je buiten hetzelfde netwerk zit (vraag maar even aan een kennis) via het ip-adres van je modem

Wil je toch vanuit hetzelfde netwerk de webserver kunnen bekijken, dan moet je browsen via een proxy-server (proxy.planet.nl bijvoorbeeld).

Zorg er ook voor dat poort 80 via nat naar het juiste interne ip-adres wordt gestuurd.

Ik hoop dat je hier wijs uit kunt worden, het is een beetje lastig uit te leggen in tekst…;)

Groetjes,
    Peter

PS: De Alcatel SpeedTouch is niet erg geschikt voor dergelijke toepassingen als er veel traffic is. Hij knalt er vrij snel uit, en het kan dan gebeuren dat een bezoeker ipv je webserver, het scherm van je modem-instellingen voor zijn/haar ogen krijgt. Dit zou niet mogen gebeuren, maar mijn ervaring leert dat dit weleens voorkomt….

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.