20 berichten aan het bekijken - 1 tot 20 (van in totaal 20)
  • Q:
    Bijdrager
    Joop Vos

Kan je dat doen?

Voor het eerst oorlog met een klant! Is teleurgesteld over Contribute, want hij kan er niet mee doen wat ie wil! Heb ik ‘m ook voor gewaarschuwd.

Goed, mijn vraag: Hoe zit dat met ‘rechten’? Bijvoorbeeld, de site staat online en ik wil nu mijn naam als maker van de site eraf halen … kan dat zomaar?

Als je wilt weten om welke site het gaat > http://tinyurl.com/pzq8r

Bijdrager
    rutgerz

Ik zet mn naam er niet eens bij. Hooguit in de code. Kwestie van professionaliteit. ’t Is niet mijn website maar die van mn klant. Dus lekker dr af halen.

Bijdrager
    iPod Jimmy

Kun je je titel even wat makelijker maken, dit is niet echt duidelijk. Ik zet mijn naam er trouwens alleen bij als het van diegene mag en/of in de code.

Bijdrager
    MacBeer

Je werk is tevens je reclame. Als het een mooie site is je naam erop (en niet alleen in de code). Is het niet een site welke representatief is voor jouw werk dan uiteraard geen naamsvermelding.

Bijdrager
    kluivers

wat is de teleurstelling over contribute trouwens ?

Bijdrager
    rutgerz
    ”MacBjorn”

Je werk is tevens je reclame. Als het een mooie site is je naam erop (en niet alleen in de code). Is het niet een site welke representatief is voor jouw werk dan uiteraard geen naamsvermelding.

’t Is natuurlijk een persoonlijk iets, maar ik vind het dus niet echt vanzelfsprekend. Op drukwerk voor een klant zet je toch ook niet je logo? Als iemand het werk zo goed vindt dat ie ook iets van mij wil neemt diegene ook wel de moeite om via de klant naar mij te vragen.

Bijdrager
    Joop Vos

kluivers > de klant heeft niet goed geluisterd toen ik hem heb uitgelegd wat ie wel en wat ie niet met Contribute kon doen op de site die ik voor hem ging maken. Nu wil ie opeens meer dan mogelijk is! Helaas heb ik het niet zwart op wit gezet, want hij ontkent nu dat ik hem de beperkingen van Contribute in relatie tot hoe ik sites maak, heb voorgehouden.

Bijdrager
    kluivers

Mag ik aannemen dat hij grafische onderdelen wil aanpassen ? Of betreft het navigatie oid. Aangezien ik tevens met een klant bezig ben die met contribute aan de slag wil ben ik benieuwt waar je op stuk gelopen bent. Te meer omdat ik dan dezelfde fout niet kan maken.

Bijdrager
    chatsmit

Maar wat is precies je vraag, of je je naam er af mag halen? Het is jouw naam, ik zou de naam gewoon weg laten als jij dat wil. Hoe het zit met de rechten weet ik niet, maar zodra de site online en ingebruik is en hij heeft nog niet betaald dan is het product nog van jou en niet van hem.

Bijdrager
    MacBeer
    ”rutgerz”

’t Is natuurlijk een persoonlijk iets, maar ik vind het dus niet echt vanzelfsprekend. Op drukwerk voor een klant zet je toch ook niet je logo? Als iemand het werk zo goed vindt dat ie ook iets van mij wil neemt diegene ook wel de moeite om via de klant naar mij te vragen.

Nee ok, je moet wel even goed kijken waar je je eigen naam op zet. Een simple leaflet daar zet je je naam niet op. Maar wél op producten waarvan jij vind dat ze als reclame kunnen dienen.

Bijdrager
    hansenonline

in de title op home staan vreemde tekens, é wordt nie herkend!

Bijdrager
    Harryk

wie of wat is ‘Contribute’? een cms?

Bijdrager
    kluivers
    ”Harryk”

wie of wat is ‘Contribute’? een cms?

soort word met FTP toegang waarbij je html files kan aanpassen.

check http://www.adobe.com

Bijdrager
    tijn22
    ”Joop

want hij ontkent nu dat ik hem de beperkingen van Contribute in relatie tot hoe ik sites maak, heb voorgehouden.

Ik snap het eigenlijk niet zo, als die klant heeft aangegeven dat hij de site met Contribute wil bijhouden, waarom maak je dan een site die daarmee juist niet kan worden bijgehouden? Ook al heeft Contribute nadelen, maar als de klant dat wil, en hij betaald er voor, wie is dan de fout in dit verhaal? Ik denk dat je zelf maar eens moet afvragen of je er wel juist aan gedaan hebt om de site te maken zoals hij nu is, of dat je misschien er nooit aan had moeten beginnen.

Bijdrager
    Es

Het heeft wel degelijk zin om je naam/logo op een site te zetten. Ik krijg daar erg veel bezoekers=soms nieuwe klanten door! Ik doe het altijd in de ruil voor een korting. Dus ik maak een offerte met een 100% prijs en in ruil voor x% korting komt mijn logo erop.

Bijdrager
    MacBeer

Ik heb begrepen dat de topicstarter de klant goed heeft voorgelicht over wat hij wél en niet kan met Contribute. Ik heb dit CMS nooit zelf geprobeerd maar ik ga er vanuit dat het een lastig te begrijpen CMS is.
    Mijn ervaring is dat klanten op dit vlak vaak niet goed luisteren. Ze snappen de beperkingen van een techniek/systeem vaak niet… ze zien op andere sites dat het wél kan maar snappen niet dat de techniek erachter zeer gecompliceerd is en wellicht niet in het bereik van hun vormgever ligt. Het is vaak niet te doen om dit soort dingen te leren in een dagje.
    Dan geef je dus duidelijk aan dat je dit niet kan uitvoeren maar dit is niet iets wat een klant wil horen.

Wellicht kun je een expert inschakelen. Uiteraard moet de klant hiervoor betalen. Zal wellicht een duur grapje worden. Als je de expertise zelf niet hebt dan haal je ze in huis. Zegt de expert dat het niet te doen is dan houdt het op.
    Eerlijk gezegd leg ik dit soort dingen ook nooit vast. je communiceert vaak met een klant. Elk gesprek vastleggen is nergens voor nodig. Zeker niet als het een vste klant is waar je al jaren mee werkt.

Bijdrager
    tijn22
    ”MacBjorn”

Ik heb begrepen dat de topicstarter de klant goed heeft voorgelicht over wat hij wél en niet kan met Contribute. Ik heb dit CMS nooit zelf geprobeerd maar ik ga er vanuit dat het een lastig te begrijpen CMS is.

Contribute is geen cms, maar een programma, vergelijkbaar met Dreamweaver, maar dan een hele lichte versie (soort van photoshop elements). Ik ben van mening dat als de klant met dit programma de site wil onderhouden, en dit van te voren heeft aangegeven, is dat de maker op z’n minst een trial versie van Contribute had kunnen downloaden en hiermee de site had kunnen testen en aanpassen waar problemen ontstaan.

Bijdrager
    iPod Jimmy
    ”tijn22″
    ”MacBjorn”

Contribute is geen cms, maar een programma, vergelijkbaar met Dreamweaver, maar dan een hele lichte versie (soort van photoshop elements). Ik ben van mening dat als de klant met dit programma de site wil onderhouden, en dit van te voren heeft aangegeven, is dat de maker op z’n minst een trial versie van Contribute had kunnen downloaden en hiermee de site had kunnen testen.

Dat volgens mij ook niet, het is volgens mij een programma waarmee je dingen kunt aanpassen die degene heeft aangegeven die het heeft gemaakt zoiets, wacht ik vraag het even aan me pa, die weet dat.
    Hmm… Hij is druk bezig met de auto wassen.

Contribute

Bijdrager
    kluivers
    ”tijn22″
    ”MacBjorn”

Contribute is geen cms, maar een programma, vergelijkbaar met Dreamweaver, maar dan een hele lichte versie (soort van photoshop elements). Ik ben van mening dat als de klant met dit programma de site wil onderhouden, en dit van te voren heeft aangegeven, is dat de maker op z’n minst een trial versie van Contribute had kunnen downloaden en hiermee de site had kunnen testen en aanpassen waar problemen ontstaan.

mee eens. Juist omdat je weet dat klanten niet goed luisteren is het vaak een kwestie van zeer goed voorlichten. Liever 1 keer te vaak uiteengezet dan 1 keer te weinig. Daarnaast is het zeer zinvol om te kijken waar je de problemen gaat verwachten en dan de keus voor de oplossing bij de klant neer te leggen. Al met al wordt je doorloop langer maar de kwailteit hoger.

Evengoed ben ik nog steeds benieuwt wat er nu niet aangepast kan/ kon worden middels contribute.

Bijdrager
    Norbertje

Volgens de BNO richtlijnen (maar wie is er hier lid van de Beroepsvereniging Nederlandse Ontwerpers) mag je altijd je naam als ontwerper vermelden, zij het dat het in verhouding moet staan tot het product en bij twijfel dus in overleg met de klant. Dus bijvoorbeeld in een boek wel, maar op een postzegel om voor de hand liggende redenen niet. Je bent nooit verplicht je naam te vermelden.
    Verder is het volgens diezelfde richtlijnen zo dat een ontwerp altijd je geestelijk eigendom blijft, maar dat jij de klant een gebruiksrecht voor dit ontwerp hebt verleend. Dus, copyright over het ontwerp ligt altijd bij de ontwerper, copyright over de inhoud ligt meestal bij de klant.

Zure ervaring voor de topicstarter, zeker als het om een bedrijf gaat waar het kennelijk voor een groot deel om ‘praten’ gaat…

20 berichten aan het bekijken - 1 tot 20 (van in totaal 20)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.