9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Q:
    Bijdrager
    JordyAsjes

Kan je de iphone echt "bricken"?

Hallo goede avond,

Ik ben nieuw hier, wel eens e.e.a., gelezen vooral tijdens nieuwe releases van Apple (Mac OS X en iOS)

Na enige draadjes in dit forum (maar ook andere en buitenlandse) gelezen te hebben (vooral over de iOS 7 beta’s) lees ik regelmatig dat men beta’s installeert en dan tegen problemen aan lopen.

Ook enige keren gelezen dat men hun/haar iphone “gebrickt” is, of te wel helemaal dood, nutteloos, niets meer mee te doen/beginnen.

Kan dit echt? Of is er nog een redmiddel om je iphone weer terug te zetten naar de laatste officiële release (bv iOS 6.1.4)?

Ik lees ook dat developers meerdere iDevices kunnen registreren onder hun account. Stel je kan dan via een developer UDID registreren en je loopt tegen zo’n probleem aan dat je iphone “op slot springt” kan je dan ook niet meer terug naar de laatste officiële versie?

Van wat ik op de WWDC gezien is dat iOS 7 wel een super stukje! (maar das mijn persoonlijke menig).

Ik hoop er mensen zijn die mijn vragen willen beantwoorden en niet meteen beginnen te blazen dat dit allemaal te vinden is op “google” etc.
    Dat zal gerust misschien, maar ik ben al enige tijd aan zoeken en kan het niet vinden en waar kan je het dan beter vragen op een “apple minded” forum.

Alvast bedankt!

Fijne avond!

Jordy

Inactief
    Anoniem

Waarom zou je het risico nemen, gewoon nog even geduld hebben tot het officieel uit is.

Geblokkeerd
    Bento
    JordyAsjes op 27 juni 2013

Hallo goede avond,

Ik ben nieuw hier, wel eens e.e.a., gelezen vooral tijdens nieuwe releases van Apple (Mac OS X en iOS)

Na enige draadjes in dit forum (maar ook andere en buitenlandse) gelezen te hebben (vooral over de iOS 7 beta’s) lees ik regelmatig dat men beta’s installeert en dan tegen problemen aan lopen.

Ook enige keren gelezen dat men hun/haar iphone “gebrickt” is, of te wel helemaal dood, nutteloos, niets meer mee te doen/beginnen.

Kan dit echt? Of is er nog een redmiddel om je iphone weer terug te zetten naar de laatste officiële release (bv iOS 6.1.4)?

Ik lees ook dat developers meerdere iDevices kunnen registreren onder hun account. Stel je kan dan via een developer UDID registreren en je loopt tegen zo’n probleem aan dat je iphone “op slot springt” kan je dan ook niet meer terug naar de laatste officiële versie?

Van wat ik op de WWDC gezien is dat iOS 7 wel een super stukje! (maar das mijn persoonlijke menig).

Ik hoop er mensen zijn die mijn vragen willen beantwoorden en niet meteen beginnen te blazen dat dit allemaal te vinden is op “google” etc.
    Dat zal gerust misschien, maar ik ben al enige tijd aan zoeken en kan het niet vinden en waar kan je het dan beter vragen op een “apple minded” forum.

Alvast bedankt!

Fijne avond!

Jordy

Je leest veel beweer je, maar een boek over de Nederlandse taal zat er blijkbaar niet tussen.

Bijdrager
    johnkeates

JordyAsjes, gewoon niet doen.

Blijf bij de officiele releases, dan is de kans heel erg klein dat je hem kan bricken. Zodra je daar van afwijkt is de kans een stuk groter.

Bijdrager
    Buzz

Om even serieus antwoord te geven: Ik heb er sinds de eerste iPhones (circa 2007 – 2009) geen geloofwaardige verhalen meer over gehoord. Destijds was het “bricken” van de iPhone, naar verluid, eigenlijk altijd het gevolg van niet zo succesvolle pogingen om die eerste iPhones te jailbreaken en simlockvrij te maken. Van een iPhone die totaal onwerkbaar is geworden door het installeren van een door Apple uitgebrachte versie van iOS of een iOS beta heb ik al helemaal nog nooit iets geloofwaardigs gehoord. Ik kan natuurlijk geen garanties geven, maar volgens mij is het verhaal over het “bricken” van een iPhone door het installeren van een iOS beta over een niet gejailbreakte iOS versie heen dus gewoon een broodje-aap verhaal.

Dat neemt niet weg dat je voorzichtig moet zijn met data op je iPhone, wanneer je een nieuwe versie van het OS installeert, en helemaal bij betas. Zorg dus voor een goede backup. Maar dat staat ook overduidelijk in de instructies die Apple met de betas mee geeft. En in betas kunnen ook bugs zitten die het normale gebruik van de iPhone onmogelijk maken, dus het advies is om een beta nooit te installeren op een telefoon die je bijvoorbeeld voor je werk of sociale leven hard nodig hebt. De meeste developers kopen daarom een extra iPhone of iPod touch om de iOS betas op te kunnen testen.

Bijdrager
    markvandelouw

@bento

Heb jij nou echt helemaal niks beters te doen dan andere mensen afkraken?
    Eerst ook al op mijn topic, daar wordt toch helemaal niet naar gevraagd!

Ontopic.

Op mijn opleiding ( grafisch vormgever) hebben we een aantal developers rondlopen met iOS7, volgens hun klopt het wat Buzz_D zegt.
    en je het beste kan wachten tot de final-release uit is.

Bijdrager
    JordyAsjes

Ach, Bento (oh jee Bento is geen normaal algemeen Nederlands, want zelfs de spelling van de Mac geeft een rood streepjes lijntje onder zijn schermnaam) maakt zelf nooit fouten. Azijnzeikers en betweters heb je altijd rondlopen.

Kern van het verhaal is dat de meeste mensen het wel begrijpen wat er geschreven wordt, gezien de antwoorden die er gegeven worden.

De reden van mijn vraag was puur uit “nieuwsgierigheid” omdat ik dan denk, dan ben je toch mooi klaar mee om zo’n risico te lopen dat je je iphone verziekt door beta’s te installeren.

Zelf ben ik ook uiteraard nieuwsgierig naar iOS 7. En gelukkig ben ik een geduldig mens.

Iedereen die enige feedback heeft willen geven op mijn vraag hartelijk dank!

Fijn weekend!

Jordy

Bijdrager
    Targaryen

Ik heb daarnet een iPhone 5 van iOS 7 (bèta 2) hersteld naar iOS 6.1.4 zonder problemen. iPhone aangesloten via USB, de oude software handmatig geselecteerd met [alt] ingedrukt en na 10 minuten was de iPhone gebruiksklaar. Ik snap niet waarom al die koters hier problemen hebben met een herstel en ik snap al helemaal niet waarom ze moeite doen om hun telefoon in DFU-modus te zetten.

Bijdrager
    csteelooper
    Targaryen op 28 juni 2013

(…) en ik snap al helemaal niet waarom ze moeite doen om hun telefoon in DFU-modus te zetten.

Is dat zo moeilijk dan? Nooit geweten…

In DFU zetten van je iDevice is voor een normale hersteloperatie zoals deze niet nodig. Soms kan het echter verrekte handig zijn, zoals wanneer je tegen een van de twee ERNSTIGE passcode-bugs aanloopt die in iOS 7 zitten. De eerste is dat je in sommige gevallen je telefoon niet kunt ontgrendelen als je gebruik maakt van een ‘complexe’ (alfanumerieke) passcode; de andere geldt ook voor simpele passcodes: je kunt je telefoon niet in zolang VoiceOver aan staat. Gelukkig heb ik VoiceOver onder de Tripple-Click zitten, waardoor die laatste bug geen probleem vormt, maar mensen voor wie dat niet geldt hebben toch écht een probleem als ze hun iPhone vergrendelen.
    De bug met alfanumerieke passcodes vormt ook zonder VoiceOver een gevaar: er is bij het ontgrendelen van je telefoon geen specifieke knop Ontgrendelen of Ok (of wat dan ook); de invoer moet worden bevestigd met een druk op Return. Maar ondertussen wordt de Return zelf óók als karakter meegestuurd, hetgeen een mismatch oplevert. Met als gevolg dat je er niet in komt. Ik kan je verzekeren: dan ben je blij dat er zoiets is als DFU-mode.

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.