6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Q:

Bijdrager
    decibel

Kan map niet openen

Wie weet een oplossing?

Door wat problemen met onze Raid-schijven is een map op de server zodanig beschadigd dat zodra ik erop dubbelklik om te openen, het finder-venster dichtspringt. De map openen vanuit een programma (Indesign, Photoshop) leidt tot crash van het programma. Ik heb via openen met Voorvertoning nog wel alle psd’s, jpg’s en pdf’s kunnen redden.
    Ik ben bang dat ik de Indesign documenten niet meer kan redden, of weet 1 van jullie een slimmigheid?

Daarna wil ik natuurlijk deze beschadigde map definitief deleten. Hoe doe ik dat?
    (ik ben bevoegd om als admin op de server in te loggen)

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Wat als je inlogt op de server en via de terminal (als het een OS X of Linux-server is) of PowerShell (op een Windows-server) kijkt of je iets met de map aan kunt vangen? Wellicht kun je zo de bestanden er toch nog uithalen.

Bijdrager
    decibel

Het is een OS X server op een Mac mini. (10.9.2)
    Ik kom zelden in Terminal (durf niet zo goed, ben bang dat ik dan alles overhoop zal halen), maar kan je me op weg helpen hoe?

Moderator
    Night

Kan je wel in de folder komen als je het complete pad invoert?

Druk op ⌘-G en voer het complete pad in:
    Je kan het pad erin plakken door eerst de omliggende map te selecteren en met ⌘-i onder ‘General > Where’ het pad te kopiëren.

Bijdrager
    Jakko Westerbeke
    decibel op 06 mei 2014

Het is een OS X server op een Mac mini. (10.9.2)

En daarop log je normaal gesproken in op welke manier? Schermdeling?

decibel op 06 mei 2014

Ik kom zelden in Terminal (durf niet zo goed, ben bang dat ik dan alles overhoop zal halen), maar kan je me op weg helpen hoe?

Als je inderdaad schermdeling gebruikt om op de server in te loggen, doe dat dan en open het programma Terminal op de server (dus niet op je eigen computer). Typ daarin het volgende:

ls

(dat is: el es) met een spatie erachter. Sleep daarna de betreffende map vanuit een Finder-venster op het Terminalvenster en laat hem daar los; je zult zien dat het volledige pad naar de map achter ls komt te staan. Druk dan op de Return-toets.

Als het goed is zul je een lijst met bestandsnamen in het Terminalvenster zien verschijnen. Gebeurt dit niet, laat dan a.u.b. hier weten of er een melding in het terminalvenster komt te staan, en zo ja, welke (die kun je eruit kopiëren op de normale manier).

Krijg je wel de bestandsnamen te zien, probeer dan eens om de volgende opdrachten in te geven (waarbij ↩ staat voor: „Druk op de Return-toets”):

mkdir ~/Desktop/tijdelijk↩
    cp -vR /pad/naar/map ~/Desktop/tijdelijk↩

De eerste regel maakt een nieuwe map aan op je bureaublad, met de naam tijdelijk (je zult hem zien verschijnen zodra je op Return drukt). In de tweede regel moet je /pad/naar/map vervangen door het echte pad naar de kapotte map — dat kun je wederom doen door hem op het Terminalvenster te slepen. Wanneer je op Return drukt, zal hij proberen om alles dat zich in de kapotte map bevindt, te kopiëren naar de tijdelijke map op je bureaublad. Daarbij worden de namen van de bestanden in het terminalvenster weergegeven wanneer ze gekopieerd worden, zodat je kunt zien dat hij ook echt wat doet en eventueel eruit op kunt maken waar de fout ligt: blijft hij hangen op één bepaald bestand, bijvoorbeeld, dan is er grote kans dat dat kapot is.

Daarover gesproken: mocht je het kopiëren willen stoppen, bijvoorbeeld omdat het blijft hangen op een bestand, of om welke reden dan ook, dan kun je Ctrl+C indrukken — dit breekt af waar de terminal mee bezig is, en brengt je weer terug bij de opdrachtregel waarin je een commando kunt typen.

Moderator
    Night

En…? is het gelukt?

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.