30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 31)
  • Q:

Bijdrager
    tarun

[Opgelost] Kan map in Prullenmand niet legen

Met Etrecheck heb ik “orphan files” in de Prullenmand gezet. Nu kan ik die files niet weggooien. Foutmelding:

Ik heb al meerdere keren geherstart. Ook in veilige modus opgestart. Niets helpt. Wie o wie helpt me?

Bijdrager
    tarun

O ja. Een paar dagen geleden was de foutmelding een andere (niet duidelijker):

Bijdrager
    penseel

En hiermee?  https://www.macupdate.com/app/mac/16727/super-empty-trash

Of deze; https://www.macupdate.com/app/mac/8214/trash-it/download

• Deze reactie is gewijzigd 1 week, 1 dag geleden door  penseel.

Bijdrager
    tarun

Dat is helaas een 32-bit app. Dit kan ik niet meer gebruiken. Heb het alternatief, Trash It! geprobeerd. Heeft helaas niet geholpen.

Misschien iets met inloggen als Root? Weet alleen niet hoe ik dat moet doen.

Bijdrager
    nnsa

Bijdrager
    tarun

Net geprobeerd met Terminal:

[MBP:~/.Trash] User% rm -R /Users/user/.Trash/Relocated\ Items

Antwoord:

override rw-r–r– root/wheel restricted for /Users/user/.Trash/Relocated Items/Security/System/Library/AssetsV2/com_apple_MobileAsset_TopLevelDomainDafsa/com_apple_MobileAsset_TopLevelDomainDafsa.xml?

Moderator
    Night

…en even SUDO ervoor zetten

Bijdrager
    tarun

Helaas:

sudo rm -R /Users/peertje/.Trash/Relocated\ Items

Geeft als antwoord:

override rw-r–r– root/wheel restricted for /Users/peertje/.Trash/Relocated Items/Security/System/Library/AssetsV2/com_apple_MobileAsset_TopLevelDomainDafsa/com_apple_MobileAsset_TopLevelDomainDafsa.xml?

Bijdrager
    koen

Dat lijken me Apple (Systeem) files. Waarom zou je die willen weggooien?

Bijdrager
    tarun

<p class=”cite”>koen op 7 juli 2019 om 13:53</p>

Dat wilde ik niet. Volgens Etrecheck waren dit “orphan files”. Die werden vervolgens in de Prullenmand gezet. Ik kan ze niet terugzetten, verplaatsen of echt verwijderen. De foutmelding was eerst error 100011, nu is het “in gebruik”.

Moderator
    Night

Ook niet als je de bestanden 1 voor 1 aanklikt met je rechter muisknop en kiest voor ‘Delete immediately’? Misschien moet je dan wel even je admin password ingeven.

Bijdrager
    koen

Wat zegt Etrecheck nog meer?

Moderator
    Night

En de kans bestaat dus dat je strak nog een keer de installatieprocedure van macOS moet doorlopen 🤔

Bijdrager
    tarun

<p class=”cite”>Night op 7 juli 2019 om 14:37</p>
    Ook niet als je de bestanden 1 voor 1 aanklikt met je rechter muisknop en kiest voor ‘Delete immediately’? Misschien moet je dan wel even je admin password ingeven.

Niet genoeg bevoegdheden. Wijzigen lukt ook niet ivm diezelfde bevoegdheden.

Etrecheck zegt nu niets meer hierover. Systeem loopt fijn verder.

Moderator
    Night

Dan lijkt me de enige mogelijkheid nog om hetzelfde te doen vanuit Recovery Mode. je moet dan echter wel het hele pad even ergens opschrijven, inclusief de harddisk, anders weet Terminal niet waar de te verwijderen map staat.

Bijdrager
    penseel

Opnieuw opstartten en dan verwijderen?

Bijdrager
    tarun

<p class=”cite”>Night op 7 juli 2019 om 15:59</p>
    Dan lijkt me de enige mogelijkheid nog om hetzelfde te doen vanuit Recovery Mode. je moet dan echter wel het hele pad even ergens opschrijven, inclusief de harddisk, anders weet Terminal niet waar de te verwijderen map staat.

Straks uitproberen. Eerst een backupje draaien.

Bijdrager
    EagerB0bNerd

als het OS niet wilt dat je die files verwijdert zal daar best een reden voor zijn. Je hebt vele duizenden van dat soort files in je bilbliotheek en elders staan. Wat denk je er mee op te schieten deze handvol files te verwijderen, als een of andere diagnose app zegt dat die files “orphaned” zijn?  Als dat al klopt. Bovendien raak je ze vanzelf wel een keer kwijt bij een update of nieuwe installatie. Zoniet, ook prima.

Bijdrager
    koen

<p class=”cite”>tarun op 7 juli 2019 om 14:30</p>

<p class=”cite”>koen op 7 juli 2019 om 13:53</p>

Dat wilde ik niet. Volgens Etrecheck waren dit “orphan files”. Die werden vervolgens in de Prullenmand gezet. Ik kan ze niet terugzetten, verplaatsen of echt verwijderen. De foutmelding was eerst error 100011, nu is het “in gebruik”.

Etrecheck doet dat niet zonder dat jij daar toestemming voor geeft.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

<p class=”cite”>tarun op 7 juli 2019 om 12:05</p>
    Dat is helaas een 32-bit app. Dit kan ik niet meer gebruiken

Dus je werkt nu met een public beta van Catalina?

En kan Etrecheck daar wel mee overweg?

Heb je al eens geprobeerd om de bestanden vanuit het prullenmand venster terug te slepen naar hun corresponderende locatie in de systeemmap? (En staat de map “Assets” zelf nog wel in de systeemmap?) Ik weet niet wat Etrecheck van plan was maar ik denk niet dat dit “gezond” is.

Open ook activiteitenweergave eens. Als iets “in gebruik” is kan het een lopend proces zijn en dan heeft Etrecheck toch echt iets fout gedaan.

Bijdrager
    Mac Hammer Fan

Heb je al een geprobeerd SIP in de recovery mode uit te schakelen en dan te herstarten?

Lukte bij mij vroeger met resten na een systeemupgrade.

How to turn off System Integrity Protection in macOS
    Click the Apple symbol in the Menu bar.
    Click Restart…
    Hold down Command-R to reboot into Recovery Mode.
    Click Utilities.
    Select Terminal.
    Type csrutil disable .
    Press Return or Enter on your keyboard.

achteraf Typ:  csrutil enable in de recovery mode

Bijdrager
    tarun

<p class=”cite”>hendrik ijzerbroot op 7 juli 2019 om 22:13</p>

Heb je al eens geprobeerd om de bestanden vanuit het prullenmand venster terug te slepen naar hun corresponderende locatie in de systeemmap? (En staat de map “Assets” zelf nog wel in de systeemmap?) Ik weet niet wat Etrecheck van plan was maar ik denk niet dat dit “gezond” is.

Geprobeerd, helaas niet voldoende rechten tot die map.

Open ook activiteitenweergave eens. Als iets “in gebruik” is kan het een lopend proces zijn en dan heeft Etrecheck toch echt iets fout gedaan.

Al vaak geherstart. Er is dus niets meer in gebruik.

Bijdrager
    tarun

<p class=”cite”>Mac Hammer Fan op 7 juli 2019 om 23:12</p>
    Heb je al een geprobeerd SIP in de recovery mode uit te schakelen en dan te herstarten?

Lukte bij mij vroeger met resten na een systeemupgrade.

How to turn off System Integrity Protection in macOS
    Click Restart…
    Hold down Command-R to reboot into Recovery Mode.
    Click Utilities.
    Select Terminal.
    Type csrutil disable .
    Press Return or Enter on your keyboard.

achteraf Typ:  csrutil enable in de recovery mode

Ga ik vanavond proberen.

Bijdrager
    koen

<p class=”cite”>hendrik ijzerbroot op 7 juli 2019 om 22:13</p>

Inderdaad, welk OS gebruik je?

Moderator
    Night

Da’s ook een goeie, ja. In het verleden is vaker gebleken dat EtreCheck op een te nieuwe versie van macOS soms last heeft van ‘false positives’.

Bijdrager
    tarun

@koen: Catalina. Gaat grotendeels goed. Maar of dit met Catalina te maken heeft? Misschien in Mohave ook?

Bijdrager
    koen

Dat soort info is natuurlijk wel essentieel bij een dergelijke vraag. Geen idee of het met Mojave ook gebeurt; je kunt altijd je backup terugzetten om dat te testen.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

<p class=”cite”>tarun op 8 juli 2019 om 05:22</p>

Al vaak geherstart. Er is dus niets meer in gebruik.

Dat hoeft niet perse. Als het een achtergrondproces betreft dat automatisch mee opgestart wordt helpt een herstart dus niet en is het proces altijd lopende. Alle ‘connecties’ tussen dat proces (en natuurlijk het proces zelf) zijn dan “in gebruik”.

Bijdrager
    GoeieDag

Wat is dat toch met die beta’s? Erop zetten, EtreCheck draaien -waarom in godsnaam?- en daarmee in de problemen komen, maar nog niet eens weten hoe als Root in te loggen…

Blijf er toch gewoon van af.

Bijdrager
    koen

👍

30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 31)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.