19 berichten aan het bekijken - 1 tot 19 (van in totaal 19)
  • Q:

Bijdrager
    garuda26

kan macOS niet opnieuw installeren

Hallo,
    Ik slaag er maar niet in om macOS opnieuw te installeren…
    Even de situatie schetsen:
    – defecte HD in EMC2210 vervangen door HD uit EMC 2134 (had deze nog liggen)
    – HD is geformatteerd naar HFS journaled met GUID
    – batterij op moederbord is preventief vervangen
    – alle connectors zijn opnieuw aangesloten

Ik heb verschillende installers gedwnl via app store en een bootable usb stick gemaakt (El Capitan, Yosemite en Mavericks) maar telkens krijg ik de melding dat de installer beschadigd is?!
    Ik heb via recovery mode geprobeerd (met werkende internet verbinding zowel WiFi als vast) maar krijg daar ook telkens foutmelding.
    Ik heb Fsck-fy geprobeerd maar daar krijg geen foutmelding.
    SMC hersteld, NVRAM (of PRAM) opnieuw ingesteld.
    Ik heb zelfs proberen op te starten via Leopard installatie dvd maar deze wil niet doorstarten (ik hoor activiteit maar gaat nooit over toch uiteindelijke installatie)

Er is wel een artefact (lees rijen van kleine grijze streepjes in een vierkant) rond de cursor te zien.

Iemand tips, op-/aanmerkingen?
    Alvast bedankt voor de reactie(s)

• Dit onderwerp is gewijzigd 1 jaar geleden door  garuda26.

Bijdrager
    McPim

Hoe of waarmee heb je de bootable USB stick gemaakt?

Bijdrager
    garuda26

eerst gedwnl via appstore (op werkende iMac) en daarna met terminal commando
    via deze instructies

Bijdrager
    McPim

Heb je dit al geprobeerd:

Reboot met je USB stick en als eerste open je Terminal (via het menu) en typ je:

date 1010101015

Dit zet de datum van je systeem op 10 oktober 2015 (eventueel 1010101016 proberen). Daarna verder met de installatie. Lukt dat?

• Deze reactie is gewijzigd 1 jaar geleden door  McPim.

Bijdrager
    garuda26

nog niet geprobeerd – ik doe het eerst en hou je op de hoogte
    alvast bedankt voor je reacties! much appreciated!!!

Bijdrager
    garuda26

datum is veranderd maar helaas nog steeds dezelfde foutmelding…
    er heeft zich een fout voorgedaan bij het voorbereiden van de installatie. voer dit programma opnieuw uit (dit is via internet recovery)
    via usb krijg ik: dit exemplaar van het installeer osx * kan niet worden gecontroleerd. het is mogelijk dat de software beschadigd is of dat ermee is geknoeid tijdens het downloaden…

• Deze reactie is gewijzigd 1 jaar geleden door  garuda26.

Bijdrager
    garuda26

ik heb nu 1010101016 geprobeerd en de installatie is gestart – hopelijk lukt het verder (maar tot op heden zo ver nog niet geraakt)
    ik hou je op de hoogte van de evolutie!
    THX!

Bijdrager
    McPim

Kijk, mooi zo! Dat is in ieder geval een stap verder. De foutmelding heeft te maken met verlopen App Store certificaten van El Capitan installers en eerder, er is niks mis met het bestand zelf. Het terugzetten van de datum verhelpt dat.

Bijdrager
    garuda26

idd helaas blijft de installatie hangen op “ongeveer 1 seconde resterend” (nog van het “installatie voorbereiden. de computer wordt opnieuw opgestart” scherm)
    het is de Mavericks installer die er nu inzit

zou het dan “beter” zijn om nogmaals een internet recovery te proberen nu we weten dat die datum werkt?

Bijdrager
    McPim

Ik heb nog nooit een OS X installatie binnen 12 minuten gezien, dus ik zou nog even afwachten? Als het niet lukt is het in ieder geval een ‘nieuw’ probleem..

Die ‘datum’ truc werkt bij mijn weten alleen voor installaties vanaf zelf gemaakte boot-media, maar je kunt het uiteraard proberen.

Bijdrager
    garuda26

ok sorry, ik wacht nog even af (mijn geduld is wat aan de krappe kant momenteel, mijn excuses:wink: )

Bijdrager
    McPim

Zie hier, zonder foutmelding gewoon afwachten. Kan zelfs 2 uur duren ;!:wink:

Bijdrager
    penseel

Of dit gebruiken voor een usb-stick; https://www.cleverfiles.com/lion-disk-maker-x.html
    Zelf ook getest werkt perfect.

Bijdrager
    garuda26

update: momenteel is de iMac 2x herstart na het installatiescherm met het Apple logo maar nu blijft hij “hangen” op een zwart scherm met beweegbare cursor (geen beach ball) heel af en toe hoor ik HD geratel maar dat is het dan ook
    wacht ik nog af of…?

Bijdrager
    garuda26

Imac is uit zichzelf in slaapstand gegaan en bij “ontwaken” nu nog altijd zwart scherm maar ipv cursor de Beach Ball of death

Bijdrager
    McPim

Dat is balen @garuda26.. Heb je inmiddels nog iets anders geprobeerd, de El Capitan installer bijvoorbeeld?

Bijdrager
    garuda26

@mcpim ja heb nog andere HD geprobeerd en zelf met installatie dvd van Tiger, installers van El Capitan tot Mavericks
    niets maar dan ook niets heeft geholpen…
    toch bedankt voor de genomen tijd en tips (ook @penseel)

Bijdrager
    McPim

Jammer.. Toch iets meer aan de hand qua hardware dan wellicht. :oops:

garuda26 op 28 oktober 2017

Er is wel een artefact (lees rijen van kleine grijze streepjes in een vierkant) rond de cursor te zien.

Dat is ook vreemd. Kan op video-kaart issue duiden.

Bijdrager
    garuda26

ja wss wel maar vond het vreemd want voor de rest qua beeld geen enkel probleem – gewoon bij de 2de herstart loopt het verkeerd
    had dit artikel al gevonden ivm artefact rond cursor
    maar ja, nooit zo ver geraakt dus…

19 berichten aan het bekijken - 1 tot 19 (van in totaal 19)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.