9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Q:

Bijdrager
    bvvdb

Kan je meerdere kanalen uitsturen vanuit nieuwe MacBook Pro

Beste OMT-ers,

Ik wil voor een installatie in een grote hoge ruimte (een soort atrium) geluiden van verschillende kanten laten komen vanuit verdekt opgestelde luidsprekers. Dat kan natuurlijk prima met een geluidsprogramma en de stereo-uitgang van de computer.

Maar welke hardware (en software) heb ik nodig om meer dan 2 speakers aan te sturen vanuit een MacBook Pro (met alleen een USB-C-aansluiting)?

De geluiden die per speaker uitgestuurd worden staan overigens op zich, het gaat hier niet om muziek, maar om gesproken teksten.

Ik ben heel benieuwd naar de suggesties!

Bijdrager
    aartjan.nl/blog

Bijdrager
    Buzz

Multi channel audio interfaces zijn duur, want qua kwaliteit gericht op muziek producers. Ze hebben vrijwel altijd meerdere inputs als ze ook meerdere outputs hebben al heb je die inputs voor je installatie niet nodig. Je kan ook een usb hub en meerdere goedkope usb stereo audio output interfaces aansluiten, als budget een issue is. Rogue Amoeba verkoopt interessante apps, zoals Loopback, om met audio hardware en software op de mac flexibel om te kunnen gaan.

Bijdrager
    bvvdb

Hallo Buzz en Aartjan,

Dank voor jullie snelle reacties. Ik heb zowel de software van Rogue Amoeba bekeken en de harware voor meerkanaals output.

Omdat het budget beperkt is, vallen de USB-c interfaces af en heb ik mijn zinnen gezet op deze interface van Behringer (https://www.bax-shop.nl/externe-audio-interface/behringer-u-phoria-umc404hd-audio-interface?gclid=EAIaIQobChMI2bCjr5_H3wIV0-d3Ch1WHQprEAQYASABEgL_RPD_BwE).

De vragen die ik nu nog over heb zijn de volgende:

• Wat zijn de ervaringen met de bij de Behringer bijgeleverde software Tracktion Waveform?
    • Hoe stuur ik nu vanuit het audioprogramma (Tracktion Waveform of wellicht Garageband) 4 of 6 kanalen uit naar outputs van de audio-interface? Gaat dat via MIDI of anders?

Zie weer uit naar reacties!

Bijdrager
    McPim

Ik vraag me af of het daarmee gaat lukken, dat ding is voor hele andere toepassingen bedoeld. Bovendien overkill (lijkt mij) voor wat je van plan bent. Zie de tip van Buzz, twee of drie van onderstaande dingen op een hub, en software op je Mac die de signalen naar het goeie kanaal leidt en je bent klaar. Ik heb dit niet zelf getest maar dit lijkt me de goedkoopste oplossing. De link is een voorbeeld uit de bekende Chinese rommelhoek, in NL zijn vergelijkbare apparaatjes te koop voor een paar € meer. Kijk dan wel of ie Mac geschikt is.

https://nl.aliexpress.com/item/GOOJODOQ-External-USB-Sound-Card-Headphone-3D-Stereo-USB-Audio-Adapter-New-Free-drive-Hi-Speed/32831818695.html

Bijdrager
    bvvdb

Hallo McPim,

Zo had ik de reactie van Buzz niet gelezen, maar dat lijkt een ander alternatief. Ik zie dat ze ook te koop zijn met een USB-C aansluiting: dan heb ik geen hub nodig, maar kan ik er theoretisch 4 aan mijn laptop aansluiten (wellicht eentje overhouden voor de voeding). Als ik een hub koop, kan ik er inderdaad nog meer kanalen op aansluiten. Maar hoe gaat dat dan vanuit het audio-programma?

Ik kreeg ook een bericht van Alex dat als je een HDMI-meer kanaals 5.1 versterker aansluit op je Mac, je in geluidsprogramma 6 kanalen beschikbaar krijgt: Dat zou voor mij ideaal zijn: een baskanaal in het midden (boven de entree) en 4 speakers rondom in de ruimte. Heeft iemand daar ervaringen mee?

Bijdrager
    Buzz

Die HDMI oplossing is ook slim inderdaad.

Als je niet voor HDMI kiest, kan je meerdere audio interfaces samenvoegen tot één device via deze in Mac OS ingebouwde manier: https://support.apple.com/en-us/HT202000

Met Rogue Amoeba loopback kan hetzelfde ook, en heb je meer controle als je meerdere audio output apps naast elkaar zou gebruiken, maar ik denk dat je dat niet nodig hebt.

Dan heb je natuurlijk verder nog een programma nodig dat meer dan twee audio kanalen kan aanspreken en er onafhankelijk audio sporen naar kan sturen. Garageband kan dat zover ik kan zien niet (is beperkt tot stereo). Logic en MainStage van Apple kunnen dat wel. Tracktion Waveform heb ik geen ervaring mee. Al deze software is overkill voor wat je ermee wil doen, maar het is krachtige software, dus het kan als je weet wat je doet. Er is alleen een leercurve. Iets als Farrago van Rogue Amoeba zou ideaal zijn voor zo’n toepassing, maar deze ondersteunt weer geen multi-channel output. Misschien weet iemand anders nog een betere software suggestie.

Om nog even terug te komen op een eerdere vraag: MIDI heb je sowieso niet nodig, als het om vooraf opgenomen audio gaat. Wil je audio samples live kunnen triggeren, dan kan MIDI van waarde zijn, maar je kan in bijv. Logic en MainStage ook een MIDI keyboard imiteren met een computertoetsenbord (musical keyboard feature).

Bijdrager
    McPim

<p class=”cite”>Buzz op 30 december 2018 om 12:37</p>
    Al deze software is overkill voor wat je ermee wil doen, maar het is krachtige software, dus het kan als je weet wat je doet.

Misschien weet iemand anders nog een betere software suggestie.

Het ligt een beetje aan wat TS precies wil bereiken, maar volgens mij is ook dat vrij eenvoudig: met VLC of Quicktime Player open je eenvoudig meerdere onafhankelijk spelende audio bestanden. Met Loopback of Audio Hijack zou je dat per app (-instantie) naar een gewenste output moeten kunnen sturen.

Bijdrager
    bvvdb

Dank voor het meedenken Buzz: we gaan er vandaag mee aan de slag om via HDMI te proberen meerdere kanalen geluid uit te sturen. Ik probeer eerst de Apple “Aggregate Device” oplossing en als dat niet lukt de loopback software.

Voor wat de software betreft laat ik me nog even verrassen: mijn voorkeur gaat uit naar Garageband, vanwege de lagere leercurve, maar als dat niet lukt moet ik op zoek en zou de oplossing van McPim wellicht kunnen werken.

Ik hou jullie op de hoogte!

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.