8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Q:
    Bijdrager
    lensco

kan je in batch bewerkingsdatum aanpassen?

Ik zoek een mogelijkheid om voor een hoop files in batch de bewerkingsdatum te veranderen. De files komen van een ouwe imac met een kapotte batterij, en de datum staat zo’n 40 jaar te ver..:)

Ik heb al es gekeken in Automator, op google en versiontracker, maar ik zie niet meteen wat. Of is er een truukje?

Bijdrager
    Fabio

is dit niet iets voor je?

PhotoToolCM Version 2.0
    1/14/2005

Contextual menu plugin that helps you manage/organize JPEG photo image files taken by digital cameras. This can be a good companion of QuickImageCM. Please read the enclosed ReadMe before using it.

Features / Functions

-Display Exif information directly on contextual menu for quick viewing.
    -Copy Exif information of multiple JPEG photo image files to the clipboard as text
    -Support for lossless transform (rotate/flip) on selected multiple JPEG photo image files
    -Batch rename multiple JPEG photo image files using their Exif date
    -Change file date (created/modifed date) of multiple JPEG photo image files to their Exif date.
    -Batch resize multiple JPEG photo image
    -Can add photo frame (border) to multiple files interactively
    -Support lossless cleaning to make JPEG file size smaller
    -Can edit JPEG comment on multiple files interactively
    -Can edit Exif date/time on multiple files interactively

te vinden op: http://www.pixture.com/software/macosx.php[/b]

Bijdrager
    lensco

Dat is eerder voor exif data, en die worden niet getoond in de Finder, niet?

Bijdrager
    Fabio

je kunt er de exif-data mee wijzigen en de exif-data gebruiken om je bestanden in batch te renamen. ik weet niet wat er mogelijk is bij bestanden die geen exif-data hebben…

Bijdrager
    Aaargh

Dat kan in de terminal met het ‘touch’ commando, als je dit gebruikt i.c.m. het ‘find’ commando kan je dit voor een hele reeks files doen.

Wil je ze gewoon naar ‘nu’ hebben of een andere datum ?

Hier is wat je moet doen:
    – Open een terminal
    – ga naar de directory waar de files staan
    – tik in:
    [code:1:56f14696e8]
    find . -name ‘*’ -exec /usr/bin/touch {} ;
    [/code:1:56f14696e8]

Van alle files in de huidige directory en alle onderliggende directories word de modificatie en access tijd op de huidige tijd/dag gezet.

Bijdrager
    lensco

Bedankt, zal ik eens proberen. En kan ik bvb gewoon van alle files in een map 40 jaar aftrekken? (bvb 03-10-2039 wordt 03-10-1999)

Bijdrager
    Aaargh
    ”lensco”

Bedankt, zal ik eens proberen. En kan ik bvb gewoon van alle files in een map 40 jaar aftrekken? (bvb 03-10-2039 wordt 03-10-1999)

Ja, dat kan op zich ook wel, maar dat vergt wat meer scripting, met ‘touch’ kan je de datum specifiek instellen.

Als je naar het ‘find’ statement kijkt dan word het deel achter -exec tot aan de ; uitgevoerd, de {} wordt vervangen door de huidige filenaam. Je zou daarin een sub-scriptje kunnen aanroepen dat van die file de datum opzoekt, hier 40 jaar vanaf haalt en deze dan als output levert in het formaat dat ‘touch’ begrijpt.

Bijdrager
    Fabio

je kunt er de exif-data mee wijzigen en de exif-data gebruiken om je bestanden in batch te renamen. ik weet niet wat er mogelijk is bij bestanden die geen exif-data hebben…

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.