10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
  • Q:
    Bijdrager
    jpschouten

kan mijn imac ruilen voor een macbook doen?

Hoi,
    Ik zit met een dilemma. Ik heb een jaar oude imac dualcore 1.8 17″inch 1gb. Nu kan ik deze ruilen met iemand die een macbook heeft. hij zegt dat hij nog een maand garantie heeft. Het gaat om de macbook dualcore 1.8 13″inch. Nu zit ik dus met het dilemma wat ik moet doen. Even eerst een schets wat ik met de computer wil doen.

Fotografie: PS CS3, lightroom, painter X etc
    Games: in iedergeval Guildwars 2 meekomen met de nieuwse games gaat toch niet lukken.

Nu heb ik zelf een imac 17″ wat eigenlijk net een slagje te klein is voor digitale fotografiebewerkingen, ik kon deze toen overnemen voor een zacht prijsje dat heb ik ook gedaan. Nu heb ik hem ruim een jaar en echt nooit problemen ermee gehad. Loopt als een zonnetje. Nu zit ik eraan te denken om een extra scherm erbij aan te sluiten 15″ ofzo. Kan ik daar mijn tools kwijt van Photoshop.
    Maar nu het dilemma. een macbook, ook handig, kan je overal mee meenemen en je kan er gewoon 1 grote beeldscherm op aansluiten. Mijn twijfels, veel problemen geweest met de 1e generatie macbooks wat ik dan lees op internet. Hij heeft een maand zijn cover laten vervangen bij zijn keyboard, zat een scheurtje in, voor de rest is hij goed. Er zit natuurlijk een mindere videokaart, kan ik daar wel mee uit de voeten of zal het snelheidsverschil heel veel zijn. Worden de eerste gen macbooks echt zo warm. is 13″ wel op te werken, het lijkt zo klein. In iedergeval graag advies,
    zit ffe KNEL :S alvast bedankt

Bijdrager
    Mark Kokos

Als je heel veel van Photoshop en dat soort zware programma’s gebruik maakt, weet ik niet of het verstandig is… de videokaart in de Macbook is een stuk minder…

Als hij dan ook nog van de 1e generatie is en een scheurtje heeft, zou ik het zeker niet doen…
    Dit komt ook doordat ik met mijn 1 gen. iMac enorm veel problemen heb gehad, waardoor ik nooit meer een eerste revisie koop!

Bijdrager
    Nikita

Photoshop CS3 gaat in elk geval prima, hier draait het heel goed (weliswaar de 2 GHz versie met 2 GB geheugen). Games is altijd een beetje tricky. COD2 draaide hier ook prima, niet op de hoogste settings, maar verder zonder haperen.
    De videokaart is inderdaad niet geschikt voor dingen als Final Cut, maar verder gaat het best aardig moet ik zeggen. COD2 is toch ook niet de minste voor de videokaart; onder Windows weigerde het spel op te starten en onder OSX ging het als een tiet… Toch vreemd…

En het scheurtje is dus ook al opgelost zo te lezen?

Over het extra scherm: ik heb ‘m draaien met een 20″ LG scherm (resolutie hetzelfde als de 20″ iMac). Overigens wel in clamshell modus, anders gaat ‘ie videogeheugen verdelen over de 2 schermen en wordt o.a. Exposé wat schokkerig…

En over de warmte: Ja, hij wordt inderdaad nogal warm. Maar lang niet meer zo heet als in het begin (door bepaalde firmware updates e.d.), dus je kan er prima mee werken. Zeker als je een lange broek aan doet. M’n iBook G4 werd ook zo warm dat het niet prettig was om dat ding op je blote benen te zetten…

Overigens; mijn gevoel zegt wel dat de iMac op z’n 1,83 GHz sneller is dan de MacBook op die snelheid… Nou denk ik dat dat wat met de hardeschijf te maken heeft, een laptop hardeschijf is altijd langzamer dan een desktop versie.

Bijdrager
    strigoi

Practisch alle onderdelen in een laptop zijn lager geclockt dan desktops, CPU / VGA etc. Dus desktop (iMac) is sowieso sneller.

Bijdrager
    jpschouten

bedankt voor jullie vele reacties. Ik ben ook nog even naar de applestore gegaan om de macbook is nader te bekijken. Het is een prachtding alleen niet geschikt voor photoshop en webdesign.
    Ik hou het toch lekker bij mijn imacje, dat we voorlopig samen oud mogen worden;)

BEDANKT !

Bijdrager
    themacs

Belangrijk: zit er 1Gig in die macbook (ipv de standaard 512Mb)?
    Anders zal je heel snel terug naar je iMac verlangen denk ik.

Bijdrager
    Juch

van ruilen komt huilen

Bijdrager
    dyn
    ”strigoi”

Practisch alle onderdelen in een laptop zijn lager geclockt dan desktops, CPU / VGA etc. Dus desktop (iMac) is sowieso sneller.

In de huidige iMacs zit hetzelfde laptop spul als in de Macbooks (met een paar verbeteringen though) dus zo heel erg verschillend zijn ze vandaag de dag niet meer. Het ligt er dus nogal aan over welke iMac je het hebt. Gezien het feit dat het om een iMac van 1 jaar oud gaat zal dat wel een Intel iMac zijn die dus die laptop onderdelen heeft. In feite is die dus niks anders dan de Macbook alleen heeft deze zeer waarschijnlijk een betere videokaart dan de Macbook (ik geloof dat de 17″ iMac met de Intel GMA950 iet wat later is gekomen maar zeker weten doe ik dat niet).

Leuke ruil voor die ander, niet voor de topicstarter.

BTW: een Macbook Pro heeft toch aardig dezelfde specs als de iMac; zit een goede videokaart in.

Bijdrager
    puntKoen

De iMac bestaat niet volledig uit laptoponderdelen. De Meromprocessor is wel een laptopprocessor maar de Radeon X1600-chip en de 3,5″ 7200 tpm harde schijf zijn dat niet.

Bij de laatste update (CD naar C2D in september 2006) werden alle vier de iMacmodellen tegelijk geïntroduceerd en het model met de GMA950 werd vanaf dat moment voor iedereen beschikbaar. Daarvoor was het enkel voor het onderwijs te krijgen.

Bijdrager
    dyn

Het enige wat niet laptop-achtig is, is de hardeschijf en het ubergrote scherm op de 20″ en 24″ modellen. De rest is toch echt laptop spul, ook de videokaart (de eerste Macbook Pro’s hebben ook een X1600 kaart van Ati erin zitten). Die hd en scherm mag je onder het begrip “verbeteringen” schuiven:)

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.