4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
  • Q:

Bijdrager
    digilb

Kan Macbook Air niet updaten van 10.13.2 naar 10.13.3

Vandaag wilde ik mijn Macbook Air (2013) updaten van 10.13.2 naar 10.13.3. Eerst via de App Store. Na de reboot kreeg ik een melding dat de installatie was mislukt (zonder details), en ik zat inderdaad nog steeds op 10.13.2. De update naar 10.13.3 is echter verdwenen uit de App Store.
    Toen maar de 10.13.3 update file gedownload en geprobeerd: idem.
    Tot slot de 10.13.3 combo update gedownload en geprobeerd: idem.
    Dan maar Google: maar niemand anders lijkt dit probleem te hebben!

Deze update is dus ergens gestokt, maar waar & waarom? Het liefste wil ik de files van deze halve update verwijderen, zodat hij weer wordt aangeboden in de App Store en het dan opnieuw uitvoeren. Is dat mogelijk?

Ter info:

• ik heb een kleine 9 GB vrije ruimte op de SSD, dat is niet ruim maar zou wel voldoende moeten zijn
    • de update duurde maar een minuut of 5 i.p.v. de aangegeven 20 minuten
    • Dit onderwerp is gewijzigd 4 maanden, 1 week geleden door  digilb.

Bijdrager
    fred44nl

5 GB vrije ruimte is erg weinig.

vroeger was er een vuistregel, die zei dat je beter minimaal 10% vrije ruimte moet hebben. als je een SSD van 128 GB hebt, dan zou je minimaal 12 of 13 GB vrij moeten hebben.

Bijdrager
    Mac Hammer Fan

Digilb, ik vermoed dat je je ssd APFS geformatteerd hebt, en dan zullen de snapshots van High Sierra wellicht extra boosdoeners zijn. Vooral als je SSD weinig ruimte heeft. Zoals freddy44nl aanhaalt, minimaal 13 GB vrijmaken anders loopt het verkeerd. De miserie met APFS is echter dat als je 8 GB wist er geen 8GB vrijkomt. Dat is de reden waarom ik bij HFS+ blijf.

Bijdrager
    digilb

Was inderdaad een schijfruimtegebrek. Ik heb van alles opgeschoond en de combo update zelf vanaf een USB stick uitgevoerd en toen ging het wel goed. Let dus even op: de update zelf meldt dat hij iets van 6GB nodig heeft, maar Mac OS zelf heeft ca. 10% (dus minstens 13GB) vrije schijfruimte nodig. Zelf heb ik een partitie van 42GB geconfigureerd, dus dan is 13GB vrije ruimte best wel veel.

Voor wie het wil weten: het is de MBA van mijn zoon, en op zijn school is Windows verplicht. Er zit een 128GB SSD in, en 42GB was de minimaal in te stellen partitiegrootte voor Mac OS. Voor Windows is dus nog iets van 78GB beschikbaar.

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.